Auto’s met kont zijn hip.
De premium autofabrikanten Audi, Mercedes en straks ook BMW zijn in Europa vertegenwoordigd met een sedan. Audi heeft de A3 Limousine, Mercedes de A-klasse sedan en BMW komt over een tijd met de 1 Serie in sedan-vorm.
Het is bij ons in Europa misschien weer even in wennen, maar in de VS en China is de sedan altijd al een populaire autovorm geweest. Zo heb je in China de Citroën C4 als sedan. Op basis van het huidige model lanceert het merk in het Aziatische land een opgefriste verlengde variant. Immers hoor je er zonder verlengde variant niet bij in China en nog belangrijker: je loopt verkopen mis.
De eerste C4 Lang werd in 2012 geïntroduceerd en kreeg later een facelift. Voor het nieuwe jaar heeft Citroën het interieur sterk opgefrist ten opzichte van de facelift in 2016. Dat was broodnodig ook, want de concurrentie is moordend wat betreft betaalbare sedans. Van de Europese fabrikanten heeft bijvoorbeeld Volkswagen meerdere sedans in het gamma (o.a. Lamando, Lavida, Santana, Passat) en dan hebben we het over een modellengamma van slechts één merk.
Om bij te blijven moet je constant vernieuwen. In het interieur is voortaan een 9-inch groot touchscreen te vinden voor de infotainment. Verder is een nieuw stuurwiel geïnstalleerd en is er onder meer gekozen voor een elektronische parkeerrem.
De verlengde C4 L heeft een 110 mm langere wielbasis in vergelijking met de reguliere variant. Uiteraard komt al die extra ruimte ten goede aan de achterpassagiers. In China is de C4 L verkrijgbaar met een 1.2 liter benzinemotor met 136 of 167 pk. Een automatische transmissie is standaard.
outlook zegt
Lee Citloën Wee
Citrofieleviltwin zegt
Kstrek mijn benen wel te voet
Gulli zegt
Mooie kroket
daihatsucuore zegt
Pfoe wat een druk design. Vouwtje bij de stootlijst, vouwtje onder de spiegel, vouwtje op de motorkap, nog een vouwtje op de motorkap. Beetje vouwt als u het mij vraagt.
utregcity zegt
Grappig wel. Mensen die vergeleken met westerse lichamen, wat kortere benen hebben, een auto met langere wielbasis willen. Terwijl wij met onze lange stelten zich worstelen in b.v. een Aygo. Of zouden ze, de mannen, zich willen compenseren met iets? ?
johnhert zegt
@utregcity: Iedereen loopt daar met zo’n ongelooflijke sloopkogel rond, dat wat extra ruimte wel welkom is..
e36thuglife zegt
Vage artikeltje deze… Alsof een sedan iets nieuws is voor Europese dat uit Amerika en China is komen aanwaaien. Je vergeet de 3- 5- en 7-serie? De A4 A6 en A8? De C- E- en S-klasse? Rare tori beter schrijf je opnieuw.
hallokroket zegt
@e36thuglife:
Schrijf jij je stukje ook eens opnieuw?
Maar dan leesbaar…
e36thuglife zegt
@hallokroket: Wat precies kun je niet lezen dan? Misschien moet jij gewoon een LEESBRIL hebben vriend.
hallokroket zegt
@e36thuglife: vagE artikeltje.. echt?
hallokroket zegt
@e36thuglife: “iets nieuws is voor Europese…”
Europese wat?
hallokroket zegt
@e36thuglife: En je laatste zin, is het de bedoeling dat ik daar zelf iets zinnig mee knutsel?
emping zegt
Het is niet C4 Lang, L staat voor large.
enricoleerdam zegt
De nieuwe mazda 3 sedan. Dat is de auto die er pas echt goed uit ziet indeze klasse.
El-Loco zegt
Wat voor status (want verlengd) is er nou te behalen aan een Citroën dan?
henkhekje zegt
@el-loco: wat raadt jij aan dan?
troljedemoeder zegt
Kleine sedans zijn per definitie lelijk.
ikkewirja zegt
Ik weet er ook nog een: Renault Mégane sedan. Wordt in Turkije geleverd(ik dacht ook gebouwd). Lijkt nét een iets kleinere Talisman