De rijkwaliteit van ouderen met een rijbewijs is soms op z’n zachtst gezegd niet formidabel. Zijn strengere keuringen de oplossing?
Ouderen blijven niet alleen langer zelfstandig wonen, ze blijven ook langer autorijden. Het kan soms een behoorlijke ergernis zijn als er weer eens een opaatje met z’n Opel Meriva voor je zit. 60 rijden waar 80 is toegestaan, of bijzonder traag anticiperen op een rijsituatie. Je afvragende hoe het kan dat zo’n persoon nog een rijbewijs heeft.
Je bent niet de enige als jij je hieraan ergert. Er bestaat al langere tijd discussie over de rijvaardigheid van ouderen. Ouderen moeten een keuring ondergaan om het rijbewijs te kunnen verlegen. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaat echter onderzoek doen of dat systeem van keuren op een betere manier kan verlopen. Nu is het nog zo dat een 75-jarige iedere vijf jaar zijn of haar rijbewijs moet verlengen via een medische keuring. De dokter kijkt dan enkel naar de medische toestand van de persoon. Het is niet zo dat er een blokje om wordt gereden om de rijvaardigheid te controleren. Juist daar schuurt het beleid.
Het aantal ouderen met een rijbewijs is fors toegenomen. In Nederland zijn er 1,3 miljoen 75-plussers. In 2015, alweer zes jaar geleden, reden ze samen 3,5 miljard kilometer. Dat was toen al een stijging van 75 procent in vergelijking met 2005. Inmiddels zitten we in 2021 en het aantal 75-plussers zijn er niet minder op geworden.
Er bestaan speciale opfriscursussen voor ouderen met een rijbewijs. In de praktijk blijkt echter dat daar nauwelijks gebruik van wordt gemaakt. Pietje of Gerda is immers van mening dat ze nog prima kunnen meekomen in het verkeer. Maar dat is hetzelfde als vragen aan Max Verstappen of hij fout zit in zijn aanrijding met Lewis Hamilton op Monza. Zonder enige vorm van verplichting gaan die opfriscursussen nooit aanslaan. (via RTL Nieuws)
Rick-dos zegt
Ik ken genoeg 75 plussers die kwiek genoeg zijn om gewoon mee te komen in het verkeer. Ik denk dat je ouderen die inderdaad niet meer mee kunnen komen in het verkeer onder art. 5 van de wegenverkeerswet moet laten vallen.
Waarom kijken we altijd naar jongeren als het om verkeersveiligheid gaat maar niet naar dat soort ouderen?
De dingen die ik heb meegemaakt met ouderen voor me is net zo gevaarlijk als jongeren die onbezonnen door het verkeer rijden.
Als politie dat soort ouderen zien in het verkeer dan mogen ze van mij heus wel beoordelen of ze geen gevaar vormen voor anderen in het verkeer en een art. 5 toepassen.
potver7 zegt
Dat doet de politie nu ook al, maar heeft natuurlijk niet de capaciteit om struktureel de rijvaardigheid van ouderen te beoordelen. Vooral ook omdat zoiets als reactievermogen alleen getest kan worden op het moment supreme, en dan is ’t dus te laat.
Jongeren zijn al tientallen jaren oververtegenwoordigd in alle statistieken die over verkeersslachtoffers gaan, en dus gaat er veel aandacht naar die leeftijdsgroep. De laatste paar jaar komen ouderen daar ook steeds meer in voor, maar dan vooral als bestuurder van (electrische) fietsen. De komende jaren zullen die statistieken door de vergrijzing heus wel gaan veranderen, en dan zal het beleid op dat vlak wel aangepast worden.
Neemt niet weg dat deze problematiek ook samenhangt met allerlei andere beleidsthema’s, zoals ouderen die steeds langer zelfstandig moeten blijven wonen, en openbaar vervoer dat steeds minder fijnmazig wordt waardoor loopafstanden groeien.
Strengere keuring op rijvaardigheid zal in de toekomst waarschijnlijk steeds belangrijker worden, maar ik denk dat het dan heel belangrijk is dat er ook wordt nagedacht over alternatieven. Een Canta kan net iets minder hard dan een Meriva, maar is aanzienlijk minder veilig voor de inzittenden dus dat is de oplossing ook niet.
rw1994 zegt
@Rick-dos: Strengere keuring is mijn inziens niet de oplossing. Vaker een keuring wel! Vooral op latere leeftijd kan één jaar héél veel verschil maken. Afgelopen winter een aanrijding gehad op een parkeerplaats met een man van 90, helemaal prima als je met deze leeftijd nog kan rijden! Maar meneer hoorde mij niet claxonneren (een keer of 20), voordat hij achteruit tegen mij aanreed vanuit het parkeervak (ik zag het dus gebeuren maar kon geen kant op). “Maar ik hoor niet zo goed” was zijn verdediging. Verder wou meneer geen formulieren invullen want zou dan gezeur krijgen met mevrouw thuis… Sta je dan een uur op de politie te wachten. Uiteindelijk allemaal gelukt door de politie, maar denk je dat zij een melding hebben gemaakt van zijn onkunde een voertuig te besturen? Nee joh! Wel elkaar waarschuwen toen meneer weg reed: “ga maar aan de kant, hij rijd je zo omver”. Zo dat was mijn frustratie voor vandaag.
HZW zegt
Ik vind zo ie zo dat er wel het één en ander veranderd mag worden.
Niet alleen medisch keuren op je 75ste, maar ook je theorie opnieuw moeten behalen lijkt mijn geen overbodige luxe.
En dat vind ik niet alleen voor 75 plussers nodig.
Iedereen zou gewoon een nieuw theorie bewijs moeten halen als hij elke 10 jaar zijn rijbewijs vernieuwd.
Verder zou het zeker geen overbodige luxe zijn om op je 75 ste aan te moeten tonen dat je naast medisch ook praktisch (reactie snelheid) nog fit genoeg ben om aan het verkeer deel te blijven nemen.
Een 75 plusser die elke dag 100 km rijd of een 75 plusser die alleen af en toe met de auto bootschappen gaat doen, zal al een heel verschil vertonen in de verkeersdeelneming.
Dat veel ouderen al minder gaan rijden geeft al een beetje aan dat ze hun beste tijd in het verkeer al hebben gehad.
marcomanta zegt
@HZW: helemaal mee eens.
Robert zegt
Mijn moeder was 66, toen ze het rijbewijs vrijwillig inleverde omdat ze doorhad dat ze onaanvaardbare risico’s liep. Niet lang daarna is ze overleden, trouwens. Mijn moeder is een heldin.
por100 zegt
Absoluut heel knap van haar. En mooi gezegd!
ghengiskhan zegt
@RRRobert: mijn moeder staat daar (helaas) wat anders in. Net 85 geworden en als verjaardagscadeau kreeg ze de diagnose Alzheimer. En dus mocht ze niet meer rijden.
Ze vond het maar onzin. Maar ondertussen is het zo hard gegaan dat ze zelfs moeite heeft met de controle van de rollator dus dat probleem heeft zichzelf opgelost.
Mijn moeder is ook een heldin maar dan op andere gebieden.
por100 zegt
Vind het best lastig want voor fysieke keuringen hebben we onvoldoende examinatoren en de wachttijden bij het CBR zijn al een probleem. Het overlaten aan politie is ook niet haalbaar.
Zou mooi zijn als er een simulatietest wordt opgebouwd waar eenieders zwakte in naar voren komen wat betreft oplettendheid, motoriek en theoriekennis.
Dat mensen even naar de simulator bij het cbr gaan. Faal je daar 2 of 3 x dan pas naar de echte examinator. Dit mag wat mij betreft voor iedereen om de 10 jaar zijn en dan voor 70+ om de 3 jaar ofzo. Bij die leeftijd kan het snel achteruit gaan en juist dan nemen de risico’s toe. Lijkt mij voor de algehele rijvaardigheid in ons land goed om autorijden blijvend te ontwikkelen.
Hubert zegt
Gewoon iedere oudere één uurtje per jaar laten rijden met een instructeur ernaast.
Deze vult formuliertje in en samen met gezondheidsverklaring kan er weer een jaar gereden worden.
Dit belast niet de gezondheidszorg en hoeft maar enkele tientjes per jaar te kosten.
In ieder geval lijkt me dit beter dan dat de huisarts hierover beslist, zoals iemand onlangs voorstelde.
Want bij afkeur heeft de huisarts het gedaan en zit je met een boze patiënt te kijken.
Jack zegt
Lijkt me beter dat iedereen een zware doos krijgt en jaarlijks gevalueerd worden op hun rijgedrag ipv leeftijds discriminatie te gebruiken voor een verdienmodel.
theghost zegt
En dan de verzekeringspremies die 5x over de kop gaan zeker? Nee dank je!
tinnemans zegt
Ik zou het probleem willen omdenken; het pobleem zit ‘m niet in de leeftijd van de bestuurder, maar in die Opel Meriva en de geestesgesteldheid die mensen ertoe brengt dat soort auto’s te kopen.
Stel nou dat we alle crossovers en andere”practische auto’s met fijne hoge instap” zouden verbieden, dan verdwijnen er in 1 klap heel veel mensen uit het verkeer die daar heel weinig te zoeken hebben.
marcomanta zegt
@tinnemans: zo ken ik nog wel een paar bejaardenauto’s.
potver7 zegt
Dat is geen omdenken, maar domdenken…
tinnemans zegt
Welnee, het was het meest briljante idee ooit. :P
Klojum zegt
Tsja, crossover en “hoge-instap-auto’s” verbieden…. Jij wilt alleen maar Ford GT40 auto’s toelaten?
tinnemans zegt
@klojum; Nou, als dat zou kunnen.. daar zou het wegennet wel van opknappen.
ttr6 zegt
weet je, die Ford GT40 of Ferrari huppeldepup zijn nu net zo mooi omdat er van die Meriva’s en andere misbaksels rondrijden ;)
lecomte zegt
Al die plannen en ideeën zijn op papier altijd erg leuk. De uitvoering is een ander verhaal. Het CBR kampt al jaren met achterstanden, dus hoe ze dan nog meer keuringen zouden willen doen als het ze nu al niet lukt is mij een raadsel.
marcomanta zegt
Eerlijk gezegd ben ik van mening dat iedere bestuurder, iedere 5 jaar bijvoorbeeld, een verplichte theorie weer moet doen, sinds dat ik mijn rijbewijs heb zijn er zoveel nieuwe regels bijgekomen en ja, je behoort dit zelf bij te houden, de kennis van menigeen is behoorlijk out of date. Ook bijvoorbeeld iedere 10 jaar een verplichte rijvaardigheidstest lijkt mij geen overbodige luxe.
kniesoor zegt
Geven de verzekeringsstatistieken aanleiding voor verscherpte eisen voor 75-plussers of wil kereltje Pechtold’s CBR z’n verdienmodel verbeteren ?
marcomanta zegt
@amghans: kan maar zo zijn inderdaad.
Klojum zegt
60 waar je 80 mag, of 100 waar je 120 mag…
Die 80 en 120 zijn nog altijd de maximumsnelheden, en niet verplichte minimumsnelheden volgens de opgefokte medemens. Wanneer iemand om wat voor reden dan ook een keertje geen haast heeft, hoeft die persoon echt niet meteen gelyncht te worden.
kniesoor zegt
Daar heb je in principe een punt. Maarrrrr . . . als je op een weg met één baan per rijrichting 60 rijdt waar 80 is toegestaan en er vanwege het feit dat jij gebruik maakt van je recht om 60 te rijden een sliert van 10-20 auto’s achter je ontstaat, zou je het je sieren als je dat recht om 60 te rijden laat varen. Wegens niet alleen op de wereld.
Variomatic zegt
@Klojum: 60 gaan rijden op een provinciale weg met doorgetrokken streep waar je 80 mag is gewoon ronduit asociaal. Mag je er wel inhalen dan is het ook nog asociaal omdat je de weg onveiliger maakt doordat men met die 60 een enorme hoeveelheid inhaalmanouvres in de hand werkt die anders niet nodig zouden zijn.
Klojum zegt
@variomatic Ik dacht er hier alle mensen een auto met v6 en v8 motor hadden. Daarmee kun je soepel en veilig inhalen. Toch?
Ronduit asociaal…?? Kennelijk dringt het bij jou nog steeds niet door dat (in dit geval) 80km/u een maximumsnelheid is die je NIET MOET maar MAG rijden. Dus als iemand een paar km/u onder een maximumsnelheid zit, dan ben jij ongetwijfeld die hork die bezig is met kleven en signaleren met je groot licht. Nou, je zult maar dat ene keertje zo’n 26 seconden later thuis zijn. Of ambieer je telkens weer de volgende ongevalsstatistiek te worden? Van mij mag je, zolang je anderen er maar niet bij betrekt.
Variomatic zegt
@Klojum: 60 is niet ‘een paar km er onder’, dus ja: dat vind ik asociaal.. blijf dan gewoon thuis als autorijden zo moeilijk voor je is dat een normale snelheid rijden al teveel gevraagd is.
Ot92 zegt
Van mij mogen ze ook bij jongere mensen (als in iedereen) een test afleggen of ze nog geschikt zijn in het rijden van een auto op de openbare weg. Bijvoorbeeld bij het verlengen van hun rijbewijs. Dan regelt de gemeente (of een ander instantie) een examinator of een rijinstructeur die beoordeelt of diegene nog goed en veilig kan rijden. Het moet wel een systeem zijn waarbij je niet kan kiezen wie het gaat beoordelen, anders kan je het systeem met gemak omzeilen.
sleeperking zegt
Ik heb ook zo’n schoonvader die op zijn 80e meent dat het allemaal nog best wel kan. Zelfs als er anderen (nuchter) in de auto stappen en hij een paar borrels (=legaal) op heeft verrekt hij om het stuur uit handen te geven. Hij mist dan ook regelmatig afslagen etc. Kwestie van tijd dat het misgaat en dan zegt iedereen: ‘hadden we het maar eerder zien aankomen.’ Het huidige beleid is onverantwoord. Boven de 70 betekent jaarlijks een rondje rijden met een gecertificeerde instructeur die positief moet adviseren en die ook geinformeerd wordt als een van zijn ‘studenten’ brokken maakt. 5 jaar is geen termijn boven de 70.
stekel zegt
ach ja ik zie ook genoeg jongeren die onverantwoorde acties op de weg uithalen, daar hoor je niemand over dat die een rijtest moeten ondergaan.
maar eens in de zoveel tijd een uurtje met een instructeur naast je om te kijken of het allemaal nog gaat lijkt me wel een idee.
paulsurfing zegt
Kan me hier niet in vinden ben nu 39, vaak is het probleem niet eens de rustig aan doende oudere maar de druktemaker erachter met eeuwige haast, als ik 70 ben moet ik waarschijnlijk nog werken van de overheid en dan zou ik daarna niet meer mogen rijden. Alle verzonnen maatregelen slaan nergens op. Laat oudjes lekker rijden dan kunnen ze een keer op je kinderen passen als je over 10 jaar 3 banen hebt om je huis te betalen
net10 zegt
Voor alle leeftijden lijkt mij een opfris cursus nuttig.
Volgens de statistieken maken jonge bestuurders tot 24 jaar de meeste ongelukken, en zou je om die reden niet op de weg willen hebben, uiteraard is dat ook niet wat je wil, en niet realistisch.
Eigenlijk zou er voor alle leeftijden een punten rijbewijs moeten zijn, en om 5 jaar een verplichte opfris cursus verplicht moeten zijn.
Er is een grote groep 75 plussers die fysiek nog goed zijn, en goed en veilig autorijden, de auto is voor deze groep heel belangrijk.
Praeses zegt
Je schrijft exact wat ik wilde zeggen.
Henk zegt
Om met de deur in huis te vallen. Ik ben een bejaarde van 74 ! die 20000 km per jaar rijd. Ik vind ook dat er elk jaar een rijproef moet komen voor verkeersdeelnemers van 70 jaar en ouder. Echter de meeste ongevallen al dan niet met dodelijke afloop komt van verkeersdeelnemers onder de 25 jaar. Daar zou dus eerst eens naar gekeken moeten worden voordat al mijn bejaarde medeweggebruikers over een kam worden geschoren.
theghost zegt
Begin eerst eens met een fatsoenlijke en complete rijopleiding. Inclusief dingen als een slipcursus en test het reactievermogen maar door een situatie met een plotseling overstekend kind na te bootsen, laat ze een keer een situatie meemaken die kan ontstaan als je je lomp gedraagt op de weg.
Mirjam zegt
Mijn moeder is 85 en heeft pas haar rijbewijs weer gehad voor 5 jaar. Ze heeft wel een rijtest gehad.
Ik laat haar altijd zelf rijden, om te zien hoe ze rijdt, ze is vlot in het verkeer en op de snel weg rijdt ze eerder te hard dan te langzaam. En al meer dan 45 jaar schade vrij. Er zullen heus wel ouderen zijn die beter geen rijbewijs kunnen .hebben. de test was dan ook super goed gedaan. Bij cbr zeiden ze reden ze allemaal maar zo. Ik ben blij voor mijn moeder, kan ze overal naar toe zelfs geen navigatie maar ze komt er wel.