Er wordt met man en macht gewerkt om gedurende deze winterse dagen de wegen begaanbaar te houden voor ons automobilisten. En dat betekent dat er de afgelopen weken al 35.000 ton strooizout op de weg is beland. Maar als deze temperaturen aanhouden, en daar ziet het naar uit, krijgen gemeentes problemen met hun voorraad strooizout.
Deze zoutsoap begint eind 2009. In de winter van 2009/2010 werd 195.000 ton zout gestrooid. Aan het einde van de winter kwamen veel gemeentes in de problemen omdat ze geen strooizout meer hadden. Bovendien was er schaarste dus was de prijs van strooizout nogal gepeperd.
Dit jaar hebben de ambtenaren hun best gedaan en veel zout ingekocht en afspraken gemaakt met de zoutproducenten om te voorkomen dat de prijs weer te hoog oploopt. Het probleem zit nu echter in het feit dat AkzoNobel (de grootste zoutproducent van Nederland) de voorraad niet aangevuld krijgt. Heel Europa heeft namelijk last van winters weer.
Tussentijdse conclusie: Ook dit jaar wordt het weer langzaam rijden op de B- en C-wegen. Na vorig jaar moeten wij hier heel bedreven in zijn.
Arnold zegt
hopeloos hoor dit en dan kunnen ze de wegen nog niet eens vrij houden laatst nog zatedagnacht 10 CM sneeuw kon niet harder als 70 :S zag de weg amper kom je 3 strooiwagentjes tegen van die kleine jeepjes met sneeuwschuiver ervoor die de halve weg nog niet mee neemt….. en geen een die de richting oprijd waar jij ook heen moet o.0
BmwMPower zegt
Tip: Kijk eens op het treinstation naar grote donkergroene/donkerbruine kisten. Hier zit vaak ook zout in.
berend_fritsema zegt
waarom kan een klein petieterig landje als nederland niet op tegen een beetje sneeuw? scandinavië ligt grotendeels het jaar door onder de sneeuw, vraag eens hoe zij het doen? er is vast wel een andere oplossing
supasweet zegt
@berend_fritsema:
die gebruiken geen zout, maar kettingen
V-Power zegt
Na vorig jaar is nog praktisch niemand bedreven in het rijden in de sneeuw. Het is maar goed dat motoren toerenbegrensing hebben… net zo lang gas geven in de 1 tot je vooruit gaat… moet je doen…
EFB zegt
@ berend_fritsema:
Zodra daar veel sneeuw valt, nemen ze niet de moeite om het weer begaanbaar te maken, de mensen accepteren dit, gaan er dus niet met de auto erop uit en pakken de sneeuwscooter/ski’s… Dit zie ik in nederland voorlopig nog niet gebeurgen
supasweet zegt
@EFB: en daar hebben ze ook sneeuwruimers, en op onze wegen zou je gwn alles kapot rijden met die schuivers
tristan zegt
en ze beginnen daar pas deze week mee
Heinrich zegt
Ja zout is tegenwoordig net als olie. Heerlijk de prijs opdrijven. Ja next!
Autoblog waarom besteden jullie hier aandacht aan? Hebben jullie soms ook aandelen in …! Of zijn jullie zo geld geil geworden van de miljonair fair! Dat het niet snel genoeg kan gaan en dus het doel heiligt de middelen oftwel alles voor adverteerders?
Ben benieuwd!
King Kay zegt
Ga je toch gewoon even langs de Antillianen, heb je meteen weer hopen wit poeder om mee te strooien.
Megakix zegt
We hebben toch voldoende zand ? Pak eens een dijkje mee met je strooiwagentje…
trucking-for-living zegt
dit kon je 1,5 week terug al aan zien komen, eurosalt moerdijk was toen al half leeg, en geloof me, dat is geen kleine loods: http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF8&ll=51.68461,4.601254&spn=0,0.027423&z=15&layer=c&cbll=51.684674,4.60087&panoid=WBfMjIkGV3PZgKxOi6LpKQ&cbp=12,350.38,,1,-2.75
steven simons zegt
Het zout helpt pas als er over gereden wordt.
In Vlaanderen werd dit jaar goed en veel gestrooid volgens
de weersvoorspellingen van Meteowing .
Alleen sneu voor de planten op de middenberm !
Arnoud zegt
Alweer een voorbeeld van het niet willen aanpassen aan de omstandigheden door de Nederlandse automobilist. We accepteren niets anders dan een perfect geplaveide, geheel van obstakels vrije weg welke we het liefst geheel voor ons alleen hebben. Ik vind dat we ons er gewoon bij neer te leggen hebben dat we soms door de winterse omstandigheden wat minder hard kunnen rijden en daardoor wat later op onze bestemming aankomen. De overheid doet voldoende om ons wegennet op een zeer hoog niveau van begaanbaarheid te houden.