Zoals velen erger ik me vaak aan snelheidscontroles. De flitskasten op lege rechte snelwegen ver van op- of afritten zijn zinloos en kosten bovendien weel geld (ong. 20.000 voor een flitspaal inclusief de apparatuur. Maar ook de locaties van mobiele controles en de trajectcontroles lijken te vaak gekozen te zijn met het oog op de opbrengsten. De kruistocht van Koos Spee en Co. lijkt vaak weinig met de veiligheid te maken te hebben. Toch roepen ze bij iedere maatregel weer dat de verkeersveiligheid de reden is… zijn zij nou zo dom of zijn wij nou zo(veel) slim(mer dan zij denken)?
Hieronder een gedeelte van een goed artikeltje (“Extra snelheidscontroles A6 zullen geen verschil maken”) dat ik op www.flitsservice.nl vond. STOP ZINLOOS GEFLITS! (zijn die stickers eigenlijk nog te krijgen?)
Deze week publiceerde het AD een overzicht van wegen waar sneller dan de maximumsnelheid zou worden gereden. Voor het BVOM (Buro Verkeershandhaving Openbaar Ministerie) was dit aanleiding om naar buiten te komen met de mededeling dat de aantallen snelheidscontroles op deze wegen, en dan in het bijzonder de A6, opgevoerd gaan worden. Dit omdat 10 tot 15 procent van alle verkeersslachtoffers in Flevoland op deze weg zou vallen…. Twee jaar geleden is er ook een periode geweest van een groot aantal snelheidscontroles op de A6. Het aantal verkeerslachtoffers op deze weg is toen in ieder geval niet afgenomen. Ook is het relatief aantal slachtoffers per wegvak op de A6 niet significant anders dan op wegvakken in Nederland waar de gemiddelde rijsnelheden wel onder de maximumsnelheid liggen.
Snelwegen zijn de veiligste wegen van Nederland en gemaakt om 160 te kunnen rijden. De persberichten die de laatste paar dagen weer vanuit BVOM komen getuigen van groot gebrek aan respect voor de automobilist en doet onrecht aan de waarheid. Zo langzamerhand begint het meer te lijken op een persoonlijke kruistocht tegen de snelheid, dan dat het ook maar iets te maken heeft met verhogen van de verkeersveiligheid.
Duz zegt
Je kunt wel 160 gaan rijden maar niet iedereen gaat 160 rijden, een vrachtwagen haalt het gewoon weg niet, daardoor krijg je zo’n gigantische snelheidsverschillen dat het niet meer veilig is, dus laat maar lekker zoals het is!
Zoef zegt
Snelheidsverschillen maken niet onveilig. Dat is slechts 1 van de leugens die men ons wil doen geloven. Gelijkheidsmaniakken echter willen fiatjes en BMW`s gelijk maken en dus allemaal dezelfde snelheid, allemaal dezelfde te trage snelheid zodat je een uur per dag bewust gehoorzaamheid moet oefenen aan het gezag.
w0o0dy zegt
het veiligst is allemaal 0km/u rijden dan gebeuren er ook geen ongelukken….. zonder dollen: pas je snelheid op tijd aan en kijk goed vooruit. Met een paar jaren rijervaring leer je het verkeer ook wel goed inschatten en kom je heel zelden voor verrassingen te staan… Gewoon goed opletten en kijken dus, dan is 140 in NL helemaal niet hard en ook echt niet gevaarlijk. Met z’n allen 100 rijden bovenop elkaars bumper omdat er trajectcontrole is…. dat is lekker veilig of niet?
3s zegt
Het heeft niets met veiligheid te maken. Het gaat gewoon om geld en op welke plaatsen kan men het meeste geld verdienen? Juist lekker achteraf geld vangen van de automobilist.
De acceptgiro die je thuis krijgt is het zelfde als een kind 4 weken na de tijd een straf geven. Ze weten niet eens meer dat ze dat hebben gedaan. Maar wel lekker makkelijk…….Flitsen is gewoon geld vedienen over de rug van de burger. Als je ze echt nodig hebt zijn ze de niet…
Jelle zegt
Twee vragen:
Waarom gebeuren de meeste zware ongevallen met als schuldige een vrachtwagen?
Deze ongevallen worden ook veroorzaakt door “te hard” rijden, maar geflitst worden deze nooit daar deze nog onder de snelheidslimiet zitten? (dit is niet echt een vraag, maar het moest er even uit.)
Stefan zegt
Heerlijke site, ik zelf gebruik nog altijd een schakelbrommer, dus gebruik rollerbank.nl. Werkt prefect, deze week al drie rollerbanken omzeilt.. :-)
Z-Rider zegt
Beste dames en heren de overheid rekent de boetes die voortkomen uit de controles al als inkomstenbron…… Het word zelfs meegenomen in de begrotingen….
Dus Koos Spe en de struikroverbrigade houd op met het praten over verkeersveiligheid…. Want het enige wat voor jullie telt is geld!
harry zegt
bij ons staan ze 40 meter voor het 100 bord te flitsen waar je dertig mag en stja dan begin je natuurlijk al met optrekken als er geen kruisingen meer komen of gaan
luwek zegt
de auto van mijn ma (fiat cinquecento 900) haalt met moeite 140…dusjah, er zijn meer van dat soort auto’s en dan met die vrachtwagens erbij wordt ’t wel onveilig als je de snelheid verhoogd naar 160 denk…maar anderzijds, het werkt in duitsland ook
david zegt
Ik weet niet of het bij jullie in Nederland zo is, maar bij ons in België kost een flitspaal al gauw €50 000 en ik herinner me ook dat een reparatie kan oplopen tot ongev €50 000. En hadden tests ook al niet uitgewezen dat wanneer men harder gaat rijden men beter gaat opletten?? Volgens mij wel hoor. Het probleem in België en Nederland is, het feit dat je elke paar honderd meter een oprit vind. IN tegenstelling tot Duitsland…
Ruben zegt
Waar ik vooral bang voor ben is dat Koosje straks door krijgt dat er digitale camera’s bestaan, dat die heel goedkoop en klein zijn en dat ie die op de meest onmogelijke plekken neer kan zetten, uit het zicht…
Marja zegt
Mensen kunnen wel gaat zeuren over snelheidscontroles etc etc, maar iedereen moet het toch met mij eens zijn dat als je op een weg waar je 80 mag, 110 rijdt, dat dat JE EIGEN KEUS is!! Als er dan een flitspaal staat en je wordt geflitst en je krijgt een bon thuis, dan is dat het gevolg van de keuze die je op dat moment hebt gemaakt, zo simpel is dat… Je HOEFT niet 110 te rijden, je kunt ook gewoon 80 aanhouden… ben je misschien 5 minuten later op je bestemming. Jammer dan.