Voor de Amerikaanse markt werd de 4C nog even geproduceerd, maar het lijkt alsof Alfa Romeo daarmee stopt.
In Nederland is de 4C al niet meer te koop, maar in de Verenigde Staten nog wel. Of althans, vooralsnog wel. In 2019 kapten ze al met de coupévariant, maar de Spider was sindsdien gewoon te koop. Al lijkt Alfa Romeo daar snel een einde aan te willen brengen. Vandaag kondigen ze namelijk de Alfa Romeo 4C Spider 33 Stradale Tributo aan, een ode aan ’s werelds eerste supercar. Waarin de nogal tragische woorden passes the torch staan. Met andere woorden, na dit exemplaar is het écht uit met de 4C-pret en stopt Alfa Romeo dus met de productie.
Dus wat krijg je bij je speciale 4C Spider? Om te beginnen bij de kleur. Een leek noemt die kleur rood, maar Alfa Romeo noemt deze Rosso Villa d’Este. Deze lak heeft drie lagen. Uniek aan deze 4C Spider is dat het koolstofvezel-chassis ook rood is. Volgens Alfa Romeo is het voor het eerst dat je een doorzichtige rode lak krijgt op het chassis van een 4C Spider.
De velgen zijn de klassieke ‘wiel met vijf cirkels’-velgen, deze keer in grijzig goud. De voorste velgen zijn 18 inch, de achterste 19 inch. In de binnenkant vinden we twee sportstoelen in zwart Dinamica-suède en tabakkleurig leer. Daarnaast krijg je overal 4C Spider 33 Stradale Tributo-emblemen.
Iedere auto krijgt tot slot een genummerd boek over de geschiedenis van zowel de 4C als de 33 Stradale. Die 33 Stradale wordt gezien als een van ’s werelds eerste supercars. Alfa Romeo produceerde daar eind jaren ’60 achttien stuks van. Deze straatversie van de Tipo 33 had een 2,0-liter V8 onder de motorkap die 230 pk en 206 Nm produceerde. De topsnelheid was 260 km/u, de 0-100 km/u haalde de auto in ‘minder dan zes seconden’.
Iedere speciale 4C Spider krijgt praktisch alle opties mee, waaronder een Akrapovič-uitlaat, een race-tuned onderstel, bi-xenonkoplampen en spiegelkappen met Italiaanse vlag. Alfa Romeo past motorisch niks aan, de 1,75-liter turbomotor produceert 237 pk en 350 Nm. Nul naar 97 km/u is in 4,1 seconden klaar, de topsnelheid is 257 km/u. Alfa Romeo maakt 33 stuks van de 4C Spider 33 Stradale Tributo voor de Amerikaanse markt, een prijs is niet bekend.
kniesoor zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
rogerzz zegt
Toch benieuwd hoeveel autoblog-lezers na dit bericht even op gaspedaal kijken hoe duur een 4C is als investering, en of ze nog ergens een schuurtje weten waar ze hem droog in kunnen stallen.. Spoiler alert, zo’n 60k.
SpiderIV zegt
deze lezer doet dat af en toe met de conclusie dat prijzen stevig blijven ……….. NB alleen als investering is zonde; auto’s moeten rijden.
mp014 zegt
@SpiderIV: doe mij die op foto 4 dan maar! De voorste wel te verstaan. Als investering om in te rijden ?
tvr1974 zegt
@rogerzz: ik heb idd.even gekeken..maar 60k voor een auto die nieuw 68-80k.koste voor een 5(!)jaar oude auto zegt mij dat alleen idioten dat betalen. Mijn inziens zou de auto na 4 jaar en – 3k kms ca 30-40k mogen kosten.. dus totaal oninteressant en t is ook geen verzamelobject in mijn optiek want daarvoor zijn ze gewoon te veel geproduceerd. Helaas, jammer want ze zijn best leuk en rijden ook leuk.
coupedriver zegt
Zijn dit niet geüpdatede stockmodellen? De productie hal in Modena werd immers gedurende het jaar helemaal omgetoverd en vernieuwd voor de MC20.
heidekonijn zegt
Productie zou in Mei finaal gestopt zijn.
Slim om nog snel een speciale serie te bouwen. Geen gezeur over samenstellen e.d.
ttr6 zegt
Oh man, die Tipo 33 Stradale, mijn absolute droomauto, maar ook mijn absolute ONBEREIKBARE droomauto. Kan er eindeloos op youtube naar kijken en vooral: luisteren. Enkele jaren geleden had Alfa er een exemplaar op hun stand in Essen staan. Voor mij hoefde de rest van die beurs gelijk niet meer……
On topic: ook deze 4C ziet er wel heel lekker uit. Toen ‘ie uit kwam heb ik op het punt gestaan mijn comfortabele Lexus in te ruilen op de 4C. De verkoper raadde het echter heel sterk af en achteraf ben ik blij dat ik zijn goede raad heb opgevolgd en dat hij mij even had wakker geschud. Voor dagelijks vervoer zeer onhandig. Maar wat vond/vind ik hem gaaf.
mp014 zegt
@ttr6: https://www.classiccarsmagazine.nl/reportage/voorzichtig-duwen-alfa-romeo-tipo-33-stradale/
Sjiek he
rikr4 zegt
Vandaag nog een heerlijk gele gezien in Helmond! Gave wagens hoor!
michaelb zegt
Helemaal prima, doei! Overdreven ding. Mijn vader heeft er één gehad en paar keer mee op stap gegaan. Niets is erger dan een sportwagen die heel heel graag een sportwagen wilt zijn.
mp014 zegt
@michaelb: niets is erger dan een yup, de zoon van, die de passie van zijn vader afbrand zonder ook maar te weten waar hij over spreekt laat staan zelf moet sparen om het onmogelijke waar te maken. Geen idee Michael of het bovenstaande op jou van toepassing is maar het kwam spontaan bij me op ??
Ilquadrifoglio zegt
Ben je hier nieuw? Dé regel van Autoblog is dat de meeste mensen álle auto’s hebben gehad, of op z’n minst een uitgebreide ervaring met de auto heeft. Van een Lada tot Bugatti.
Met een korrel zout nemen ?
mp014 zegt
@Ilquadrifoglio: nee toch niet maar soms krijg ik spontaan de neiging om te reageren. Meestal doe ik dat dan op reacties waarvan mijn haren rechtop gaan staan. Dat geld overigens niet voor jou reactie.
E550 zegt
Je bent een gezellige jongen, MP014.
michaelb zegt
@mp014: Raar dat je haren van mijn reactie recht overeind gaan staan.
Maar nee, zeker geen yup, oud geld, nieuw geld, crimineel, lobbyist of wat er dan ook naar boven mag komen bij je maar gewoon hardwerkend net als mijn vader. Overigens lijkt mij dat dit totaal buiten kijf staat wat ik van de auto vind, maar goed. Voortaan zal ik slecht reageren over Audi’s of andere VAG producten waarin ik nooit in gereden heb, dat is de tendens die hier meer geaccepteerd wordt denk ik.
SpiderIV zegt
@michaelb: tja waardeloos die auto’s van pa. Die van mij heeft ooit een Talbot gehad, fijn dat ze gewoon het hele merk hebben opgedoekt.
michaelb zegt
@spideriv: Dus omdat jouw vader een Talbot heeft gehad is de 4C ineens geweldig? Volgens mij moet je in perspectief zien in vergelijking met z’n concurrenten, maar goed wie ben ik, een Yup blijkbaar.
Paul58 zegt
@michaelb: meningen verschillen maar toch wel benieuwd wat jou zo tegenviel dan? Heb er ook in gereden (ook in wat andere licht gewicht snelle auto’s). Ik heb zelf nog nooit zo’n scherp sturende auto meegemaakt. Je rijdt alles zoek in de bochten. Heerlijk in balans, licht en snel. In mijn ogen juist een op en top sportauto. Wat is in jouw ogen dan een goede licht gewicht sportauto?
alfalfa zegt
@kevin1989: waarschijnlijk houden hij en z’n pa niet van het spartaanse van de 4C. Wie is deze auto stapt met de verwachting dat het een ‘gewone’ sportieve auto is waarbij luxe, comfort en een premium beleving eigenlijk belangrijker zijn dan de echte beleving van een sportwagen, die komt bedrogen uit. De 4C is rauw, lomp luid, spartaans en heeft helemaal niks met luxe te maken. Je kunt in deze kart haast niet cruisen, je waant je een coureur op de weg en je wilt bij het uitgaan van elke bocht genieten van de enorme hoeveelheid grip en het super lage gewicht. De 4C is voor wie verslaafd raakt aan deze kick. En dan is er nog iets met het design, heerlijk!
michaelb zegt
@alfalfa: Nee hoor, niks Spartaans aan, enkel overdreven. Overdreven direct, overdreven scherp, overdreven luid (niet mooi luid, eerder een monotone brom). Ik heb in mijn leven meerdere sportwagens mogen rijden maar geen één is zo overdreven als deze. Leuk voor een uur maar langer niet. Dan is een 125cc kart nog minder vermoeiend.
alfalfa zegt
@michaelb: Ik begrijp wat je zegt maar dat is ook weer juist weer wat elke meter in de 4C speciaal maakt.
SpiderIV zegt
ach, wellicht een slecht lezende yup.
Zal het even voor je uitleggen; ik begin de tekst met “tja waardeloos die auto’s van pa” …………….. en dan een voorbeeldje van hoe waardeloos pa’s auto’s kunnen zijn. Zal er voortaan wat smileys bijzetten.
michaelb zegt
@SpiderIV: Mijn excuses 😚
michaelb zegt
@SpiderIV: mijn excuses ;-)
SpiderIV zegt
@michaelb: Oké. Oké
alfalfa zegt
Spoiler: zo’n $ 90.000,=
grandmasterb zegt
Ik heb een proefrit in een 4C gemaakt (misschien wel die gele uit een van de vorige reacties), die auto rijdt als een skelter, onmiddelijk reactie zo gauw je het gaspedaal aanraakt, erg leuk, alleen eruit komen was nogal lastig, je moet nogal atletisch zijn.
heidekonijn zegt
Bedankt om me atletisch te noemen ?
ericc zegt
De 4C werd gebouwd door Maserati. Waarschijnlijk plaats nodig om de MC20 te produceren!
917 Porsche + Audi zegt
Of ze stoppen of niet maakt niet uit je ziet ze toch bitter weinig zelfs helemaal niet .
ericd zegt
Bestaan er vergl. tests tussen Alfa 4C en Alpine A110?
alfalfa zegt
@ericd: jawel deze twee zijn vaak met elkaar vergeleken. De Alpine wordt vaak als de volwassener, meer ontwikkelde variant omschreven die ook geschikt(er) is voor dagelijks gebruik. Dat is de 4C zeker niet maar dat is ook de charme van deze on-alledaagse sportwagen.