Geef jij altijd trouw de locatie van flitsers door aan de radio of Flitsmeister? Dan wil de Vereniging Verkeersslachtoffers dat je hier heel snel mee stopt, want je hebt bloed aan je handen.
De redenatie hierachter is dat welingelichte verkeerszondaars door meldingen niet bestraft worden en ongelukken kunnen veroorzaken. Want iedereen weet dat de meeste verkeersslachtoffers worden veroorzaakt door mensen die 110 rijden op de A2, en niet bijvoorbeeld door slapende truckers, mensen die alcohol of drugs op hebben, danwel knotsgekke dingen doen met hun auto. Allemaal zaken die een flitser niet kan registreren.
Bovendien leidt een flitsboete doorgaans tot een vrijwel directe gedragsaanpassing: een wegpiraat ziet de flap en denkt ‘ok, vanaf nu ga ik rijden zoals ik dat tijdens de rijles deed’. We kunnen ons dus wel vinden in deze stelling. Bovendien: geen meldingen = meer boeteopbrengst.
Foto: Wouter interviewt Beëlzebub Luciferzoon van Flitsmeister, voordat enkele pasgeboren baby’s bij de lunch genuttigd worden.
rd1991 zegt
Wat een geouwehoer weer… ze lopen inkomsten mis. Helpen Hollanders elkaar een keer, wéér niet goed.
rijnooit zegt
Kijk, als ze nu bewust zouden melden waar alcohol controles zouden zijn, dan zou ik daar ook tegen zijn. Maar, het bovenstaande is dikke onzij idd.
reistje zegt
@rijnooit: Bovendien is een alcohol controle tegenwoordig ook nog maar zelden alleen een alcohol controle. Ze controleren vaak meteen je auto, of je nog boetes hebt, belastingdienst. Je tandarts komt nog net niet kijken of je je tanden wel hebt gepoetst.
norge zegt
Vereniging Verkeersslachtoffers moet juist blij zijn dat de onzinnige controles verraden worden. Ga in een woonwijk of bij een School controleren zeg ik.
diehard zegt
http://i.imgur.com/zxl58Pv.jpg?1
hillegaar zegt
[img]http://m.memegen.com/zfzkbv.jpg[/img]
reistje zegt
Wat een prachtig geschreven artikel, met een mooie afsluitende tekst over de foto.
5% van de slachtoffers vallen misschien in de categorie waarvan ik zeg “oke dat is wel een beetje verdient”. Maar bij die andere 95% is het gewoon geld harken, en als het om de verkeersveiligheid zouden flitsers zich misschien niet moeten verstoppen.
FIAT127 zegt
Gelukkig heeft een verkeerspsycholoog van de Universiteit van Groningen (Het verstand van Nederland) ook al keurig onderbouwd dat deze organisatie ongelijk heeft. “Eerder het tegenover gestelde”. Het flitsen heeft geen (aantoonbaar) effect op het gedrag van hardrijders wanneer een accept giro 6 weken later nog eens op de mat valt.
Het attenderen op flitsers heeft wel een onmiddellijk effect op het gedrag van bestuurders al is het zeer tijdelijk.
Nog beter schijnen die attenderingsborden te werken “U rijdt nu XX km/h”. Helemaal in de bebouwde kom.
sjaakk zegt
@FIAT127: Oh die staan er niet voor topscorers?
berlinetta zegt
Feit is wel dat mensen wellicht wat harder gaan rijden als ze rijden met Flitsmeister. Doe het zelf ook. Zolang ik geen melding hoor, trap ik dat gas soms ook wat dieper in. Ik vind echter niet dat ik het onverantwoord doe. 140 rijden waar 120 is toegestaan, dat soort dingen. Dit is dus een hoop gelul.
gerjan zegt
Flitser gezien op de n34 tussen odoorn en borger
sir_smokalot zegt
STAHP!
desjonnies zegt
En over de bende die er bij het CBR is zeggen ze helemaal niets ?
Curieus.
Soort van verdronken kalf en dan de put dempen populistisch geneuzel.
parker zegt
Hihihihi… heerlijk geschreven weer dit, Smoke for president!!
metalmike zegt
Flitsmeister accepteert uit principe toch al geen meldingen in een 30km-zone?
notsobig zegt
@metalmike: Voor zover ik weet kan je allen N-wegen en A-wegen doorgeven aan flitsmeister…
robert110 zegt
Ik denk dat flitsers juist gevaarlijk zijn. Je let toch beter op de weg als je niet steeds de naald van je snelheidsmeter moet controleren.
SummerSky zegt
Hahaha wat een geinig geschreven post. Goede tekenskills ook!
dinobreezy zegt
Sarcasme,… I love it! :D
Fidenza zegt
Ik ben een student en nam gisteren weer eens de auto om naar school(universiteit) te gaan. Ik doe dat niet vaak maar het bespaart mij veel meer tijd dan de trein en bus te nemen.
Als auto freak hou ik van autorijden en rij ik ook zeer verantwoord….in mijn mening. Gisteren probeerde ik mij zo veel mogelijk aan de snelheidslimiet te houden. Constant reed ik rond de 120 – 130 km/u (autosnelweg) en hechte ik ook veel meer aandacht aan mobiele flitsers en gewone flitspalen.
Door constant naar mijn snelheidsmeter te kijken (ik heb geen cruise control) en naar links of rechts te kijken voor eventuele flitsers vond ik mijzelf toch wel een gevaar op de weg.
Als ik mij niet aan dat complete BS hou en gewoon auto rij, maakt niet uit hoe snel maar gewoon verantwoord (tussen 120 – 140), zou ik veel veiliger rijden want dan geef ik meer aandacht aan wat er rondom mij gebeurt qua verkeer en niet qua flitspaal en/of meneer de politie.
Oh en die flitsapp dingen werken niet altijd (toch in België). Vaak ben je de eerste die geflitst wordt -__-“
bofkont zegt
@Fidenza: Duidelijk nog een broekie in het verkeer ;)
Fidenza zegt
@bofkont: hmm ik rij al bijna twee jaar en ik heb meer ervaring dan meesten van mijn leeftijd. Ik ken niemand in mijn kringen die een hele dag rond heeft gereden in London tijdens zeer drukke uren en niemand die een keertje autobahn heeft ervaren.
Stefje zegt
Volgens mij missen jullie het hele concept van de flitsers melden.
De flitsers langs de a10 boeit inderdaad niemand, maar er worden ook veel flitsers op gevaarlijke 80km wegen en plaatsen een stuk dichter bij de bebouwde kom doorgegeven, vaak ook binnen de bebouwde kom. Daarmee haal je effectief alle kracht van zo’n controle weg.
Het doorgeven van flitsers anders dan die langs de snelweg zou strafrechtelijk vervolgbaar moeten worden.
Stefje zegt
En Fidenza, wat een klets. Je hoort continue in de auto de omgeving in de gaten te houden, en als je niet een fractie van een seconde per minuut kwijt kunt om op je teller te kijken, dan moet je eens goed overwegen of jij wel echt 120 moet rijden en misschien niet wat langzamer. Dan heb je wat meer reactietijd en dat heb jij klaarblijkelijk hard nodig.
Fidenza zegt
@Stefje: Leer eerst eens hoe je een antwoord reactie moet plaatsen. Naast dit, duurt het ook een fractie van een seconde vooraleer iemand voor je gaat remmen of plotseling op jouw rijbaan gaat rijden….zo gebeuren immers ook ongevallen.
Trouwens, 120 km/u in BE is traag. Een grote deel rijdt 10 of 20 km/u boven het wettelijk limiet.
mylvan zegt
Aan de Vereniging Verkeersslachtoffers: Pleur op! Echt Pleur op XXL zelfs! Wat een gelul! Ik heb een tomtom met HD trafic, daar is het 1 keer op het scherm tikken voor het snelmenu en daarin nog wel 1 hele keer tikken op de button ‘flitser melden” En dat kan allemaal met de tomtom gewoon in de steun.
Dus nogmaals, pleur op met je gel.l! Ga lekker partij voor de dieren stemmen in je Toyota Prius ofzo.
jeffreym3 zegt
@mylvan: goh, wat een goede onderbouwing.
Poll zegt
Wat ik niet begrijp is dat er niet tijdens de spits wordt geflitst, in elk geval in de randstad niet. Dan zijn juist de meeste wegpiraten op de weg. Omdat je dan schrikfiles krijgt? Wat is dan het nut van verlaagde maximum snelheden tijdens de spits? Nu rijdt iedereen 140 waar je 100 mag, ook altijd prettig als de meeste mensen slecht zijn in invoegen e.d.