
Ferrari’s ballotage commissie draait overuren.
Dat Ferrari zorgvuldig te werk gaat bij het selecteren van haar klanten moge genoegzaam bekend zijn. Doorgaans gaat het daarbij overigens vooral om de speciale modellen, want tot op heden waren we nog geen verhalen tegengekomen van mensen die geen 488 GTB mochten kopen.
Nu is daar echter verandering in gekomen, want Ferrari’s eigen noeste werklui is het niet toegestaan om een Ferrari te kopen. Dus je legt elke dag je ziel en zaligheid in die wagens totdat je eindelijk genoeg bonussen gespaard hebt om je Grand Punto in te ruilen op een 488 GTB (rijtest), wordt het je verboden om er een te kopen. Mamma Mia!
Honcho Enrico Galliera legt uit dat een en ander te maken heeft met het feit dat er een chronisch tekort is aan Ferrari’s. Ondanks verwoede pogingen van Sergio Marchionne om er ontiegelijk veel te maken, is de vraag nog steeds groter dan het aanbod. Het zou wat Enrico betreft zodoende verkeerd zijn om auto’s aan medewerkers te verkopen terwijl de reguliere klandizie moet wachten. De wachtlijst voor de 812 Superfast is inmiddels bijvoorbeeld opgelopen tot zo’n drie jaar. In dat licht bezien is het ietwat uitbreiden van de productie misschien toch niet zo’n slecht idee.
In de tussentijd geldt voor de Ferrari-medewerkers dat ze naar de auto’s mogen kijken maar ze niet in hun garage’s mogen parkeren. Behalve dan voor Kimi Raikkonen en Sebastian Vettel. Bij wijze van uitzondering mogen de F1-coureurs van het merk wél Ferrari’s kopen. Mits ze tenminste gewoon netjes de prijs betalen (via Drive Australia).
Image-Credit: F12Berlinetta op autojunk
Over-het-paard-getild merk :-)
Wat een klinkklare onzin. Als er iemand voor een Ferrari in aanmerking komt is het een eigen medewerker.
Inderdaad je ziel er zaligheid in het merk leggen, dan moet je op z’n minst zo’n auto kunnen aanschaffen.
Het zou goed zijn wanneer je al een Ferrari bezit, je minder snel in aanmerking komt voor een nieuwe.
@hotze: hoeveel procent van de productie arbeiders in een Ferrari fabriek gaat effectief eentje kunnen permiteren? Dat zijn waarschijnlijk enkel de hoge pieten die het kunnen betalen. Als ze voorrang willen geven aan klanten ten opzichte van hun personeel kan ik het ergens begrijpen. Maar persoonlijk zou ik een quotum zetten, bv 10 wagens binnen type x mag door personeel gekocht worden.
@acizane80: Ik denk eerder dat “parallelle verkoop” verhinderd moet worden. Wie als – hoogbetaalde – medewerker van Ferrari een auto van het huis koopt, kan hem zonder moeite direct doorverkopen voor meer, gezien de schaarste. Die bijverdienste hebben ze niet echt nodig, en bezorgt de fabriek een slechte naam.
@acizane80: ik denk dat het niet gaat om fabriekspersoneel, maar denk meer aan de directie en managementlaag
@hotze: Je wil toch niet dat t klootjesvolk de reputatie van je merk naar beneden brengt. Ik vindt wel terecht hoor. Laagopgeleide lompe boeren met overgewicht die elke dag t zelfde boutje aandraaien. En jij maar je best doen om je merk aan de upper classic te verkopen…
@snorrewietskie: het zijn die laag opgeleide lompe boeren die het hardste werk verrichten en er voor zorgen dat jij en ik kwalitatieve producten kunnen kopen. Beetje respect voor de arbeidsklasse zou mooi zijn.
@acizane80: Ze zouden beter eens wat harder werken, minder zeuren en meer belasting betalen!
@snorrewietskie: je hebt blijkbaar de verkeerde fabriek gezien, toen ik bij de Ferrarifabriek werd rondgeleid, zag ik alleen vrij jong en slank personeel.
@grandmasterb: Dus je geeft toe dat je er niet geweest bent.
@snorrewietskie: zo .. gefrusteerd? Gesolliciteerd en de baan niet gekregen? Wat ontzettend respectloos om zo over mensen te denken.
@dolledries: T’is pas respectloos als je denkt als arbeider recht te hebben op t kopen van n Ferrari.
@snorrewietskie: jij bent echt het zieligste persoon dat ik ooit ben tegengekomen.
Ben jij afgewezen voor een baan bij ferrari ofzo?
@anoniemiemand: Je bent pas een zielig persoon als je vindt dat t werkvolk n Ferrari mag kopen. Kom op zeg!
@snorrewietskie: Waarom niet?
Zijn ook gewoon mensen.
@anoniemiemand: Juist daarom. Ferrari zit niet te wachten op gewone mensen in hun product.
Oh zou daar niet wakker van liggen, een Lamborghini is immers ook leuk.
@scaglietti612: Ben wel benieuwd naar de reacties. Als werknemer met een nieuwe Lambo naar je werk komen :’)
@entwicklung88: ik denk dat dan de slagboom dicht blijft.
@raym: ik weet het wel zeker. Heb al verschillende malen gelezen dat wanneer je als journalist bezig bent met een vergelijkende test je dan vriendelijk verzocht wordt de porsche, lambo whatever ergens anders te parkeren.
@entwicklung88: Denk dat de reacties voor een buitenstaander hilarisch moet zijn, voor het personeel in kwestie wordt het misschien wat ongemakkelijk.
Ik begin Ferrari steeds meer een huftermerk te vinden.. Ja ze maken (af en toe) mooie auto’s, en ja ik zou er graag ooit een willen, maar een beetje “humble” blijven zou geen kwaad kunnen..
@pechweg: Werk jij in een autofabriek?
@snorrewietskie: leg uit?
@pechweg: Inderdaad! Lol
Wie appelen die appelen eet gast hier dus niet op.
@rufctr01: wazeggie?
@p993: *gaat….tiepvaudjuh
Gaan ze nu dan ook auto’s van andere merken de poorten binnen laten?
@erwh: Doen ze volgens mij al, althans het lijkt mij niet dat alle werknemers te fiets of met het OV komen.
@erwh: Fiat, alfa en Lancia mag door.
@acizane80: Logisch. Ze zijn blij dat ze van die roestsloepen af zijn.
Dan zou ik als medewerker met geld lekker een lamborghini kopen en er iedere dag mee naar werk rijden alleen om een punt te maken..buitengewoon triest dit
@maarten020: je kan toch lekker 2e hands een Ferrari scoren, staan er zat te koop
Betalen ze hun medewerkers zo goed?!
@frederik: niet-productie medewerkers, zoals de directie e.d.
Geloof niet dat de gemiddelde lopendeband medewerker genoeg verdiend om er een aan te schaffen.
Schitterend merk!
Echte sportwagens met karakter, pedigree en beleving.
Ik zou als Ferrari medewerker ook prima kunnen settelen voor een Alfa Romeo Giulia Q hoor. Ik vraag me trouwens sowieso af wat voor nieuwswaarde dit bericht heeft, vrijwel geen enkele medewerker kan überhaupt een Ferrari betalen.
@trustmeiamanengineer: ze zullen hier vast op de hogere corporate functies doelen. Maar het blijft een rare actie
@trustmeiamanengineer: misschien het hogere management
Logisch. Anders moeten de klanten nog langer op hun auto wachten, wanneer de directieleden aan een nieuwe toe zijn. En de meeste medewerkers hebben er geen last van, want die kunnen niet eens een tweedehands betalen. Zal ook niet alleen voor Ferrari gelden. Hoeveel Porsche medewerkers zouden een 911 R hebben mogen kopen? En wat zouden de klanten die achter het net gevist hebben ervan vinden, als een deel van de auto’s naar eigen personeel is gegaan. Bij een loterij zijn medewerkers ook altijd uitgesloten van deelname.
Geeft wel te denken over de SUV die er zou komen. Volgens mij hebben ze daar de productiecapaciteit helemaal niet voor. En een Ferrari die niet uit Maranello komt, maar elders wordt geproduceerd?
@offroad: dat is een beetje appels met peren vergelijken. Een 911R is een gelimiteerd apparaat. Een 812 Superfast of een 488 daarentegen niet.
Wat de gelimiteerde versies betreft kan ik dit wel enigszins begrijpen. Dat is hetzelfde als een prijs winnen van je eigen radiostation, immers is een gelimiteerd model van dit merkt hetzelfde als de hoofdprijs bij menig loterij.
@jasperh: zoals in het artikel beschreven staat, is er een wachttijd van 3 jaar voor een 812 ontstaan, de productie capaciteit is tot op zekere hoogte gelimiteerd.
Maar goed hoeveel.mensen kopen er producten van hun baas?
(Electra producten en dergelijke bedoel ik dan hier niet mee)
@rob5nismo: In witgoed/electronica en retail (kleding, supermarkten, drogisterijen, kledingzaken) is het inderdaad heel normaal … dus sluit die categorie vooral niet uit :)
Wat een kont verhaal.
@frederk; @leko: Ooit gehoord van spaargeld, ergernissen, goed verdienende partners en loterijen? Om maar even wat legale opties te noemen.
@benzinehoofd: Sorry @frederik voor de tikfout.
@benzinehoofd: Zo, lekker wakker vandaag… erfenissen, natuurlijk!
Dan kopen ze maar een La-mborghini. Denk hierdoor dat het aantal ‘storingen’ van het product, wel gaat toenemen aankomende jaren bij Ferrari.
Dus ze mogen alleen geen nieuwe kopen. Geen bezwaar om met een 456, f430 of 612 komen. Wat is het probleem?
@forza: Die zijn ruk.
@snorrewietskie: of een van de andere niet meer in productie zijnde auto’s natuurlijk. Jij je zin.
Dit is discriminatie! En wellicht geen clausule in hun contract!
@f1tim: Geen discriminatie. Hadden ze maar door moeten leren. Flepturds.
Blij dat ik werkeloos ben!
@toyotaprius: Voor jou geen Autoblog dan. Beter vacaturesites doorzoeken lapzwans.
@snorrewietskie: Waarom? Als ik 5 miljoen op de bank heb staan ga ik ook niet meer werken… Denk eerst na voordat je hier weer mensen gaat lopen uitschelden.
@wif1: Ik scheld niemand uit pannekoek!
@snorrewietskie: Wat zei je hierboven ook alweer over dat Ferrari geen laag opgeleiden in hun auto’s wil hebben? Volgens deze definitie weten we in ieder geval zeker dat jij er nooit een zal rijden.
@wif1: Welke definitie? Zoek ff op wat n definitie is loemperd.
@snorrewietskie: Wat ik al zei, jij zult zoiets op moeten zoeken vanwege je niveau. Sorry jongen voor mijn ingewikkelde taalgebruik, maar een paar scheldwoorden het forum op gooien is mij toch wat te zielig.
@wif1: Jouw taalgebruik duidt inderdaad wel op n intelligentie op t niveau van Chriet Titulaer. Poep hoofd.
@snorrewietskie: Elke zin eindigen met een scheldwoord zegt meer over het gebrek aan fatsoen & intelligentie van jou kant, dan iets anders …
@dawwg: Wat je zegt. Reetkever.
Is dit niet gewoon een soort anti speculatie beding? Om direct-doorverkoop praktijken tegen gaan. Zo lang dit soort wagens een lange levertijd hebben, kan je voor directe levering een premie op de prijs rekenen. Een beetje zoals de dealer markup in Amerika. Staat me bij dat je voor een direct leverbare BMW 1M nog 25k boven de catalogus prijs moest betalen (AB heeft hier ooit over bericht dacht ik).
Fantastisch dat je als auto bouwer kan zeggen, vraag naar onze auto’s is groter dan het aanbod……daar kunnen andere merken alleen van dromen, behalve een special edition 911 of zo……
I call bullsh*t! ?
Zeker op directieniveau ben ik er zeker van dat wie een Ferrari wil, een Ferrari kan krijgen.
En die zullen ook niet moeten wachten tot de vraag naar het nieuwste model wat afgezwakt is… ?
Kunnen ze gerust doen. Die loonslaven kunnen t toch niet ophoesten.
Het zou natuurlijk vreemd zijn als de directie niet in de eigen producten rijdt, dus dat zal zeker mogelijk zijn. Hoewel een Maserati of Alfa ook wel tot hetzelfde moederconcern horen en waarschijnlijk eerder als dagelijkse auto door de directie gebruikt zullen worden.