De stoere elektrische Jeep Avenger 4xe voegt cilinders toe aan het concept van een EV. Dat is raarrrr…
Het was een enorme schok voor de Europese autowereld. De auto van het jaar was namelijk in 2023 een Amerikaan. Een Jeep. Mocht je het feestje – exact een jaar geleden – hebben gemist, de Jeep Avenger werd de Auto van het Jaar 2023.
Dat gunnen we de mensen bij Jeep van harte, maar is het niet raar om een fabrikant dat enkel SUV’s en crossovers maakt in het zonnetje te zetten middels een verkiezing die innovatie hoog in het vaandel heeft staan? Dat klopt! De Jeep Avenger is nu niet bepaald een typische Jeep.
Het is een kleine hatchback die ietsje hoger op de poten staat. De auto wordt niet eens in Amerika gebouwd. Sterker nog, het autootje was tot voor kort enkel en alleen verkrijgbaar met voorwielaandrijving.
Stoere elektrische auto (met plofmotor)
Maar nu is hier de Jeep Avenger 4xe. het is de eerste keer dat de Jeep Avenger vierwielaandrijving krijgt. Nu heeft een klein stadsautootje als de Avenger het niet direct nodig, maar een Jeep moet je op zijn minst wel kunnen krijgen met vierwielaandrijving. Al die vegetarische opties zijn leuk en aardig, maar bij de McDonald’s wil je altijd zo’n BigMac kunnen krijgen.
Normaal gesproken is vierwielaandrijving bij een EV vrij simpel: men voegt een elektromotor toe op de as die verstoken was van aandrijving. Maar nu niet, Jeep monteert een ouderwetse plofmotor! Ondanks dat een USP van de auto is dat deze elektrisch is, kun je ‘m ook krijgen met een 1.2 PureTech-driecilinder. Jeep Nederland levert ‘m ook als reguliere hybride, overigens.
Niet een 6.2 V8 met mechanische compressor
Over die verbrandingsmotor moeten we je teleurstellen dat Jeep NIET de 6.2 liter Hellcat-motor erin lepelt. Of een V6. Het is een combinatie van een 136 pk sterke verbrandingsmotor met twee elektromotoren. De transmissie is een zestraps automaat met dubbele koppeling.
De hybride-versie is er om dat Jeep – naar eigen zeggen – inclusief wil zijn. Nu is de auto voor iedereen geschikt. Het is op zich best bijzonder. Niet alleen zie je weinig plug-in hybrides in dit marktsegment, maar vierwielaandrijving is echt heel erg bijzonder.
De 4xe-variant kan niet helemaal als een verrassing komen. Op de Salon van Parijs 2022 (waar wij uiteindelijk ook aankwamen na 3 keer laden) stond al een concept. Toch wat tastbaarder dan een computer-gegenereerde afbeelding…
Dutchdriftking zegt
Ik vind hem leuk. Niet mijn type auto, maar een mooi alternatief voor een Duster.