Dat had Koos Spee kunnen bedenken, maar die eer komt hem niet toe. In het Noorden van Italie hebben ze dit daarentegen al in de praktijk ten uitvoer gebracht. De verkeerslichten werden zo ingesteld dat ze sneller van oranje op rood sprongen.
Daardoor hebben circa 100.000 automobilisten onterecht een boete voor het rijden door rood licht gekregen. De totale boetescore kwam hierdoor 130 miljoen euro hoger uit. In sommige Noord-Italiaanse gemeentes steeg het aantal boetes tussen 2005 en 2007 met 300 procent. Normaal springt een verkeerslicht na vijf tot zes seconden op rood, maar dit werd ingekort naar drie seconden. De rechtbanken in Italie zijn inmiddels onderzoeken begonnen naar 109 personen die hierbij betrokken zouden kunnen zijn. (via nu.nl)
Akeem e92 zegt
Een gore rattenstreek zeg ik je!
Ringfan zegt
Verkeer is gewoon business geworden… Klaar.
Leer er van te houden. Of niet…
Zo niet, move on… Wat ga je doen? Een volksopstand?
Def Tovertor zegt
Vijf tot zes seconden op oranje? Dat is wel erg lang! Niet meer dan logisch om het terug te schroeven naar drie seconden, net zoals standaard in Nederland. Ik zie het probleem niet, alleen maar het voordeel (minder verliestijd, dus betere doorstroming).
Akeem e92 zegt
Dan moet je de verkeersdeelnemers hierover wel goed inlichten!
arnold zegt
****** van justitie echt verneukt
Emile_Benz zegt
De verkeersmaffia…
Franco zegt
130 miljoen euro!
Da’s een vette extra potje geld!
Ik ben bang (voor de mensen in Italië) dat dit nog maar het begin is.
Kijk maar naar Nederland… :roll:
Melvivio zegt
Ja, het is lullig mee eens.
Toch is het de mentaliteit van de mensen die zich er ook weer pissig over maken. Ik ken hopen mensen ( waaronder mij zelf ) die regelmatig een oranje of rood stoplicht mee pakken.
Maar daar tegenover staat dan weer wel dat ik vind dat wanneer het ook groen is, je ook de mogelijk heid moet krijgen om door te kunnen rijden. Dus niet 2 sec groen, 3 sec geel, reclameblok rood. Daar help je niemand mee.
Bas zegt
Centjes graaien om aan die arme bankiers te geven om mee te spelen :(
Kermit zegt
als 100.000 extra boetes 130 miljoen extra opbrengen, dan kost door het rood rijden in Italië 1300 euro?
Misschien ergens een nulletje teveel of te weinig?
clijde zegt
Wat een post, als je geel ziet moet je op de rem trappen, en niet op het gas. Hier bespaar je 130 miljoen mee :)
Texter zegt
Ik zie die Italiaanse ambtenaren er eigenlijk zelfs voor aan om de lampen zo in te stellen dat ze na rood op oranje en weer op rood springen…
Night bane zegt
Slim bedacht, maar je moet toch gewoon stoppen bij oranje? En alleen doorrijden als je niet meer kunt stoppen? Tegenwoordig geeft iedereen juist gas bij :s Dus ik zie het probleem niet zo. Waarom moet Koos Spee nou genoemd worden, zie daar niet zo het nut van in.
NLX zegt
En ik altijd maar denken dat oranje betekent dat je moet stoppen, blijkt het dus een teken te zijn dat je nog 5 a 6 seconden hebt om je gas lekker in te trappen, en het dus naaierij is dat je nu dus maar 3 seconden hebt om dat te doen
Jandepandaman zegt
“De rechtbanken in Italie zijn inmiddels onderzoeken begonnen naar 109 personen die hierbij betrokken zouden kunnen zijn” … Zouden kunnen zijn…?
Allore, andiamo- investigare: De stoplichten worden daar beheerd door…. De gemeentelijke Polizia. Die valt onder de verantwoordelijkheid van… De burgemeester…. …Wat? De Burgemeester…? Ahhhhhhhhh……. No- No trovare… Mi dispiace, non e possibile… En dus blijft men daar geld verdienen en gaat het sindsdien weer een stukje beter met die gemeenten en zie je mooie fontijntjes verschijnen in nette parkjes en krijgt een straat de naam van de betreffende burgemeester- Benvenuta en Italia! ;-)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Hahahaha, goeie!
Toch snel verdient, 130 millioen!
Dit is een klusje voor de Corleone’s…
:D
Cantago zegt
Wat een lijers zeg:S Belachelijk!
Alex zegt
IDD schande. Pure business van die sommige smeerlappen in de politiek. Terwijl ze andere dingen totaal niet kunnen oplossen of geen weet mee weten wat de bevolking echt wil.
Maar neen geld afnemen van de brave burger.
In belgie zijn de totale boete inkomsten met 74 miljoen euro gestegen i.v.m. vorig jaar.
lincoln zegt
conclusie .. ze lopen achter in Italie ..
Wouter zegt
Raar dat ze dit enkel in het Noorden doen. Zouden ze het naar het Zuiden toe niet meer durven? …
Laurens zegt
Tja, als inkomstenbelasting heffen niet werkt. Net Zuid-Duitsers, die Noord-Italianen :-)
Fiorano zegt
Che sporco regione della polizia italiana…
Go go go carabinieri!
WieAndersDasAuto zegt
Dat is snel verdiend…
noon zegt
In Nederland doen ze dat bij de meeste verkeerslichten best netjes. Gemiddeld 3 seconden op een 50km/u weg, en 5 seconden bij een 70 of 80 km/u weg. Op die manier is het oranje ook gewoon waarvoor het bedoeld is: voor mensen die niet meer veilig kunnen remmen, doorrijden. Anders krijg je van die halve zolen die vol op de rem gaan voor oranje en dat bevordert de verkeersveiligheid nou ook niet echt.
Raptor zegt
Oranje betekent stoppen als je nog kan. Op 3 seconden ben je veilig het kruispunt over. Wat is het probleem in Italie? Dat ze door rood rijden? Dan verdien je een boete!
Jaap zegt
en krijgen de italianen hun geld terug?
Pim Brussee zegt
In Nederland zouden ze de verkeerslichten ook van rood naar oranje naar groen moeten laten springen, en dan ook nog verkeerslichten aan de overkant van de kruising plaatsen net zoals in de UK. Is een stuk veiliger en het verkeer stroomt beter door.
Fortuna zegt
Hier in België hebben ze er ook een potje van gemaakt. Hier mag iedere oom agent voor zichzelf uitmaken wie ’te laat’ door oranje reed, en dus bekeuren. Maak het dan minder dubbelzinnig en afmeetbaar, doe 3 seconden groen met oranje als je nog door mag en 2 seconden rood met oranje als je moet stoppen. En introduceer dan ineens oranje met rood na vol rood voor wanneer je terug kan vertrekken. Zo hou je het verkeer vlot.
John zegt
Het lijkt NL wel. Er is dus duidelijk geen causaal verband meer tussen verkeersveiligheid en verkeersmaatregelen, maar een opvallend causaal verband tussen zakkenvullerij en verkeersmaatregelen.
In een ‘apenland’ als Italië zou je zoiets nog kunnen verwachten, en in het “Colombia van Europa” ook. Ga toch m’n heil maar weer elders zoeken.