BMW was er al niet echt vroeg bij en voorlopig is alleen in de M3 een bak met twee koppelingen beschikbaar.
Op zich is dat vreemd, want concullega’s Audi (en Volkswagen) schroeven hun verschillende DSG-bakken in ieder model waar het lijkt te passen. Bovendien is een auto met twee koppelingen, niet alleen bij de BMW M3 tijdens de acceleratie, maar ook een Porsche 911 is op de Nurburgring sneller met PDK-bak. Toch ziet de producent van de bakken ZF Friedrichshafen AG geen grote markt ervoor. De kosten om een bak met dubbele koppeling te fabriceren voor motoren met veel koppel is simpelweg te hoog.
Voor de X5M en X6M koos BMW dan ook een andere oplossing: een geupgrade automaat in combinatie met cilinder uitschakeling maken razendsnelle schakelacties mogelijk. Dat zou de DCT bak overbodig kunnen maken, maar wie weet wat de toekomst ons nog brengt. Voor de volgende generatie M5 (F10) lijkt BMW toch sterk te neigen naar de aandrijflijn van de X6M en dus zal deze zeer waarschijnlijk geen DCT aan boord krijgen. (via bimmerfile.com)
Jesper zegt
Nooit het genoegen gehad om met een M3 DCT te mogen rijden, maar met alle shit die ik hoor over de DSG, blijf ik lekker handgeschakeld rijden. Total control baby :)
AMG zegt
-edit: check! tnx ;) –
BMWPerformance zegt
titel klopt niet echt hé ;)
Timmie zegt
Opnieuw hebben ze de markt kapotgeanalyseerd om een besluit te vormen.
RenesisHP zegt
“Stopt met BMW met DCT en dubbelklutsen.” :roll:
R77 zegt
Niet alleen de titel is taaltechnisch incorrect..
Waxweazel zegt
Beter vertaald ..
Ze hebben de techniek nog niet volledig onder de knie, dus zoeken ze maar een excuus om het af te voeren.
Laat anderen er maar aan doorontwikkelen, zodat ze binnen een aantal jaren terug kunnen naar die dubbele koppelingen, met het argument dat het hunne toch zoveel beter is.
Dit is waarschijnlijk wel de juiste analyse/verklaring ;)
1-er Reihe zegt
@Waxweazel: V.A.G. heeft het ook nog niet helemaal door, die DSG’tjes zijn ook verre van probleemloos. Een kennis van me heeft overigens al z’n 3e handbak in de Golf zitten, dus ook daar loopt het nog weleens mis en een ander heeft al voor de 2e keer problemen met z’n DSG.
Desalniettemin: Als BMW niet met een goede alternatieve automaat komt, zou het weleens heel goed kunnen zijn dat ik volgende keer lekker een VAG autootje neem met DSG; want ik ben het handschakelen helemaal zat in al die files!
rwd zegt
@Waxweazel: De techniek komt van ZF, dus hoezo niet onder controle? Het lijkt er meer op, dat BMW de techniek nog niet robuust genoeg vindt gezien het feit dat deze bakken geen hoge koppel aankunnen.
Patrick zegt
De 335i is ook verkrijgbaar met dubbele koppeling, weliswaar een andere dan de M3 DCT… Deze zomer een dagje testgereden en aangenaam verrast!
Thomas zegt
haha dat begrijpen we toch wel?
titel is gewoon een grapje lijkt me
dubbele koppeling haha
JDM__Wotevajjjj zegt
nog een semi-automaat bash topic…
ik begrijp echt niet wat het probleem ermee is
iedereen wil hier blijkbaar een snelle auto en als 2 koppelingen sneller is dan 1 moet je die hebben
tdj zegt
Toch jammer. BMW heeft nu alleen prehistorische automaten die ivm het verbruik en bijbehorende label stervensduur zijn(4+k meer op een 3er).
Een 3er móet je bijna wel met handbak nemen terwijl men bij de concurrent al automaten heeft die zuiniger zijn dan de handgeschakelde versie.
Berkay Sari zegt
”BMW was er al niet echt vroeg bij en voorlopig is alleen in de M3 een bak met twee koppelingen beschikbaar. ”
Correctie, het is niet alleen in de M3 beschikbaar, oa ook in de 335. :)
Zelf jammergenoeg niet bekend ook met de DCT van BMW, I prefer manual i guess.
Aad zegt
Ik rij nu 1 jaar met een M3 DCT. Super combi !!!!!!
rwd zegt
@Aad: Bofkont ;-)
CSL zegt
We hebben nu een volledig M3 uitevoerde 335i Cabrio met DCT en dat schakelt super goed.
arie zegt
-edit: waar heb je het over-
Ivo zegt
“De kosten om een bak met dubbele koppeling te fabriceren voor motoren met veel koppel is simpelweg te hoog.”
Ik dacht dat “kosten” meervoud is?
York zegt
@ CSL
Jah een 335i met een M3 plakker op zeker?:p
GOD zegt
mij boeit het allemaal niks die nieuwe technologische snufjes.
ik rij heerlijk in me E30 uit 1988.
geen stuurbekrachtiging, esp, abs, niks elektrisch behalve spiegels, geen leer, airbags, handbak met 1 koppeling, etc.
gewoon lekker rijden in een echte auto. zonder hulp van een computer en met een ouderwetse handbak, lekker licht en met een heerlijke 6 cilinder.
enigste voordeel dat een nieuwe auto heeft is in mijn ogen het verbruik.
ik vind een dubbele koppeling wel 1 van de meest nutteloze dingen die er zijn.
zelfde als met de scheermesjes oorlog.
eerst 1 mesje toen 2 toen MAG3 en tegenwoordig al 5 of 6 mesjes.
Emerald_Green_Jag zegt
@Wouter
Zou je de artikelkop eens hardop willen lezen?
Raar ik Nederlands beetje vind. ;-)
b3nko zegt
@Emerald_Green_Jag
HAHAHAHA wil je titel corrigeren en type je zelf “Raar ik Nederlands beetje vind”
Jij zelf niet eens kan spellen!!!
b3nko zegt
edit:
niet spellen, grammatica!!!
B3nk0 zegt
Ik ben ingelogd, waarom kan je berichten niet editten?
Emerald_Green_Jag zegt
@b3nko
Die verkeerde grammatica en het weglaten van een woordje was nu juist de bedoelding, mijn beste. Zucht, sommige mensen moet je ook ALLES uitleggen. :-)
Race_Kees zegt
@ b3nko: Jij geen gevoel voor humor heb.
CSL zegt
@York
Wat bedoel je daarmee?
Laurens zegt
Het is misschien minder het koppel, maar juist de massatraagheid van een grotere motor die de boel zwaar belast. Net zoals bij een handbak de synchromeshringen het moeilijk hebben bij snel schakelen (vooral terug), zeker in combinatie met een transaxle bak.
Het M3 blokje ruilt pure snelheid (licht vliegwiel) tegen loopcultuur. Dat vindt niet iedereen prettig.
Laurens zegt
@Laurens: wat ik ook een groot nadeel van DSG/DCT vind, is juist de traagheid waarmee de bak terugschakelt van bijvoorbeeld 7 naar 2. Stel dat vanwege verbruik de auto laag in toeren draait bij een snelheid van 60. Maar wil je dan toch “plotseling” de volle acceleratie hebben dan moet de bak zo’n 4-5 versnellingen terugschakelen, voordat er echt wat gebeurt.
Dit gaat bij een DSG bak versnelling na versnelling. Een “conventionele” automaat met meerdere planetaire tandwielstelsels kan het in een stap. Veel sneller!
Rob zegt
Ik rijd al jaren een auto met dsg bak (TT 3.2 dsg) en het systeem werkt perfect, blijven jullie maar mooi roeren in jullie handmatige versnellingsbakken, stoer hoor! :)
@Laurens: weet niet wanneer jij met dsg hebt gereden maar een aantal versnellingen terugschakelen gaat vliegensvlug.
Laurens zegt
@Rob: gisteren. En het duurt echt seconden.
Situatie was: ding op automaat, niet in S, 80 kilometer weg met zo’n moderne rotonde, bij verlaten vol gas (inclusief kick-down). Gebeurt er dus “niets”. Uiteraard kun je flipperen, maar doet de gemiddelde 7-serie rijder dat?
GerreLekker zegt
@Laurens: je weet niet waarover je spreekt! In situatie zoals op de rotonde gaat de dsg met een kickdown in een fractie van een seconde van 5 naar 4 naar 3 (of welke versnelling het ook mag zijn). Ja het systeem kan niet van van 5 naar 3 zonder langs de 4 te passeren, maar het gaat vele malen sneller dan een klassieke automaat. Wat wel is dat je de DSG duidelijk moet laten voelen wat je wil, dus duidelijk gas geven en/of remmen en dan kan het systeem heel goed voorspellen (want dat doet het) wat je wil en dan heb je geen enkel probleem. Als je dus zoals een ouwe lul maar vaag gas geeft dan kan het soms iets duren voor hij door heeft wat je nu eigenlijk wil…
Laurens zegt
@GerreLekker: om deze vooroordelen te voorkomen, had ik er ook bij getypt dat ik de kick-down gebruikte (= pedal to the metal).
Maar verder is het sop mij de kool niet waard in deze, de DSG als geheel vond ik heel aardig. Het ding kan echter nooit verder vooruit denken dan ikzelf.
Misschien moet ik maar eens bij Benz langs, die AMG automaten schijnen wel telepatisch te zijn? Maar dat heb ik van “horen lezen” op Autoblog…
BMWPerformance zegt
wij krijgen morgen onze M3 :D
F355GTB zegt
@God:
Zo is dat! Een sportieve auto hoort gewoon een handbak te hebben!
eMiz0r zegt
Het zal vast al wel gezegd zijn: maar check your facts even..! Mijn 335i heeft ook een DCT bak, die is niet alleen voorbehouden aan de M3.
Leuk tooltje van de DCT is trouwens de launch control :) Die zit helaas niet in de verouderde automaat van BMW..
Freude_am_Fahren zegt
@eMizOr: ik dacht net hetzelfde, de z4 35i is ook met een dubbele koppeling beschikbaar.
Henk zegt
De DCT kan het koppel van de V8-motor uit de X5 M en X6 M niet aan. Een andere reden is er niet voor.
Bram zegt
Hoe gaat dat precies in z,n werk: een geupgrade automaat die de cilinders kan uitschakelen?
oli4k zegt
Ik kan zo een aantal Japanse auto’s opnemen met tamelijk veel koppel en een dubbele koppeling. Hebben die ook zoveel problemen?
Jaap zegt
Pas een nieuwe 335i met DCT Nooit meer !
leuk voor op de snel weg maar in de stad en tot 80 km
niet spoepel. gewoon een pook lijkt mij beter .
Jaap