De strakgetrokken E53 AMG Coupé is weer helemaal fris.
Het gaat lekker met dikke Duitsers die worden opgefrist vandaag. Het begon met de Mercedes E-Klasse Cabrio en daarna de vernieuwde BMW 5 Serie. We gaan meteen door met de strakgetrokken E53 AMG Coupé!
Subtiele dikkerd
Zoals we in de titel verklappen, het is weer een subtiele dikkerd geworden. Dat is eigenlijk iets wat we wel mogen waarderen in dit soort auto’s. Tegenwoordig zijn snelle uitvoeringen van reguliere auto’s overdreven dik. Veel te grote bumpers, veel te grote wielen en veel te vel uitlaten die scheetjes en plofjes laten.
Autobahnliefhebber
Dat is allemaal bijzonder leuk als je wilt opvallen en met de C63 AMG Coupé is bovenstaande prima mogelijk, maar voor de Autobahnliefhebber met grijzende slapen is er de strakgetrokken E53 AMG Coupé.
Bescheiden
Het eerste dat opvalt aan de vernieuwde E53 AMG Coupé is dat de cijfers lang niet zo indrukwekkend zijn als bij de eerder genoemde C63 AMG. Onder de kap huist een 3 liter grote zes-in-lijn met 48V-ondersteuning. Deze is goed voor 435 pk aan vermogen en 520 Nm aan koppel. Bescheiden, maar echt meer dan voldoende dus.
270 km/u
De E53 AMG is er zowel als coupé als cabriolet. In beide gevallen heb je standaard een negentraps 9G-Tronic automaat tot je beschikking. Deze verdeelt de krachten middels het 4Matic vierwielaandrijvingssysteem. De E53 AMG Coupé doet 4,4 seconden erover om naar de 100 km/u te snellen, de E53 Cabrio heeft 2 tienden meer nodig. De topsnelheid van beide modellen bedraagt 250 km/u, maar tegen betaling verlegt Mercedes de begrenzer naar 270 km/u. Je gaat je zo langzaam afvragen: “Waarom zou je ook alweer voor een C63 gaan?
Voorzijde
Net zoals de reguliere E-Klasse Cabrio/Coupé facelift is het grootste verschil aan de voorzijde te vinden. Het front is opgefrist middels een nieuwe grille, bumper en koplampen. Aan de achterzijde zijn de verschillen minder groot. Aan de achterkant kun je de E53 AMG eenvoudig herkennen aan de vier ronde uitlaten. Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar dat is eigenlijk veel gaver dan die enorme stortkokers. Alleen even de emblemen eraf laten halen, dan is deze helamaal af.
Carbon
Je kan kiezen uit twee nieuwe kleuren: Graphite Grey Metallic en Designo Brilliand Blue Magno. Ook is het Night Package leverbaar, dan krijg je donkere sierlijsten en velgen. Ook is er een AMG Carbon Fibre Package II, met nóg meer koolstofvezel-spulletjes ter verfraaiing van de strakgetrokken E53 AMG Coupé.
Intereur
In het interieur zien we dezelfde wijzigingen als bij de Cabriolet van vanochtend. Alleen is op de persfoto’s het interieur helemaal donker. Daardoor zie je wel dat het binnenste van de E53 nog steeds zijn charme heeft, terwijl het interieur veel Duitsers juist heel erg saai wordt in het zwart.
Extra
Ondanks dat het een dikkerd is, zullen de meeste items in het interieur niet standaard zijn. De dikke lederen sportstoelen, rode stiksels, koolstofvezel inleg en dergelijke zullen overigens waarschijnlijk tegen betaling leverbaar zijn. Maar ja, iemand die een E53 besteld, weet dat er nog wat kosten bovenop de vraagprijs komen. Wel krijg je standaard het enorme MBUX scherm.
Over prijzen gesproken, die zijn nog niet bekend voor de strakgetrokken E53 AMG Coupé. Het model van voor de facelift kostte 125.463 euro. Net als de E-Klasse Cabriolet verwachten we de E53 Coupé later dit jaar.
[bbmediaclip clipID=”3870451″ playout=”autoblog_yt” autoplay=”false”]
berlinetta zegt
Waarom introduceert Mercedes nieuwe modellen toch altijd in de meest foute uitvoering? Zwarte wielen, carbon in het interieur. Deze auto leent zich juist voor een chique kleurtje (donkergroen of bordeauxrood) met fraaie spaakwielen en een mooie kleur leder met hout.
Verder vind ik het een prachtige coupe, maar dat lijntje in de ramen doet echt afbreuk aan het hele design. Zonde, want verder is hij echt schitterend.
shaguar zegt
@berlinetta: Misschien dat @willeme daar een subtiele verwijzing naar maakt met zijn kopje “intereur”.
atrak zegt
@berlinetta: Zo zien de klanten het graag, kom zelden een AMG tegen die niet wit zwart of grijs is.
mashell zegt
Tja, AMG dat is een bullebak van een wagen voor bullebakken en die moet ook een bullebak uitstraling hebben. Het is ook niet mijn ding maar als je dan foto’s de van E-klasse cabrio ziet dan weet je dat Mercedes het klassieke chique echt nog wel kan. Gewoon ver weg blijven van AMG is het devies.
emping zegt
@berlinetta: apart lijntje inderdaad
clubbtraxx zegt
Ja joh, maar dat achterste lijntje zit er omdat de ruit toch ergens geleid moet worden aangezien hij verder geen raamstijl in het midden heeft. Ziet er gaaf uit met de ramen open. Jammer dus van dat dissonante stijltje achhteraan maar ik doe het er wel mee. Erg mooie bak.
vaakbenjetebang zegt
Het stijltje zit er met name omdat de ruit anders te lang wordt en niet meer kan zakken. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de plek van de brandstofklep – en zo zit er nog wel meer in de weg onder het huidje.
Dutchdriftking zegt
Vergeleken met de cabriolet van net is hij wel een beetje fout….
bsxc2 zegt
De nieuwe koplampen zijn echt lelijk (te klein/sluiten niet goed aan).
sulobb zegt
Dat vind ik dus ook. Raar om naar te kijken.
Breinstein zegt
De ideale auto blijft toch nog altijd een Mercedes-AMG E63s coupe met de looks van een E200. Helaas worden dergelijke krachtpatsers niet meer gemaakt omdat iedereen op Insta moet kunnen pochen met hun dikbolide.
thezonda zegt
Kan iemand uitleggen waarom Mercedes of AMG nooit een 63 versie maakt(e) van de E coupe?
renskuhh zegt
@thezonda: misschien te weinig vraag, als je kijkt naar de C63 is de cabrio en coupé veruit het minst verkocht
gregorius zegt
Waarom een 53 genoeg is?
Gister toevallig een E43 station gereden; ben serieus geinteresseerd. Leuk geluid; snel genoeg en naar mijn smaak een prachtig interieur.
De 53 is natuurlijk een 6-in-lijn ipv de v6 van de 43; maar het is me wel uitgelegd dat in de 53 meer demping zit in de uitlaat (of het waar is, weet ik niet, blijven verkopers); waardoor de 43 dus eigenlijk beter klinkt.
Een 63 is echt een ander beestje. V8 roffel. De 63 heeft ook een paar opties standaard die eigenlijk elke 43/53 eigenaar ook wel aanvinkt. Als je de belasting even niet in acht neemt, dan heb je voor 15-20k meer dus 570/610 pk ipv 435 van de E53. Er zullen genoeg mensen zijn die die stap dus wel willen maken.
kjeld012 zegt
Even wennen aan het nieuwe stuur, maar ik ben fan!
raoufff zegt
Gatverdamme wat een pooierbak! Zet maar voor de deur!