Veel sneller dan de gemiddelde JCB, deze JCW.
In Le Dakar werd de rally-variant van de MINI Countryman weliswaar weggeblazen door de Peugeot 3008 DKR, maar MINI slaat keihard terug op de geplaveide wegen van de urban jungle. Met deze MINI Countryman JCW, door het merk zelf overigens officieel MINI John Cooper Works Countryman genoemd, wordt Peug 3008-jes inhalen kinderspel.
Onder de kap van de kleine SUV huist in deze sportieve vorm namelijk hetzelfde 2.0-liter grote blok dat ook in de snelste hatchback te vinden is, goed voor 231 pk en 350 Nm. De Countryman is uiteraard wat zwaarder dan de hatch, maar dankzij standaard ‘ALL4’ vierwielaandrijving verlies je ten opzichte van de kleinere MINI slechts 0,4 seconden op het sprintje van nul-naar-honderd: de snelste Countryman raffelt dit af in 6,5 seconden. De topsnelheid bedraagt 234 kilometer per uur.
Qua uiterlijk kan je de John Cooper Works onderscheiden van zijn minder potente broeders door de John Cooper Works Aerodynamics Kit en 18″ wielen. Als je goed kijkt kan je achter die wielen bovendien een stel remmen van Brembo ontwaren. In het interieur zijn er uiteraard sportstoelen en dergelijke. Geen wonder dus dat de five-oh geïnteresseerd is om in de Countryman rond te scheuren te surveilleren.
Net als de gewonen landsmannen wordt de John Cooper Works versie geboren in het Limburgse Born. Misschien verzacht dat de pijn een beetje die je voelt als je de prijs hoort. Zowel voor de versie met automaat als met handbak moet je namelijk minimaal 50.900 Euro neertellen. Maar goed, zie dat gewoon als een investering in de prijzenswaardige VOC-mentaliteit van de VDL Groep.
550maranello zegt
Lijkt een beetje op een worstelaar van wrestle mania: opgeblazen met plakplaatjes.
87sandyd zegt
50k voor een Mini. Men had vroeger vast niet verwacht dat er uiteindelijk een Mini net zo duur zou zijn flink model van Mercedes….
jiltjes zegt
Best maxi deze mini #slechtewoordgrap
jaguarjunk zegt
@jiltjes: #bestoudook
Dutchdriftking zegt
Zinloos en idioot, maar dat maakt hem niet minder leuk!
ghost zegt
@dutchdriftking: nah! Ik hoef hem niet. Totaal overbodig apparaat.
minicoopers zegt
ik vind die F reeks ook niet zo mooi en denk ook dat dit mijn laatste mini wordt.
Dit is nu mijn derde mini.
atrak zegt
@minicoopers: De F56 SD is anders een prima wagen hoor.
minicoupejcw zegt
@atrak: Ik zeg ook niet dat die auto niet goed is toch?
Ik heb zelf ook in de F56 jcw gereden en het gaat als een trein maar ik vind het model minder aantrekkelijk net zoals alle F series en dat is een kwestie van smaak toch?
viezefreddyw zegt
Ik snap niet waarom mensen zoveel geld uitgeven aan een Countryman. Ik heb meerdere kilometers met zo’n ding gemaakt en ik vond het vreselijk. Voor dat geld kan je zoveel leukere en vooral betere auto’s rijden..
minicoopers zegt
@viezefreddyw:
Vooral het vermogen valt zo enorm tegen omdat die toch vrij zwaar is.
Het kart gevoel wat je bij de normale mini’s hebt ontbreekt ook helemaal.
berlinetta zegt
@minicoopers: Het is dan ook een vrije grote crossover/mpv/suv. Had je daar dan een kartgevoel bij verwacht?
minicoupejcw zegt
@berlinetta: Ik had wel meer het minicooper stuur gedrag en wegligging verwacht ja.
pinut187 zegt
@minicoopers: je kan er wel wat harder mee over de drempels heb ik zelf ondernomen. Voor de rest vond ik het ook maar niks..
davelepeef zegt
Het cleane van de oudere generaties gaat er wel af. Veel randjes en vormpjes voor zo’n compacte auto. Motorisch erg leuk, gaaf natuurlijk voor zo’n klasse maar ik heb er toch altijd een bepaald gevoel bij; als een dure rolex terwijl je geen analoge klok kan kijken, duur maken en kopen omdat het maar kan. Als je nou een “gezinsauto” met prestaties wil is er toch wel wat anders voor 50k??
motorrijdergsa zegt
Waarom achterin dan ook niet iets meer kuipstoeltjes?
pinut187 zegt
Ziet er wel stoer uit in het zwart met rood maar zou hem zelf nooit kopen.. Te zwaar en een beetje lomp.:
allesmetturbo zegt
Vind de Mini JCW R56 nog steeds de mooiste, dit soort modellen liggen te ver weg van de originele mini’s. Een mini hoort niet lomp te zijn..
gerjan zegt
@allesmetturbo: sinds de nieuwe mini is het geen mini meer en zijn ze allemaal lomp en lelijk. Die oudjes zijn leuk nieuwe vind ik geen donder aan. Net als de fiat 500 rommel. Oude auto’s moeten ze met rust laten en geen moderne variant op maken.
mashell zegt
@allesmetturbo: Een mini is een kleine goedkope slimme Britse wagen van belabberde kwaliteit. Een MINI is een compacte dure premium Duitse wagen van goede kwaliteit. Behalve bepaalde stijlkenmerken hebben die twee merken niets met elkaar van doen.
louisvdd76 zegt
@allesmetturbo: Daarom heb ik mezelf einde vorig jaar een MINI GP2 cadeau gedaan….
mrrallycross zegt
Beter dan die Opel uit het artikel hiervoor
suheyl zegt
Die witte is toch het uitgaande model?? Ook mooier trouwens
kara zegt
zou wel leuk zijn als Peugeot sport even terug antwoord met de 270pk 1.6 Thp ff te kietelen tot 305pk. En ja dat kan geloof me.
kara zegt
in dat te leveren in de 3008.
spylegion zegt
Blokje loopt ook prima met 330pk; dus geinig (en in Ned. bespottelijk duur) Suvje lijkt me.
cpp1 zegt
@jaapiyo: Limboland