Het is bevestigd: Toyota stopt met Formule 1.
Diverse Japanse media maakten eerder melding van het nieuws op basis van anonieme bronnen. Later heeft Toyota dit in een persconferentie bevestigd. Daarin werd ook over de financiële resultaten van dit jaar gesproken: voor het tweede jaar op rij heeft Toyota verlies gemaakt. Om kosten te besparen zou Toyota zich terugtrekken uit de F1. Enerzijds is dat jammer, maar aan de andere kant heb ik nooit heel goed begrepen waarom de Japanners actief waren in de Formule 1. In het modellengamma van Toyota is op dit moment geen enkel sportief model te vinden, dus waarom je je dan met autosport moet bezig houden is mij een raadsel.
Daarbij verliest de Formule 1 verder glans en weer een grote naam. Nadat eerder autofabrikanten als Honda en BMW stopten, kondigde ook Bridgestone het vertrek aan als bandenleverancier en sponsor in 2010.
Wits zegt
Goed dat ze stoppen met F1. Kunnen ze zich hopelijk met meer succes storten op Le mans, rally, GT of tourwagen races. Laat maar komen.
Aephyon zegt
Aha, komt er eindelijk een plaatsje vrij voor Sauber Ferrari…
vergelijkingsmongool zegt
In het modellengamma is inderdaad geen enkele sportieve auto te vinden, misschien wilt Toyota de sportieve auto’s via Lexus naar voren wilt schuiven (IS-F en LF-A).
ford zegt
hoezo geen sportiefe auto’s..
wat dachten jullie van de pruts .. pruis.
Oke lama zitten idd geen sportiefe auto’s
Lustigson zegt
’t Nieuws is al bevestigd.
Sam zegt
@Aephyon is er idd een plaatsje voor sauber en hoeven ze niet te gaan bakkeleien over of er wel of niet 14 teams mogen zijn
RDS zegt
@wouter
nieuws is al bevestigd en melt ook even dat bridgestone er mee kapt……
autoblogger zegt
@RDS: dat Bridgestone stopt is al een paar dagen bekend…
Antoon zegt
Ik lees net dat de beslissing om te stoppen al genomen is. Ze zullen zich toch wel weer op een nieuw motorsportavontuur storten. WRC met de nieuwe regels is misschien een alternatief alhoewel ik toch het liefst een nieuwe TS020 zie opduiken.
911GT2 zegt
Tja bernie had het halverwege het seizoen al aangegeven dat hij verwachtte dat er nog meer fabrikanten uit zouden stappen. Dan had hij dus toch gelijk.
Nou ja persoonlijk zal ik Toyota en met nam e de ’truli train’ niet missen!
Jammer voor Kobayashi, dat wel.
AATeeuwen zegt
Waarom geen Hybride F1 wagen? :P
Of inderdaad uit de F1 stappen en met hun hybride techniek een endurance-auto maken die minder hoeft te tanken(moeten ze wel wat aan het gewicht doen) Kunnen ze met die ontwikkelingen gelijk een sportief gamma aanboren.
RDS zegt
@AATeeuwen:
Bestaan al, rijden al. De teams met KERS in hun auto rijden hybride.
AATeeuwen zegt
@RDS: Ohja tuurlijk! Maar ik bedoelde natuurlijk eigenlijk die hybrid synergy drive uit de pruis, kan iets zijn voor LeMans…
RDS zegt
F1 is de koningsklasse,
maar de mensen willen een republiek.
Doei Bernie succes met de F1 of wat er van over blijft.
Tijd voor een nieuwe klasse met als enige beperking de hoeveelheid brandstof. Verder mag alles zodat het een echte koningsklasse wordt. Omdat er minder brandstof is gaat het allemaal iets langzamer. Daardoor is er wel meer ruimte voor innovatie, omdat alles mag krijg je weer mooie unieke en rare auto’s.
Ik blijf er op hopen, een klasse waar alles mag. Een klasse zoals de F1 vroeger was en deze ook bedoelt is.
frank zegt
en ze zijn er uit: http://www2.toyota.co.jp/en/news/09/11/1104.html
Mr. V8 zegt
Ze gaan definitief uit de F1, kijk maar op F1racing.nl
tt zegt
straks rijden der nog maar een paar teams … mss moeten ze het toch allemaal eens herbekijken…
laulau zegt
op telegraaf staat nu dat ze ZIJN gestopt
BJ zegt
Beetje offtopic, maar moest er aan denken na Wouters terechte afsluitende zin; ik zag gisteren dus een Honda Insight rijden met serieus over de volle lengte van dat opstaande achterruitje THE DOCTOR in 100% Rossi stijl… Dat is voor mij dezelfde categorie die een groot vraagteken oproept… Helaas geen foto van, zou vast een mooie zijn geweest voor de Caption Contest…
C6_R zegt
Een paar jaar lang het grootste budget en 0 overwinningen en 0 kampioenschappen. Dan kan je beter stoppen ja, ik ga ze niet missen, saai team met saaie coureurs!
Alwood zegt
Uit de F1 hebben ze onderandere de ontwikkeling voor de LFA gehaald toch? Toch wel een heel lekker prestige-projectje…
Verder kan het niet zo veel uitmaken of ze stoppen, F1 is zowiezo d00d.
Laurens zegt
Ross Brawn, dit keer voor 1 Euro? Maar er is vast wel een Chinees, die voor een koopje een merkimago wil opbouwen!
OT: Toyota kan het geld beter besteden aan het ontwikkelen van dieselmotoren.
Acolado zegt
ze hebben toch nog nooit wat gewonnen dus wat maakt het uit…
El Fuerté zegt
@Acolado: Wat maakt het uit zeg je? Wel.. Véél. Moest elke F1 constructeur stoppen die nog niets gewonnen heeft, mogen ze de stekker trekken uit de Formula 1 sport. Zo simpel is het. Laat ons eerlijk zijn, er dingen jaarlijks 2 à 3 teams mee voor het gouden schoentje, al de rest kan niet mee op topniveau. Máár die andere teams zijn wél nodig voor het (financieel) behoud van de F1. Hopelijk volgen er niet al teveel teams in het spoor van Toyota…
Merry zegt
Als ze de boel verkopen heeft Sauber nog steeds geen plek.
Misschien gaat Mercedes-Benz er mee aan de haal die willen al tijden een eigen Duits team.
J. zegt
[quote]Daarbij verliest de Formule 1 verder glans en weer een grote naam.[/quote]
Zoveel glans verliest de Formule 1 echt niet hoor, de sport is begonnen met bijna alleen maar privateers en die tijd lijkt nu gewoon terug te keren.
Ik vind het kut om te zeggen maar Mosley had gewoon gelijk, een autosportklasse met de FOTA fabrieksteams was gewoon onmogelijk geweest. Dan was de FOTA nu al wel met de staart tussen de benen terug gekeerd bij de FIA of ze weer bij de Formule1 mochten aansluiten.
Nu alleen Ferrari en Renault nog, eigenlijk een wonder dat het meest controversiële team van 2009 nog gewoon actief blijft. Ik had echt verwacht dat Renault nog eerder dan Toyota de stekker eruit zou trekken.
Geert Schoots zegt
De F1 gaat gewoon weer helemaal terug naar privateer teams, en dat is alleen maar goed.
Scaglietti zegt
Toyota heeft net aangegeven dat ze hun beste seizoen tot nu toe hebben meegemaakt, omdat de verschillen met de topteams zo minimaal zijn..
in 2005 hadden ze meer punten maar ze zijn dit jaar trotser op zichzelf omdat ze goed meedoen..
Het bedrijf Toyota zal er misschien anders over denken maar het lijkt mij niet dat ze in 2010 al eruit stappen
911GT2 zegt
@ Scaglietti: Tja dat kun je makkelijk roepen in een jaar dat er nieuwe regelementen zijn. Dan is het altijd zo dat de verschillen minder groot zijn. Aan het eind van het seizoen toen de echte team aan de bank gingen bleef er van Toyota weinig meer over.
Kevski-Style zegt
Hmmmm, ben ik ff blij dat ik daar niet ben gaan werken ….
GOD zegt
zeer jammer voor Kobayashi, dat is de enige coureur die bij mij indruk heeft gemaakt dit seizoen, en dat terwijl ie maar 2 races heeft gereden.
Supra1981 zegt
Die 200 miljoen per jaar kunnen ze beter ergens anders in steken. Ik denk dat ze anders nog wel een paar jaar nodig gehad zouden hebben om met de top mee te kunnen en dan ben je alweer 800 miljoen verder.
Renault heeft volgens mij erg veel geluk gehad met de straf die ze uiteindelijk gekregen hebben. Anders waren ze ook al pleite geweest. En ik denk dat Ferrari aardig wat geld krijgt om maar mee te blijven doen zodat men toch nog een aansprekende naam rond heeft rijden. Nu alleen nog wat beter materiaal, misschien een Ferrari motor in een Toyota auto :-)
Timmie zegt
Deze situatie wordt hoe langer hoe minder houdbaar voor alle teams (qua kosten dan). Grote schuldige is volgens mij de (te) commercieel gerichte inborst van Ecclestone.
Vincenzo zegt
dag toyota, ik zal je niet missen.
Turbo zegt
Sportief: zeker nog nooit van de AE86 gehoord, nog steeds driftwagen no. 1
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_AE86
jantje zegt
@wouter
Sorry hoor maar een raadsel?
Wat denk je van de is-f en LF-a Beetje doordenken hoor
JPM zegt
Wat een reacties ook weer zeg.. autoblog autoblog autoblog…
joost zegt
dat ze nu maar eens eindelijk weer een leuke straatauto gaan bouwen, de supra is nu al een jaar of 10 niet meer in productie, de ae86 is praktisch een oldtimer, de leuke toyota’s van vroeger die wel nog recentelijk een opvolger hebben gehad (mr2, celica) waren allemaal veel saaier dan het model dat ze vervingen. beetje vergrijzing in het modellenprogramma.
paulusrx7 zegt
nou de laatste mr2 was toch echt wel een hele leuke auto om te rijden en de laatste celica is toch wel een hele mooie coupé zeker voor dat geld
MRStephan zegt
@paulusrx7: Helemaal met je eens ;) Maar laat Toyota idd lekker een nieuwe MR2/Celica/Supra gaan ontwikkelen ipv geld pompen in de F1, want die nieuwe AE86 ziet er iig al super strak en mooi uit!
CSL zegt
De f1 stelt toch geen ruk meer voor..
RenesisHP zegt
Ik vind het Bridgestone verhaal eigenlijk erger als fanatiek fanboy. ;)
DTB zegt
F1 is toch al jaren dood? Toyota gaat zich eindelijk na jaren weer richten op sportievere modellen en autosport aldus Toyota zelf. Inderdaad beter stoppen met dat F1 circus en weer naar echte sporten als rally e.d.
Of een leuke intro van de nieuwe FT86 in D1? *hint hint*
Cantago zegt
Kunnen ze nu mooi werken aan een sportauto met een lekkere handling voor een klein prijsje;)
Tiemen zegt
Voor de mensen die denken dat het nieuwe BMW team nu zeker een plek heeft: wrong! De inschrijving van Toyota blijft staan (ze hebben immers ook het concorde verdrag getekend) Kortom, eerst kijken of ze het team en haar inboedel/contracten nog verkopen. Zo niet, dan maakt Qadbak een kans en anders zijn ze net zo ver als dat ze nu zijn.
Tiemen zegt
En ohjah: ik heb me afgelopen seizoen voor het eerst sinds ik F1 kijk mijzelf echt afgevraagt waarom ik in vredesnaam nog kijk. 3 races per jaar zijn de moeite waard en de rest is ronduit saai. Zo las ik van de week ook weer een bericht over regels voor inhalen e.d. Flikker toch op! Ga eerst eens inhalen en ga dan (misschien) eens babbelen over regeltjes…
Guust Flater zegt
@”Zoveel glans verliest de Formule 1 echt niet hoor, de sport is begonnen met bijna alleen maar privateers en die tijd lijkt nu gewoon terug te keren.”
F1 is begonnen in 1950. In de jaren ’50 deden mee: Mercedes, Maserati, Alfa Romeo, Ferrari, Porsche, Lotus. Inderdaad, allemaal privateers. Geen fabrikant te bekennen.
fubar zegt
allemaal dank zij onze vrienden van de FIA MET HUN IDIOTE REGELTJES EN CONSTANTE VERANDERINGEN DIE NOU EEN MAAL VEEL GELD KOSTEN.ZOALS kers dit jaar wel volgend jaar niet.
het volgende gerucht is dat renault deze week weer een vergadering heeft over hun toekomst.
Nick zegt
Succes is niet te koop, dat blijkt maar weer. Kijk naar Honda, BMW en nu ook Toyota. Allemaal dachten ze het binnen enkele jaren te gaan maken en smeten met bakken met geld. Niemand van de drie fabrikanten heeft ook maar een echte kans gemaakt op het wereldkampioenschap, op BMW na, die het zelf hebben laten varen..
Alle drie trekken ze er de stekker uit door dit gebrek aan succes. Oké, de formule 1 kost geld, erg veel geld. Maar als Honda, BMW of Toyota een kampioenschap gewonnen had en mee kon strijden om overwinningen waren ze niet gestopt met de formule 1.
Natuurlijk is het ontzettend jammer dat deze teams al verdwenen zijn en dat Renault misschien ook nog gaat volgen na enkele slechte seizoenen na het behalen van twee wereldtitels in twee achtereenvolgende jaren.
Wie blijft er dan als autofabrikant achter in de formule 1? Renault, als het besluit te blijven. Verder is er geen autofabrikant met een eigen team te bekennen! Natuurlijk is Ferrari een autofabrikant. Maar zij zijn begonnen met het bouwen van auto’s om het racen te kunnen financieren. Of dit ook voor McLaren geld weet ik niet.
Conclusie, jammer maar helaas. Toyota is de zoveelste fabrikant die het geld liever besteedt aan andere zaken in deze tijden.