Het leek zo’n goed idee, robottatxi’s. In Californië reden ze al, maar niet naar ieders tevredenheid.
Het lijkt een ideale oplossing; taxi’s die je zonder chauffeur van A naar B brengen. Robottaxi’s inderdaad. In Amerika waren ze al flink ver met testen, maar daar gaat even een streep doorheen.
In San Francisco is namelijk een groot bedrijf dat aan het testen is met robottaxi’s teruggefloten. Dat gebeurde nadat een van de wagens een heel vervelend ongeluk had met een voetganger.
De persoon werd aangereden door een auto waar wel een menselijke bestuurder inzat en door de klap direct voor de robottaxi gelanceerd. Die remde krachtig, maar raakte de voetganger toch.
Het nare gebeurde erna. De robottaxi wist niet om te gaan met het feit dat er een voetganger onder de auto lag en reed vervolgens nog zes meter door om van de weg te komen. Zo is de robot geprogrammeerd, maar als er iemand onder de wielen ligt is het beter om toch maar gewoon stil te blijven staan.
Voor de verkeersdienst in Californië reden om de robottaxi’s van het bedrijf Cruise per direct van de weg te verbannen. Plus het feit dat Cruise niet helemaal eerlijk was over de resultaten van de tests met de zelfrijdende taxi’s.
Vaker problemen met robottaxi’s
Het is niet voor het eerst dat er problemen zijn met robottaxi’s in San Francisco. Een paar maanden geleden nog liepen alle zelfrijdende taxi’s vast toen ze langs een groot muziekfestival reden. Dat feest gebruikte nogal wat data, waardoor de taxi’s niet meer konden werken en een massale robotfile veroorzaakten.
Bovendien wordt er door veel hitsige Amerikanen nogal eens een vluggertje gemaakt op de achterbank van een robottaxi. En hoe leuk dat ook is, het is niet waar die dingen voor bedoeld zijn.
Terug naar de tekentafel dus!
steephh zegt
Zuur natuurlijk dat er iemand aangereden is. In dit geval de directe schuld van degene die er achterop klapte (mobieltje was toch interessanter??)..
Ondanks dat is het natuurlijk totaal niet okay dat de robottaxi vervolgens besluit maar door te rijden. Terecht dat specifiek déze wagens van de weg af gehaald worden, mede omdat Cruise niet eerlijk is over de resultaten.
Geeft wel aan dat er nog veel met testen (van ongelukken) gedaan moet worden voordat je überhaupt richting een bepaalde vorm van volledig autonoom rijden kán gaan.
En ondanks dat het nog vérre van perfect is, ik sta wel te kijken van wat FSD van Tesla al kan, ook al is het enkel nog in de VS: https://www.youtube.com/watch?v=zNWARhKxTH8
ty5500 zegt
Redelijk luguber wel. Toont aan dat je niet alles op voorhand kan bedenken en er toch nog wat freaky zaken zullen gebeuren die mensen als vanzelfsprekend achten.
iphonistvongates zegt
Betekent dit dat er een hele generatie afstudeerde letselschade-advocaten omgeschoold moeten worden te Cali? Wellicht dat The-Company-Formerly-Known-As-Twitter nog wat juridische vacatures te vullen heeft.
Flutterbear zegt
Ik wist niet dat onderdeel van het Amerikaanse rijexamen was dat je moest blijven staan als je op een voetganger staat. Hoe kan je dat van een robotaxi verwachten?
Het muziekfestival is wel een zwak punt. Z’n auto moet gewoon offline kunnen werken.