Al die ouders die hun kinderen naar school brengen MET auto’s, levensgevaarlijk. Daarom moeten er straten dicht rondom scholen.
De scholen zijn weer begonnen. Elk jaar krijg je deze campagne wederom voor je kiezen. Logisch, want na zes weken van relatieve rust gaan de kids weer naar school. En dan is het druk bij de scholen en dan met name met de auto’s van de ouders. Stress alom.
Straten dicht bij scholen
Ouders komen vaak met hun auto naar school om hun kinderen te droppen. Iedereen heeft het druk en heeft haast. Daarnaast, even de lease-Tesla op de stoep parkeren moet even kunnen. Dan had de gemeente maar meer parkeerplekken moeten maken, toch!? Dat denken veel ouders, maar het levert gevaarlijke situaties op. Ook voor hun eigen kinderen.
Om kinderen te behoeden voor ongelukken moeten er maatregelen genomen worden, want de ouders willen maar niet luisteren. Kom gewoon in de ochtend even relaxed op de fiets. Of lopend. En moet je toch met de auto – dat kan en is niet erg- zet hem dan even een stukje verderop. Toch doen ouders dat vaak niet.
Oplossing
De straat afsluiten is een optie. Een andere mogelijkheid is een parkeerverbod en dat streng handhaven of een eenrichtingsweg ervan maken, zodat mensen moeten omrijden. Andere oplossingen zijn het inzetten van verkeersregelaars, duidelijke oversteekplekken of een maximum snelheid (stapvoets rijden). Veel steden zijn het echter zat en grijpen naar de tamelijk extreme maatregel om de straat af te zetten. Lastig, want bewoners willen wel naar hun werk.
Dus niet afsluiten met hekken, maar een inrijverbod voor niet-bewoners. Leuk en aardig, maar dat moet ook weer gehandhaafd worden. Ook in Rotterdam is dat het geval, lezen we in het AD. Wethouder Karremans spreekt daarover een ‘chaos in de schoolspits’. Eerdere inspanningen hebben niet geholpen, zoals herkenbare palen en markering.
De stad overweegt nu om schoolstraten te sluiten tijdens de afzettijden van de kinderen. Dat moet de omgeving van de school echt verkeersveilig maken. Althans, dat is de gedachte. Vaak zie je dat het probleem vaak verschuift en dat de chaos nog steeds blijft.
Misschien is het handiger om de ouders eerst op te voeden, maar dat is lastiger dan kinderen opvoeden. Blijkbaar.
Foto: een Mercedes S63 AMG Coupe op de stoep, gespot door @toyotafortuner
Robert zegt
“Misschien is het handiger om de ouders eerst op te voeden, maar dat is lastiger dan kinderen opvoeden.”
Deze stelling vat het probleem precies en correct samen.
Ik woon zelf op minder dan 100 meter van een basisscholencomplex en ben hier jaren mee bezig geweest. Mijn kinderen konden niet veilig naar school lopen en ik kon en kan regelmatig mijn carport niet in of uit. De hufterigheid onder ouders-met-haast is ook alleen maar toegenomen. De onbeschoftheid of zelfs fysieke bedreigingen die men -in het bijzijn van kinderen!- durft te uiten als je hen op hun gedrag aanspreekt, is stuitend.
Het enige wat helpt is handhaving neerzetten en gelijk bonnen uitschrijven. Helaas heeft de gemeente onvoldoende capaciteit om dit vaker dan één keer per jaar ook daadwerkelijk uit te voeren.
berlinetta zegt
Hier hetzelfde. Ik woon naast een scholencomplex in de Schuytgraaf in Arnhem. Daar is het ook meerdere keren per dag chaos, maar dat ligt niet alleen aan de ouders. De gemeente vond het een goed plan om alle voorzieningen (winkelcentrum, meerdere basisscholen en kinderopvang) bij elkaar te plaatsen en dan maar één toegangsweg te maken. Dan kun je verwachten dat dat overlast gaat opleveren. Parkeerplekken zijn er wel, maar net niet genoeg. Ouders parkeren dus overal waar zij denken dat het kan.
DeWitteCondor zegt
Herkenbaar. Ik woon niet vlakbij een school maar het beeld dat je schetst komt wel overeen met wat ik zie wanneer ik de kinderen wegbreng. De school ligt erg onhandig, midden in een woonwijk met effectief maar 1 a 2 toegangswegen. Bovendien beperkte parkeerplaatsen. Intussen is het wel een clusterlocatie met ca 5-600 leerlingen. Ik probeer zoveel mogelijk per fiets te doen maar soms kun je niet anders.
Wat, naast handhaving, denk ik ook enorm zou helpen is verschillende starttijden hantereren. Bijv groep 1-3 inloop tussen 08:10 en 08:20. 4-8 tussen 08:20 en 08:30. Kinderen in groep 7 en 8 komen veelal al zelfstandig met de fiets. Proberen te spreiden. Nu moet 600 man in een tijdsbestek van 10 minuten erin. De deuren gaan hier pas om 08:20 open.
petroldrinker zegt
Hier idem, maar als je de autos die voor je in de weg staan gewoon een dreiging van beschadiging geeft, stoppen ze snel genoeg met voor jou te parkeren, werkt geweldig is mijn ervaring. Niemand die het waagt hier voor mn deur te parkeren en blokkeren, en ook de nieuwelingen worden door de ouders al ingelicht hier niet te parkeren in de toekomst
bunnylebowski zegt
@robert Helaas ook bij mij herkenbaar, parkeren midden op straat, alarm lichten aan dat soort werk.
Beetje opbouwende feedback dat dat toch een beetje gek is, mondde al snel uit in dreigen met schade toebrengen aan mijn eigen auto.
Mooi dat ik m’n kids naar dezelfde school breng dus ik kom die ouders continu tegen. 3x raden wie altijd wegkijkt en niet oog contact durft te maken ;-).
Verder bij mij geen lease Tesla’s die zich misdragen @onno . Het zijn vooral tokkies in de wannabee SUVs
pomoek zegt
Het is een bizar probleem. Vroegah mochten alleen de kinderen die ver weg woonden met de fiets naar school komen. Dat waren dan vooral de boeren zonen en dochters die buiten het dorp woonden waar ik opgroeide. De rest liep naar school. Werkelijk niemand werd met de auto naar school gebracht. Alleen kleuters werden door mama, (nooit de papa) naar school gebracht. Maar als die een oudere broer of zus hadden dan liepen ook die gewoon naar school.
Het is een van de weinige dingen waarvan ik denk dat dit slechter is geworden in vergelijking met vroeger. En het probleem is echt de ouders. Ik ken een moeder die haar zoon gedurende de hele basisschooltijd naar school bracht achterop de fiets. Ouders die 20 minuten voordat de school “uit” gaat voor de school parkeren en met draaiende motor die tijd doorbrengen met op de mobiele telefoon scrollen. Iedere dag weer. Ouders die voor school parkeren en hun kind laten uitstappen en dan blijven wachten totdat het kind door de deur is. Voor de school uitgaat loopt de straat vol met ouders. Die ook gewoon op de rijbaan gaan staan.
We moeten echt stoppen met het pamperen van onze kinderen. In Japan lopen kinderen in groepjes naar school. Oudere kinderen begeleiden daar jongere kinderen. En het gaat gewoon prima.
mashell zegt
Maar eigenlijk heeft de school er niks over te zeggen hoe de kinderen gebracht worden.
Robert zegt
True. Maar ze kunnen hierin zeker wel ‘opvoedkundig’ handelen. Zie het als een maatschappelijke verantwoording, net zoals adviezen geven over hoe gezond eten mee te geven naar school.
Veel ouders misbruiken het excuus ‘veiligheid’ om de kinderen met de auto naar school te brengen. Terwijl zij zelf de eerst aangewezen verantwoordelijken zijn die de veiligheid van de kinderen opoffert voor hun eigen gemakzucht. Wij hebben destijds (ik spreek inmiddels over 6+ jaar geleden) onderzoek gedaan waaruit bleek dat meer dan 60% van de kinderen binnen 500 meter vanaf school woonden en meer dan 95% binnen een kilometer. Dat kan dus prima lopend of met de fiets.
donjunior zegt
Snap dit ook nooit inderdaad.. ouders die gestresst aan komen racen om hun kroost te dumpen.
Ik kom ook altijd met de auto maar ik stop altijd twee straten eerder en parkeer de auto daar, dan loop ik het laatste stukje wel.
(is ook meer omdat ik liever geen kinderen met fiets tegen mijn auto wil hebben, of ouders die ‘even snel nog een gaatje zoeken om te parkeren’ en vervolgens tegen je bumper aan zitten)
Opvallend detail, het zijn altijd de bestuurders van de dikste auto’s die het liefst op de stoep parkeren om even snel hun kroost er uit te trappen (en dan vooral zelf niet even mee uitstappen.. nee zo snel mogelijk weer door)
AudiRS zegt
Gelijk uitstappen en doorrijden is geen probleem. Dat mag zelfs op de rijbaan. (Zolang er geen stopverbod geldt)
Stoppen is niet parkeren. Dus je hoeft en mag de stoep niet eens op.
Joris24 zegt
“Misschien is het handiger om de ouders eerst op te voeden, maar dat is lastiger dan kinderen opvoeden. Blijkbaar.”
Inderdaad. Ik ben steeds vaker met stomheid geslagen over de houding van mensen. Mijn vrouw heeft een elektrische rolstoel, die ze in de auto meeneemt. Afgelopen vrijdag moest ze naar een winkel naast een kinderopvang. Op de invalidenparkeerplaats stond een busje geparkeerd met een vrouw erin. Mijn vrouw liep erheen en gaf aan dat die vrouw niet op die invalidenparkeerplaats moest staan, en kreeg gewoon een grote bek terug dat ze op de kinderen stond te wachten en maar geduld moest hebben tot ze weg was. Met stomheid geslagen (mijn vrouw druipt dan af) is ze een stukje verderop gaan staan om de rolstoel uit de auto te halen.
Van mij mag je dat soort figuren gewoon met busje en al in de fik zetten, gewoon het complete onfatsoen om nul rekening met de (minder valide) mensen om je heen te houden en dan ook nog eens een grote bek opzetten. Geen idee meer waar dat heen moet, maar als je ouders hier om de middelbare school ziet zwermen (ik ga nogal eens op de fiets naar m’n werk en dan rijd ik langs een middelbare, een MBO en een hogeschool) met hun auto’s op de busbaan, bushalte, laad-en losplekken, in de berm et cetera dan ben ik echt lost. Zo veel mensen zijn zo gehaast, opgefokt en vinden dat alles maar moet kunnen ook al heeft de hele wereld er last van, ik mijd die plekken en de drukte maar gewoon als het even kan.
karhengst zegt
Onderschat niet de hoeveelheid geestelijk gehandicapten die Nederland rijk is. Al vraag ik me af hoe ze aan een rijbewijs zijn gekomen.
bunnylebowski zegt
@joris24 ik geloof dat ik niet meer voor mezelf in stond als ik dit hoorde van m’n vrouw . Dit soort lui met pek en veren de beschaving uitsturen , die horen hier niet. Walgelijk.
Wolflow zegt
Gewoon klem zetten zo’n aso
zjos zegt
Dochter gaat bijna altijd met de fiets naar school. Maar soms breng ik haar. Code rood gemeld of uitzonderlijk slecht weer in de proefwerkweek, oorpijn verzin het maar, het komt allemaal voor en dan breng ik haar. En ja bij de school is het druk. Zeker bij zeer slecht weer. Fietsers, scooters en auto’s. Ja dat komt voor bij een school. Vroeger lagen scholen dicht bij. Ze waren ook kleiner. We waren met minder mensen. Tegenwoordig zijn ze gefuseerd en zijn het grote leerfabrieken geworden die veraf liggen. Dan krijg je dit. We moeten eens op houden met zeuren.
kniesoor zegt
Wat let je om je oto een paar straten terug stil te zetten en haar het laatste stukje te laten lopen, desnoods met capuchon/paraplu. Gaat ze echt niet dood van hoor.
zjos zegt
Vreemde reactie. Gaan we allemaal een straat verderop staan verplaats je het probleem naar daar. Lost niets op.
berlinetta zegt
Veraf liggen? Basisscholen liggen bijna allemaal midden in woonwijken en dat is vaak ook het probleem. Die wijken zijn helemaal niet berekend op zoveel verkeer tegelijkertijd.
zjos zegt
Ik heb het niet over een basis school. Dat zijn de minste problemen. Ga eens kijken bij een clustering van Havo Atheneum en Gymnasium scholen. Of Mavo Havo combi’s.
School waar ik het over heb heeft meer dan 1200 leerlingen. Altijd een puinzooi als het zeer slecht weer is. Ligt ook bij een woonwijk. Amper plaats voor het verkeer dat kom gaat of wacht. Gewoon een slechte ruimtelijk ordening en inpassing. Veel vergelijkbare scholen in de omgeving zijn gesloten of ook gefuseerd tot monsterlijke leerfabrieken.
Maar ook lagere scholen fuseren en worden groter en groter en ja midden in de woonwijk. Hier wel een parkeerplaats dat weer wel. En een straat verderop wachten lost niets op . Dat is een probleem verplaatsen
AudiRS zegt
Heel veel ouders brengen hun kinderen met de auto naar school en rijden meteen door naar hun werk.
Die hebben geen tijd om eerst 5 km naar school te brengen en naar huis te fietsen.
Richt de omgeving van de school hier gewoon fatsoenlijk voor in. Zodat dit veilig en snel kan.
Bouw scholen op plaatsen waar de ruimte is. Langs de rand van het dorp oid.
Alle ruimte en voorkomt ook overlast voor bewoners en in de plaatselijke supermarkt waar ze hun brood weggooien en een zak chips halen…
rollingstoned zegt
“Geen tijd”
Wat een non-excuus, je kunt de wekker ook 15 minuten eerder zetten…
mashell zegt
De scholen zouden de drukte ook kunnen spreiden door niet alle klassen op dezelfde tijd te laten beginnen.
tmenges zegt
Ja lekker de hele ochtend kinderen op de gang die jassen ophangen waardoor de rest die al in de klas zit constant afgeleid is.
bunnylebowski zegt
@audiRS ik breng elke dag m’n kids naar school lopend dan wel met de fiets.
Het is makkelijker voor mij om met de auto te gaan want op de route naar m’n werk, maar ik vind dat grootst mogelijke onzin. Los van dat het niet het goede voorbeeld is, is het ook heerlijk om even wat tijd nog te hebben samen, lekker kletsen.
Eerder weg van huis, afdwingen bij je werk dat je ietsje later bent en dan wat langer doorgaat.
AudiRS zegt
Lekker makkelijk gezegd maar dat hoeft het werk/je baas niet zomaar voor jou op te lossen.
Dat is dus te makkelijk gezegd. En er zijn grote plekken in NL waar de schooldichtheid niet zoals in de randstad is, en je dus aangewezen bent oo de auto.
bunnylebowski zegt
@audiRS je moet het ook voor jezelf oplossen. En een werkgever die anno 2023 nog steeds zo inflexibel is, zou een werkgever zijn waar ik niet hoef te werken. Ik geloof niet meer in die vaste tijden, ploegendienst uitgezonderd.
Verder ben ik het eens dat er locaties zijn waar dit mogelijk iets meer geldt, maar de uitzondering bevestigt niet de regel ;)
alino zegt
Ik ben wel voorstander van een verbod voor auto’s rondom scholen. Al is het maar om het demotiveren om kinderen naar school te brengen met de wagen. Het aantal auto’s dat ik tijdens mijn fietsrit terug naar huis (ca 1km) terug zie staan voor de deur, die net voor de schoolpoort ongeduldig stonden te wezen om als eerste te kunnen vertrekken, zijn niet op 2 handen te tellen.
Kinderen moeten opgevoed worden en de gevaren leren kennen, maar als je het gedrag van de (groot)ouders aan de schoolpoort ziet. Of in het verkeer algemeen.
Regelmatig aan een schoolpoort staan, laat pijnlijk zien wat er mis is aan onze maatschappij. Egoïsme en luiheid ten top. Een van mijn grootste dagelijkse frustraties als ik mijn kinderen naar school breng of ga halen.
Het egoïsme bij veel ouders maar ook bij de grootouders die hun kleinkinderen afhalen is tenenkrommend. Zouden nog het liefst geparkeerd staan op de speelplaats zelf. Uiteraard met draaiende motor want airco (zomer) of verwarming (winter).
mashell zegt
Eén van de dingen die ik vind is dat mis is aan onze maatschappij is dat mensen heel sterke emoties en meningen hebben over wat andere mensen doen terwijl dat wat andere mensen doen gewoon binnen hun vrijheid ligt dus eigenlijk zouden de mening mensen daar onverschillig over moeten zijn, nu is dat met sterke meningen over de anderen altijd al zo geweest maar wat vroeger niet verder kwam dan wat gejammer aan de keukentafel wordt nu op het internet geslingerd en voedt zo de polarisatie. Woorden als egoïsme en luiheid hebben geen plaats in deze discussie.
Als we nuchter kijken naar het probleem “drukte en gevaarlijke situaties met auto’s bij start- en eindtijden van basisscholen” dan zien we dat het inderdaad gevaarlijk is met auto’s bij scholen. Dat ouders dat ook zien en daarom hun kinderen ook met de auto brengen om ze te beschermen. Een self-fulfilling-prophecy dus. Ook zien we dat we in dit land jarenlang gestimuleerd hebben vrouwen te gaan werken, want dat is goed voor de economische groei. Dat hebben we gedaan met woorden en met daden, loonmatiging vooral. Doordat de hypotheekrenteaftrek tot hoge huizenprijzen en hoge hypotheken geleid heeft, zorgt de loonmatiging dat ouders eigenlijk geen andere keuze hebben dan beide te werken. Dat leidt tot minder tijd voor het opvoeden (hallo tablet kinderen) en huishouden, meer stress (hallo burn-outs) en dus ook meer haast. Zoals je zelf al zegt met de auto de kinderen halen is gewoon sneller dus is het begrijpelijk dat ouders dat doen.
Wil je het probleem oplossen dat kan dat alleen met rigoureuze maatregelen. Compleet nieuw inrichten van de samenleving, waardoor er geld en dus tijd ontstaat om een ouder vrij te maken als opvoeder van de kinderen. Of compleet anders inrichten van wijken zodat het te voet of per fiets brengen en afhalen van de kinderen bij school sneller is dan met de auto. Dat kan eigenlijk alleen als je totaal autoloze wijken bouwt. Daar wordt wat mee geëxperimenteerd maar het past nog niet in mindset van de de mensen die daar wonen (door het woningtekort grijpen ze elke woning aan, ook als die niet echt past). Of je kunt gewoon accepteren dat kinderen met de auto gebracht worden en zullen blijven worden en de omgeving rondom de scholen daarop voorbereiden.
launchcontrol zegt
‘Babyface’ Karremans is aan het voorsorteren naar een baantje in het betere pluche denk ik…
MarcoM zegt
Nee, de ouders moeten worden opgevoed, waarom moeten andere mensen opdraaien voor zulk gedrag.
potver7 zegt
Dus straks wordt het retedruk in de straten rondom de straten rondom de scholen.
Het lijkt me beter om de straten rondom de woningen van de ouders af te sluiten voor autoverkeer, vlak voor schooltijd. Zullen we eens kijken hoeveel tijd ze hebben voor de fiets…
mashell zegt
Waarom loopt iedereen hier met de wolven in het bos mee te huilen dat het zo onverantwoord is, en dat ze zelf hun kinderen met de fiets sturen, lopend brengen, of gewoon zelf laten lopen, of een paar straten verder parkeren. Dit is autoblog, die kinderen die met de auto gebracht worden zijn de petrolheads van de toekomst, hier kom je op voor de belangen van de automobilist! Wat we nodig hebben is drive-through scholen, waar je de kinderen bij een loket kunt droppen en bij een loket weer kunt afhalen!
acavs zegt
Ik wil graag een amendement indienen op je voorstel (ook in het kader van het opvoeden van ouders): Drive-through scholen met priority lanes voor Alfa’s, Jaguars en Maserati’s.
audirs3 zegt
Lijkt mij een heel goed plan. Bij de school van mijn dochter sluit de directeur zelf de straat af met oranje verkeers kegels en dat werkt prima.