BMW heeft een grote terugroepactie op touw gezet in verband met de nieuwste plug-in hybride modellen van het merk.
Als jij een kersverse BMW plug-in hybride hebt, of wacht op een order, dan heeft de Duitse autofabrikant nieuws voor je. De BMW Group heeft een potentieel probleem ontdekt met de plug-in hybride modellen van de merken BMW en MINI. 11 verschillende plug-in hybride modellen zijn betrokken bij het voorval. Het gaat hier om de BMW 3 Serie, 3 Serie Touring, 2 Serie Active Tourer, 5 Serie, 5 Serie Touring, 7 Serie, X1, X2, X3, X5 en de MINI Countryman.
Stoppen met laden
In Duitsland zou BMW hebben opgeroepen om te stoppen met laden van de plug-in hybride als je één van de betrokken auto’s hebt. Let wel, de auto dient geproduceerd te zijn tussen 13 maart en 6 augustus 2020. Auto’s die vòòr deze periode zijn geproduceerd hebben niet te maken met het probleem, aldus Auto, Motor und Sport. Het issue heeft te maken met mogelijke lasspetters die niet verwijderd zijn van de batterij unit.
BMW dealers nemen in Duitsland met klanten contact op voor een terugroepactie. Het is niet bekend hoe de situatie in Nederland zit. Die vraag heeft Autoblog.nl uitstaan bij BMW Nederland.
In Duitsland zijn zo’n 1.000 auto’s betrokken bij de zaak. Van die 1.000 voertuigen zijn er slechts 100 geleverd aan klanten. Wereldwijd zijn 4.460 plug-in hybrides van de BMW Groep betrokken bij het voorval.
Terugroepactie BMW plug-in hybride
Met de terugroepactie inspecteren monteurs de status van de batterij en kijkt men naar het laadverleden. Indien nodig worden verdere stappen ondernomen. Tot die tijd is het advies om enkel gebruik te maken van de verbrandingsmotor en de auto niet te laden. Er zijn nog geen gevallen met problemen bekend, dit is een preventieve actie van BMW voor de plug-in hybride. Volgens de Duitse autobouwer kan het laden van de batterij leiden tot kortsluiting.
UPDATE: we hebben reactie van BMW Nederland:
In Nederland betreft de terugroepactie 6 auto’s (alleen BMW, geen MINI modellen) die reeds geleverd zijn aan klanten. Wereldwijd worden er trouwens 4192 auto’s teruggeroepen.Wat is er precies aan de hand? De kleinste onzuiverheden kunnen leiden tot het niet juist functioneren van de hoogspanningsbatterij. Zo kan er bijvoorbeeld kortsluiting tussen twee cellen ontstaan. Tijdens een interne kwaliteitscontrole werd zo’n onzuiverheid ontdekt in de vorm van een lasrups die in het daaropvolgende reinigingsproces mogelijk niet is verwijderd. In zeldzame gevallen – afhankelijk van de vorm, grootte en locatie van de lasrups – kan dit leiden tot kortsluiting in de hoogspanningsbatterij tijdens de eerste keer dat deze wordt opgeladen.
De terugroepactie betreft een kleine hoeveelheid voertuigen met een onderdeel van één specifieke productielijn geproduceerd in de periode van 13.03.2020 tot en met 06.08.2020.
De terugroepactie zal binnenkort starten en zal in eerste instantie de inspectie van de hoogspanningsbatterij inhouden. De inspectie zelf duurt ongeveer 30 minuten. Indien nodig kunnen verdere maatregelen volgen. De klanten die het betreft worden door hun dealer gecontacteerd. Uiteraard zijn er geen kosten voor de klant.
Andrew Mason, BMW Nederland
gregorius zegt
Wacht. Er zouden dus lasspetters in en rond de batterij kunnen zijn gekomen? Met andere woorden: metaal wat her en der evt een kortsluiting ofzo zou kunnen geven? Of alleen wat cellen kan laten verneuken?
Maar dan gaan de monteurs dus kijken naar status en laadverleden? Dan is mijn vraag: op het moment een BMW monteur zn computertje in de BMW stopt, dan mag ik hopen dat al deze data sws al direct richting de donkere serves van BMW gaat, right? Dus dan is de actie letterlijk minuten werk en komt er alleen een rood vlaggetje als bepaalde cellen niet normaal opladen. Anders gaan ze niks doen.
fanboy zegt
Mwah, je wil niet op je computertje uitlezen dat er inderdaad kortsluiting aan de gang is tijdens het test opladen. Want dan weet je het, leuk, maar gaan de cellen wel kapot en in meltdown. En dat kan je dan niet meer stoppen.
Ik vrees dus dat de accu pakketten open moeten. Wat niet direct een enorm probleem hoeft te zijn, maar dat ligt meer aan de opbouw.
rob5nismo zegt
@gregorius: ik denk eerder dat de lasspetter voor schade heeft gezorgd aan het accupakket(krasje in de coating oid) en dat de oorzaak kan zijn voor kortsluiting omdat er via de spetter even contact is met het chassis
frank2b zegt
Er zijn van die situaties waarin je hoopt dat de vonk niet overslaat.
bmw2coupeeigenaar zegt
Ik rijd momenteel in een 2019 330e. De actieradius van nog geen 47km valt mij vies tegen. Bovendien ligt het huidige verbruik rond de 6,7L/100km
Ot92 zegt
@bmw2coupeeigenaar Hoe rijd je er verder mee? Rustig of vlot?
Als je met een plugin hybride ritten maakt die langer dan 40 a 50km zijn, dan gaat de benzinemotor vaker werken waardoor je verbruik zo hoog is.
Zo ken ik een aantal met een Passat GTE die bijna nooit langere ritten dan 50km maken en die zitten op nog geen 3l/100km over de afgelopen 3000km. Hun actieradius is nog geen 40km overigens.
ecknine zegt
Dan gebruik je hem toch verkeerd hoor. Of heb je een hybride voor het verkeerde doeleinde aangeschaft. (Het doeleinde is NIET de voordelige fiscaliteit)
karhengst zegt
Heb je dat laatste al gesubmit bij de redactie? Da’s nieuws :P
flutterby zegt
@karhengst: zeker, ik ben namelijk niet bekend met fiscale voordelen voor een plugin van 2019z
flutterby zegt
@bmw2coupeeigenaar: Dat is het verbruik met een lege accu neem ik aan? 46 km uit de accu halen is overigens niet slecht hoor.
Diesel Rocks zegt
De 330e uit 2016 zou 44 km actieradius moeten hebben, ik ben er ooit maximaal 26 km ver mee gekomen, in de zomer met een rijstijl waar zelfs mijn oma nog bij in slaap zou vallen. In de praktijk verbruik je meer met een 330e omdat je ook deels de accu gaat opladen. En dan is de tankinhoudt ook nog eens bedroevend laag. Ik stond best vaak aan de pomp. Het start-stop systeem kon niet worden uitgezet dus ik reed vrijwel altijd in de sport modus. Toch blij dat ik weer diesel rij om eerlijk te zijn. Wat wel leuk is, je kan een 330e makkelijk tunen tot 325 pk ofzoiets.
realhustler zegt
Maar de auto is toch verkocht met de bewering dat je er zoiets van 45 km elektrisch mee kan rijden? En ik zag bij een x5e dat de navigatie meedenkt, en de route analyseert en de accu in de stad gebruikt en niet op de snelweg. Mits je de route instelt.
ukbob zegt
Eerste keer opladen…
Ik mag aannemen als je er eentje koopt dat de dealer ‘m volgetankt en opgelaten aan je meegeeft?
ecknine zegt
Volgeladen wel, volgetankt nooit. Tenzij expliciet gevraagd door de klant, maar dan wordt dat ook gewoon aangerekend hoor.
ty5500 zegt
BMW heeft de laatste tijd wel meer problemen met autobrandjes
https://www.nbcnews.com/business/autos/bmw-adds-nearly-185-000-vehicles-recall-over-fire-risk-n995836
Dutchdriftking zegt
Goed dat ze dit snel oppakken. Anders staat binnenkort de wereld vol met brandende BMW’s….
donjunior zegt
*googled op ‘lasrups’
“Een las wordt ook wel lassnoer of lasrups genoemd, omdat de las de vorm van een snoer of rups kan hebben”
Maar dat is wat anders dan ‘spetters’ toch? Blijft een vreemd verhaal. En hoezo lassen ze met de accus al in de auto.. of doen ze dat lassen aan de accu?
*Don snapt het niet zo goed :$
Diesel Rocks zegt
Weer een reden om geen mega-accu in je auto te willen. Li-Ion is van zichzelf al redelijk brand en explosie gevaarlijk, ook zonder productie fout.
Pascal zegt
Zo blijkt maar weer dat ook de ‘premium’ merken niet verschoond blijven van problemen.
autoblogger zegt
@Pascal: precies, en dan nog steeds 10 jaar achterlopen op een merk als Tesla. Het is om te huilen.
Diesel Rocks zegt
Ik denk niet dat BMW deze accu’s zelf geproduceerd heeft.
flutterby zegt
@diesel435d: inderdaad, diesel en benzine brand gelukkig niet.
Diesel Rocks zegt
Klopt, diesel en benzine brand niet uit zichzelf, er is een externe hitte bron voor nodig. Diesel al helemaal niet, dat moet je eerst met een externe bron verhitten tot 700 graden dacht ik voordat het vlambaar wordt. Diesel is het veiligst in een auto. Dat was ook de primaire reden dat de scheepvaart overging op diesel omdat er soms onbedachtzame matrozen met een peuk de machinekamer in liepen, die vol met benzine dampen hing.
flutterby zegt
@diesel435d: toch raar woord hé; brandstof. Zet je aan het denken..
Pascal zegt
Aha, dus eerst hadden er nooit accu’s in moeten zitten en daarna is het weer de schuld van de toeleverancier, en daarna is diesel weer beter dan benzine. Volgens 435d zal BMW in elk geval nooit enige blaam treffen, die praat alles wel recht wat krom is.
Dit in tegenstelling tot wanneer ene E. Musk toevallig een scheet laat; dan staat 435d vooraan om er middels minstens 20 comments per topic schande van te spreken. Gewoon een stukje zeer selectieve verontwaardiging dus, next.
flutterby zegt
@Pascal: ach, laat hem. Na jaren vechten tegen diesel heeft die het eindelijk omarmd. Zodra hij ervaring heeft met elektrische performance draait die wel bij.
Diesel Rocks zegt
Ik heb altijd diesel gereden met drie uitstapjes naar hybryde/benzine en BEV. Natuurlijk treft BMW hier wel blaam. De kwaliteitscontrole heeft gefaald. Ze doen nu wat ze moeten doen.
riel zegt
@diesel435d: Bij een temperatuur van 60 graden geeft diesel ontvlambare dampen af die SNELLER ook ontvlaen dan benzine (bij 250C, benzine zo’n 450C). Nadeel benzine is dat die dampen bij een graadje of 20 al ontstaan. De rest wat je zegt is nonsens.