Wow, iemand plakt een Datsun logo op zijn ontwerp en tig internet sites roepen dat het automerk zijn comeback gaat maken. Dat lijkt mij erg ver gezocht want we hebben het hier gewoon over een ontwerp van een Automotive Design student voor het Nissan Yulon Design Center. Het concept heeft de naam Datsun Xlink gekregen.
De naam Datsun werd voor het eerst gebruikt in 1931 door DAT Motors voor hun kleinere auto, de Datson. In 1933 nam Nissan de touwtjes in handen bij DAT en werd de naam Datson veranderd naar Datsun en meer als eigen merk op de kaart gezet. Datsun maakte faam met de Fairlady roadster en coupes (240Z), die verder is geëvolueerd naar de Nissan 350Z in Europa.
Op zich is het ontwerp wel aardig, al is het niet voor mij weggelegd. De auto combineert een coupe met een hatchback en een elektrisch verstelbaar SUV/crossover onderstel waar je vier man in kwijt kan, oftewel een vierdeurs coupe-crossover… Allemaal mooi en aardig hoor, zoals wel zo vaak bij concept cars, maar eigenlijk bijna nooit praktisch of haalbaar.
Benjamin Nawka, de student dus, meldt nog dat als deze auto op de markt zou komen dat hij in het C-segment zou moeten vallen waar we ook MINI, Alfa en Scion terugvinden. Hij heeft inspiratie gevonden in vliegtuigen en dat zien we terug in de vleugeltjes voor en achter. Wellicht dat Saab nog een designer kan gebruiken? (via carscoop)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Datsun Powerrrrrrrrrr!
Mooi concept ook wel, dat gedrongen profiel daar hou ik wel van.
Klassiekerrally zegt
Ik vind ’t er erg fraai uit zien.
Volgens mij zijn er wel een paar ongelofelijke fouten in je tekst geslopen:
Datsun maakte faam met de Fairlady roadster en coupes (240Z), nu beter bekend als de Nissan 350Z in Europa.
De Fairlady Roadster is beslist geen 240Z:
En een 240Z is nu niet bekend als 350Z. Ik snap wat je bedoelt, maar zoals het er nu staat is het gewoon ‘bollocks’ ;)
Wolharig badeendje zegt
Wat een rare flappen/vleugels op die auto :S
rotorhead zegt
Wellicht dat Saab nog een designer kan gebruiken?
Inderdaad. Het ziet er meer uit als een GM ontwerp, dan als iets typisch Japans. Wat me toch essentieel lijkt voor een comeback van, eh… Nissan.
STJ zegt
Datsun heeft eigenlijk nooit bestaan in Japan. De nissan’s werden in EU en US als Datsun verkocht.
rikkon zegt
Het ontwerp voor de buitenspiegels zien we binnenkort waarschijnlijk terug op een prouctiemodel.
Caspers zegt
Men neme, de blueprints van een toyota prius, en tekend hem uit in 3D.
Dan verzinnen we er een rare bumper bij en geven het een naam.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Caspers: Je bent echt gestoord als je dit meent!!
Heb er geen andere reactie voor…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Of misschien toch nog een (om even als Lincoln te spreken…):
Daar zijn de vergelijkingsmongolen weer!!
LOL
jdm zegt
Beter een blueprint van een Toyota dan een volkswagen …
Klassiekerrally zegt
@ jdm: nu je dat zo zegt… Hij heeft wel wat weg van de Scirocco!
* rent gierend van het lachen weg en verstopt zich *
k.unk zegt
ziet er aardig uit,maar vraag me af hoe je de motorkap of kofferdeksel opent.
Caspers zegt
@ Svenska Aeroplan AB
Neen ik heb er geen betere reactie voor
BaRa zegt
@ Svenska Aeroplan Aktiebolaget: trek het je niet aan. Saab heeft recent drie concepten op autoshows getoond, en daarvan zijn er twee met “the best concept of show” gaan lopen. En dat op niet zomaar een beurs, maar op de moeder van alle autobeurzen: Genève. Me dunkt dat GM voor Saab niet meteen naar nieuwe ontwerpers moet gaan kijken ;-)
Philippe zegt
Pfuh, wie heeft er nu nog zijspiegels nodig?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ BaRa: eens, eens.
Het ging me meer om dat hij het vergelijkt met een Prius!!!
Come on! Hoe scheel ben je dan?????
En ik kan er (en vele met mij) niet tegen dat mensen direct gaan vergelijken als ze iets zien. Alsof ze geen eigen mening hebben…
Triest
N!SS@N zegt
@ STJ
Nissan in in Japan wel degelijk als Datsun (en Datson) verkocht. alleen is toen Datsun in Japan Nissan is gaan heten in Europa nog voor enkele jaren Datsun gehanteerd.
On-topic: Zeker geslaagd model, beetje het Qashqai-concept
Esprit_de_Flandre zegt
@Klassiekerrally:
Toen de Fairlady Z op de boot in de UK toekwam, haastte de importeur zich om de badges eraf te halen en er gewoon een Z-badge op te plakken. Hij was bang dat mensen met de naam zouden lachen. En terecht. De Fairlady Z is dus wel de 240Z. De 350Z heet in het thuisland trouwens ook gewoon Fairlady Z.
De foto die je daar hebt is de Fairlady 2000, de voorganger van de Fairlady Z, die liep van ’62 tot ’70.
Korhanoviic zegt
Datsun wordt een echte merk als ze deze auto zonder enige veranderingen op het markt brengen… trust me ;)
kowalsk zegt
Verbranden, dat lijkt me het beste.