• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Student moet betalen voor gecrashte Spyker C8

Auteur: ricardo, gepost 14 mei 2013 om 09:06 – 54 Reacties

Student moet betalen voor gecrashte Spyker C8


Mag je op een privéaangelegenheid een brute Spyker C8 Spyder SWB testen, moet je vervolgens jaren later alsnog een schadepost van 70.000 dollar betalen.

Dit overkwam een student aan de National University of Singapore. In 2009 werden Sean Liew Cheng en zijn vader uitgenodigd voor een testsessie met het stukje Hollandse glorie op wielen. Gezien zijn toenmalige leeftijd van 22 was het onwaarschijnlijk niet de meest ervaren chauffeur, en dat kan hem wel eens parten hebben gespeeld toen hij uit de bocht vloog en tegen een kerb knalde, om er maar een voorzichtige aanname tegenaan te gooien.

De organisator van het event, een dealer met de foute naam Auto Palace en tevens eigenaar van de Spyker, zocht genoegdoening en stapte naar de rechter. Die heeft nu geoordeeld dat Liew Cheng het volledige schadebedrag aan de auto en de track moet betalen. Hij zou op een snelheid hebben gereden “die niet evenredige is aan zijn vaardigheden.”

Die gast heeft als een losgeslagen amateur gereden als je het ons vraagt, getuige deze quote van Straits Times. En hij had nota bene nog instructies gehad van Spyker-coureur Martijn Schilte.

When Mr Liew took over the wheel during the second lap, the vehicle spun off the track at the safety area. The same thing happened on the following lap but he managed to recover and continue with the drive. However, on the way back to the start area, he lost control of the car.

De volgende keer misschien beginnen in iets met AWD?

Ook interessant!

  • hoogtepunten uit Spyker historie
    Deadline voor Victor Muller: betalen of Spyker definitief kwijt
  • Kooptip: een Spyker die indruk maakte op het witte doek
  • BREEK! Spyker komt terug in 2022
    BREEK! Spyker keert terug in 2022
  • Video: Corvette C8 Z06 gespot op de Nürburgring!
    Video: Corvette C8 Z06 gespot op de Nürburgring!

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

c8, crash, schade, spyder, Spyker, studenten

Vorig bericht: « Dit is de Mercedes E-Klasse met een lichtgevende ster
Volgend bericht: Ferrari F40 sterft een beetje in Denver [crash] »

Lees Interacties

Reacties

  1. norge zegt

    14 mei 2013 om 09:12

    Als je iets kapot maakt….

    Login om te reageren
    • btracing zegt

      14 mei 2013 om 11:07

      @norge: Iemand meteen in een supercar laten beginnen is nou niet bepaald een verantwoorde keuze van de eigenaar lijkt mij. Hoe vervelend het ook is, ik zou het iemand niet al te kwalijk nemen als ze met veel te weinig ervaring mijn Ferrari 355 kapot reden. Should have know better…

      Zoiets wordt over het algemeen een ‘leermomentje’ genoemd. Zowel voor de eigenaar als de veroorzaker. Volgende keer iemand eerst naar z’n ervaring vragen en daar conclusies uit trekken + verzekering regelen. Voor de bestuurder, volgende keer rustiger aan doen of gewoon weigeren en alleen een rondje meerijden.

      Login om te reageren
      • towi1989 zegt

        14 mei 2013 om 11:23

        @btracing: dus als ik iemand iets uitleen is het mijn schuld als hij het sloopt?

        Als je iets leent neem je ook de zorg op je. Beetje vreemde manier van redeneren dit.

        Login om te reageren
        • kaasboerin zegt

          14 mei 2013 om 11:50

          @towi1989: Die stemt zeker Samsom..

          Login om te reageren
          • towi1989 zegt

            14 mei 2013 om 12:40

            @kaasboerin: Ik houd me niet bezig met de politiek dus zou niet weten waar je op doelt.

            Login om te reageren
      • Hubert zegt

        14 mei 2013 om 11:58

        @btracing:
        Precies.
        Dit is niet een Astra die je bij Hertz ophaalt.
        Als je tijdens een prive-aangelegenheid het aanbod krijgt om zoiets op een circuit te rijden, moet de eigenaar niet gaan zeiken als je deze in de poeier rijdt.
        Zeer pijnlijk allemaal, maar dan had hij een overjarige puber geen raceauto onder zijn kont moeten schuiven en hem los laten gaan op een circuit.

        Login om te reageren
        • towi1989 zegt

          14 mei 2013 om 12:42

          @Hubert: Wat een hoog gehalte ‘ich habe es nicht gewusst’ hierzo.

          Login om te reageren
          • Hubert zegt

            14 mei 2013 om 13:07

            @towi1989:
            Die stelling ontgaat mij een beetje.

            Login om te reageren
        • Femme zegt

          14 mei 2013 om 12:53

          @Hubert: Die Spyker heeft toch maar een 340pk Audi V8 die zogenaamd 400pk zou moeten leveren? Dat is nou niet meteen een onhandelbaar hoog vermogen. Iedereen met een goed ontwikkelde motoriek van de rechtervoet en enig natuurkundig inzicht zou in staat moeten zijn om zo’n auto op de weg te houden. De brokkenpiloot was waarschijnlijk een onbenul die het gaspedaal als binaire control bediende en dat zonder inachtneming van de stuuruitslag.

          Login om te reageren
          • kaasboerin zegt

            14 mei 2013 om 13:07

            @Femme: Idd, maar ook met 600pk is prima te rijden..
            De (productie/straat/massaproductie die aan alle eisen voldoet)auto de schuld geven is voor geestelijk beperkte..

            Login om te reageren
          • Hubert zegt

            14 mei 2013 om 14:14

            @Femme:
            Yep, en op een circuit in een spyker ga je braaf 50 rijden

            Wake up dude.

            Login om te reageren
  2. towi1989 zegt

    14 mei 2013 om 09:13

    You break, you pay!

    Niet meer dan logisch.

    Login om te reageren
    • mezos zegt

      15 mei 2013 om 01:07

      @towi1989: juist zo is het want hij crashte de auto dus moet hij alle schade betalen.

      Login om te reageren
  3. jzaero zegt

    14 mei 2013 om 09:20

    Bedoelen ze nou die spin met die rode Spyker in het filmpje onder het linkje ’testen’? Daar was de schade toch niet zo groot?

    Login om te reageren
    • ricardo zegt

      14 mei 2013 om 09:26

      @jzaero: Nee, van deze circuitronde hebben we nog geen beelden.

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      14 mei 2013 om 09:30

      @jzaero: ten eerste is dat geen spin, maar uit de bocht gevlogen. Bovendien lijkt het me niet erg aannemelijk dat een Singaporese Spyker dealer z’n klanten testrondjes laat doen op een circuit in Texas. Ergo Conclusio…

      Login om te reageren
      • jzaero zegt

        14 mei 2013 om 09:35

        @potver7: Ten eerste kan je niet goed zien of hij daar een kerbstone raakt of niet, ten tweede is het uit de bocht vliegen een resultaat van een (spin/overstuur). Bovendien lijkt het me aannemelijk dat er exchange students zijn die in Texas naar school gaan. Zat mensen die student zijn in Nederland en naar de VS gaan. Met een beetje geld kan je ervoor kiezen om extra in het buitenland te studeren.

        Daarnaast stond niet duidelijk in de tekst wat ze nou bedoelden met: “Mag je op een privéaangelegenheid een brute Spyker C8 Spyder SWB testen, moet je vervolgens jaren later alsnog een schadepost van 70.000 dollar betalen.”

        Hierin staat de ’testen’ link en dus is het aannemelijk dat het dat linkje was.

        Login om te reageren
  4. potver7 zegt

    14 mei 2013 om 09:25

    Typisch gevalletje van “wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd”. Misschien had hij eerst even een paar rondjes moeten oefenen in een 20 jaar oude MX-5 of zo. En anders misschien ietsje rustiger met het gaspedaal?

    Login om te reageren
  5. Hupke zegt

    14 mei 2013 om 09:52

    En er was geen verzekering? Da’s vrij vervelend dan.

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      14 mei 2013 om 09:54

      @Hupke: Hier in NL wordt je dan juist geholpen.. Die 70k kan die natuurlijk nooit ophoesten.

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        14 mei 2013 om 09:57

        @kaasboerin:

        In het artikel staat student in Singapore, wees er maar zeker van dat hij dat bedrag probleemloos kan ophoesten dan.
        Singapore is vrij rijk, en het verschil tussen arm en rijk is enorm dus als je daar kan studeren (aan 30k per jaar ofzo) dan heb je dat geld wel.

        Login om te reageren
    • zender zegt

      14 mei 2013 om 12:06

      @Hupke: @kaasboerin: op circuits is je auto toch niet verzekerd?

      Login om te reageren
  6. kaasboerin zegt

    14 mei 2013 om 09:52

    Jonguh, die gast had ook brokken gemaakt in een Alto..
    Omdat het een mongool is, klaar..

    Login om te reageren
  7. xilver zegt

    14 mei 2013 om 10:01

    Hopelijk heeft die knul een familiale…

    Login om te reageren
    • barrrry zegt

      14 mei 2013 om 11:00

      @xilver: Denk dat je zoiets pas afsluit als je dergelijk waardevolle producten vaker ”leent”’.

      Maar desalniettemin zonde dat dit gebeurt is. Dat ‘ie moet lappen is niet meer dan logisch, er van uitgaande dat daar van te voren geen andere schriftelijke afspraken voor zijn opgenomen.

      Login om te reageren
      • xilver zegt

        15 mei 2013 om 22:13

        @barrrry: Goh, ik geloof dat de meeste mensen in België een familiale verzekering hebben… kwestie van altijd gedekt te zijn.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 mei 2013 om 13:01

      @xilver: dat is vast een Belgische verzekeringsconstructie want ik denk bij familiale aan een Peugeot met extra bankje in de kofferbak. En dat gaat je niet helpen als je net een supercar vernield hebt.

      Login om te reageren
      • xilver zegt

        15 mei 2013 om 22:15

        @mashell: Familiale verzekering heet zoiets, dat is gewoon een polis die dekt voor zaakschade bij derden. Moest ik jou auto door een muurtje duwen dan zal jouw autoverzekering dat verhalen op mij en zo kan ik aanspraak maken op mijn familiale. Maar dat geldt ook met bv. een fiets of iets dergelijks.

        Login om te reageren
  8. Arnoud zegt

    14 mei 2013 om 10:58

    Gevalletje ‘doe wat je niet laten kan maar laat doen wat je niet kan’…

    Login om te reageren
  9. berlinetta zegt

    14 mei 2013 om 11:23

    Hier in Nederland had de rechter ook anders kunnen oordelen. De organisator van het event had moeten en kunnen weten dat de jongeman niet beschikte over voldoende rijervaring en had waarschijnlijk ook de plicht hem te wijzen op de potenties en gevaren van deze auto. Zo zijn er meer soortgelijke zaken in Nederland geweest.

    Login om te reageren
    • barrrry zegt

      14 mei 2013 om 12:28

      @berlinetta:

      NL als maatstaf nemen vind ik niet bepaald op z’n plaats.
      Het is hier toch een lachertje voor ‘daders’.. In dit geval is de jongeman gewoon de dader en de organisator is het slachtoffer. In Nederland wordt dat omgedraaid en is de brokkenpiloot opeens het ”slachtoffer” omdat hij jarenlang moet dokken. Voor ’t gemak vergeten we dan dat het echte slachtoffer 70k aan bezit derving heeft en waarschijnlijk jaaaaren op z’n poen kan wachten.

      Neem alleen al het simpele feit dat hier iedereen diréct begint over ”de verzekering”. Dat het al vanzelfsprekend is dat je verzekering wel ffies lapt is al krom..

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        14 mei 2013 om 12:36

        @barrrry:
        Als iemand mij vraagt of ik op een ciscuit wil rijden in een snellen auto, dan zeg ik ja.
        Natuurlijk zal ik voorzichtig aan doen, maar mocht ik toch schade rijden is dat pech voor de eigenaar.

        Anders wordt het als ik de auto van de buren leen om ergens heen te gaan.
        Als ik dan schade aan de auto rij, zal ik deze persoonlijk oplossen.

        Login om te reageren
        • kaasboerin zegt

          14 mei 2013 om 13:11

          @Hubert: Wat een bullshit dude..
          Over egoïsten gesproken, vooraf al een schuldige aanwijzen voor iets wat jij veroorzaakt, dat is toch wel het toppunt.

          Hetzelfde als iemand een tik op z’n smoel geven en achteraf gaan roepen hij ‘provoceerde’ mij..
          Zie je ook steeds vaker hier in NL, hier wordt alles serieus genomen tegenwoordig..

          Login om te reageren
          • Hubert zegt

            14 mei 2013 om 14:01

            @kaasboerin:

            Geen bullshit dude..

            Jij haalt een situatie op straat (iemand op zijn bek slaan) erbij om een statement op een circuit te verduidelijken.

            Dat moet je niet doen.

            Als ik met een raceauto op het circuit aan het rondrijden ben en ik geef iemand de auto en zeg veel plezier en daar is het circuit, dan moet ik niet na afloop gaan zitten janken dat hij brokken heeft gemaakt.

            Dan had ik mijn auto maar niet mee moeten geven.

            En dit heeft dus absoluut niets te maken met situaties op straat.

            Login om te reageren
        • barrrry zegt

          14 mei 2013 om 14:40

          @Hubert: Waarom zou je de schade van de buren wel betalen en die van de Spyker eigenaar niet? ”Die heeft toch poen zat??”

          Login om te reageren
          • Hubert zegt

            14 mei 2013 om 14:46

            @barrrry:
            Neeeeee, lezen!!!
            Het is een heel verschil je een auto op een circuit crashed (is gewoon risico van het vak) of dat je de auto van de buurman crashed in een gewone situatie op de openbare weg.
            En dat heeft helemaal niets met de rijkdom van de eigenaar te maken.

            Login om te reageren
            • barrrry zegt

              14 mei 2013 om 15:26

              @Hubert: Laat maar zitten. Mentaliteitsverschil… komen we niet uit.

              Login om te reageren
              • Hubert zegt

                14 mei 2013 om 15:46

                @barrrry:
                Hahaha…
                Wat weet jij nou van mijn mentaliteit?
                Ik heb gewoon geen medelijden met gasten die stommiteiten begaan.
                En het blijft gewoon stom om iemand je sleutels te geven van je raceauto terwijl je op een circuit zit.

              • barrrry zegt

                14 mei 2013 om 16:03

                @Hubert: Je geeft zelf maar al te graag aan hoe JIJ er over denkt. M.a.w.: jouw mentaliteit…

              • Hubert zegt

                14 mei 2013 om 16:24

                @barrrry:
                Precies.
                Je moet gewoon lekker voor je mening uit durven komen.
                En zolang je er anderen niet mee kwetst is er verder niets aan de hand.
                En ik moedig niemand aan om hetzelfde als die Spyker eigenaar te doen, want die is al stom genoeg geweest.

              • Hubert zegt

                14 mei 2013 om 17:32

                @barrrry:
                Precies. Gewoon niet slaafs de massa volgen.
                Maar er een eigen mentaliteit op durven na te houden.

      • mashell zegt

        14 mei 2013 om 13:10

        @barrrry: begrijp je het concept van verzerking wel? Je betaald normaal gesproken veel geld en krijgt er helemaal niks voor terug, maar gaat het een keer goed mis dan betalen zij. Het lijkt me volstrekt logisch als dit in Nederland zou spelen het een verzekeringszaak zou zijn.

        Login om te reageren
        • kaasboerin zegt

          14 mei 2013 om 13:12

          @mashell: Verzekering betaald geen moer, nl. niet de hoofdelijke bestuurder.

          Login om te reageren
          • Hubert zegt

            14 mei 2013 om 13:57

            @kaasboerin:
            onzin dude.
            Dan zou nooit iemand in de auto van een ander kunnen rijden.

            Login om te reageren
            • kaasboerin zegt

              14 mei 2013 om 14:00

              @Hubert: Ben geen deskundige, maar prove me wrong then. :D

              Login om te reageren
              • Hubert zegt

                14 mei 2013 om 14:03

                @kaasboerin:

                Mijn vader heeft 2 jaar terug bumperschade in mijn zuto gereden.
                Verzekeringspapieren ingevuld : mijn auto en mijn vader de bestuurder : geen probleem.
                En wat te denken van al die 18-jarige gastjes die op de verzekering van ma rondrijden. Die zijn echt niet onverzekerd.

              • barrrry zegt

                14 mei 2013 om 14:32

                @Hubert:

                Dat gaat tegenwoordig dus niet meer op. Als de hoofdelijke bestuurder de schade niet gereden heeft, maar een 18 jarig jochie, dan mag de verzekering weigeren uit te betalen met als argument dat zij bij 18 jarigen heel andere acceptatie normen stellen.

                (bovenstaand dus in geval van ”ik rij mijn buurmans auto”, dan ben je namelijk niet in de polis opgenomen)

              • Hubert zegt

                14 mei 2013 om 14:49

                @barrrry:
                Echt wel.
                Als ik in de auto van de buurman rij en ook met toestemming van de buurman, dan is er niets aan het handje.
                Anders wordt het dus als ik naar Zandvoort scheur en daar zijn auto in de vangrails hang. Dan zal de verzekering wel een moeilijk kunnen doen.

              • barrrry zegt

                14 mei 2013 om 14:55

                @Hubert: Daar zou ik maar niet al te huiverig over zijn. Dat verschilt van verzekeraar tot verzekeraar.

                Een autoverzekering met WA + Beperkt Casco dekking heeft niet alleen een verplichte WA-dekking, maar ook schade aan de eigen auto wordt vergoed. Er zijn echter altijd wel veel voorwaarden en die verschillen per maatschappij. Ook is er vaak een eigen risico. Dit betekent dat een deel van de schade voor rekening van de autobezitter komt. Bij schade en uitkering van een WA en Beperkt Casco komt ook weer de no-claim premie om de hoek kijken.

                Bron: Financieel info.nu

              • Hubert zegt

                14 mei 2013 om 15:05

                @barrrry:
                Dan heb ik destijds een goede verzekering gehad.

                Bron : Mezelf.

        • barrrry zegt

          14 mei 2013 om 14:38

          @mashell: Ik begrijp het concept van verzekeren blijkbaar beter dan jij.
          Dat jij je gal spuwt omdat je toevallig slechte ervaringen met verzekeraars hebt, daarmee geef je mij 0,0 blijk van jouw kennis.

          Login om te reageren
  10. rotarypowah zegt

    14 mei 2013 om 16:02

    Ik begrijp niet waarom die instructeur het hele gebeuren niet eerder heeft afgeblazen.

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      14 mei 2013 om 17:33

      @rotarypowah:
      Misschien dacht hij lkekker van de verzekering te kunnen vangen voor het geval het mis ging.
      En het ging mis, ook voor hem.

      Login om te reageren
  11. jangroothuijse zegt

    14 mei 2013 om 18:47

    Plaatje is de nog mooiere maar helaas nooit geproduceerde C12 (te herkennen aan de hoeken in de lampunit t.o.v. de C8), dit concept werd getoond voordat het gedrocht van Zagato diezelfde naam kreeg.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North