Het uiterlijk van de elektrische stadsrakker is er wat op vooruit gegaan.
BMW gaf de i3 een opmerkelijk design. Het model verwar je niet zo snel met een andere auto van BMW, of een auto van een ander merk. Waar de oude i3 net iets te hoekig was, heeft de nieuwe i3s lichte aanpassingen gekregen dat het uiterlijk ten goede is gekomen. Het feit dat de i3s is verlaagd (10 mm) helpt natuurlijk ook mee.
Het LED-stripje onder de koplampen staat de stadsauto opvallend goed. De rode kleur in combinatie met deze velgen geven de i3s een positief aanzien. Toegegeven: nog steeds zal niet iedereen fan zijn van het ontwerp van de auto.
De nieuwe i3s heeft een 33 kWh accupakket. Optioneel komt er, net zoals bij het vorige model, een variant met een range extender. Aan de hand van de NEDC-test wordt een actieradius van 300 kilometer opgegeven.
Werkelijk prachtig! Dat wordt n verkoopknaller. Brrrrrrroem
@snorrewietskie: eerder zzzzzzzzooooeeeeemmmmm
Iets met een aap en een gouden ring…
Wat een gedrocht
Het blijft een opmerkelijk stadskarretje met een bijzonder interieur. Net als met de C4 Cactus kan ik het wel waarderen. De verschillen vallen mij echter nauwelijks op, en “mooi” zou ik hem ook zeker niet willen normen. Wel zijn die krengen vlug als water.
Ik vind het concept met range extender heel goed, maar de auto te klein.
Een i5 met 600 a 700 liter koffer (zonder achterbank mee te rekenen) zou ik serieus overwegen…
@tjorque: ik heb er een jaar of 3 eentje mee gehad voor een weekend van de dealer om het eens te proberen. Hij is inderdaad net te klein. Met een kind en wat bijbehorende spullen is hij zo vol.
Bovendien vond mijn vriendin, die toen nog graag op de achterbank naast onze zoon zat, het een onprettig gevoel dat de achterdeur alleen open kan als de voordeur open is.
De REX is handig voor range maar het verbruik van de REC is hoger dan van een normale verbrandingsmotor die voor aandrijving zorgen. Dus ik bedoel: what’s the point?
@stephane8200: wist ik niet van die deur en range extender. Inderdaad vreemd.
@stephane8200: het doel is om niet een andere auto te hoeven huren als je occasioneel eens verder weg wil. Ik vind het wel raar dat het verbruik hoger is, je kunt immers regeneratief remmen en de verbrandingsmotor draait op een stationair toerental. Je zou dan denken dat dit energiezuiniger is.
@tjorque: dat zou je denken inderdaad. Het viel mij tegen. Regeneratief remmen en sparen is echt heel lastig in normaal verkeer, helemaal op de snelweg waar je ook niet met 90 km/u tussen de vrachtwagen wilt gaan hangen.
@stephane8200: overigens is het verbruik rond de 1 op 16 in dat geval. Dat kan met een normale auto ook wel.
@stephane8200: Ik wist niet dat een weekend ongeveer een jaar of 3 duurt.
@gt1804: geleden. Snel op de telefoon geschreven. Mijn oprechte excuses voor deze taalkundige onvolledigheid. Dankjewel voor de ongevraagde doch terechte correctie.
@gt1804: dat noemen ze nou een lang weekend.
@stephane8200: hoe kom je er bij dat die range extender meer verbruikt?
@kappenou: op basis van mijn eigen ervaringen zoals die hierboven staan gestaafd door Duitse automagazines die dezelfde conclusie trokken.
Deze combinatie rood-zwart is verschrikkelijk en dat komt vooral door het zwarte dak.
Met een dak in hoofdkleur van de auto geeft een veel betere weergave van het geheel.
Ook de zwarte spatbord randen zouden in carrosserie kleur moeten zijn.
Ik verwar de i3 best vaak met de Audi A2…
@z4coupe30si: de Audi A2 was zijn tijd dan ook ver vooruit. Ik kijk er gecharmeerd naar als tweede auto, maar mijn wederhelft is nog niet overtuigd van het uiterlijk.
@flutterby: dat snap ik van je wederhelft ?
@z4coupe30si: ik vind de A2 mooier oud geworden als de concurrentie uit het B segment van +/- 15 jaar geleden hoor..
@flutterby: De A2 is nog steeds weergaloos met zijn (ASF) aluminium body.
Dit was mede de oorzaak dat hij erg duur was voor zijn tijd.
Maar hightech techniek komt terug in zijn prijs, maar ook in zijn lage gewicht.
De A2 zou heden nog steeds mee kunnen, ziet er nog steeds niet oud uit.
Met een goede opfrisbeurt en moderne 3 cilinder in het vooronder zou hij zo weer in productie kunnen.
Ook met elektrische aandrijving kan hij weer mee doen in de huidige markt.
Blijft jammer dat BMW dit model niet serieus neemt. Anders hadden ze hem niet door Vincent Bijlo laten tekenen.
In de kliko ermee, wat een kreng zeg.
300km NEDC is zomaar 180km EPA en met wat regen en kou en je zit zelfs voor 60km enkele reis te rekenen en bidden voor een laadpaal. Sommige bestemmingen worden helemaal ingewikkeld: theater, begrafenis, strand, concert, congres: veel mensen, je kan niet zomaar even weg je auto inpluggen (of weghalen na max laadtijd). Een hoop geld voor getob.
@defl8: ik ben geen fan van de NEDC, maar van 300 km naar 60 is wel erg overdreven. Zelfs als je denkt dat je Verstappen bent lukt dat je niet. Waarschijnlijk is 150 km bij slecht weer goed te doen met deze.
@flutterby: 60km enkele reis zonder bijladen (en ontdooien) op bestemming. Ik rij nu ook niet fluitend 120km als er 150km resterend op de benzinemeter staat.
Blijft toch gewoon een kek en vooruitstrevend wagentje. Maarja de gewone man durft er niet aan (naast de hoge prijs uiteraard).
@trustmeiamanengineer: Ik denk dat hij als zoete broodjes zou verkopen als er gewoon een Hybrid oplossing in had gezeten.
Een 3 cilinder met electro motor.
Ik was altijd in de veronderstelling dat zo’n i3 een enorm futuristisch interieur had…
Valt toch een beetje tegen, het is tegen het saaie aan en heeft iets nuffige. Dat moet beter kunnen, zelfs Volkswagen lukt het om een stadsauto als de Up! een leuk, fris en volwaardig interieur mee te geven en die zit ook nog eens in een veel lagere prijsklasse.
Nu is ie nog mooier in de shredder, waar ie hoort
@intimrasiert: echt een gruwelijk ding. Je zou verwachten dat ze veel veranderd zouden hebben om het mooi te maken.
Ken ook iemand die er 1 heeft. Ze heeft altijd leuke verhalen over de i3 op verjaardagen. Wat ze weer voor problemen heeft meegemaakt met de auto.
@thomasthomas: geldt dat dan voor iedere i3?
@thomasthomas: ik rij al twee en een half jaar probleemloos i3. Inmiddels al 60k op de teller. Geen onderhoud en spotgoedkoop per km. En oh ja, vrijwel altijd als eerste weg bij het stoplicht, altijd parkeerplek en een superkleine draaicirkel in de stad.
Stukken beter zo. Alleen hadden naar mijn idee het rood ook op de achterzijde moeten laten doorlopen. Dat had de auto meer volume gegeven en minder hoog laten lijken. Nu blijft het optisch toch een zwarte doos met rode paneeltjes erop.
@flutterby: 60km enkele reis zonder bijladen (en ontdooien) op bestemming. Ik rij nu ook niet fluitend 120km als er 150km resterend op de benzinemeter staat.
zelfs om een gedrocht te zijn is ie te lelijk
In deze kleur wordt de auto al nooit verkocht, en wat een gruwelijk lelijk apparaat blijft het toch!