Kijk, dit soort dingen horen wij graag!
Automerken werken meer en meer samen. Dat is sowieso iets van alle tijden, maar de laatste tijd is het bijna noodzaak. Als klein zelfstandig merk is het bijna niet meer mogelijk om te kunnen overleven.
Tussen servet en tafellaken
Een van die merken is Subaru. Het is een typisch ’tussen servet en tafellaken’-merk, heel oneerbiedig gezegd. In Nederland is het een nichemerk, maar in de Verenigde Staten en Japan doet het merk het niet verkeerd. Voor de goede context: het merk verkoopt wereldwijd iets meer dan een miljoen auto’s per jaar.
Aandeelhouder
Dat lijkt enorm veel, maar het is te weinig om alleen te kunnen overleven. Mede daardoor is een groot gedeelte van de aandelen verkocht aan Toyota. Dat meldt het Japanse Carwatch. De intentie werd 27 september 2019 al bekend gemaakt, na een flinke kapitaalinjectie van Toyota. Gisteren is de aandelenovername officieel aangemeld, nu heeft Toyota ‘meer dan 20%’ van de Subaru aandelen in handen.
Samenwerking sinds 2005
Toyota en Subaru werken al sinds 2005 samen. Uiteraard kennen we het voorbeeld van de compacte coupé’s, de Subaru BRZ en Toyota GT86. Op dit moment is Subaru bezig met het ontwikkelen van een AWD platform met techniek van Toyota. Toyota levert de elektrische techniek aan, Subaru maakt er vervolgens een platform van. Uiteindelijk wordt het platform door beide merken gebruikt. Ook op het gebied van connectiviteit en autonome functies zullen de twee nog inniger gaan samenwerken.
Hybride
Belangrijker voor Subaru is dat het merk bijna per direct gebruik kan gaan maken van Toyota’s hybride aandrijflijnen. Vanwege de toegepaste techniek zijn Subaru’s nergens ‘zuinige’ auto’s, waardoor de auto’s lastiger te verkopen zijn. De Crosstrek Hybrid is daar een eerste stap in, maar er zullen dus meer volgen.
Nieuwe BRZ
Maar er is nog beter nieuws, want Subaru bevestigt definitief dat er een nieuwe BRZ komt. Deze zal uiteraard wederom met Toyota ontwikkeld gaan worden. De intentie werd twee weken geleden voorzichtig uitgesproken, maar lijkt nu dan eindelijk bevestigd te zijn. Goed nieuws, dus. De exacte invulling is nog niet bekend. Aan de ene kant schreeuwt de markt om een sterkere uitvoering, maar wil Toyota natuurlijk niet dat de auto gaat concurreren met de nieuwe GR Supra. De GT86 en BRZ zijn al een tijdje niet meer leverbaar in Nederland.
breakingpoint zegt
Zelfde recept met 100pk meer doet het altijd goed. En ietsje mooier maken.
jmeverts zegt
@breakingpoint: 50pk extra was al prima geweest
Henk_he zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Dutchdriftking zegt
Geen vervelende ontwikkeling. Toyota gaat onder de nieuwe topman erg goed. De hybride kennis wordt verder uitgebreid, maar ook liefhebbers hebben weer wat te zoeken in de showroom.
Subaru’s zijn in de praktijk fantastische wagens, maar steeds strenger wordende uitstoot normen maakt de auto’s steeds minder interessant.
Als de krachten worden gebundeld dan kan het merk innoveren en blijven verkopen, en de liefhebbers verliezen niet dit legendarische merk. Als de samenwerking ook nog eens wat fijne sportieve auto’s oplevert hebben we helemaal een klassieke win-win situatie.
Wat betreft de BRZ en GT86, liever geen volledige hybride (het lage gewicht was juist zo fijn) maar een mild hybrid boxer met een turbo. Uiteraard gewoon een handbak. Stel je voor dat de compacte sportauto weer eens populair gaat worden zoals in de jaren “90!
neeszz zegt
Goed nieuws, heb wel een zwak voor het merk door hun engineeringsfilosofie. Plus het interieursausje van Toyota kan geen kwaad.
Hopelijk blijft het gewicht minimaal. Laat die BRZ maar komen!
ghost zegt
“In Nederland is het een nichemarkt maar in Japan en de VS verkoopt het veel beter..”
Los van dat NL natuurlijk piepklein is vergeleken met eerder genoemde landen, hebben we hier ook niet het juiste “petrolhead beleid”. Auto’s als de BRZ met atmosferische motor zijn bij voorbaat al kansloos omdat de uitstoot hoger ligt dan de concurrentie met turbo-motoren (die ook vaak meer potentie hebben).
Ik vind het een verkapt beleid. Je ziet dat men ook massaal oudere youngtimers gaat rijden, terwijl nieuwe auto’s vaak veel schoner zijn door nieuwe technieken. Belast dan liever de import van oude uitstoters, en schaf de bpm af op nieuwe wagens. Model is volledig scheef..
Boomer zegt
Ja leuk hoor. Maar na een jaar in de showrooms hier zijn er 17 verkocht, trekt de importeur de stekker er uit en zijn we weer terug bij waar we nu zijn.
toyotavenray zegt
Ze moeten de 3 cilinder uit de Yaris gebruiken. Lijkt me dat 261 pk wel genoeg is.
tvr1974 zegt
@toyotavenray: exact wat ik dacht, combinatie met hybride goed voor 280-320pk. Lijkt mij prima
fanboy zegt
@ghost: In het geval van Subaru is het beleid nog enigzins terecht, weliswaar niet leuk. Want de grotere Subaru’s zijn niet erg zuinig. Dus dan is de techniek van Toyota zeer welkom.
In het geval van de BRZ/GT86 denk ik dat hij bij sportief gebruik niet veel onzuiniger is dan de (kleine) turbomotoren. Wellicht zelfs zuiniger.
RiKe zegt
Een combinatie van een (klein, maar niet overdreven klein) turbo blok zoals een 1.6l met turbo, plus een hybride systeem, 250pk, en het is een leuke auto. Ik heb er alleen weinig vertrouwen in dat dit gaat gebeuren. De BPM zal ook dit model volledig vermoorden
niek93 zegt
Maakt de huidige straks als occasion bereikbaar
schuimbekje3 zegt
achterin een 1.6 boxer met supercharger en turbo zodat er en geen lag is en uitstoot te beperken is, directe inspuiting van toyota, voorin voor gewichtverhouding een batterijtje.
kadett83 zegt
De FA24 met 260pk en 370nm komt erin. 2.4l met turbo.
v10m5 zegt
Wat ziet dat ding eruit als vergane glorie