Onkruid vergaat niet, kakkerlakken zijn onsterfelijk en deze stokoude Toyota weet van geen ophouden.
Normaal gesproken gaat een automodel zo’n 7 jaar mee. Sommige Aziatische auto’s iets korter en Volvo vaak veel langer. Maar 7 jaar is voor de meeste modellen vrij gangbaar. Heel af en toe past een fabrikant nogmaals een facelift toe om zo de levenspanne een jaartje of twee te rekken.
Maar bij sommige modellen loopt dat anders. Dat heeft met een aantal factoren te maken. Zo is het erg prijzig om een nieuw model te ontwikkelen. En in sommige gevallen kunnen de klanten heel erg de functionaliteit van een auto waarderen.
Met andere woorden: wat je ermee kunt doen is belangrijker dan of de buurman ziet dat je het nieuwe type hebt. Dat is namelijk vaak bij terreinwagens het geval. We hebben het over echte terreinwagens, geen crossovers zoals Van Fleppensteyn van de administratie heeft.
Stokoude Toyota
Bij de Toyota Land Cruiser is het nog eens extra opmerkelijk, want dat model bestaat eigenlijk uit drie modellijnen. Ten eerste heb je de ‘gewone’ Land Cruiser zoals je die bij de dealer kunt bestellen. Een doelmatige terreinauto met voldoende luxe. Deze versie heet op veel markten de Land Cruiser Prado. Dan heb je de super-de-luxe Toyota Land Cruiser ‘300’. Voor mensen die Range Rover kwaliteiten willen met een Toyota-logo. Tenslotte is er nog de Land Cruiser ’70’. Dat model was zo briljant dat Toyota ‘m bleef bouwen.
Die auto is inmiddels bijna veertig jaar oud en uiteraard beginnen de jaren te tellen. De stokoude Toyota Land Cruiser 70 heeft net als de Mercedes-Benz G-Klasse wel wat updates gekregen, maar zeker niet zoveel en al helemaal niet zo ingrijpend.
Dus waar een vierkante Mercedes-Benz anno nu heel erg modern overkomt, is deze stokoude Toyota gewoon wat het is. Een oude auto, maar dan fabrieksnieuw. De techniek is nog lekker ouderwets, je kunt kiezen uit een onverwoestbare V8 benzine of een onverwoestbare V8 diesel.
Geen V8 meer
Dat gaat dus veranderen. Iedereen die een V8 heeft besteld, zal nog een V8 krijgen. Gezien de enorme populariteit van dit model op sommige markten betekent het dat Toyota deze Land Cruiser 70 nog een jaartje of twee zal bouwen met die V8. Je zou denken dat het model (dat dan 40 jaar oud is) wel uit productie gaat.
Welnee, deze stokoude Toyota gaat gewoon met zijn tijd mee. Volgens het Australische Drive gaat Toyota de motor aanpassen. De V8’s gaan eruit en er komt een viercilinder hybride-aandrijflijn voor in de plaats.
Bij de ‘300’-serie ging de V8 er al uit ten faveure van een biturbo V6, maar in de ’70’ is geen V8 voor het vermogen, maar het koppel en de betrouwbaarheid. Dus mocht je er nog eentje willen, moet je snel zijn!
Meer lezen? Dit zijn 9 legendarische offroaders!
z3cabby zegt
Zo is de Jeep Wagoneer ook decennialang in productie geweest, zonder al te grote updates (m.n. qua carrosserie). Never change a winning team.
willeme zegt
@z3cabby:
klopt, van halverwege de jaren ’60 tot de vroege jaren ’90 bleef het min of meer dezelfde auto. En ze zijn allemaal briljant!
z3cabby zegt
Hoog op de bucket list, maar man man man, wat een geld wordt er gevraagd voor een onderhouden model. Maar ja, dat geldt voor elke klassieker.
13sh zegt
Het blijft een geweldig apparaat!
Robert zegt
“Voor mensen die Range Rover kwaliteiten willen met een Toyota-logo.”
De ware Landcruiser adepten zullen gruwen bij de gedachte alleen al. Ik geloof namelijk niet dat een Landcruiser qua 4×4 capaciteiten onder doet voor een Range Rover. En qua bouwkwaliteit zal deze de aristocratische Brit (ver) overstijgen, vermoed ik.
faalhaas zegt
De Range Rover is om op avontuur te gaan, en de Land Cruiser is om ook weer terug te komen. Is het toch?
Richmond zegt
Het zal meer om de combinatie van luxe en 4×4 kwaliteit zijn.. niet zozeer de bouw kwaliteit
potjak zegt
Het gaat hier specifiek om de “Toyota Land Cruiser 300” en wordt gerefereerd naar luxe en conform. Het is verder alom bekend dat Range Rover het niet moet hebben van zijn betrouwbaarheid of betere 4×4 capaciteiten. Dus in dat opzicht zeker eens.
Dutchdriftking zegt
De Landcruiser, zo’n auto die ik absoluut nooit nodig ga hebben, maar wanneer ik de loterij win dan komt er toch eentje. Dan verzin ik wel een reden. Het is ook meteen de enige Toyota die op mijn wensenlijstje staat.
tenaci zegt
Mee eens! Als je dan toch wint koop je gewoon een viskraam. Dan heb je je tegen! (moet je alleen nog even bedenken waarom je een viskraam nodig had….)