Twee Lamborghini’s en een Porsche hielden dit weekend een straatrace op de Autobahn, wat resulteerde in een drama en een dodelijk slachtoffer.
De Autobahn mag dan misschien op bepaalde onderdelen ongelimiteerd zijn, dat betekent niet dat je als bestuurder zo hard mag rijden als je auto aankan. Net als in Nederland dien je je snelheid aan te passen aan de omstandigheden. En, net als in Nederland, is het houden van een straatrace absoluut niet toegestaan.
Helaas waren er deze zaterdag op de A66 richting Wiesbaden, minimaal drie dwazen die tóch besloten zo’n straatrace te houden. Op onderstaande beelden is te zien dat het aardig druk is op de weg. Toch besluiten de drie malloten in twee Lamborghini Aventadors en een Porsche 911 op hoge snelheid tussen de auto’s door te racen. Daarbij schuwen ze het niet om andere weggebruikers via rechts in te halen en over doorgetrokken strepen van baan te wisselen.
Straatrace op Autobahn eindigt als drama
Even later eindigt de straatrace op de Autobahn in een drama. De groene Aventador klapt met hoge snelheid tegen de vangrail aan, schrijft HLN. Daarna slipt deze door, tegen een voorbijkomende Opel Corsa en een Škoda. De Lamborghini en Škoda vliegen hierbij in brand. De bestuurder van de Aventador weet zich met lichte verwondingen in veiligheid te brengen. De Škoda-bestuurder, volgens Focus.de een 71-jarige vrouw, overleeft het niet.
De bestuurder van de Aventador is gearresteerd, het zou gaan om een 29-jarige Duitse influencer. De 26-jarige bestuurder van de Porsche heeft zich inmiddels vrijwillig gemeld bij de politie. De derde verdachte, die van de witte Lamborghini, is nog spoorloos. Zijn auto is al wel aangetroffen en in beslag genomen. De drie bestuurders worden verdacht van moord. Vorig jaar werden twee mannen die in Berlijn een straatrace hielden waarbij een 69-jarig persoon om het leven kan, veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf. De drie snelheidsduivels hangt dus mogelijk een zware straf boven het hoofd.
Dank Alfapeter voor de tip!
Gulli zegt
Nou kan mooi op je insta, mag je trots op zijn hoor
jaapiyo zegt
Tragisch inderdaad. Het is morbide maar als je leest ‘hoop’ je dan haast dat het een van de gozers is die moedwillig risico nam ipv een onschuldig slachtoffer die het loodje legt. Zo te lezen staan er in Duitsland in ieder geval geen fopstraffen op dit soort kwesties. Of ik hiervoor nou levenslang geïndiceerd vind, weet ik niet, maar 180 uur schoefelen zoals (tot dit jaar?) in Nederland gebruikelijk is, is dan weer het andere uiterste. Blijft een arbitrair iets natuurlijk…
crashingduke zegt
@jaapiyo: niet helemaal. Met 235 een gezin aanrijden leverde drie jaar op en opzettelijk een motorrijder doodrijden acht jaar.
jaapiyo zegt
Als ik het goed begreep is/was het probleem altijd om ‘roekeloosheid’ vast te stellen, wat nodig is/was voor een echte straf, maar kennelijk erg moeilijk was voor rechters. Zo was die man die doorgesnoven inhaalde via een tankstation en met een enorme snelheid op iemand klapte die ook overleed volgens de rechter niet bewezen roekeloos aan het rijden IIRC. Maar als het goed is (wellicht zijn jouw voorbeelden daar bewijs van) is het sinds kort anders geregeld.
mpgc zegt
@jaapiyo: ik weet niet welke zaak je bedoelt. Als je die zaak bedoelt waarbij een bestuurder (onder invloed van middelen) met zijn snelle VW Golf met 200 km/u achterop een auto met 5 inzittenden rijdt (waarvan 1 overlijdt). Die kreeg (in hoger beroep) 4 jaar celstraf. Ander voorbeeld. Automobilist die bij verkeersruzie een motorrijder en zijn passagiere laat verongelukken: 8 jaar. Het gaat hier dan wel over zaken waarbij vanwege de ernst van het feit wordt uitgeweken naar het gemene strafrecht ipv de strafbepalingen in het verkeersrecht. Het is overigens een misvatting dat in Nederland licht wordt gestraft. Dat is de afgelopen 20 jaar veranderd. Nederland behoort inmiddels tot de strengst straffende landen in europa. Of er streng genoeg gestraft wordt of dat het nog strenger moet kun je natuurlijk over twisten.
slickrick zegt
@jaapiyo: levenslang is in Duitsland ook geen levenslang, kan na 15 jaar omgezet worden. Eerlijk is eerlijk deze situatie is minimaal dood door schuld. En ik geef de Duitste justitie groot gelijk, ze moeten ook een voorbeeld stellen voor andere potentieel idioten die dit soort gevaarlijke situaties veroorzaken
ericd zegt
Influencers… “Saamuh krijge we de weg onder kontrolluh”
pomoek zegt
Influencer. Is geen baan.
alfapeter zegt
Het betaalt blijkbaar toch niet slecht.
soundgarden zegt
@alfapeter: maar het staat inderdaad ver weg van het geld verdienen met je blote manneklauwen, klopt.
alfapeter zegt
Racen tegen extreme snelheid op een goedgevulde snelweg is een bewuste keuze en de gevolgen daarvan kan men dan ook moeilijk als een ongeval beschouwen. Daarom dat de openbare aanklager het gebeuren dan ook als misdaad benoemt. Een misdaad die tot de dood van een mens leidt, wordt ook wel eens moord genoemd. Dus vrienden snelheidsduivels, kies de tijd en plek om je te laten gaan zeer zorgvuldig uit.
xjs678qr zegt
Het verschil is volgens mij de intentie tot doden…
Want aangezien het slachtoffer hier niet bewust uitgekozen was, zou terrorisme meer gepast zijn…
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Dood door schuld, geen moord of doodslag.
mpgc zegt
@alfapeter: als de bestuurder zich bewust is geweest van de niet als denkbeeldig te verwaarlozen kans dat zijn gedraging zou kunnen leiden tot de dood van een ander, zou kansopzet kunnen worden aangenomen. Dan is een veroordeling voor doodslag mogelijk. Moord (doodslag met voorbedachte rade) zal moeilijker zijn.
Kans opzet moet je eigenlijk zo zien. Als een bankovervaller met een geladen pistool een bank gaat overvallen, neemt hij bewust het risico dat hij het wapen moet gebruiken en daarbij iemand om het leven komt.
Aantonen dat bewust een risico is genomen is vaak de bottleneck. Voorbeeld uit de oude doos; het Porsche arrest. De (dronken) bestuurder van een Porsche 928 reed roekeloos en haalde een auto in. Hierbij ontstond een aanrijding met de ingehaalde auto en de tegenligger, waardoor doden vielen. Hier werd door de rechter uiteindelijk geen opzet aangenomen omdat de rechter van oordeel was dat de bestuurder van de Porsche zich onvoldoende bewust was dat zijn rijgedrag tot de dood van een ander zou kunnen leiden.
alfapeter zegt
Ik was geen mening aan het geven maar wou toelichten hoe het Duitse gerecht zoiets beschouwt. Het geval van de straatracer in Berlijn waarnaar in het artikel verwezen wordt is hiervoor een veelzeggend precedent.
E550 zegt
@mpgc: kwam deze casus niet ooit aan bod bij Peter R. de Vries? Kan mij zoiets herinneren. Reed volgens mij ook dichte spoorbomen voorbij.
spartannl zegt
Zijn laatste post mag van mij een selfie zijn van zijn executie.
HB zegt
Het is natuurlijk een groot feest om zo een auto te kunnen rijden, maar als je de brains niet hebt om gevaren te kunnen inschatten en de skills niet hebt om zo een auto te besturen dan zou de max snelheid of het vermogen misschien begrensd moeten worden.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Of gewoon naar ’t circuit gaan. De enige plek waar racen thuishoort.
alassad zegt
Wanneer gaan die filmpjes in de android app eens werken?
soundgarden zegt
@alassad: *redactie has left the chat
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Gebruik gewoon de mobiele website, 0 problemen. Apps zijn totaal overbodig bij een goede mobiele website.
fapfap zegt
@alassad: zo krijgen ze dubbele Clicks op het bericht, omdat je (na het toch in Android te proberen) toch nog de website opstart om het te zien
volvoturbo zegt
@alassad: Eens! Wat voegt die app anders nog toe..
E550 zegt
@volvoturbo: het schilt minder klikken en daarmee is een app iets soepeler in gebruik.
por100 zegt
Wat een gruwelijke dood, door misschien wel het meest trieste wat de kapitalistische wereld anno 2020 voortbrengt.
mashell zegt
@por100: dit waren toch geen hedge fund managers?
joosstra zegt
Max 130 is prima, zeker op de Duitse autobahnen waar je om de 5 kilometer toch in een Baustellestau terechtkomt. Los daarvan is het ook prima omdat de snelheidsverschillen domweg veel te groot zijn. Vorige week in de stromende regen vanuit Basel naar Nederland gereden. Open asfalt is in Duitsland onbekend, dus je rijdt in een enorme spray. Desondanks vliegen de meeste Duitsers je met 150 of meer voorbij. Het is gewoon Russische roulette.
mpgc zegt
@johanarn: iemand is levend verbrand in haar auto. Echt iets om een grap over te maken.
johanarn zegt
Mijn opmerking over een barbecue was bedoeld om de absurditeit aan te tonen in de eerste regel van dit artikel, er wordt immers gesuggereerd dat haar dood niet onder het drama valt. Het grootste drama is haar dood maar volgens de auteur is dat klaarblijkelijk secundair. Het verschil tussen En / Met
sizedoesmatter zegt
Gepaste straf? Vijf jaar papierprikken op de vluchtstrook….
Dutchdriftking zegt
En door dit soort idioten mogen we straks niet meer harder dan 130 km/h in Duitsland. Bedankt he!
petroldrinker zegt
Lol, vervolgen voor moord, wat een ongelovelijk onzin in mijn ogen…. het feit dat ze mensen rechts gingen inhalen zal wel geweest zijn omdat die lui niet terug naar rechts gingen zoals het hoort (overigens geen vd filmpjes kunnen kijken, laden op een of andere manier niet)