Op de autobeurs in Genève staat weer een leuk autootje van Jeep. Niet nieuw want we hadden dit nieuws vorig jaar al, maar wel lekker (als je van PC Hooft tractoren houdt): de Europese uitvoering van de Grand Cherokee SRT8. Deze krachtigste Jeep ooit heeft natuurlijk de redelijke geavanceerde vierwielaandrijving en een 415 pk sterke HEMI V8. Dat maakt hem vooral geschikt voor snel gebruik op de weg, maar ik denk dat er ook genoeg power moet zijn om een stuk terrein af te graven.
De pk’s en het koppel worden geleverd door de inmiddels bekende 6,1-liter HEMI V8, die is gekoppeld aan een nieuw, lichtgewicht vierwielaandrijvingsysteem met variabele vermogensverdeling. Standaard gaat 5-10% van de (trek)kracht naar de voorwielen, maar indien nodig kan er ook veel meer power naar de voorwielen worden gestuurd.
Natuurlijk is deze Grand Cherokee vooral bedoeld voor op de weg en daarom is de rijhoogte aangepast (omlaag natuurlijk) en is het onderstel een stuk sportiever opgezet. Qua prestaties doet de SRT8 comfortabel het heel aardig in vergelijking tot de Cayenne Turbo S en de Range Rover Sport V8. De cijfers? De sprint van 0-100 km/h is binnen 5 seconden achter de rug. Gelukkig is er ook aandacht besteed aan de remmen, een zwaarder Brembo systeem moet de hele boel op tijd tot stilstand kunnen krijgen.
Het uiterlijk van de Grand Cherokee SRT8 is aangepast met behulp van het ‘aero-package’. Grotere voor- en achterspoilers, dorpelverbreders een centraal geplaatste dubbele uitlaat en natuurlijk ook grote, dikke 20 inch wielen. Het interieur kreeg lekkere kuipstoelen en hier en daar wat carbon-look dashbord delen en ook een kilometerteller die tot 300 km/h kan aangeven. Wat de topsnelheid is? Ik weet het niet en ik hoop dat niemand het op de weg gaat proberen, maar dat het met 415 pk wel opschieten is dat is duidelijk.
Leverbaar vanaf dit voorjaar. Met dank aan autoexperience.
Alwood zegt
als ze die belachelijke velgen eraf halen en gewoon 16″ met mudd’s eronder zetten kan je er vast aardig mee het terrein in(mits je vrede hebt met bekraste metallic lak)
w0o0dy zegt
Misschien wel, maar dan gaat ie waarschijnlijk op zijn dak bij snel bochtenwerk…
SamSam zegt
American mucsle in a corner is suicidal
en valt niet onder de fabrieksgarantie!!!
Alwood zegt
snel bochtenwerk een amerikaan?!
oké ze hebben er aan gewerkt en het is met sprongen vooruit gegaan, je kan nu met de aanbevolen snelheid een bocht door, maar wegligging zou ik geen amerikaan voor kopen…
(op een SUV niet raar, maar die starre achteras van de jeep is niet bedoelt voor WEGligging, misschien comfort en terrein kwaliteiten maar vooral goedkoop)
Alwood zegt
oje, en …
:-P :-D ;-)
dekster zegt
@Alwood
amerikanen hebben geen auto’s nodig die goed bochten kunnen nemen
ze kunnen zelf geen bochten nemen (rij maar eens rond in amerika bij de minste bocht remmen ze hard)
dekster zegt
kijk naar de achtervolgingen ik heb in al die afleveringen slechts enkele gezien die kunnen rijden
Alwood zegt
idd
:-P kijk naar de gumball in amerika. die raken met een beetje sturen/gassen zo de pliesie kwijt :-D
dekster zegt
if you’re a europeian, there you’re king of the road
w0o0dy zegt
Prijs Cherokee SRT8, schrik niet… 87.900 euro (NL)! Daarmee is de SRT8 50.000 euro goedkoper dan de ML63 en kost ie maar net iets meer dan een Cayenne S (die veel langzamer is. De Cayenne Turbo is zelfs 57.000 euro duurder en de Turbo S een waanzinnige 80.000 euro….. Ok, ik snap ook wel dat de SRT8 op sommige punten minder goed is, maar de verschillen zijn wel heel erg groot.