De frequente ringrijders herkennen dit stukje weg wel, maar weten die ook waarom het er is?
De Nürburgring is voor velen een fantastische uitdaging en een perfecte plek om de passie tussen man (of vrouw) en machine tot het uiterste te brengen. De huidige Nordschleife (de baan zónder het GP circuit) zoals die er nu is, heeft door de jaren heen vele verschillende vormen gekend. Zo was er op de plek van het huidige GP circuit de Südschleife, die samen met de Nordschleife een 28km tellende ronde creëerde.
Zo zijn er talloze voorbeelden van hoe de Nürburgring zijn oorspronkelijke vorm heeft verloren. We richten ons voor nu even op een klein, 450m tellend stukje baan, tussen Kloster en Hohe Acht, zoals hieronder te zien is. Het gaat dus om de middelste, rechte baan.
Het is een zeer steile helling, gebouwd tussen 1926 en ’28, bedoeld als testbaan met een stijgingspercentage van 27 procent! Fabrikanten konden hier hun nieuwst bolides tegenop knallen en de handrem testen, of zoiets. In ieder geval waren er genoeg auto’s in die tijd die de heuvel niet opkwamen.
Gemaakt van gegroefd beton voor extra grip en een vormvaster oppervlak, was de Steilstrecke in eerste instantie niet begaanbaar voor publiek. Maar dat veranderde. Het stukje is nooit voor races gebruikt. Nogal logisch ook, want het circuitdeel wat hieraan vooraf gaat, kan grotendeels plankgas genomen worden waardoor een dergelijke heuvel voor nogal veel… eh, spektakel zou zorgen. Hieronder een quote uit de reglementen van de Nürburgring destijds, die het bovenstaande ondersteunt.
(§ 8 der Fahrordnung): “Nicht gestattet ist – außer bei genehmigten Versuchs- und Trainingsfahrten oder Rennen – das Befahren der Steilstrecke (27 %).”
In de jaren zestig is de Steilstrecke open geweest voor de bekende Touristfarhten, zodat je de Carussel kon overslaan. Aan het eind van de Steilstrecke kon je dan weer invoegen bij Hohe Acht. Een levensgevaarlijke actie die logischerwijs voor enkele dodelijke ongelukken heeft gezorgd. Rare tijd was het ook… Sinds de ongevallen is de Steilstrecke nooit meer toegankelijk geweest voor publiek, maar bleef altijd in ere bewaard.
Het stukje geschiedenisweg is tegenwoordig nog steeds zichtbaar -weliswaar achter een hek- als je vanuit Kloster in de ankers moet om richting de Carussel te koersen, en verkeert nog in uitmuntende staat.
stephane8200 zegt
En hier een bijpassende video: http://youtu.be/g-djJMxhoVY
Graag gedaan ;) Tijdens Scuderia Hanseat.
willeme zegt
@stephane8200: Leuke video! Die groene roadster is een heuse Josse Indigo 3000!
Op 8200rpm.com veel geleerd over de ‘Ring ;-). Goede ouwe tijd!
stephane8200 zegt
@willeme: klopt! Tijdens Scuderia Hanseat komt altijd veel exclusief materiaal voorbij. Deze video is van 1 van de bezoekers destijds waar ik nog steeds goede vrienden mee ben.
ghost zegt
@stephane8200: dat is dan is reverse want als ik het verhaal ernaast leg nam men deze route andersom en werd er nog wel eens een sprongetje genomen?
stephane8200 zegt
@ghost: er wordt hier sowieso nooit echt gereden. Tijdens deze besloten sessie bij een cursus waar de Ring per segment geoefend wordt is dit een soort tussendoortje van boven naar beneden, in plaats van andersom zoals in de tekst beschreven staat inderdxaad.
robert110 zegt
@stephane8200: En nog inhalen op dat stuk ook, knetters.
leaper035t zegt
@stephane8200: perfecte aanvulling op deze leuke tekst!
klotskuukske zegt
De auto’s haalde het niet tot bovenaan vanwege het gewicht van de stalen ballen van de coureurs toendertijd.
s50b32 zegt
Afgelopen weekend tijdens vln nog over gewandeld! Ik waande me een echte bergbeklimmer
TDI-goeroe zegt
@s50b32: inderdaad. voor de liefhebbers: Je kunt er gewoon naar toe lopen. Als je vanuit Adenau afslaat bij de Lidl naar A61 (vlakbij de Aral Tankstelle) dan rij je door tot parkeerplaats Hohe Acht, vanaf daar een kleine 20minuten door het bos wandelen en je bent er.
dailydriver zegt
Leuk stuk. Zou graag meer van willen zien.
mynameisjeroen zegt
Ik heb een hoop plezier gehad op de Ring en ga er nog jaarlijks heen als toeschouwer van de Touristenfahrten. Ecjt een tip voor elke petrolhead. Maar zelf rijden zit er niet meer in met mijn huidige auto…
robert110 zegt
@mynameisjeroen: Als bouwvakkers het met hun klusbus doen moet jij het ook kunnen met jouw auto.
xiran zegt
@mynameisjeroen: wat voor auto heb je?
mynameisjeroen zegt
@xiran: Een Lexus. En geen LFA :-(
xiran zegt
@mynameisjeroen: ct220h?
mynameisjeroen zegt
@xiran: ja CT200h. Deze heeft weinig fans op Autoblog maar ik vind ‘m waanzinnig. Met 17″ en privacyglass ziet hij er prima uit en de kwaliteit plus afwerking is subliem. Super stoelen en prachtig dashboard. Fully loaded met opties. En ultra zuinig (1:20). Gekocht als 4 jaar oude occasion voor de prijs van een nieuwe VW Up.
henkhupelschoten zegt
nog nooit van gehoord, heb het eens even opgezocht, je zou er zo van kunnen afskiën: http://www.pro-steilstrecke.de/images/steilstrecke/1928_steilstrecke_gesamt http://www.cuk.ch/wp-content/uploads/2015/09/Nordshchleife-1967-Jack-Moody-10.jpg (Mercedes W108!) http://www.cuk.ch/wp-content/uploads/2015/09/TNsteilstreckenprofil.jpg 27%! geweldig die oude foto’s van de ring! kan er zo van genieten! maar genoeg gespam zoek zelf maar op ;)
martijn11 zegt
Erg leuk zo’n stuk over de nürburgring graag meer van dit
kaasisslecht zegt
Lijkt wel de buitenring
Dutchdriftking zegt
Mooi stukje weer!
Jaws149 zegt
Zwaarste stukje van de mountainbike route rondom de ring! Al een paar keer gefietst!
eifler19 zegt
Leuke stukje dit :), voor degene die het leuk vinden kan je met je auto nog over de Steilstrecke, bei brünchen ingang rechts over het bospad en dan kom je uiteindelijk bij de Steilstrecke.
rynnus zegt
@eifler19: ah! Goede tip voor een auto-fotoshoot.
pinut187 zegt
Leuk interesant artikel!