De reden is eigenlijk Tesla, maar niet op de manier hoe de Amerikanen het graag zien.
In vrij korte tijd zijn er de afgelopen tien jaar veel automerken bij gekomen. Met name fabrikanten die het net even wat anders doen. Denk aan Rimca, Tesla, Nio, Lynk & Co bijvoorbeeld. In de geruchtenmolen waren er echter twee Hele Grote namen: Dyson en Apple.
Wat Apple gaat doen met een auto is nog niet helemaal bekend. Als ze de lijn aanhouden qua telefoons en laptops zullen ze voorzien zijn van bekende techniek in een mooi jasje met keurige afwerking en fraai materiaalgebruik voor een flinke prijs. Klinkt meer als een Audi 2.0. Enfin, er was nóg een grote speler in de markt die wel even de autowereld op zijn grondvesten zou laten schudden: Dyson!
Dyson is het meest bekend vanwege de stofzuigers waarin je geen stofzuigerzak nodig hebt. Superhandig. Maar ze doen zoveel meer. Denk aan de handdrogers die je bij veel tankstations en restaurants ziet: die zijn ook van Dyson. En wat te denken van die spiraalvormige airco’s? Ook van Dyson. Natuurlijk, een auto lijkt niet de meest logische stap, maar Dyson was er toch een paar jaar mee bezig. De verwachtingen waren dan ook hooggespannen, maar daar zal het ook bij blijven. Dyson heeft aangegeven dat ze stoppen met het automotive project.
Er werd zelfs een Dyson Automotive Division opgericht. Daar werd ook serieus geld in gepompt, zo’n 2.500.000.000 euro. Het idee was om een grote crossover achtige premium elektrische auto te ontwikkelen. Een soort Jaguar I-Pace, maar dan zonder dealers en heritage. Op deze afdeling werkten maar liefst 500 mensen aan het project. Maar het gaat verder, er werd zelfs een compleet testcircuit aangelegd:
Echter, gisteren liet James Dyson via een e-mail aan zijn personeel weten dat het project gestopt gaat worden. Naar eigen zeggen is de auto helemaal geweldig, maar zien ze geen kans om het een commercieel succes te maken. Dyson keek naar concurrenten Tesla en Nio en zag dat zelfs die merken geen winst wisten te maken.
Overigens hoeven we geen medelijden te hebben met Dyson. Er zijn diverse patenten die verkocht kunnen worden aan fabrikanten. Ook kan het gehele project van de Dyson-auto nog worden overgenomen. Als laatste zijn er voldoende innovaties gedaan die Dyson op andere producten kan toepassen en vermarkten.
baf07 zegt
Model zuigt wat mij betreft…
simonvb zegt
@baf07: en stof is niet het enige wat zuigt
magnetron zegt
@baf07: hahahahahaha
reset zegt
Jammer voor de mensen die hun huis en haard opgeven om naar de UK te verhuizen voor een prestigieus project, om vervolgens de laan uit gestuurd te worden :)
polak zegt
@reset: dat is part of the deal. Niet zelden worden mensen weggekocht bij bedrijven waar ze al jaren werken voor veel geld.
Onehp zegt
Moedige beslissing. Misschien wel ietwat kortzichtig toen ze begonnen, verwachten dat een nieuw automerk snel winst zal maken. De grote elektrische boom komt er net aan..
Design_Driven zegt
Ik ben er eens geweest voor werk en er is mij als ontwerper eens een baan aangeboden.
Gelukkig is het zowel als klant en als werknemer niks geworden maar was toen wel erg onder de indruk van wat ze in korte tijd uit de grond gestampt hadden.
Er was wel een flinke kloof tussen de mensen die van Dyson producten en die uit de auto industrie kwamen.
Meerdere van mijn contacten daar zeiden dat de Dyson mensen behoorlijk naïef waren en maar niet wilde begrijpen dat een auto echt een ander soort product is dan elk ander gebruiksvoorwerp. De ontwikkeling en relaties met toeleveranciers werken nu eenmaal net even wat anders. Dus wat dat betreft ben ik niet heel verbaasd al komt de realisatie wel erg laat.
Ik heb zelf weinig van de auto zelf gezien dus hoop dat er op een dag nog eens te zien krijgen hoe ver en met wat ze bezig waren.
Erg lullig voor de mensen die er werken. Met meneer Dyson heb ik zelf geen medelijden. Groot Brexit aanhanger en allround….nou wat ik heb gehoord niet de prettigste man, wel een legende uiteraard.
Design_Driven zegt
@sketcher: Overig opmerkelijk dat ze in januari nog Roland Krueger aangetrokken hebben (zie link onder dit artikel). Wellicht dat die de boel eens opnieuw bekeken heeft en tot de conclusie kwam dat het niet commercieel haalbaar is.
560pk zegt
@sketcher: hij is zelf GB al ontvlucht (ondanks z’n, zoals u zegt, grote Brexit voorliefde). Heeft in Singapore het duurste (en nog een uit de categorie “1 van de 10 duurste”) appartement gekocht.
Je praat dan al gauw over een miljoen of 30
quotama zegt
Another one bites the dust… :-)
quotama zegt
@quotama: Go Duster!
pomoek zegt
Ik kan me goed voorstellen dat het op een zeker moment duidelijk werd dat er meer te verdienen viel met die patenten dan met een daadwerkelijk product.
grasvreter zegt
Toen ze er mee begonnen waren ze na tesla 1 van de eersten, maarja ondertussen zijn de grote fabrikanten op elektrisch gesprongen, dat ga je niet winnen.
Misschien iets voor Mazda ofzo om deels over te nemen? Die doen voor zo ver ik weet nu niets met elektrisch, en voor de toekomst van het merk moet dat er toch een keer gaan komen..
toniominestrone zegt
Als zijn auto’s van dezelfde infinieure kwaliteit zijn als zijn stofzuigers dan heeft de concurrentie niets te vrezen.
sizedoesmatter zegt
@toniominestrone: edit: inferieur moet superieur zijn…
toniominestrone zegt
@sizedoesmatter: waardeloze bagger, goede marketing strategie
flutterby zegt
@toniominestrone: toevallig heb ik de (V6) en heb hem juist gekocht omdat de gebruikers ervan het aanraden en nu ik dus ook.
Het is belachelijk duur, maar werkt geweldig. Van goedkopere alternatieven heb ik nog geen positieve ervaring gehoord.
Wel een bijzondere motivatie om te stoppen met het project, want momenteel verdient niemand* aan EVs. Het is nu kwestie van opschalen en de grootste worden zodat er daarna geld verdiend kan worden (net zoals álle grote techbedrijven).
*misschien Renault/Nissan, maar naar hun auto’s is dan ook aanzienlijk minder vraag omdat er duidelijk bespaard wordt op de techniek.
marcus zegt
@flutterby: Twee keer een Dyson gekocht, eerste zelfs nog door de Dyson service dienst laten reviseren, maar beide waren na een paar jaar niet meer goed genoeg. Goede marketing maar qua producten geen hoge kwaliteit. Nu alweer een jaar een Miele zonder zak. Qua looks is het niet zo apart als een Dyson, maar ik gok dat ie het veel langer vol gaat houden…
BaRa zegt
@flutterby: Meh, die Dysons maken teveel herrie. Bovendien moet je een stofzuiger kunnen schoonmaken (afstoffen), en zo’n Dyson heeft simpelweg teveel hoekjes en kantjes aan de buitenkant. Ik heb er met plezier afscheid van genomen, nu heb ik een Miele zonder stofzuigerzak, en die doet het even goed maar wel een eind stiller.
ericc zegt
Heb nooit begrepen waarom zulke producenten als Tesla en Dyson niet samenwerken met bestaande fabrikanten. Tesla wou z’n eigen productiehallen toen ze starten terwijl er in Detroit meerdere fabriekshallen leeg staan. Werkloosheid zou deftig gedaald zijn moest Tesla in Detroit produceren en hun leveringen zouden veel hoger liggen dan nu het geval is. Maar ja, als je een zelfverklaarde visionair aan het roer hebt staan. Die gasten luisteren enkel naar hun spiegelbeeld en enkel hun gelijk telt.
Hubert zegt
@ericc:
Omdat ze het anders willen doen. Niet leunend op oude werkwijzes en principes.
Design_Driven zegt
@ericc: In Detroid zit iedereen al in een vakbond, in Calafornia niet en dat proberen ook zo lang mogelijk tegen te houden.
Ook willen ze de productie dicht bij silicone Valley houden omdat ze vinden dat het meer een technologie product is dan een auto. Dat zie je ook bij een teardown van een Tesla. Alle elektronica is briljant ontworpen en fabriceert. De autotechniek is hier en daar wat klungelig en niet optimaal.
marcus zegt
@ericc: Tesla heeft de oude NUMMI (GM/Toyota) fabriek overgenomen. Hebben ze zelfs nog subsidie voor gehad dus was goede deal voor Tesla.
Ik denk dat de keuze om niet in Detroit te gaan bouwen misschien ook wel ingegeven is door het feit dat de vakbond daar sterk vertegenwoordigd is en dus de lonen hoger liggen…
SimonMc zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
elemento zegt
Hij is zo snel dat tie al verdwenen is , opgeslokt, ergens ingezogen? Wel jammer dat het niet komt
Dutchdriftking zegt
Toch jammer. De laatste 50 jaar zijn er enorm veel automerken verdwenen, of samen gegaan in het zelfde concern. Met nieuwe aandrijflijnen hebben nieuwe merken ook weer kansen. Meer diversiteit is altijd leuk.
sanderz28 zegt
Ze zijn gestopt want Dacia had de modelnaam al gepikt….
Dutchcarwizard zegt
500 mensen krijgen de zak, pijnlijk
chills zegt
Rimca???? Het is Rimac!!!