Cijferneukers unite! De Subaru BRZ heeft eindelijk opnieuw een turbo en produceert nu een vette +50 pk aan de wielen.
Een van de grootste punten van kritiek (onder vooral mensen die er niet in gereden hebben) op de Subaru BRZ en Toyota GT86 is het ‘lullige’ viercilindertje voorin. Geïndoctrineerd door Volkswagen, Audi en zelfs BMW gaat men er vanuit dat alles tegenwoordig maar een turbo moet hebben. In het uiterste geval volstaat een 6- of 8-cilinder maar die moet dan wel héél veel inhoud hebben en hoge toerentallen draaien om het turbo-gebrek te compenseren.
Geen publiek voor een ToyoBaru natuurlijk. Dat soort mensen kan beter in een opgefokte 3 Serie blijven rijden. Toch ontkomen ze niet aan deze achterwielaandrijver, een van de lichtste van zijn soort en ‘IRL’ erg prettig om naar te kijken.
De BRZ is voor het tunen vast op de vermogensbank gezet. Daar produceerde deze 160 pk en 184 Nm op brandstof ongeveer gelijk aan ‘onze’ euro 98. Na montage van een ‘stage 1’ turbo op 0,3 bar krijgt de 2.0 viercilinder boxer 213 pk en 217 Nm, aan de wielen. De standaard uitlaten en katalysatoren vormen hierbij nog enige restrictie.
Het kost je wat gasrespons maar dan heb je ook iets meer vermogen. Of het kleine Japanse krijgertje hier werkelijk beter door rijdt? Ik betwijfel het. Is ‘turboblaas‘ helemaal je ding dan is dit natuurlijk een prima upgrade. Bekijk de dyno-video op autojunk.nl.
Met dank aan Martijn voor de tip!
`
snelweg zegt
Volgens mij zullen de 1e eigenaren niet snel een turbo op zetten
sjaakk zegt
@snelweg: Ligt er aan waarvoor ze hem kopen.
Volvo_440_turbo zegt
@snelweg: Degenen die mij aan de lichten tegenkomen wel denk ik…
jrk68 zegt
@Volvo_440_turbo:
Geloof jij echt dat de eerste eigenaren zich laten provoceren tot iets infantiels als een stoplichtsprintje?
Think again.
Die zoeken een leuke stuurmansweg op en genieten van wat deze auto te bieden heeft.
Volvo_440_turbo zegt
@jrk68: Wat bedoel je met iets infantiels?
Mijn Skoda octavia 180 pk 380Nm
of mijn Saab 900 turbo cabrio 185pk?
Of heb je leesproblemen misschien?
Btw,als je op mijn volvo 440 turbo doelt die ik al enkele jaren niet meer heb, wel , een leuk verhaaltje
Mijn buurjongen heeft een Honda Integra R, zowel rechtdoor als in de bochten volgde ie me NIET, nochtans mijn veren en dempers waren origineel, zo zag ik hem eens in mijn spiegel wegglijden uit de bocht…
Volvo_440_turbo zegt
@jrk68: btw, ik denk dat vele BRZ eigenaars wel stoplichtsprintjes doen… ik weet dat je doelde op een stoplichtsprintje als iets infantiels, maar onrechtreeks had ik het gevoel dat je doelde op mijn auto…
jrk68 zegt
@Volvo_440_turbo:
Over een jaar of 10 als het een petmobiel is wel.
Mensen die 43 rooitjes voor een speeltje over hebben zullen dat niet snel doen.
Ik maak het dagelijks mee maar ben daar wel een beetje te oud voor.
En nee ik doelde niet op jouw auto what ever je rijdt.
Volvo_440_turbo zegt
@jrk68: ik zie anders regelmatig mensen met rijdersauto’s stoplichtsprintjes doen, kom maar hier eens in Brussel rijden, aan elk stoplicht kom je wel een auto tegen die wil sprinten, nieuwe bmw’s, audi’s, merc’s, alfa’s, laatst nog gesprint tegen een nieuwe z4…dus al die mensen doen infantiele dingen… Misschien begrijp ik de term autorijden niet goed? Voor mij is autorijden oa zo hard mogelijk rechtdoor en waar het kan op de limiet door de bocht…
jrk68 zegt
@Volvo_440_turbo: Geef mij maar een mooie bergpas.
Stelvio, Furka of Romblo dat werk.
Corsica is ook een paradijs wat dat betreft.
En als ik wil trappen dan ga ik wel naar het cicuit.
Volvo_440_turbo zegt
@jrk68:
Toeval wil dat ik nu een dikke week geleden een mooie bergpas gedaan heb tussen Slovenië en Oostenrijk, dan wil je toch wel echt wat koppel hoor. Anders raak je bij wijze van spreken bijna niet boven. Als BRZ eigenaar wil ik daar echt niet zoek gereden worden door de eerste beste familiediesel, hoe leuk het ook driften is met die BRZ.
Btw, toen ik boven kwam was ik kotsmisselijk van de haarspeldbochten en ik zat dan nog wel zelf achter het stuur, de remmen en de banden roken ‘een beetje’ ;)
renezzzz zegt
@Volvo_440_turbo: “Zoek gereden worden door een familie diesel”. Tja…
Volvo_440_turbo zegt
@renezzzz: Heb jij al vaak in de bergen gereden misschien? met een auto van pakweg 200Nm koppel haal je het niet tegen een auto met pakweg 400Nm koppel…ok, in de bochten kan je misschien wat bijbenen, maar that’s it…
renezzzz zegt
@Volvo_440_turbo: Jazeker, ik woon namelijk in de bergen… Dus ik weet wel waar ik over praat. Gewicht is erg belangrijk… Plus motorkarakter. Alle diesels (tot aan vrij krachtige dielels met ruim 450Nm) die ik gereden heb hier laten het daar afweten. Daarbij komt dat diesels in de bergen niet lekker oppakken bij op en terugschakkelen. Tuurlijk zul je met een aantal powerdiesels de BRZ het flink moeilijk maken. Dan hebben we het niet over een familiediesel. Je zal de BRZ op z’n staart moeten trappen, de motor zal het uitschreeuwen, je zult veel moeten schakelen… Maar dan ben je zeker sneller dan menig ‘familiediesel’. Daarbij heb je dan wel een hoop lol! De term ‘zoekrijden’ vind ik dan ook compleet misplaatst en zwaar overdreven.
Volvo_440_turbo zegt
@renezzzz: Welke bergen misschien? Ik nodig je dan graag uit om even achter het stuur te nemen achter mijn familiediesel, ok, ik geef toe, dat ding weegt niet veel en hij is bijgevezen… 180pk, 380Nm, 1300kg.
Maar als je een originele Skoda 2.0 TDI RS neemt ben ik er zeker van dat je in de bergen een BRZ kan volgen, zoniet op de rechte stukken losrijden. Puur op koppel.
Ik heb al vaker met hoogtoerige benzinewagens gereden, het is niet altijd mogelijk om in de juiste versnelling te zitten bij het accelereren, zeker niet in de bergen met haarspeldbochten, bij een dikke diesel heb je power over zowat het gehele toerentalgebied
renezzzz zegt
@Volvo_440_turbo: Je draait al wat bij: zoekrijden van de BRZ met een familie diesel was je statement. Hoe dan ook: jij zegt dat je veel sneller zult zijn dan de BRZ. Helaas voor jou zal dat zeker niet zo zijn. 180pk kun je lekker vlot rijden, maar dat kan des te meer met de BRZ. Uiteindelijk zal het gewicht, achterwielaandrijving het grotere vermogen van de BRZ meespelen. En ja, tuurlijk, de verschillen zijn niet groot. Schromelijke zelfoverschatting kom ik hier op de bergpassen echter te vaak tegen.
Dat is een van de redenen dat ik de toertochtjes meestal op een zondagmorgen vroeg doe. Geen last van autos als de “familiediesels” die in de weg zitten, of met gevaarlijk rijgedrag proberen te laten zien dat ze ook snel zijn. En die heb je meer dan voldoende hier. Ik woon tussen de Jura en de Alpen. Bergpassen genoeg hier, zelfs een 12km bergpas achter de tuin.
Volvo_440_turbo zegt
@renezzzz: Op vlakke stukken heb ik al sprints en tussensprints gewonnen tegen auto’s met iets meer pk’s en minder koppel, oa een Z4, en geloof me, ze deden hun best.
Idem met de sprint indertijd met mijn volvo 440 turbo tegen mijn buurjongen zijn integra R.
Dus bergop zou ik dan trager zijn? Raar… In bochten gaat het niet op, dat weet ik, maar om een achterwielaandrijver vlot door een bocht te krijgen , sneller als een voorwielaandrijver moet je al serieuze raceskills hebben…
renezzzz zegt
@Volvo_440_turbo: Je dwaalt nu van je eerste stelling weg…. Op de snelweg werkt zo’n diesel prima. Lekker koppelrijk: Tussensprints zonder terug te schakkelen is dan heerlijk. Er zijn hier van die grote autowegen door de Jura: 5%-8% helling en breed met inhaalstroken. Dan is zo’n koppelrijke auto top. Jij zult ongetwijfeld snel zijn in de sprint en daaruit heel vaak genoegdoening hebben. Ik wil jou auto ook helemaal niet afkraken: in principe doe je dat zelf. Het gaat mij om de opmerking dat je een BRZ er op een bergpas met een ‘eerste de beste familiediesel’ zoek rijdt. En dat is gewoon niet zo: dat is café praat.
jrk68 zegt
@Volvo_440_turbo:
En toch weet ik zeker dat je mijn Elise niet bij gaat houden.
Ondanks dat ik het met slechts 120pk en minder dan de helft aan koppel moet doen.
Gewicht is de sleutel in de bergen en dan is 683kg een niet uit te vlakken voordeel.
Sterker nog ik heb ooit een pas eerst met een Smart gereden en daar na met een 130pk Leon TDI en geloof het of niet ik was sneller met het Smartje.
renezzzz zegt
@jrk68: Inderdaad, de Lotus Elise is perfect voor dat werk. Bij de tourtochtjes hier zit er ook vaak zo’n Elise bij. Dan moet ik alle zeilen bijzetten om dat bij te houden. Zoals al genoemd: gewicht is de sleutel en natuurlijk een motor die lekker aan het gas hangt. Hier rijden nogal wat Clio en 206/7 1.6’jes rond. Geen koppel, maar perfecte scheurbakkies voor de bergen en kost relatief geen drol.
mbazz zegt
@renezzzz: Moet je gelijk geven , de BRZ doet het uitstekend voor bochtig werk … Was verleden week in Zwitserland en heb een proefrit gedaan van een uur met de topuitvoering van de BRZ … Ben mss. niet zo’n autokenner (rijd wel 45000 km/jaar ) maar kan zeggen dat ik nog nooit zoveel plezier gehad heb in een wagen .. en als je dan nog ‘ns kijkt naar “bang for the buck” … Denk dat de BRZ een echte “driver’s car” is … gewoon genieten … zonder zot te (willen) doen …
Volvo_440_turbo zegt
@jrk68: Tja, een Elise, daar geef je wel een voorbeeld… dat ding heeft hetzelfde zwaartepunt als een pannekoek…
renezzzz zegt
@Volvo_440_turbo: Tja, nu kom je aan met een laag zwaartepunt toch wel handig is. Volgens jou kon je dat toch met een enorm koppel compenseren? Nee dus: gewicht, wegligging en een motor die goed aan het gas hangt is dan belangrijker.
Volvo_440_turbo zegt
@renezzzz:
Ik heb twee auto’s, een benzine en een diesel, ze wegen evenveel en de benzine heeft iets meer pk’s, raad eens wie de snelste is? Bergop heb ik nog niet geprobeerd, maar ik kan het wel raden… wat ik win met de ene wint de andere nooit van zijn leven in de bochten.
Ik heb in mijn leven al 200 auto’s gereden en wees gerust dat ik zo goed als zeker ben dat ik die Subaru met de Skoda met gemak in de bergen te baas kan… dat beetje dat ie wint in de bochten pak ik dubbel en dik op rechte stukken, 180Nm koppel meer, remember, bergop telt dit des te meer…
jeffreym3 zegt
@jrk68: Dat jij geen stoplichtsprintjes meer doet omdat je jezelf daar te oud voor voelt wil niet zeggen dat iemand di dat wel doet gelijk een petje is.. Iemand afdoen als petje omdat hij/zij iets leuk vindt wat jij niet (meer) leuk vindt is niet erg sociaal.
griffendahl zegt
@jrk68: Toch gek eigenlijk dat ik in mijn 10 jaar oude petjes auto (E36 328i cabrio) juist altijd uitgedaagd wordt door mensen in (vrijwel) nieuwe auto’s. Ik geef er niet veel om omdat het mij gewoon gaat om het open rijden. Maar je zal werkelijk verbaasd staan over de mensen die menen te moeten bewijzen dat hun leasebak sneller is… Zelfde verhaal had ik overigens ook met mijn 205 GTi.
dutchiehd zegt
@griffendahl: zelfde verhaal hier.. E46 330i sedan.
Alwood zegt
@dutchiehd: tsjah… wat dat betreft… ik weet niet wanneer het uitdagen is maar simpele dieseltjes proberen het ook altijd bij mijn oude volvootje. Blijkt toch dat ze 155 jaren 80 pk’s niet voorbij trekken ;)
Misschien is het meer de rijstijl van veel mensen ’trage’ hokken? Houdt verder het rijden best leuk. Stoplichtsprintjes zijn simpel vermaak maar na ellendig lang in polonaise over de snelweg sukkelen een verademing.
dutchiehd zegt
@Alwood: leukste is nog als ze denken dat mn vaders laguna een slome leasbak is, terwijl de 2 liter diesel gechipt is naar 225pk en 500nm, om over de wegligging met 4 control en michelin pilot super sports nog maar te zwijgen :P
tynoww zegt
Ik citeer: ‘De BRZ is voor het tunen vast op de vermogensbank gezet. Daar produceerde deze 160 pk en 184 Nm op brandstof ongeveer gelijk aan ‘onze’ euro 98.’
Zou het blokje standaard geen 200 pk moeten leveren?
Volvo_440_turbo zegt
@tynoww: er zijn veel fabrikanten die liegen over pk’s, hoor ik van autotuners, en is die testbank wel geijkt en zo? Volgens mij heb je op drie verschillende testbanken ook drie verschillende resultaten.
Mijn buurjongen zijn integra R haalde ook maar 160 pk ipv 200 pk, en hij is niet de enige met een integra R…
Dan kan je nog discussiere over pk aan de wielen of het blok, maar volgens mij zijn de pk’s die opgegeven zijn door de fabrikant toch op de wielen?
pet2r zegt
@Volvo_440_turbo: http://www.autowiki.nl/paardenkracht/
Volvo_440_turbo zegt
@pet2r en norge: thx :)
norge zegt
@Volvo_440_turbo: Nope ,krukas.
pet2r zegt
@tynoww: ja, 200pk op de krukas. Kijk maar op wiki wat dat is ;)
dutchiehd zegt
@tynoww: vast 160 pk aan de wielen.
norge zegt
Wat ziet dat ding er lekker uit in het wit zeg,gewoon het mooiste coupe’tje wat je kunt kopen.En die turbo mogen ze in een zwart donker gaatje stoppen.
jrk68 zegt
@norge:
Denk dat je daar in Noorwegen die BRZ niet meer uitkomt, ok om te tanken dan.
norge zegt
@jrk68: En met een blikopener ….
smeck zegt
geef mij maar de 2jz gt86 van ken nomura :D
dutchiehd zegt
@smeck: die heeft er een lexus V8 inliggen.. fredric aasbo heeft er een 2 JZ inliggen ;)
stj88 zegt
@dutchiehd:
Nee Orido heeft een Lexus V8, Nomura en Aasbo hebben een 2JZ.
dutchiehd zegt
@stj88: oja orido was dat, wist niet dat ken ook een 86 had, nu schaam ik me als D1GP kenner haha
vincent_995 zegt
Het kan aan mij liggen maar als je van 160pk naar 216pk gaat dan krijg je er toch 53pk en niet 40pk zoals in de tekst genoemd wordt?
dutchiehd zegt
@vincent_995: zelfde als wat ik dacht
baap zegt
@vincent_995: ja zeker.. als je van 160 pk naar 216 pk gaat, krijg je der 53 pk bij!! Godvereuhdomme zeg, waar is de rekengeest van de Hollander! ;)
gedwongenleaser zegt
@vincent_995: ik hoop dat je 213 bedoelt anders mag je zelf het telraampje er ook nog even bijpakken :)…
Alwood zegt
@vincent_995: check, thanks! ;)
poechi zegt
Lees voor de volledigheid dit topic eens door: http://www.ft86club.com/forums/showthread.php?t=9942
Hier zie je hoe de kit tot stand is gekomen en nog steeds in ontwikkeling is.
heidekonijn zegt
Ben ik nu de enige die in slaap valt bij ricers, ook al zijn ze ontwikkeld in een lab door michael sennamacher en gaan ze al oversturend harder dan twee veyrons? Altijd leuke protos, maar eens in productie ziet en klinkt het nogal, euh, beigegrijs.
tarquesh zegt
Wat lullig die 217nm op een sportwagen. Vind je het gek dat de gas respons wat laat is.
Een turbo is dat hoef ik niet uit te leggen aan mede turbo rijders is niets minder en meer dan een normaal onderdeel dat aan een motorblok geschroeft kan worden samen met een intercooler en wat slangen. Je laat toch ook geen radiateur achterwegen. Dus al die autofabrikantjes die zo hoog over hun princiepe van atmosferische motoren reppen zijn gewoon onkundig.
Het enige nadeel van geblazen motoren die ik kan bedenken is dat de turbo het begeeft, maar ieder onderdeel kan kapot, zelfs een motorkap steun of olie peilstok.
mrs250 zegt
@tarquesh: ik heb een redelijk dikke turbo, maar zou hem echt zonder twijfelen inruilen voor een sportieve atmo hoor. Veel feller, veel meer emotie, veel mooier geluid. Een van de weinige mooi klinkende f/i motoren blijft toch de G60, hoe gevoelig ook…
Volvo_440_turbo zegt
@tarquesh:
Met een turbo en achterwielaandrijving moet je wel voorzichtig zijn, ik heb ooit een hele straffe turbobenzinebak onder mijn kont gehad van een maat, ik durfde in de bochten echt geen gas te geven. Maar als het ding wat afgesteld is en je het wat onder de knie hebt, dan is het wel fun natuurlijk.
Een atmosferische achteraandrijver is eerder voor de minderbegaafden achter het stuur. Dit is veiliger om fun te hebben. Zelf beschouw ik me ook als minderbegaafde achter het stuur want ik heb geen raceskills. Een toyota MR bijvoorbeeld heeft onderin niets, eens in toeren een zalige auto om je relatief veilig te amuseren.
Maar bon, een turboschop onder je kont geeft ALTIJD een goed gevoel! Een eerlijk, voor dagdagelijks gebruik, geef me maar een turbodiesel of turbobenzine, die BRZ is naar mijn mening enkel goed om je op het circuit te amuseren, niks mis mee natuurlijk.
tooon zegt
@tarquesh: Onkundig? Wat een onzin man. Als je een defect als enige nadeel van een turboblok noemt, hecht jij blijkbaar niet veel belang aan gasrespons, geleidelijke vermogensopbouw en geluid.
SimonMc zegt
@tarquesh: Vermogensopbouw bij een atmosferische motor is iets waar turbomotoren alleen maar van kunnen dromen. Vind je het gek dat ze bij BMW al 3 turbo’s op hun sterkste diesel zetten om het turbogat te dichten?
Vermogensopbouw bij een atmosferische motor is heel lineair, heel voorspelbaar. Waar bij een turbomotor de turbo er op een bepaald moment altijd inkomt. Als je op de limiet rijdt, en die turbo komt er net in op het verkeerde moment, kan dat de vangrails betekenen ipv door de bocht gaan.
En wil jij even Ferrari, Porsche, Lamborghini even de les gaan spellen dan? Veel van hun atmosferische modellen horen bij de snelste wagens op de aarde.
De reden waarom véél autofabrikanten nu plots turbo’s zijn gaan gebruiken, is niet omdat het beter is, maar omwille van de boetes die ze anders moeten gaan betalen met betrekking tot uitstoot en dergelijke.
McLaren F1, Porsche Carrera GT, Ferrari Enzo, Pagani Zonda F en Zonda R, Lexus LFA…Allemaal atmosferisch en allemaal iconen.
g40freak zegt
En toch vind ik hem niet klinken als een subaru boxer motor.
Bij een subaru boxer motor, heb ik dit geluid in gedachten:
http://www.youtube.com/watch?v=arXe7bnsegs&feature=related
poechi zegt
@g40freak: Onder een impreza zit een un-equal spruitstuk. Deze zorgt voor het typische boxer geluid. Op de ft/brz zit een equal spruitstuk. De uitlaatgassen verlaten het systeem gelijk van zowel linker als rechter cilinderbank en komen samen. Bij de un-equal, niet gelijke lengte, is het om en om.
Flatfour zegt
@g40freak: klinkt zoals ze horen te klinken :))
Zou zelf eerst een vervangend open uitlaat systeem onder laten zette…scheelt al een stuk in vermogen en boxer geluid.
dawwg zegt
@Flatfour: Maar max 10pk ofzo hoor …
Jochempie zegt
hmm weet iemand hoe die wielen heten?
jordy14 zegt
Deze auto heeft volgens mij standaard gwn net te weinig vermogen maar daar zullen de tuners wel wat aan doen.
jeffreym3 zegt
@jordy14: Je kan nooit genoeg vermogen hebben ;) Mensen willen altijd meer.
jordy14 zegt
@jeffreym3: klopt maar het moet de rijeigenschappen niet ten goede gaan
jrk68 zegt
@jeffreym3:
Meer vermogen is alleen leuk als het de balans van de auto niet naar z’n grootje helpt.
Onehp zegt
Mooie post Alwood.
Kzou een BRZ liever atmo tunen tot 250pk… niet omdat het nodig is, maar omdat het kan…
loloo zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
jordy14 zegt
@loloo: en waarom dat?