Hij krijgt in elk geval hetzelfde startnummer als de Franse legende op zíjn McLaren had.
Van de huidige rijders weten we allang met welke nummers ze aan de start van alle GP’s in hun carrière gaan verschijnen, want dat ligt namelijk zo vast als een huis. Ricciardo heeft bijvoorbeeld dit jaar nog steeds een 3 op de neus van zijn Red Bull. Het startnummer van Lewis ’44’ Hamilton is ook geen geheim. En onze eigen #33 Max Verstappen ligt ook vast. Maar de FIA heeft nu ook bekendgemaakt met welke nummers de nieuwe coureurs volgend jaar gaan starten.
De belangrijkste coureur voor ons als kikkerland en onze sympathieke en bescheiden zuiderburen is natuurlijk Stoffel Vandoorne. Hij mocht afgelopen jaar al eens aan de start verschijnen, en deed dat toen met nummer 47. Maar nu hij zijn échte debuut gaat maken, doet hij dat met nummer 2. Net als zijn legendarische voorganger Alain Prost in 1989, die ook een McLaren met hetzelfde nummer over het asfalt stuurde. Klein detail, in dat jaar pakte de Fransoos de wereldtitel af van de Braziliaanse Max Verstappen Ayrton Senna, dus het is een nummer waar verwachtingen aan kleven.
Verder doet de jongste coureur van de grid, Lance Stroll, een Adèlletje. Zijn nummer is namelijk gelijk aan zijn leeftijd, zoals de Britse zangeres dat met haar albums doet.
In totaal zijn er nog vier zitjes te vergeven voor seizoen 2017. Als eerste natuurlijk het felbegeerde stoeltje van Nico Rosberg bij Mercedes, maar ook het tweede zitje bij Sauber en beide plaatsen bij Manor zijn nog vrij. Pascal Wehrlein is een kandidaat bij Mercedes, al is ook de naam van Valtteri Bottas al gevallen. En die van Fernando Alonso natuurlijk. Felipe Nasr, Esteban Gutierrez, Rio Haryanto en Jordan King zijn de belangrijkste kandidaten voor een plaats achter het stuur bij Sauber en Manor.
Goed, de complete startlijst tot nu toe, inclusief de volledige namen (wist u dat Nico Hulkenberg eigenlijk Nicolas heet?) vindt u op onderstaande afbeeldingen.
martinus zegt
Fijn!
Met heel vaak 2 kun je ook winnen, zo bewijst de huidige wereldkampioen en vertrekkend coureur Rosberg.
Ontopic, ik hoop vooral dat McLaren komend jaar z’n doorbraak weer terug naar de top gaat maken. Dat het een top3 team wordt. En ook dat er volgend jaar niet 1 maar 3 teams zijn die op de meeste banen kunnen strijden om de overwinning. Mercedes, RedBull en McLaren.
Het is ook een mooi recept voor goede gevechten. Lil’Lewis vs. Alonso vs Verstappen vs. VanDoorne vs Ricciardo. Het zou het kampioenschap in ieder geval weer spannend maken. Nieuw leiderschap bij McLaren zorgt er misschien ook wel voor dat ze de weg omhoog nog sneller gaan vinden.
viezefreddyw zegt
@martinus: Mag ik aan dat mooie rijtje ook Renault toevoegen? Dat vind ik ook een geweldig team.
thefmanl zegt
@viezefreddyw: en Ferrari natuurlijk, eigenlijk mag van mij Mercedes wel uit het rijtje gaan.
keesieboy2 zegt
Stoffel (grinnik) nooit van gehoord. Dit is natuurlijk alleen maar mooi voor de toekomst!
VeniVidiVici zegt
@keesieboy2: Ik hoor het anders erg vaak aangezien de hond van de buurman Stoffel heet.
roppp zegt
@venividivici: en de schilpad uit de Fabeltjeskrant (maar dat is van voor de tijd van de meeste lezertjes hier).
VeniVidiVici zegt
@roppp: Haha ja dat is niet best dan had die race Belg toch beter Zoef kunnen heten.
bart_vandecavey zegt
@venividivici: Volgens mij zijn er meer honden die Max heetten dan Stoffel.
VeniVidiVici zegt
@bart_vandecavey: Ja, alleen het beeld wat je bij een hond krijgt die Stoffel heet is suf, sloom en deuzig.
siebren zegt
Ik dacht dat petronas niet meer zou sponsoren?
Donar zegt
@siebren: Was dat niet Petrobras die zou stoppen met sponsoring bij Williams?
Carreza zegt
Dat hij goed kan racen weten we al, alleen zit hij in een deksels trage McLaren Honda. De achterstand met Mercedes en Red Bull is te groot om zomaar in een winter weg te werken.
Dat is meteen ook de reden waarom ik Alonso een jaar bij Mercedes gun.
dare2think zegt
Mclaren doet het heel goed met straatauto’s (breken elk jaar hun record van vorig jaar) terwijl het in F1 slecht gaat. Hmm. Bij welk ander merk is dat effect ook zo merkwáárdig aanwezig?
eddyclio zegt
Is 1 een no-go? Of had ik beter moeten opletten..?
Edge zegt
@eddyclio: Ja. De coureurs mogen een vast rijdersnummer kiezen uit de cijfers 2 t/m 99, waarmee ze de rest van hun carrière moeten rijden Alleen de regerend werelkampioen mag tijdelijk zijn vaste nummer inwisselen voor #1. Het cijfer 17 wordt uit respect richting Jules Bianchi overigens niet meer gebruikt.
Edge zegt
#2 is nou net het nummer wat je niet moet willen, als je het mij vraagt. Al is het alleen maar vanwege de aloude associatie dat #2 de eerste verliezer is, iemand die het nét niet weet te redden of een tweede coureur. Verder vind ik het ook opmerkelijk dat hij nog heeft mogen wisselen. Ik bedoel, van een reservecoureur weet je dat de situatie zich kan voordoen dat hij achter het stuur mag plaatsnemen. Dan mag je toch wel verwachten dat hij vooraf al weet welk nummer ‘ie tijdens zijn carrière gaat gebruiken?
koen0373 zegt
@Edge: psychologisch inderdaad een hele domme keuze. Tenzij je een Massa/Barrichello achtige sidekick carriere ambieert.
bfvo zegt
@Edge: tja, Senna reed ook met #2 de muur van Tamburello in…
baklava zegt
Dit broekie mag nog niet eens de schoenen poetsen van Prost.
Gulli zegt
@baklava: misschien moet je dit broekie ff de kans geven. Voorlopig heeft hij in de enige F1 race die hij heeft gereden een punt gepakt, waar twee rijders die een heel seizoen, en twee die een half seizoen hebben meegereden niet eens aan gekomen zijn.
Leg je poetsdoek maar vast klaar.
lowlow zegt
@baklava: zegt een 13 jarig ukkie die amper met de fiets kan rijden…. Was je al geboren in 1989 ?
Stoffel = kampioen GP2 series 2015. En jij, welke trofee behaalt in 2015 ?
er staat gewoon dat hij op Prost z’n nummer start, niet dat hij “even goed” is als één van de beste F1 coureurs ooit, dat zou Nederlands zijn om zoiets belachelijks te beweren als je nog niets bewezen hebt :-)
hight96 zegt
Ik zie dat Mercedes nog steeds een plaatsje vrij heeft, maar even solliciteren op de website :p
Dutchdriftking zegt
Nu hopen dat McLaren volgend jaar competitief genoeg zal zijn.