George Russell zegt lichamelijke klachten over te houden aan de stuiterende Formule 1-auto van Mercedes.
Het was je gisteren ongetwijfeld weer opgevallen. Mercedes en ook Ferrari die over het rechte stuk naar de eerste bocht al stuiterend in beeld kwamen. Al meerdere races zijn de hobbelende wagens een onderwerp van discussie. De F1-auto’s hebben een beter grondeffect met de 2022 regels om in het inhalen te bevorderen. Daar staat tegenover dat de wagens af en toe als een gek stuiteren.
Stuiterende auto Formule 1
Volgens George Russell begint dat stuiteren een tol te eisen aan zijn lijf. De Brit klaagt over pijn aan zijn rug en borst. Niet elk team heeft er evenveel last van. Met name Mercedes en Ferrari lijken vrij hard te stuiteren. In het verleden hebben we ook hobbel-de-bobbel beelden gezien van Yuki Tsunoda in de Alpha Tauri.
Toto Wolff sprak gister tegenover Lewis Hamilton over een auto die ‘niet te rijden valt’. Russel, die met dezelfde auto rijdt, is minder negatief. De Mercedes-coureur zegt dat de auto goed voelt om te rijden. Het enige nadeel is het irritante stuiteren.
Russell hoopt dat Mercedes een oplossing kan vinden om het stuiteren minder te maken. Het seizoen is nog lang en lichamelijke klachten kunnen roet in het eten gooien met betrekking tot de concentratie. Of erger, dat de reservecoureur van stal gehaald moet worden. Zo’n vaart zal het vermoedelijk niet lopen, maar we kunnen ons het geklaag van George Russell voorstellen. (via Motorsport)
Knul zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
pomoek zegt
Dat lijkt me logisch. Ook Leclerc zal toch met eenzelfde soort klachten rondrijden?
Ik kan me ergens nog wel voorstellen dat Hamilton zegt: Laat die de Vries maar in mijn auto rondrijden tot ie weer een beetje op orde is. Ik ga er wel weer inzitten als ik er punten mee kan halen.
sportabgasanlage zegt
Heb je ettelijke tonnen aan ingenieurs in dienst… en die krijgen het niet opgelost… Onbegrijpelijk.
berlinetta zegt
Zal de budgetcap daar ook niet iets mee te maken hebben? Het is nu immers niet meer zo makkelijk om de hele tijd wijzigingen door te voeren. Het moet in 1x goed zijn.
sportabgasanlage zegt
Het personeel wat je al in dienst heb kost toch niet ineens extra budget? En met computersimulaties kun je aardig veel testen tegenwoordig, zonder dat het meteen gemaakt en fysiek getest moet worden.
Richmond zegt
@sportabgasanlage: de vorige keer dat de F1 met ground effect autos reed, hadden ze daar ook last van. Niet alles heeft een pasklare oplossing. Ook al heb je meer kennis en middskdn
Jer zegt
Het grootste probleem is dat ze niet met een echte auto mogen testen op een circuit. Er zijn twee opties om te testen;
De simulator. Maar omdat grond-effect en het stuiteren vrij nieuw is kan ik me voorstellen dat ze simpelweg data tekort komen om dit goed te simuleren.
De windtunnel, waarin ze enkel met schaalmodellen en een vrij lage maximum windsnelheid mogen testen. Hierdoor is het nabootsen van stuiteren onmogelijk in de windtunnels.
gasterplancke zegt
Eerst zegt Russel als we het artikel moeten geloven dat het niet te doen is en aan het eind dat het het enige irritante is aan de auto. Beetje diplomatiek lijkt het. Het is gewoon een slechte auto en daar kan zelfs een oud wereldkampioen niet fatsoenlijk in rijden.
harrie zegt
Nee dat was Wolff die tegen Hamilton zei dat de auto ‘undrivable’ was, maar dat was meer om zijn onderpresterende oogappeltje in bescherming te nemen.
sportevo zegt
@harrie: Beetje hetzelfde als Helmut Marko die meteen vooraan stond om uit te leggen dat het niet de fout van Verstappen was dat hij een slechte start had. Doet hij vaker en ook al in de tijd van Vettel.
pa045 zegt
Maar we hadden het nu over Mercedes. Beetje kinderachtig om meteen jouw grote voorbeeld te verdedigen zo snel zijn naam wordt genoemd.
ar156sw zegt
Het lijkt me voor de
rijders heel vervelend, maar het is denk ik voor de F1 als geheel nog veel erger. Is toch geen gezicht, dat belachelijke gestuiter? Dat is dan de absolute top van de autosport…
aadzor zegt
Ik denk dat dit precies de bedoeling was. Geef de teams een probleem waar ze echt aan moeten werken.
De eerste die het onder controle heeft heeft een voordeel. Wedden dat ze volgend jaar 8 verschillende oplossingen hebben voor hetzelfde probleem. Er zullen dan ongetwijfeld voor- en nadelen zitten aan de oplossingen. En zo krijg je competititie.
De snelste auto’s die je überhaupt kunt bouwen zijn het al 25 jaar of langer niet meer. Maar daar gaat het niet om.
Los van dit, ik had bij het invoeren van deze nieuwe regels ook echt mijn bedenkingen. Maar ik had echt ongelijk. Het is super gaaf dat auto’s zo lang kunnen volgen zonder de banden in de fik te steken. Meer van dit.
heckblende zegt
vervelend als natuurwetten zich niet aanpassen aan het entertainment wat jij verwacht
Robert zegt
De reden is duidelijk: vacuüm creëert mechanische grip en het met de bodem raken van het asfalt verbreekt dat vacuüm. En dat tig keer op het rechte stuk. De ingenieurs zullen daar een compromis in moeten vinden. En met de budget cap in gedachten én het beperkte aantal tokens om een bestaand (vloer)ontwerp te wijzigen, zal er dit seizoen maar weinig kunnen veranderen, of er zou een wonderoplossing in het verschiet moeten liggen.
Maar los van dit probleem, is dit niet het enige probleem wat Mercedes heeft. Als je kijkt waar de andere teams met dezelfde krachtbron rijden, dan is het duidelijk dat ook de overstap naar E10 brandstof voor grote problemen heeft gezorgd, want waar ze er de afgelopen jaren prat op gingen de meest krachtige motor te hebben, zijn ze dit jaar zowel door Ferrari als Honda/Red Bull Powertrains voorbij gestoken en doet ook Renault er weinig meer voor onder. En die paar podiumfinishes die Mercedes en McLaren nog hebben gepakt tot nu toe, waren zonder uitzondering een gevolg van uitval van de concurrentie.
Ik zie het nog gebeuren dat Mercedes misschien wel voor het ‘Haas scenario’ moet kiezen: accepteren waar je nu staat met de huidige auto en alle resources inzetten op de 2023 auto…
ryser zegt
@RRRobert: 2023 auto is toch aan dezelfde regels gebonden als de huidige auto?
Er zijn volgend jaar aerodynamisch geen regelwijzigingen.
Dat laatste gaat dan niet op.
Robert zegt
@ryser: er zijn weliswaar geen wijzigingen in de regelgeving voor de aerodynamica, maar er ook is geen stop op de ontwikkeling daarin, zolang deze binnen de grenzen van de regelgeving valt. Een andere limiterende factor is het beperkte aantal tokens, wat weer samenhangt met de budget cap.
Het enige wat feitelijk bevroren is, is de ontwikkeling van de motoren, en dat is ingevoerd om bestaande en eventueel nieuwe motorenfabrikanten de kans te geven tijd en geld te investeren in de nieuwe generatie motoren die vanaf 2026 moeten worden gebruikt.
ryser zegt
@RRRobert: zo had ik t ook begrepen.
Maar dan zou t voor mij betekenen dat je nu gewoon alles op alles moet zetten voor de ontwikkeling van die auto en alle tokens opmaken die je hebt!
Het staat me ook bij dat MB vorig jaar niet alle tokens opgemaakt zou hebben? Mag je die dan doorschuiven naar volgende jaren?
Edge zegt
Het zou mij niks verbazen als we de heren Russell, Hamilton en Wolff de komende weken veelvuldig horen klagen, in de hoop dat de FIA een minimumrijhoogte instelt.
flatsix010 zegt
Hamilton is gewend om een zéér soepele auto te rijden. Dat was vorig jaar (en daarvoor) bv te zien aan het verschil in stuurbewegingen van Mercedes en RB. Daarnaast geloof ik echt niet dat het probleem alleen bij het purposing ligt.
sportabgasanlage zegt
*purpoising
berlinetta zegt
@sportabgasanlage: *porpoising
karhengst zegt
Nadeel van het AMG-Pakket, volgend seizoen de luchtvering meebestellen.
admiajfe zegt
Russel zal met weemoed aan het kreng van Williams terugdenken, die goldt altijd als undrivable. Dit zal ook maken. dat Russel wellicht beter presteert dan Hamilton.
Budgetcap, mwah, Haas rijdt prima McLaren heeft een drivable F1 auto netzoals ook RB. De Alpine lijkt er ook niet echt last van hebben dit seizoen, of althans beperkt.
Het heeft er alle schijn van dat Mercedes een richting bij het basisontwerp heeft gekozen die negatief uitpakt icm het groundeffect. Oplossen zie ik ze het ook niet zomaar doen, structureel oplossen met updates die te klein effect sorteren is als sproeipoep, je bent het kwijt, en toch blijf je naar de toilet gaan.
wildbeest zegt
Wat dat betreft heeft RB het minste last
cthijs zegt
Russel gaat te veel met Hamilton om,hij zeurt al net zoveel
Mini Joe zegt
Het is gewoon een Duitse auto, die stuiteren allemaal en hebben geen comfort…….