Beetje bij beetje worden de strakgetrokken Maserati’s telkens beter en gaver.
Maserati is een beetje een apart merk. Puur en alleen op status en klinkende merknaam kan het door de enorme geschiedenis wedijveren met de duurdere (Italiaanse) sportwagenmerken. Maserati is echter ook voor heren van stand, meer voor de gentleman dan de playboy.
Het probleem zijn die verrekte Duitsers. In de hogere segmenten waar Maserati opereert zijn de Duitse Drie op dit moment nogal in topvorm. Maar een Maserati koop je niet omdat je een betere auto wil dan een Audi, BMW of Mercedes. Welnee, een Maserati overweeg je als je juist eens iets anders wil dan het geijkte trio.
Strakgetrokken Maserati’s
Voor het nieuwe modeljaar heeft Maserati wat wijzigingen doorgevoerd aan haar drie modellen: Ghibli, Quattroporte en Levante. Jazeker, er zijn drie strakgetrokken Maserati’s. Nu waren wij al van de herfst in Italië om te zien wat Maserati allemaal aan het bekokstoven was voor het nieuwe modeljaar. Voor nu is er weliswaar niet heel veel keihard nieuws, maar wel heel veel nieuwe afbeeldingen van gave Maserati’s.
Hoe cool is dat? Zo kunnen we de wijzigingen nog iets beter aanschouwen. De wijzigingen zijn in dit geval voor de Maserati’s die verscheept zullen worden naar de andere kant van de oceaan. Echter, de kans dat de EU-modellen identiek zijn, is erg groot.
Ghibli
We beginnen met de eerste van de strakgetrokken Maserati’s. Zo heeft de nieuwe Ghibli (de kleinste sedan van Maserati) een nieuwe grille. Als je kiest voor de ‘GranLusso’, dan is deze grille verchroomd. Als je hebt gekozen voor de ‘GranSport’, dan is de grille in hoogglans zwart afgewerkt, zoals de mode voorschrijft. De achterlichten zijn LED’s voorzien van het befaamde Boomerang-design waarmee de 3200GT furore maakte. Destijds werden die iconische achterlichten gecanceld vanwege de wens van de Amerikanen.
De belangrijkste wijzigingen zijn te vinden in het interieur. Nu was het interieur ook weer niet zo erg zoals sommigen beweerden. Echter, niemand kocht een Ghibli vanwege het interieur. Dat is nu behoorlijk strakgetrokken met fraaiere materialen en een vernieuwd én verbeterd infotainment systeem. Het 10,1 inch scherm heeft draait op Android Automotive, multi-touch én heeft een hoge resolutie. Je kan kiezen uit twee V6’en (350 en 425 pk) en een V8 (de Trofeo met 580 pk). Oh ja, mocht het je smaak zijn: dieselen kan ook (275 pk).
Quattroporte
De tweede van de strakgetrokken Maserati’s is de Quattroporte. In de Quattroporte zien we soortgelijke aanpassingen. Een frisse snoet, nieuwe grille en andere achterlichten. Ook hier is het interieur strakgetrokken én krijg je een gloednieuw infotainmentsysteem.
Op de foto’s is er gekozen voor een donkerblauwe Quattroporte GranLusso en mama-mia, dat ziet er stijlvol uit met het bruine interieur.
Levante
Tenslotte is daar nog de Levante van de strakgetrokken Maserati’s. Het is de meest succesvolle Maserati van het moment. Logisch, het is de meest verse auto in het aanbod. Daarnaast is het een SUV en daar is iedereen gek op. Ook hier krijg je een gewijzigde grille en nieuwe achterlichten. Het scherm in het midden blijft echter hetzelfde als voorheen. Nu was dat minder verouderd dan bij de sedans.
Waarschijnlijk zien we het nieuwe systeem later alsnog verschijnen. Wel is de resolutie verhoogd, dus he hebt een scherper beeld. Verwacht echter niet dat onze collega’s van Apparata onder de indruk zijn. Het motoren aanbod is gelijk aan die van de Ghbibli, alleen heb je hier nog de keuze uit een Levante GTS, met een iets kalmere V8 met ‘slechts’ 530 pk.
Prijzen strakgetrokken Maserati’s
De officiële specs en prijzen voor de strakgetrokken Maserati’s voor Nederland moeten nog worden aangekondigd. We zijn erg benieuwd naar de 580 pk sterke Trofeo-uitvoeringen. Relevanter voor Nederland is de Ghibli-hybrid, waarmee Maserati rijden (met fabrieksgarantie) hopelijk bereikbaarder wordt dan ooit.
basman147 zegt
Ghibli Hybrid kan al geconfigureerd worden, maar als die prijzen kloppen vrees ik dat het geen hardloper gaat worden.
Waar een 530e of 300e ergens rond de 70 beginnen, staat de Maserati voor iets meer dan een ton in de prijslijst… en dan moet het aankruisen van de opties nog beginnen.
Vrees dat zelfs Hubert Mőllenkamp dat niet meer aan zijn Raad van Bestuur verkocht krijgt.
tvr1974 zegt
@basman147: die Mercedes en BMW zijn plugins. Echte phevs. Die maser is een zgn mildhybrid en heeft dus een hoge uitstoot en dus voor ons land hierdoor niet of nauwelijks interessant. Maar ja daar mikken ze ook niet op voor verkoopaantallen.
basman147 zegt
Ik had idd niet verwacht dat iemand nog een normale hybride in deze klasse zou introduceren. Als je dan toch bezig bent, maak er dan gelijk een plug-in van.
Ook Maserati zal ooit eens verkoopaantallen moeten scoren, en plug-ins scoren op het moment ook in Duitsland behoorlijk goed.
arkenbout zegt
Die 530 is dan wel een 4 cylinder, geen vergelijk dus. Mijn vrouw heeft er 1, net opgehaald bij de dealer. Echt van een ander niveau, al zullen velen, gespeend van enige kennis, het hier niet mee eens zijn. Zelf een paar jaar een Levante S gereden, los van dat het de suv is, qua gevoel/beleving/plezier echt de fijnere auto, sowieso motorisch uiteraard.
arkenbout zegt
Overigens wel dik 100k afgeschreven in 2 jaar… en dan maakte Louwman, wat een snert zaak is dat, daar zelfs 120k van! Maar het was het waard. Had ik op een bmw niet willen afschrijven ;-)
dwfc zegt
En dan hoop ik dat ze de diesel versies eruit kieperen, heiligschennis voor dit merk.
Als ik me niet vergis is het een Amerikaans blok dat erin gelepeld is.
basman147 zegt
Is van VM Motori, tegenwoordig onderdeel van FCA/ Stellantis, maar van oorsprong Italiaans. Wordt idd wel veel gebruikt in Jeeps ed.
karhengst zegt
Ik ben al blij überhaupt een Maserati op de weg te zien. Dat het dan een diesel is neem ik inmiddels voor lief wanneer het alternatief de zoveelste E220d zou zijn geweest.
scrmeagle zegt
Vriendje van mij heeft van de week een Levante bij Louwman besteld! Ga het dus in het echt beleven, hoef ik geen commentaar van plaatjes en lijstje te geven.
Dutchdriftking zegt
Het blijven toch geniale wagens. Ik zou erg graag een groene Quattroporte Trofeo voor de deur zetten.
tvr1974 zegt
@dutchdriftking: 220k! Is echt to much hoe mooi ik m ook vindt. Koppel die V8 aan een echt Hybrid systeem en je hebt een uitstoot op papier onde de 50g/km en dus een ton minder BPM. Dan zit is op t prijsniveau wat t zou moeten zijn
berlinetta zegt
Als ik het geld had, had ik direct zo’n Ghibli Trofeo gehaald. Ik zou er geen seconde van wakker liggen dat de naadjes in het interieur niet zo strak zijn of de multimedia niet het beste is. Ik bedoel, kijk er eens naar. Wat een plaatje.
sleepyj zegt
Als ik naar de achterlichten van de Ghibli kijk, komt de Fiat Tipo in me op.
racerx zegt
Een jaar of 2 geleden eens een weekje vertoefd in een Ghibli S Q4. Het is geen 5 of E, maar dat ding had zoveel charme dat ik niet anders kon dan er hopeloos verliefd op worden… en toen moest ik ‘m weer inleveren bij de buurman. Helaas.
joki zegt
Als op foto 3 van de Ghibli het embleem zou ontbreken zou je toch denken dat het de neus van een A-klasse betreft… Jammer dat die foto zo genomen werd…
prismad zegt
Ik ben inmiddels aan mijn 2de gibli toe. De diesel geruild voor de benzine. Kan iemand me uitleggen wat de auteur bedoelt met ‘het interieur is nu behoorlijk strakgetrokken met fraaiere materialen’ ? Ik zie maar 1 wijziging en dat is het infotainment systeem. Wat is er precies strakgetrokken in het interieur? Welke zijn de fraaiere materialen? Bij de lederen zetels bijvoorbeeld zie ik eigenlijk geen verschil met mijn 3 jaar oude Gran Sport. De middenconsole, de stuurinrichting, de lederen afwerking, het dashboard : het lijkt nog steeds gewoon op mijn 3 jaar oude Gibli…