Keyless entry kan vanaf dit jaar gevolgen hebben voor je autoverzekering.
Keyless entry maakt het leven van de bestuurder makkelijker, maar helaas ook dat van autodieven. Het is voor het dievengilde namelijk een koud kunstje om de auto te laten denken dat er een sleutel in de buurt is. Daarom gaan verzekeraars per 2021 strengere eisen stellen.
Relay Attack
Autodieven gaan vaak als volgt te werk: met een apparaatje laten ze de auto een signaal uitzenden, waarna ze met een ander apparaatje de reikwijdte vergroten. Zodoende kan er contact worden gemaakt met de auto terwijl de sleutel zich gewoon binnenshuis bevindt. Met deze zogenaamde ‘Relay Attack’-methode kan het gespuis op een vrij eenvoudige manier een auto (of de inhoud ervan) jatten, zonder dat ze een sleutel hebben.
Elektronicawinkel
Er is ook geen dure apparatuur voor nodig. Volgens ADAC zijn de benodigde onderdelen al voor €100 te krijgen bij de elektronicawinkel om de hoek. Tot zover de spoedcursus ‘Hoe jat ik een auto met keyless entry’. Mocht het nog niet duidelijk zijn, Wouter doet het voor in de onderstaande video:
Eisen
Het is natuurlijk geen nieuws dat keyless entry diefstalgevoelig is. Wat wel nieuws is: de eisen van de verzekering zijn hierop aangepast met ingang van dit jaar. Dit heeft te maken met de aangescherpte eisen van het keurmerk CCV. Dit betekent niet dat deze auto’s straks niet meer kunt verzekeren, maar wél dat er mogelijk een ‘aanvullende maatregel’ genomen moet worden. Volgens CCV is 80% van de auto’s met keyless entry niet goed beveiligd.
Systemen
Het goede nieuws is: voor auto’s die al een certificaat hebben veranderd er niets. Voor auto’s met keyless entry die nog verzekerd moeten worden, kan er echter wel wat veranderen. Wat dat precies is zal afhangen van de verzekeraar. Dit kan betekenen dat er een apparaatje geïnstalleerd moet worden om aan de beveiligingseisen te voldoen. Er zijn systemen die zorgen dat er na 5 minuten geen signaal meer wordt uitgezonden of systemen die het signaal helemaal wegfilteren. Op die manier kan Wouter niet meer je auto jatten.
Checken of je eigen auto risico loopt kan door je kenteken in te voeren op de nieuwe website autodiefstalcheck.nl.
Foto: Lincoln Towncar met een vroege vorm van keyless entry, gespot door @emping
rdamnn zegt
Daarom elke nacht autosleutels in een speciaal gesealde portemonnee!
Lekkerrijden zegt
@rdamnn: metalen blik of sleutel kluis, werkt ook afdoende👌🏻
mashell zegt
Een blik Danish butterkeks leeg eten om je auto te beveiligen. Lekkerder kunnen we het niet maken.
detroitv8 zegt
@rdamnn: nee hoor. Ik heb voor onze Fiesta voor €50,- (ja echt) bij de dealer een nieuwe sleutel laten maken. In de nieuwe sleutel zit een motion sensor, deze zendt alleen uit als de sleutel in beweging is. De reservesleutels zitten uiteraard wel in een speciale cover.
porker zegt
@detroitv8: heeft VAG ook zoiets eigenlijk
blo3to3t zegt
@porker: yep, mijn golf uit 2020 heeft ook die motion sensor in de sleutel, net ook even de check gedaan en ik kom uit in categorie laag dus
Lekkerrijden zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Lekkerrijden zegt
@lekkerrijden: @moderator: Prima dat u reageert en meld het gefixeerd te hebben. Ik zie alleen in de tweede alinea, laatste regel nog steeds 20221 staan? Ik heb de app al een keer gesloten en gestart, maar cache is hardnekkig kennelijk? 👍🏻
machielvdd zegt
Het is toch echt aangepast, maar het kan inderdaad zijn dat de app wat kuren vertoond. Dat is binnenkort als het goed is verleden tijd.
Turbo S zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
shibby zegt
Gelukkig gaan de meeste moderne sleutels automatisch in slaapstand als je ze niet beweegt
outlook zegt
@shibby: waar kun je achterhalen of je autosleutel van een degelijk systeem is voorzien?
shibby zegt
@outlook: even googlen of informeren bij de dealer
BerlingoHdi zegt
Ik vind het vooral diefstal gevoelig, en een optie die ik niet perse zou missen.
Lennart95vdk zegt
Ik moet zeggen, op mijn ouders Outlander (nietde phev maar die daarvoor) zit het en op mijn voorloop Seat Arona zat het maar heb het niet op mijn Fiesta. Ook al ben ik het gewend niet meer te hebben, toch mis ik het soms wel. Vooral op momenten dat je je handen vol hebt en nog in je broekzak moet graaien om dat knopje in te drukken
BerlingoHdi zegt
@Lennart95vdk: Dat is zeker handig, alleen het niet op afstand starten maar met een sleutel starten zou al minder diefstal gevoelig zijn.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Noem me ouderwets, maar keyless entry vind ik echt een oplossing voor een niet bestaand probleem. Ik heb wel keyless go, wat ik prettig maar niet noodzakelijk vindt, maar als ik dit nieuwsbericht weer lees toch blij dat ik even op een knopje moet drukken om mijn auto te openen en sluiten.
Loek zegt
@F36GC: ik ben het volledig met je eens. Tuurlijk is het lekker makkelijk, maar ik vind het op een knopje drukken en het in het contact steken van de sleutel zo weinig moeite dat ik er geen problemen mee heb. Ook is het een bevestiging van dat je hem nog bij je hebt: als je de sleutel fysiek niet meer in handen hoeft te hebben loop je het risico dat je hem laat slingeren.
Als je keyless dusdanig gebruikt dat je bijvoorbeeld je smartphone kan fungeren als sleutel, dan is het wellicht interessant. Maar ik lig absoluut niet wakker van het ontbreken van keyless, sterker nog: ik zou wakker liggen van het feit dat dieven relatief gemakkelijk je keyless sleutel kunnen gebruiken om zonder bombarie je auto te ontvreemden.
Ik ben team fysieke sleutel en ik heb nog nooit een overtuigend argument gehoord voor keyless behalve ‘gemak’. Niet meer een slinger in de voorkant van je auto moeten steken, dat bevordert gemak. Maar op een knopje drukken en je sleutel in je dashboard steken, waar heb je het over…
mashell zegt
Misschien vind je botsveiligheid een beter argument? Zo’n contactslot met sleutelbos aan de stuurkolom is bij een crash een hoog risico om je knie te verwonden. Ook zijn er oncomfortabele rammelgeluiden van de sleutelbos. Dus voor keyless-go (lees sleutelbos in je broekzak) zie ik wel argumenten. Keyless entry kan handig zijn maar voor mensen zoals mij die graag even de deurklink voelen of de wagen echt op slot is ronduit irritant.
sabrerator zegt
@mashell:
Mijn sleutel zit meer in het dashboard dan in de stuurkolom en er hangt alleen een sleutelhanger aan. Een hele bos aan je contactsleutel is ook slecht voor je contactslot.
Ik heb keyless gehad en nu sinds ruim drie jaar weer een sleutel en ik moest er precies 1 seconde aan wennen.
mashell zegt
@sabrerator: een sleutelbos is iets waar een contactslot tegen zou moeten kunnen. Bij mijn Volvo’s stak de sleutel inderdaad in het dashboard maar aan het gerammel moest ik zelf met strategisch geplaatste sleutelhangers wat doen.
Lekkerrijden zegt
@Loek: het zal vast merk afhankelijk zijn, bij Mercedes is keyless-entry en -go één ding. Maar het biedt bij dit merk wat meer functionaliteit dan al dan niet een knopje indrukken en sleutel in contact. Het gaat me wat ver dat deel van de gebruiksaanwijzing over te typen, maar naast “enkel” gemak biedt het mij dus meer. Veel meer.
Loek zegt
@Lekkerrijden: wat is dat ‘meer’ dan? Zoals ik zei, als je door bijv. smartphone-integratie wat meer functionaliteit kan toevoegen, dan kun je er iets leuks mee. Maar de systemen die ik tot dusver heb gebruikt (van Audi, Jaguar, Suzuki en Hyundai) geven niks meer dan een normale sleutel.
jeroentje2 zegt
@Loek: nou met kleine kinderen ja het ideaal. Hoef je niet naar die sleutels te graven met een maxi-cosi in je hand en nog wat andere troep van nr2. Verder mogen ze hier alles auto’s morgen meenemen. Ik wens ze veel plezier, ik bestel wel een nieuwe en de dealer zorgt wel voor een leuke voorloper. Hoe ze dan het hek open willen krijgen is dan even een uitdaging maar neem maar lekker mee die auto’s als ze ze graag willen hebben.
blo3to3t zegt
@F36GC: het is ook geen oplossing voor iets, het is gewoon een andere techniek. Hetzelfde als een kaars aansteken met een lucifer of een aansteker.. andere benadering maar hetzelfde resultaat.
caprio zegt
Ik heb het al 16 jaar, de kaart van Renault zit in mijn portemonnee, dus nooit een sleutel met instappen en starten nodig. Als ik wel eens een auto rij met een sleutel vind ik dat erg onhandig en ouderwets. Dat mijn Renault met alarmklasse 3 uit 2005 gestolen gaat worden, geloof ik zo snel. Hoe dan ook vervelend, zeker als je net 700€ extra hebt betaald voor keyless optie bij je nieuwe Audi
christian85 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
VeniVidiVici zegt
Tegenwoordig maken ze gewoon een gat in het plaatwerk om de alarmdraden door te knippen en heel je interieur wegroven.
grabtourismo zegt
Navirem laten installeren na 2 x navi diefstal uit mijn bmw nu geen problemen meer let maar eens op hoeveel bmws dat stickertje hebben zijn allemaal wrs al eens an de beurt geweest..
flatoutmarten zegt
Gewoon GEEN keyless entry bestellen: probleem opgelost?
redbeams zegt
Bestaat ook een aftermarket hulpmiddel voor die om je batterij heen vouwt.Daar zit de motion sensor in en deze schakelt na 3 min uit.
dick1980 zegt
Tesla heeft dit relatief eenvoudig opgelost, door een pincode toe te voegen aan het keyless entry & go-principe. Je kunt keyless instappen en (als je deze tenminste hebt ingeschakeld) daarna direct de pincode invoeren.