Gaat Max Verstappen ook in deze categorie aan de leiding?
In 2012 werd Romain Grosjean voor een race geschorst nadat hij op Spa-Francorchamps vlak na de start een aantal auto’s uit de race torpedeerde. Het was niet de eerste keer dat Grosjean zo’n incident veroorzaakte, dus velen konden wel leven met de beslissing om hem een race uit te laten zitten. Niet in de laatste plaats onze zuiderbuur Jérôme D’Ambrosio, die zijn F1-carrière met één extra race verlengd zag worden. Helaas voor Jérôme werd die race echter verreden op Monza en had Renault ook toen al niet de sterkste motor in het veld. Hij kwam niet verder dan plaats 13 en scoorde dus ook in zijn laatste F1-race geen punten.
Toch waren er ook mensen die opmerkten dat de schorsing van Romain een tikje arbitrair was. We hadden immers ook nog een zekere Maldonado in het veld rondrijden en wat andere coureurs die een tikje vaker dan gemiddeld schade reden. Zij werden echter niet geschorst. Dat is dus niet helemaal eerlijk.
Om deze situatie te verbeteren heeft de FIA vanaf seizoen 2014 een (straf)puntensysteem ingevoerd dat gekoppeld is aan de superlicenties van de coureurs. Het systeem is min of meer vergelijkbaar met het puntenrijbewijs en het beginnersrijbewijs dat Jan Modaal in zijn portemonnee heeft zitten.
In de Formule 1 werkt het momenteel zo: vindt de FIA dat je wat verkeerds doet op de baan, dan kan je een aantal strafpunten krijgen. Verdien je binnen een periode van een jaar twaalf strafpunten, dan wordt je voor één race geschorst. Elke ‘score’ blijft twaalf maanden staan en wordt daarna kwijtgescholden.
Vorig jaar eindigde Max Verstappen bijvoorbeeld als de topscorer in dit lijstje. In de laatste race schoot hij met stip Maldonado nog even voorbij voor P1. In zijn eerste F1-seizoen haalde Max acht strafpunten binnen, waarvan twee in Monaco (de crash met Grosjean), drie in Hongarije (te hard rijden achter de SC) en drie in Abu Dhabi (Button van de baan duwen en een blauwe vlag negeren). De punten voor de eerste twee overtreding zijn echter alweer verjaard en dus kwijtgescholden. De drie punten van Abu Dhabi tellen nog even mee, maar dit jaar zijn daar verder geen punten bijgekomen. Tenzij Max het dus heel bont maakt in de komende drie races kan hij volgend jaar weer helemaal losgaan op de baan.
Door het systeem van kwijtscheldingen zit er een behoorlijk verloop in de puntentabel. De laatste coureur die punten verzamelde was overigens Magnussen. In Austin pakte hij twee puntjes voor het inhalen van Kvyat buiten de baan. Toch is het wel leuk om eens te kijken wie er dit jaar het meeste moeten vrezen voor een bannetje nu het jaar op zijn eind loopt.
Coureur | Aantal Punten | Eerste datum waarop punten verjaren |
---|---|---|
Esteban Gutierrez | 7 | 1 mei 2017 |
Valtteri Bottas | 6 | 13 november 2016 |
Felipe Nasr | 6 | 14 november 2016 |
Nico Rosberg | 6 | 3 juli 2017 |
Daniil Kvyat | 5 | 1 mei 2017 |
Carlos Sainz | 4 | 1 mei 2017 |
Kevin Magnussen | 4 | 15 mei 2017 |
Pascal Wehrlein | 4 | 29 mei 2017 |
Sebastian Vettel | 4 | 10 juli 2017 |
Rio Haryanto | 4 | 19 maart 2017 |
Max Verstappen | 3 | 29 november 2016 |
Sergio Perez | 3 | 17 september 2017 |
Fernando Alonso | 2 | 29 november 2016 |
Nico Hulkenberg | 2 | 17 april 2017 |
Marcus Ericsson | 2 | 29 mei 2017 |
Kimi Raikkonen | 2 | 19 juni 2017 |
Jolyon Palmer | 2 | 2 juli 2017 |
Esteban Ocon | 2 | 18 september 2017 |
Lewis Hamilton | 0 | NvT |
Daniel Ricciardo | 0 | NvT |
Romain Grosjean | 0 | NvT |
Felipe Massa | 0 | NvT |
Jenson Button | 0 | NvT |
Fier aan de leiding gaat dus Esteban Gutierrez. Nog een paar puntjes erbij en hij is het bokkie. Bovendien vervallen zijn eerste puntjes pas in mei van volgend jaar, na de eerste paar races. Het helpt Esteban allemaal niet mee om zijn zitje bij Haas F1 te behouden. Iets waar hij op basis van zijn prestaties bij het team en voorheen bij Sauber ook niet per se enorm veel recht op heeft. Maar gelukkig voor Esteban geniet hij nog de steun van Carlos Slim.
Ook Bottas, Nasr en Rosberg hebben stiekem al de helft van het aantal punten verzameld dat je nodig hebt voor een ban. Echter voor de eerste twee geldt dat ze een deel van de punten dit jaar nog kwijt kunnen raken. Rosberg moet wat dat betreft iets meer opletten, zijn eerste punten vervallen pas in juli van 2017.
Max heeft het zoals gezegd netjes gedaan dit jaar tot op heden. Alle geneuzel van de andere coureurs ten spijt is hij op koers om volgend jaar ‘squeaky clean’ het seizoen te kunnen beginnen. Voormalig teamgenoot Carlos Sainz heeft het precies andersom gedaan. Scoorde hij vorig jaar nog geen strafpunten, dit jaar staat de teller op vier.
De heilige boontjes onder de coureurs zijn toch wel opvallend te noemen. Nou ja, niet in het geval van Button en Massa. Dat deze veteranen alle risico al jarenlang uit de weg gaan dat weten we inmiddels. Beiden verdwijnen volgend jaar dan ook van de grid. Dat aanvallend rijden ook kan zonder brokken te maken bewijzen (naast Max dit jaar) ook Hamilton en Ricciardo.
Tenslotte valt op dat ook de teller bij de man waar het misschien wel ooit allemaal om begonnen is nog ‘op nul staat’. Na zijn crash in Spa vier jaar geleden is Romain even bij zichzelf te rade gegaan en inmiddels gedraagt hij zich als een gentleman op de baan. Kan zijn teamgenoot nog wat van leren. Hoewel, die laatste troeft hem de laatste tijd opeens wel eens af. Zoals de zielknijper die met Romain heeft gebabbeld na Spa waarschijnlijk zou zeggen: het gaat allemaal om de juiste balans.
jeppie zegt
Dan ben ik toch benieuwd waar sommige coureurs hun punten aan te danken hebben.
Gulli zegt
@jeppie: @jaapiyo: hiero, gevonden :)
http://f1statblog.co.uk/f1-penalty-points/
kilum zegt
@jeppie: Zoals ook in het artikel staat. Je krijgt die punten voor lullige dingetjes zoals te hard rijden achter de SC. Dan wordt je niet bestraft in de race of na de race maar krijg je puntjes op je superlicentie.
bassx zegt
@kilum: je wordt gewoon bestraft tijdens of na de race. De straf op Button was na de race alsnog een 5 seconden straf naast drie punten op z’n licentie waardoor hij van plek twaalf naar zestien ging.
Gulli zegt
Ik denk Gutierrez en Magnussen voornamelijk vanwege het negeren van blauwe vlaggen. Die gasten lijken wel kleurenblind, of op de loonlijst van sommige partijen te staan die garen spinnen bij niet-aan-de-kant-gaande achterblijvers.
Tonnie zegt
Ik denk dat grosjean wel echt het meest is gegroeid als coureur door de jaren heen. Kwam er bij renault niet lekker in na crash-gate en maakte daarna naam als crashkoning. En ondanks alles heeft hij de afgelopen jaren hele mooie dingen laten zien, is retesnel gebleken bij lotus naast Raikkönen en is nu onbetwist 1e coureur bij Haas. Hij heeft bij mij nu zo ongeveer de grootste gunfactor om kampioen te worden.
Dutchdriftking zegt
Doen de mannen met 0 punten toch netjes!
Design_Driven zegt
@dutchdriftking: Dank, ik heb er ook 0
donvincenzo zegt
@sketcher: Inmiddels sta je al op +2, dus de 12 haal je waarschijnlijk ook wel.
VeniVidiVici zegt
@dutchdriftking: Logisch als je een coureur bent die te netjes is. Zulke moet je niet in het F1 spektakel hebben voor de show en entertainment!
bassx zegt
@venividivici: Hamilton heeft toch twee keer in de kreukels gelegen met Rosberg dit seizoen. Maar blijkbaar weet Hamilton wel precies hoe ver hij kan gaan. Overigens heeft die ook bij McLaren een seizoen gehad waarbij hij de ene straf na de andere kreeg. En zijn grap “maybe because I’m black” werd hem ook niet in dank afgenomen.
87sandyd zegt
@bassx: Was Hamilton de schuldige van de crashes dan?
bassx zegt
@87sandyd: Nee, zeg ik dat dan? Er word gezegd dat een rijder met 0 punten niet voor spektakel zorgt en te netjes zou rijden. Kijk naar Hamilton en je weet dat het niet klopt.
87sandyd zegt
@dutchdriftking: dutchinkopperking
gregorius zegt
De Maldonado award van dit jaar gaat voor mij naar Kvyat. Eigenlijk is het een wonder dat hij nog geen wedstrijd is uitgesloten.
Edge zegt
@gregorius: Herr Weltmeister Vettel kan er anders ook wat van. Het zal spannend worden wie de Maldonado-award krijgt!
bassx zegt
@gregorius: om eerlijk te zijn alleen Rusland en afgelopen weekend. De race in China was een Move die Max precies net zo gedaan zou hebben, oh wacht dat deed hij ook in Spa.
oetelaar zegt
Strafpunten en de FIA, haha last me niet lachen. Veel redenen om een strafpunt te krijgen zijn arbitrair en stewards hanteren per circuit lang niet altijd dezelfde regels. Ik geef toe dat ik geen beter systeem kan bedenken dus ‘we’ zullen het hiermee moeten doen.
pinut187 zegt
Ach ja, krijgen ze ook een stickertje na elke race die zonder strafpuntjes is verlopen?