![Strijd der Duitse Drie: wie verkocht het meest in 2017?](https://static.autoblog.nl/images/wp2018/audi-vs-bmw-merc.jpg)
The results are in!
De drie Duitse premiummerken braken stuk voor stuk hun eigen records. Ongetwijfeld een reden voor een feestje, maar ik kan het niet helpen om te bedenken dat hier toch enige gemixte emoties bij komen kijken. De verschillen onderling zijn namelijk nog altijd beduidend groot, en groeien daarbij alleen nog maar verder.
Merk | Verkoop 2017 | Verkoop 2016 | Verschil t.o.v 2016 |
---|---|---|---|
Audi | 1,878,100 | 1,867,738 | + 0.6% |
BMW | 2,088,283 | 2.003.359 | + 4,2% |
Mercedes | 2,289,344 | 2.083.888 | + 9.9% |
Audi heeft naar eigen zeggen een turbulent jaar achter de rug. Hoewel ze het op de valreep nog in hun voordeel hebben weten te keren, hadden ze waarschijnlijk meer verwacht. De verkopen aan het eind van het jaar groeiden namelijk slechts met 0,6 procent, terwijl hun directe concurrenten forse stijgingen noteerden. De positieve uitkomst is voornamelijk te danken aan groei in de drie belangrijkste markten: Duitsland, de Verenigde Staten en China. Laatstgenoemde was met name in de eerste helft van het jaar een tergende markt.
BMW presenteert hun cijfers wederom met het aloude trucje, door de focus te leggen op de verkopen van de gehele BMW Group. Hoewel die verkopen met 2,463,526 stuks bijzonder indrukwekkend zijn, is het voor een directe vergelijking wel zo eerlijk om enkel de BMW’s erbij te pakken. Gekeken naar deze cijfers doen ze het nog steeds aardig, maar vallen de aantallen toch in het niet bij hun landgenoot die we hieronder bespreken. Het totale aantal verkochte BMW’s in 2017 ligt op 2,088,283, een stijging van 4,2 procent. Een stijging die vooral te danken is aan het enorme aantal SUV’s dat het merk verkocht, maar ook aan de gigantische groei in het aantal verkochte M-modellen. De performance-afdeling zag hun verkopen afgelopen jaar met liefst 19,1 procent groeien.
Mercedes is wederom verreweg de sterkste van de drie. De formatie uit Stuttgart zet hun groei stevig door en dankt hun nieuwe verkooprecord vooral aan de toenemende vraag naar SUV’s en de relatief nieuwe E-Klasse en C-Klasse. De volledige verkopen van Mercedes, met Smart erbij gerekend, eindigen op 2,424,369. Nipt minder dan hun zuiderburen uit München, maar dat mag de pret niet drukken. Gekeken naar het aantal werkelijke verkopen van Mercedes-auto’s waren ze ongekend sterk. Hoewel de groei met 1,1 procent afneemt ten opzichte van 2016 (waar ze met 11 procent stegen) verkocht Mercedes-Benz ruim meer dan 2,2 miljoen van hun eigen voertuigen.
Klik verder voor de volledige resultaten van 2016 en 2015, of klik HIER voor de premium verkopen van 2017 in Nederland.
Het lijkt mij interessanter om een vergelijking tussen de drie te zien in de verschillende klasses.
Voor elk merk zullen de marges hoger liggen zodra je in een hogere klasse zit, interessant om te zien hoe bijvoorbeeld de A klasse bijdraagt aan het success van Mercedes, of bv de A1 voor Audi, wat beide toch redelijk nieuwe modellen zijn en een mooie tendens kunnen laten zien.
@pimsieb: Redelijk nieuwe modellen? De nieuwe A-klasse wordt al veelvuldig getest en het interieur is al onthuld. De A1 heeft zijn facelift ook alweer een paar jaar geleden gehad. Zo nieuw zijn die modellen niet meer.
@berlinetta: Inderdaad volgende maand wordt een compleet nieuwe A – klasse voorgesteld.
@pimsieb: Idd, een grafiekje van A/A3/1; C/A4/3; E/A6/5; etc… zou leuk zijn om zien…
En gooi er dan meteen ook maar smart/A1/Mini bij.
@pimsieb: Ik ben voor! Echter wat betreft de A1, deze loopt op z’n laatste benen. Eind 2018 komt het nieuwe model.
De cijfers in het stuk kloppen niet bij de tabel. In de tabel laat BMW een stijging zien van 4,2%. Niet 9,5%. Dus de bijna 10% in alinea klopt niet.
Bij Mercedes gaat het in de tekst later over 2,4 miljoen verkopen en in de tabel staan 2,3 miljoen.
En hoezo valt BMW in het niet bij zijn landgenoten? Audi heeft toch minder verkopen? Het moet dan landgenoot zijn, want het gaat alleen over Mercedes.
Cijfers is nou eenmaal mijn ding :)
@leefvrij: Ik snap het BMW stuk ook niet helemaal.
In het Mercedes staat 2.4 m inclusief Smart verkopen.
@leefvrij: mijn excel zegt ook, Audi +0,55%, BMW +4,24%, Mercedes +9,86%
@leefvrij: Dank voor de oplettendheid. Ik zie dat ik voor BMW per ongeluk de cijfers van december heb gebruikt, in plaats van die van het hele jaar. Het is inderdaad 4,2%. De rest zou wel moeten kloppen.
Ondanks dat Mercedes niet mijn merk is zijn ze de afgelopen jaren qua design lekker beziggeweest. Audi staat op design gbied wat mijn betreft al jaren stil en het design van BMW is niet naar mijn smaak…
Mercedes heeft wel een stormachtige groei doorgemaakt. Een paar jaar geleden stonden ze steevast op de 3e plaats. Dat hebben ze in een paar jaar tijd weten te veranderen in een eerste plaats en dat ten koste van Audi. Ik begrijp ook wel goed waarom Mercedes zo populair is. Ik vind het wel geslaagde modellen. Maar weet iemand waarom Audi het opeens minder doet?
@berlinetta: en dan te bedenken dat Mercedes op het punt staat hun A-klasse een van de meest verkochte modellen te vervangen. De sterren staan gunstig voor Mercedes.
@mashell: Zeker. Maar je kan het ook omdraaien. Dat Mercedes jarenlang op de 3e plaats stond, zeg ook wel iets over hun modellengamma van toen. Erg populair waren hun auto’s blijkbaar niet (relatief gezien dan).
@berlinetta: vroegah waren er alleen maar hele dure mercedesen, en die graf lelijke a-klasse (die ook veels te duur was met een airco en cd speler). voortaan zijn er meer goedkopere varianten, en mensen verdienen natuurlijk ook meer, plus dat we weer soort van uit de crisis beginnen te kruipen.
@gwnbmw: soort van uit de crisis? We leven in hoogeconomie, we dansen op de vulkaan, de volgende crisis is staat al weer klaar. Niks met bitcoins of zo, gewoon normalisatie van de economie, maar doordat belangrijk dempingsmiddel renteverlaging al helemaal is ingezet wordt het toch een echt merkbare crisis.
@berlinetta Omdat AUDI qua design al jaren niet meer vernieuwend is…
@maarten020: Dat is BMW in mijn ogen ook niet echt.
@maarten020: als je in 2010 dit had gezegd had je een punt gehad. Maar als je dit zegt en kijkt naar hoe de nieuwe A8 en A7 zijn ontworpen, het is vernieuwing en toch heel herkenbaar. Zelfs objectief gezien moet je daar respect voor kunnen hebben.
@720s: daar heb je wellicht een punt maar het gaat over de verkopen in 2017. Begin 2019 maar kijken hoe de verkopen van Audi dan geweest zijn. Begrijp mij niet verkeerd, ik vind Audi een prima merk en rijd zakelijk een A3 etron uit 2014 die er praktisch hetzelfde uit ziet als het huidige model. Voor mij geen probleem, maar als je wat nieuws wilt kopen zou ik zelf een deurtje verder kijken
@berlinetta: omdat ze niet betrouwbaar motoren en automaten hebben. Veel mensen waaronder ik ben afgestapt. Voor mij 3x modellen mercedes bmw of volvo
Aangezien de groei van M-performance wordt vermeld bij BMW is het ook interessant om de groei van de S/RS modellen en AMG-modellen te vermelden. AMG heeft bijvoorbeeld, mede door de introductie van de nieuwe ‘entry-level’ modellen een groei gerealiseerd van 33% in 2017 met meer dan 130.000 stuks verkocht.
@pordon: Zeker waar, maar BMW vermeldt deze cijfers apart. Audi en Mercedes presenteren hun cijfers echter in één overzicht.
Cijfers over de afgelopen 5 jaar laten wel de enorme stap zien die Mercedes gemaakt heeft na de introductie van de A/CLA/GLA… Mercedes in 5 jaar + 56,6%… BMW in 5 jaar +26,2% en Audi in 5 jaar + 19,2%
Mercedes-Benz maakt goede, moderne en mooie wagens. Dat betaalt zich uit.
Ik vind het qua merkbeleving ook de sterkste van het rijtje, het meest hoogwaardig.
Ik zie ook nog regelmatig hele nette baby-benzen type 190 en W124’s rijden. Iconische wagens van de hand van de meester Bruno Sacco.
Heb het gevoel dat ik dit lijstje al 3 keer heb gezien deze maand.
@ikschrijfookoverautos: “aloude trucje”? Als je dan toch zo bezig bent dan graag ook even vermelden dat MB sinds 2 jaar de V-klasse in de personenautoverkopen heeft gestopt.
Als je Mini niet in de verkopen van BMW wilt, dan ook graag ook even de A1 uit de verkopen halen van Audi.
@mars2: “Als je Mini niet in de verkopen van BMW wilt, dan ook graag ook even de A1 uit de verkopen halen van Audi.”
Sorry, wat?
@ikschrijfookoverautos: hij komt van mars
@justsomebody: Dat zou het wel verklaren.
@ikschrijfookoverautos: Ondanks dat deze discussie al diverse jaren op diverse forums gevoerd wordt, inclusief Autoblog, zal ik het je uitleggen.
Dat de kleinste bij Audi “A1” heet en bij BMW “Mini” heet, wordt dit door jou uitgelegd als trucje. A1 en Mini zijn concurrenten van elkaar en qua verkopen dus vergelijkbaar.
Toen Mercedes hun luxe S-Klasse als apart merk Maybach boven Mercedes positioneerde, vonden enkele het normaal dat dit binnen de Mercedes verkopen viel.
Oftewel: meten met twee maten.
@ikschrijfookoverauto en bij Mercedes zaten niet de Smart verkopen erbij?
Erg mooi weer van BMW. Super stabiel en elk jaar weer groeien. Dat doen ze al tien jaar goed daar. Erg positief deze resultaten.
moet je even eens voor de grap 1 merk het aantal verkopen pakken en delen door 365 zodat je een ruwweg gemiddelde hebt wat het merk per dag wereldwijd verkoopt… echt bizar