Deze stokoude Toyota is nog gewoon leverbaar. je moet wachten tot 2024 om er eentje te kunnen krijgen. Dan is ‘ie 40 jaar oud!
Toevallig hadden we het in het vorige artikel over de Volkswagen Polo Track. Een eenvoudigere Polo voor een ander werelddeel. Die kijk op auto’s is stiekem erg interessant. Geen overdreven hoeveelheid voorzieningen qua infotainment, veiligheid, uitstoot of design. Gewoon een strakke, nette en sobere auto.
Stokoude Toyota
De Toyota Land Cruiser 70 valt absoluut in dat rijtje. Deze auto is duurzaam omdat je er maar een of twee in je leven hoeft te kopen. Waarom iets aanpassen dat gewoon goed is? Calvé Pindakaas met stukjes noot is ook al jarenlang hetzelfde en nog steeds het beste dat een vers sneetje tijgerbrood kan overkomen. Liefst met een beetje roomboter.
We laten de lunchplannen even voor wat het is en gaan terug naar de Land Cruiser 70. Die auto wordt op dit moment namelijk nog steeds verkocht in onder andere Azië, Australië en Afrika. Maar ook daar worden de eisen strenger.
Zo moet de Land Cruiser 70 betere bescherming bieden aan zijn inzittenden. Toyota heeft al bevestigd dat ze de ’70’ daarvoor gaan aanpassen. Heeft dat nog wel zin dan?
Zeer populair
Ja. Toyota meldt namelijk dat de Land Cruiser zeer in trek is. Er is zoveel vraag naar de Toyota Land Cruiser 70 dat men tot 2024 nodig heeft om aan de vraag van nu te voldoen. Toyota is nu aan het kijken of ze de productie kunnen opschroeven. Dat meldt Motor1.com.
De onverwoestbare auto heeft een 4.5 liter V8 met enkele turbo, die zo’n 231 pk levert. De Land Cruiser kan men bestellen als SWB (korte wielbasis), bedrijfswagen (pick-up), Wagon of SUV. De modellen voor Afrika bouwt in Toyota in Europa (Portugal). Je kunt ‘m echter niet in Europa kopen. De diesel voldoet al jaren niet maar aan de emissie-eisen.
Meer lezen? Dit zijn 9 nieuwe legendarische offroaders op een rij!
E550 zegt
Op de A20, ergens tussen Gouda en Rotterdam, heb je een bedrijf met tientallen 70s staan. Wat is het verhaal erachter?
faalhaas zegt
@e550: https://www.vanvliet.com/vehicles/type/4×4 Een louche bedrijf met aparte auto’s.
kenner zegt
@faalhaas: stonden daar vroeger niet ook een stel witte Lambo’s ??
faalhaas zegt
@kenner: Klopt, en wel meer raar spul. Heb daar ooit als 4 jarig Haasje naast een Ferrari gestaan voor de foto. (Pa keek naar een Hummer H1 die te koop stond)
vpowert zegt
Ben ik ook wel benieuwd naar! Waarom halen die al die auto’s en vrachtwagens (van ver) naar Nederland om ze dan vervolgens weer te exporteren naar ergens ver weg? Kunnen ze ze niet direct van de fabriek leveren naar die landen? Hebben die landen geen distributeurs? Waarom hebben ze zoveel voorraad? Bedenken ze in die verre landen dat ze opeens tientallen trucks nodig hebben?
jippie zegt
Dit zijn gewoon de allerbeste auto’s ter wereld! Op het oog afgetrapte LandCruisers van 30 jaar oud met hier en daar wat roest en vieze bekleding worden voor een godsvermogen geëxporteerd naar Afrika. Daar blijven ze rijden omdat ze simpel te fixen zijn. Tja, wat is dan nog duurzaam.
Hans zegt
Van Vliet trucks, volgens mij export naar Afrika
jarnobakker zegt
En hier in ons kleine landje word je bijna gedwongen om een grote scootmobiel met accu te rijden. Onder het motto : wij redden de wereld…
fanboy zegt
@jarnobakker: ik heb zo’n onverwoestbare landcruiser gehad en heb nu nog zo’n onverwoestbare 4×4 oude mechanische diesel. Gaat extreem lang mee en dan nog goed te repareren. Heerlijk is dat.
Maar no way dat ik daarmee mijn dagelijkse kilometers ga maken. Dat is zo inefficient met deze lompe wagens. Gewoon een compacte zuinige elektrische auto en liefst wat zonnepanelen.
stekkerkoning zegt
Deze is ook in eigen land nieuw verkrijgbaar, grijs geïmporteerd en wel. Meer precies gaat het om de Toyota Land Cruiser 79. Schijnt te voldoen aan de Euro 6d-uitstootnorm, dus je mag ermee de grote stad in. Op geel kenteken net zo onbetaalbaar als een nieuwe Mercedes-Benz G-klasse of Land Rover Defender, uiteraard vanwege de kolossaal grote uitstoot. Deze is het leukst, want pijnlijk onhip en ouderwets oncomfortabel met een ladderchassis.
melv zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
jappebak zegt
De 60’s zijn imho nog mooier en net zo betrouwbaar. Zeker die ongeblazen 4 liter 6 in lijn. En die zie je helaas al helemaal niet meer rijden. Ik mis mijn trouwe HJ60 nog steeds. Traag? Ja. Roestig? Absoluut. Lompe tank voor de deur? Zeker. Maar hij heeft me nooit laten staan en het uitzicht over die machtige motorkap was fenomenaal.
En toch zou ik de volgende keer een HZJ70 willen. Onderdelen zijn toch net wat beter verkrijgbaar.
William zegt
Nieuw ook in NL te koop via gaspedaal. Klikken op “import auto’s”. Daar staan ze bij enkele officieel Toyota dealers in Duitsland. Alleen de benzine versies, dus handbak en met de vier liter V6.