Het hoge woord is eruit: het ingenieuze stuursysteem van Mercedes is verboden vanaf volgend seizoen.
Een paar weken geleden leek er geen vuiltje aan de lucht te zijn. Zeker niet voor Mercedes GP. Het team met de Zilveren Pijlen leek goed op weg te zijn naar een bijna zekere titel voor 2020.
Dual Axis Steering
Niet alleen de rondetijden wezen dat uit, ook het aantal gereden ronden en het feit dat duidelijk was dat de Bottas en Hamilton nog niet eens voluit reden. Nog een reden waarom men bang kon zijn voor de W11 is het DAS stuursysteem van Mercedes. DAS staat voor: Dual Axis Steering.
Voordelen
De werking van het stuursysteem van Mercedes hebben we al een keer behandeld. Maar het komt erop neer dat de stand van de wielen op zowel de rechte stukken als in de bochten iets aangepast kan worden. Voor één snelle ronde (zoals tijdens de kwalificaties) zal het verschil niet enorm zijn, maar tijdens de race wel. Met name op het gebied van slijten van de banden kan het een verschil maken. Althans, dat was de consensus.
Nieuwe reglement
Nu horen wij u denken: maar dit was toch al verboden vanaf 2021? Jazeker. Dat klopt. Echter, de vernieuwde regelgeving is niet in 2021, maar pas in 2022 van kracht., vanwege de gevolgen van het coronavirus. Zo zijn er geen races gereden tot op heden en zijn de races tot en met Canada uitgesteld of afgezegd. Alle reglementen zijn in voor 2020 en 2021 exact hetzelfde. Maar de regel omtrent het stuursysteem is dus een uitzondering. Dat wordt alsnog de nek omgedraaid.
Red Bull
Red Bull vindt deze beslissing blijkbaar nog te matig, want ze hebben aangegeven extra veel aandacht te zullen besteden aan het stuursysteem van Mercedes. Als Mercedes het dit seizoen gaat gebruiken (als er überhaupt nog gereden gaat worden), dan zal Red Bull protest aantekenen.
rob5nismo zegt
Ik hoop zo erg dat we dit systeem in actie gaan zien dit seizoen.
str8six zegt
@rob5nismo: ik hoop dat we actie gaan zien dit seizoen
chrisvis zegt
@rob5nismo: vrees dat we dit mogen vergeten. Ik verwacht niet dat er dit seizoen überhaupt nog gereden gaat worden met de huidige malaise. Ze kunnen bij de FIA wel trachtten een nieuwe kalender op te stellen maar de huidige ontwikkelingen lijken dit alles op losse schroeven te zetten… in het beste geval zijn we in Europa van dit virus af tegen de zomer, maar er zijn zoveel landen waar we nog altijd geen piek hebben(neem nu Amerika). Vliegverkeer gaat ook nog even stil liggen(of het moet zijn dat Covid 19 echt niet tegen de warmte kan maar daar heb ik mijn twijfels over aangezien het in Afrikaanse landen ook overleeft)
vaakbenjetebang zegt
In je lichaam is het typisch ook een graadje of 37. COVID-19 vindt dat helemaal prima.
mashell zegt
@chrisvis: temperatuur maakt niet uit maar in het voorjaar en in de zomer wordt er minder gehoest en geproest, dat remt de verspreiding af.
VeniVidiVici zegt
@mashell: Maakt niet uit. Iemand die Covid-19 heeft hoest en proest sowieso als eerste symptomen. Enige wat wel een voordeel kan zijn is dat de gewone Influenza weg gaat en zo de Covid-19 eerder herkenbaar wordt.
Edge zegt
@chrisvis: Ik zou daar nog niet zo heel erg zeker van zijn. Het lijkt erop dat ze in ieder geval in november de race in China wil inhalen. Dat bleek uit het nieuwe inschrijfformulier van de Chinese Formule 4. Naast wat gewone races, stond daar ook een race in november op vermeld die dubbel zoveel inschrijfgeld kost omdat ‘ie in het voorprogramma van de F1 staat.
alfapeter zegt
Omdat Redbull, ondanks een ruim budget zelf niets kan bedenken wat hun een voorsprong geeft op de anderen, gaan ze maar protesteren tegen degene slimmer/beter is. Hun sportiviteit is omgekeerd evenredig aan hun kleingeestigheid.
Esprit_de_Flandre zegt
Hoezo, protest aantekenen? Is nieuwe technologieën ontwikkelen niet net de verantwoording voor het spenderen van miljoenen aan F1… ?
p993 zegt
@Esprit_de_Flandre: de advocaten verdienen meer dan de techneuten in zo’n team, vermoed ik…de F1 is allang dood, maar nog niet opgedoekt. Iemand nog wat azijn? ;)
retetikker zegt
Zul je zien: Wordt het dit jaar al verboden, is de Mercedes alsnog de beste auto.
pvg100 zegt
Misschien kan Boeing er nog iets mee.
mustang750supersnake zegt
zal wel n afleiding zijn voor iets anders…
w0ut zegt
Dead upon arrival. Die zullen de volgende keer wel 2x nadenken voordat ze footage van nieuwe tech publiek maken.
gregorius zegt
Volgende keer zullen ze zeker rekening moeten houden met dat de test-sessie een half jaar voor de eerste race is.
Het was juist prachtig gedaan van MB.
Ze hebben iets dat mocht van de FIA; want ze waren in contact met ze.
Ze testen het, om te zien of het werk. De media en de andere teams zijn compleet afgeleid en gaan resources wijden aan het kopieren hiervan. De resources moeten normaal gesproken andere gedeelten van de auto beter maken.
Perfecte timing dus…. MB had er de voordelen van kunnen plukken voor ene paar races en de andere teams leidt je af.
Als nou alleen hadden kunnen voorzien dat er een kutvirus aan zou komen die de F1 wereld plat legt.
gasterplancke zegt
Dus innovatie wordt de nek omgedraaid begrijp ik?
ralfast zegt
DAS Haus. Goede naam iig