We zijn inmiddels allemaal grijs en oud, maar het gaat nu toch gebeuren.
Man man man, wat hebben we lang gewacht op dit bericht. Toen Toyota een kleine tien jaar geleden bekend maakte dat het eindelijk weer iets anders zou bouwen dan een morfine-drip op wielen, waren we direct enthousiast. Los van de Land Cruiser, stond er destijds immers al enkele jaren niks spannends meer in de Toyota-showroom. De Celica verdween medio jaren ’00 van het toneel en de Supra bestond alleen nog in de Fast & Furious franchise. Toen bleek dat Toyota van plan was een puristisch sportwagentje te maken, met een atmosferisch blok en achterwielaandrijving, kregen we helemaal zin in Sushi, Sake en Wagyu-runderen.
Maar daarna kwam de auto op de markt (rijtest) en was het oordeel van de meeste journo’s ‘meh’ (rijtest-combo met wild bestickerde MINI). Het is niet dat de GT86 een slechte auto is. In tegendeel zelfs. Met de aandrijving op de juiste wielen en puike balans is het de natte droom van de purist.
Het probleem is alleen: het ding had wel wat meer power mogen hebben. In sommige auto’s, zoals bijvoorbeeld de W204 C63 AMG, kan het chassis eigenlijk niet goed overweg met het motorvermogen. Niet per se de beste formule voor scherpe tijden op het circuit, wel leuk als je de hooligan uit wil hangen. Bij de GT86 (en zijn broertje van Subaru), geldt het tegenovergestelde. Als je intens geniet van een bochtje perfect aansnijden is het een topding, voor hooligans daarentegen…not so much. En laten we eerlijk zijn, de meesten onder ons zijn toch meer Jeremy Clarkson dan Ayrton Senna.
Niet getreurd, Toyota en Subaru zouden vast niet lang wachten met het monteren van een turbo op de twee liter grote boxer. Het puristische karakter zou daar weliswaar enigszins mee verloren gaan, maar een extra dosis oompf zou dat weleens de moeite waard kunnen maken. Het leek een inkoppertje, doch de beweegredenen van Japanners zijn soms ondoorgrondelijk: hoe hard we er ook om riepen, die GT86 met turbo kwam er niet en komt er niet. Nog geen maand geleden, zeven(!) jaar na de introductie van de auto, achtte Toyota het nogmaals noodzakelijk ons te manen niet meer te zeuren om een GT86 turbo.
Maar wacht even, de titel van het bericht zegt toch dat de auto wél meer pk’s krijgt? Dat klopt ook, maar het gaat dan niet om de huidige generatie van de auto. Het goede nieuws is echter dat er 1) een nieuwe generatie van de Hachi-roku komt en dat die 2) voorzien wordt van een iets grotere motor met een inhoud van 2.4 liter. Althans, dat bericht The Japan Times. Het blok zou gelieerd zijn aan de unit uit de nieuwe Toyota Ascent. In die auto is het blok ook verkrijgbaar…met een turbo! Het is echter nog de vraag of de nieuwe GT86 daar ook mee uitgerust wordt. Daarmee zou de kleine coupé inmiddels immers in het vaarwater terecht kunnen komen van de nieuwe Supra. Nog maar drie jaar wachten, dan worden onze vragen beantwoord.
Dutchdriftking zegt
Het had zo mooi kunnen zijn…
dutchiehd zegt
Stappen ze weer van de boxer motor af dan?
tenaci zegt
@dutchiehd: precies, vroeg ik me ook al af. De motorkap ligt erg laag en als hij dan al past wat doet dat met de balans. Zo’n boxer heeft ook het gewicht lekker laag liggen.
86x86mm zegt
@dutchiehd: Nee, want in de laatste alinea spreekt autoblog over de Toyota Ascent, maar dit moet natuurlijk de Subaru Ascent zijn met een nieuwe 2.4L Boxer met twinscroll turbo. (https://www.subaru.com/ascent)
Nu is het FA20 blok in de BRZ/GT86 ook compleet anders dan die van de Levorg, dus op dit moment nog iets te vroeg om te roepen over wat voor specs dat 2.4 blok zal leveren. Mijn voorkeur zou uit gaan naar atmosferisch of anders een supercharger ipv turbo, maar laten we eerst maar zien waar ze mee gaan komen.
O plaat zegt
Ik snap niet hoe de Jappen al die leuke modellen hadden in de jaren 90, begin 00 en er nu geen enkele noemenswaardige wagen in Japan gebouwd word. Ja er is de GT-R en de NSX maar die zijn dan weer onbetaalbaar. Van een Supra met Duitse betrouwbaarheid en voor een premium prijs droom ik ook niet eerlijk gezegd.
jorden zegt
@shiva: Maatschappelijke kijk op auto’s is veranderd. Een auto moet zuinig en praktisch zijn, anders prijs je jezelf de markt uit. Of je beland in het prijs segment van 80k. Hebben niet alleen oosterse fabrikanten mee te maken.
lincoln zegt
@shiva:
124 spider ..
de allerleukste Japanse sportieveling ..
Kost je 21.000 euro .. dat is inclusief de allesverslindende Trump tax ..
robert110 zegt
@shiva:
Een ruwe greep uit het aanbod:
Daihatsu:
Copen
Hijet (in al zijn varianten)
Honda:
S660
Toyota:
Land Cruiser J150
Land Cruiser J200
Land Cruiser J70
Hilux
Nissan:
NT100
NV100
370Z
Navara
Verschillende door Nismo gekietelde modellen.
Dat het niet allemaal sportwagens zijn en dat het grootste deel niet Europa te koop is betekent niet dat het minder noemenswaardige modellen zijn. Hele volksstammen hebben hun leven opgebouwd met een Hijet of een Hilux (welke toevallig ook is gebruikt om hele volksstammen uit te roeien maar dat terzijde).
O plaat zegt
@robert110:
Natuurlijk is een Landcruiser een top offroader of werkpaard maar ik had het op sportief vlak. Wat ik mis zijn een Lancer Evo die een Lambo het vuur aan de schenen legt, nu is er op de paljero na geen enkele Mitshubishi die ik nog maar zou overwegen je zou huilen als je hun Europese catalogus bekijkt. Waarom is er geen Japans alternatief voor de Mustang of 4 serie? Het zijn barre tijden als 4 deurs hatchbacks en crossover SUVs je niets doen.
lincoln zegt
Whahaha ..
Kunnen NLertjes toch niet betalen ..
henk_he zegt
@lincoln: *willen
lekbak zegt
@henk_he: Kunnen…
Onehp zegt
Ik ben de tel kwijt, maar op de ‘aftermarket’ zijn er letterlijk een 40-tal verschillende turbo/compressor kits verkrijgbaar voor meer vermogen. En dan zijn er nog de crate engines. Ieder die serieus meer vermogen wou in deze auto heeft dat al gefikst.
De slappe indruk komt overigens door de dip in de koppelkromme precies waar de meeste andere atmo benzines het meeste koppel vrijgeven, rond 4000-4500 toeren. En het feit dat de meeste turbos gewoon zijn met nog meer koppel. Maar met de dip eruit dmv een tune en nieuwe uitlaatspaghetti is het al een gans andere belevenis.
Maar het belangrijkste wat men mist in NL om echt deze auto te genieten zijn echt kleine, erg bochtige wegen…. Zelfs met veel vermogen is dit niet de juiste wagen voor NL, al was het dat ie dan te weinig gewicht heeft op de achteras…
lincoln zegt
@onehp:
Onzin ..
Volgens de ANWB krijgen we er steeds meer rijbeleving bij ..
bogaertd zegt
@onehp: Er zijn genoeg mensen die niet het hele aftermarket gedoe willen kopen en recht uit de fabriek met iets deftig willen rijden. Ook zijn er genoeg landen waar je niet door de keuring geraakt met een engine swap noch montage van turbo’s.. En ook zie ik niemand zijn firma wagen ombouwen met aftemarket spul .
Onehp zegt
@bogaertd: zo is dat. Maar misschien is het ook fijn dat niet elke auto supertoegankelijk is voor iedereen die een paar honderd euro per maand opzij kan zetten. Deze auto heeft een behoorlijk hoog ‘entusiastniveau’ ondanks de, relatief, lage prijs (behalve in NL mss)… Dat past mij prima, al was het omdat anders mijn verzekeringspremie veel hoger zou zijn met veel meer ‘gemiddelde’ bestuurders…
jkhm zegt
@onehp: Daarnaast is een hogere differentieel verhouding echt een must. Standaard zijn de versnellingen veelste lang om de auto in het juiste toeren gebied te houden. Dat geld voor de automaat helemaal, die knapt een partij op van een setje tandwielen. Voordeel van de differentieel aanpassing is dat je niet zoveel geld kwijt bent als bij blok aanpassingen en je neemt geen betrouwbaarheids risico’s. Daarnaast is atmospherisch uiteindelijk wel het meest fijn.
Onehp zegt
@jkhm: ja dat is ook een goede ingreep, vooral voor de automaat inderdaad. Zelf rijd ik, naast de bochtige kleine wegjes, hoofdzakelijk autostrade en dan is het wel handig als ie niet veel meer dan 3000 toeren draait op normale cruisesnelheid… Met ca +60Nm in de dip op mijn manuele mis ik alvast geen korte eindoverbrenging.
wimof zegt
En waar gaan we daar mee rijden?
SimonMc zegt
@wimof: Precies. Aixams voor iedereen !
wimof zegt
@simonmc: Dat is misschien het andere eind.
erik64 zegt
Jammer dat de GT 86 nooit in een cabrio versie is gebouwd, deze had ik graag willen hebben.
Ik vrees dat ik hem zelf zal moeten bouwen zoals de Celica TA23, ook hiervan was nooit een cabrio….
Ik heb alleen spijt dat ik alleen de foto’s nog heb en niet meer de auto.
cossiekiller zegt
Nooit fan geweest van die GT86…
Die BRZ daarentegen. Natte droom op wielen!!
michaelb zegt
@cossiekiller: Nog meer gewicht komt niet ten goede voor de prestaties…
Onehp zegt
@michaelb: euh, is gewoon dezelfde auto met wat andere styling?!
StijnB zegt
Pfff… echte journalisten zoals Chris Harris waren altijd lyrisch over de GT86. Alhoewel ik ook krachtigere sportwagens gewend ben, vind ik het nog altijd de ideale sportwagen voor een redelijk budget. Zoveel rijplezier is best wel uniek…
ikschrijfookoverautos zegt
@StijnB eens! Heb vorig jaar een week met de nieuwe Subaru BRZ door mogen brengen. Ben sindsdien helemaal verliefd op die auto. Geniaal apparaat voor in de Eifel.
Onehp zegt
@stijnb @ikschrijfookoverautos: zo is dat. Voor de cost of ownership van een beetje fijnere normale auto, krijg je hier een intieme, intuïtieve rijbeleving in een bruikbare, moderne auto. Een combinatie die steeds unieker wordt in welke prijsklasse dan ook. Ik heb mijn GT86 reeds 4 jaar, heb er eigenlijk geen plaats voor en heb hem zeker niet nodig, maar de rijbeleving maakt me zo blij dat ik hem niet kan verkopen terwijl ie objectief langzamer is dan onze familiewagen. Iedere keer dat mijn vrouw suggereert dat we hem misschien toch maar verkopen wordt ik op onverklaarbare manier irritabel en chagrijnig. Zoals het er nu uitziet doe ik hem enkel weg moest het heel hard in de portemonnee gaan knijpen…
lekbak zegt
@onehp: Hoe zit het met de ruimte tov een mx5? Want daar pas ik eigenlijk net niet in (stuur tegen mijn benen en hoofd tegen het dak). Een brz is wel een beetje een droomauto voor mij…
Onehp zegt
@lekbak: Ik kan met de NA en de ND vergelijken. Deze zijn veel krapper. In de GT86/BRZ kan ik met 1m84 zonder probleem een helm aan (kopsteun omdraaien). Vaak worden ze minachtend aanzien als onpraktisch dingen (vergeleken met een hot hatch meestal), maar dus wel veel ruimer dan een MX5 en eigenlijk ook praktischer dan dé ‘praktische sportauto’ 911, dankzij de neerklapbare achterbank…
Best zelf testen uiteraard.
lekbak zegt
@onehp: Ik vind het lullig om te testen als ik nog 5 jaar moet dromen voordat ik kan kopen. Maar dat klinkt goed in ieder geval.
bogaertd zegt
@onehp: Er zijn genoeg mensen die niet het hele aftermarket gedoe willen kopen en recht uit de fabriek met iets deftig willen rijden. Ook zijn er genoeg landen waar je niet door de keuring geraakt met een engine swap noch montage van turbo’s.. En ook zie ik niemand zijn firma wagen ombouwen met aftemarket spul .