De Belg heeft voorlopig geen trek in een terugkeer.
Toen McLaren nog voor het einde van het afgelopen Formule 1-seizoen aankondigde de bons te geven aan Stoffel Vandoorne, was het niet duidelijk waar de sympathieke Belg zijn carrière ging voortzetten. Gelukkig komt een talent als Vandoorne altijd wel op zijn pootjes terecht. We stonden dan ook niet te kijken dat HWA, dat volgend seizoen het fabrieksteam van Mercedes in de Formule E zal worden, later bevestigde Stoffel in zijn line-up te hebben opgenomen. Vandoorne vormt een duo met tweevoudig DTM-kampioen Gary Paffett.
Hoewel Vandoorne inmiddels een zeer duistere periode in de Formule 1 achter zich heeft gelaten, wil het ook in de elektrische raceklasse nog niet vlotten. Beide HWA-coureurs kunnen vooralsnog het tempo niet bijhouden, maken dure fouten of worden in de steek gelaten door de techniek. Na drie wedstrijden staan ze onderaan het klassement, zonder punten. Zeker aangezien Vandoorne iedere wedstrijd voldoende fans weet te verzamelen om zichzelf van de omstreden FanBoost te verzekeren, is het flink zonde.
Door zijn huidige situatie kunnen we het ons voorstellen dat Stoffel het ook in de Formule E niet naar zijn zin heeft, maar niets blijkt minder waar. Sterker: sinds zijn vertrek uit de koningsklasse geniet de geboren Kortrijker enorm van zijn nieuwe omgeving. Dit vertelt Vandoorne in een interview met Autosport.
“I’m in a completely different environment, which personally I’ve been enjoying a lot. It is a lot more relaxed because of the way the drivers get on with each other, the politics in the paddock.”
Stoffel gaat zelfs zover dat hij zegt voorlopig niet uit de Formule E te willen vertrekken. Nu hij is verbonden aan HWA, het team van AMG-oprichter Hans Werner Aufrecht, en de komende tijd tevens simulatorwerk mag uitvoeren voor het Formule 1-team van Mercedes, denkt hij gebakken te zitten. Geef hem eens ongelijk! Zodoende is het logisch dat Stoffel zijn zinnen niet heeft gezet op een voltijd positie in de Formule 1, waar politiek en geld de boventoon voeren. Hij besluit zijn verhaal met de volgende gedachte:
“F1 is so unpredictable. When you look at the driver’s market what happened last year was so unpredictable, no one really thought that this was going to happen. Some people are there that we thought weren’t gonna be there, some people are not there that we thought that were gonna be there. I’m not desperately dying to get back to F1.”
clubbtraxx zegt
De F1 ook van Stoffel… Te licht bevonden wat mij betreft.
jaapiyo zegt
@clubbtraxx: precies dit. Een heel jaar je teamgenoot niet één keer verslaan in de kwali’s. Kom op man. Verdienstelijk coureur die net als een stel anderen er beter uitzag dan hij was in de GP2 dankzij een dominant team. Ik ben bang dat Russell in dezelfde categorie valt trouwens, maar ja die heeft de mazzel dat ‘ie naast Kubica zit.
Ram-G-maN zegt
Genoeg Stoffel tot nadenken dus…
…I’ll see myself out.
healey zegt
Als hij in de Formule E niet wat beter gaat presteren, kan hij daar ook vertrekken.
ghost zegt
Zou ik ook zeggen als ik Stoffel was..
Tonnie zegt
Maar als hij de kans krijgt, gaat ‘ie echt wel f1 rijden.
rob5nismo zegt
Ik heb weleens filmpjes gezien van sommige starts van Stoffel maar daar vloog hij soms best wat mensen voorbij op een nette manier
fortunato zegt
@rob5nismo: het was dan ook helaas “soms”
rob5nismo zegt
@fortunato: ja idd
fortunato zegt
Eerder andersom is het.
vaakbenjetebang zegt
“I’m not desperately dying to get back to F1.”
Juist ja. Precies zoals ik niet wanhopig probeer om een jeugddroom waar te maken en met Carmen Electra in bed probeer te belanden: ik heb er niets te zoeken (want domweg niet goed genoeg als, eh, coureur), ik heb geen kruiwagentje om er te komen (laat staan een geldschieter…) en kan dus effectief niets uitrichten om de droom te bewerkstelligen. Maar toch, als zich de kans morgen aandient, dan spring ik er bovenop zonder maar een nanoseconde te aarzelen. En precies dat geldt ook voor Stoffel en de F1.
De vergelijking gaat alleen maar mank omdat ik wat dat betreft niet veel verder ben gekomen dan wat goedbedoelde amateurrondjes op een, eh, trackday, met een, eh, goedkoop gaar barrel waar niemand anders in wil, eh, rijden. En Stoffel wel de F1 gehaald heeft.
roadster1976 zegt
@vaakbenjetebang: “ik wat dat betreft niet veel verder ben gekomen dan wat goedbedoelde amateurrondjes op een, eh, trackday, met een, eh, goedkoop gaar barrel “ bedoel je Kim Holland?
vaakbenjetebang zegt
@roadster1976: Nee, want daar wilden wel degelijk anderen op, eh, rijden… ik heb slechts wat lokale, over het algemeen vrij lelijke, oefenmeisjes teleurgesteld.
Gulli zegt
@vaakbenjetebang: ik wilde je heel graag teleurstellen door huidige foto’s van Carmen Elektra op te zoeken en te zeggen dat ze niet zo best was opgedroogd, maar om heel eerlijk te zijn moet ik zeggen dat ze er nog steeds best goed uitziet. Ik had helemaal verwacht dat het zo’n gebotoxt spook was geworden met enge ingevallen ogen en zo’n standaard verbouwd gezicht dat al die ‘oudere’ Amerikaanse vrouwen met geld krijgen maar het valt echt reuze mee. Ok een klein fillertje is er wel ingegaan en het is vast d’r eigen haarkleur niet meer, maar soit!
vaakbenjetebang zegt
@gulli: Carmen heeft bij mij veel krediet. Haar huidige toestand zou me niet tegenhouden. Bij lange na niet.
Robert zegt
Stoffel is dus in meer dan één opzicht een slecht verliezer…
pomoek zegt
@rrrobert: ik vond jou afgelopen zaterdag een hele goede verliezer. En ik al die tijd maar denken dat jij de mol was…
baklava zegt
Gewoon een matige coureur. Heeft ook niks te zoeken in de koningsklasse
Dutchdriftking zegt
Typisch gevalletje eieren voor je geld kiezen.
mashell zegt
Maar als Force Stroll of zo belt zegt hij meteen ja. En gelijk heeft ie!
Alex_79 zegt
Jammer, een coureur die veel beter was dan de scoreborden lieten zien:
– Alonso kreeg bij Mclaren alle updates eerder en kreeg ook alle aanvallende strategieën. Testwerk gruwde hij van dus dat mocht Stoffel lekker in raceweekends opknappen met experimentele onderdelen.
– Daarbij werd Stoffel steeds op strategieën gezet die ervoor zorgden dat hij de grote Fernando niet in de weg reed en niet voor hem kwam bij pitstops. Veel langer door laten rijden tot de banden tot op de draad versleten zijn is een tactiek die Mercedes al heel lang bij Bottas toepast, Mclaren heeft dat simpel gekopieerd.
– De enige keren dat hij wél voor Alonso eindigde in een fair gevecht… wilden ze hem nota bene binnen halen omdat de auto moeilijk. Stoffel luisterde niet, resette even wat en reed de race probleemloos uit.
– In het einde van het seizoen toen Alonso al bekend had gemaakt weg te gaan wilde men Stoffel eigenlijk ook al lozen. Lukte gelukkig niet omdat Esteban Ocon niet in de auto pastte én omdat de Fransman zijn plek bij Force India niet kwijtraakte aan Stroll in België.
Achteraf bekeken kan je Stoffel er op aanspreken dat hij te lief is geweest: teveel befehl is befehl. Als hij vaker boos was geworden op die rotbehandeling had hij iig kunnen laten zien wat voor een nadelige positie hij had, nu is het makkelijk praten. En eigenlijk bewijst hij zichzelf in de Formula E ook geen dienst, de auto van HWA is van zichzelf al brak door de oude Venturi aandrijflijn, maar als je dan ook veel fouten maakt in de eerste races dan helpen je goede Superpole prestaties en fanboost scores je ook niet meer.
berlinetta zegt
Tuurlijk Stoffel. En zodra zich de onwaarschijnlijke kans mocht voordoen om weer in de F1 te rijden, zul je je mening vast en zeker herzien.