Houdt de stoelendans voor 2022 dan eindelijk op?
De bezetting van volgend jaar in het Formule 1 veld is bijna bekend. Dat komt bijna enkel en alleen door de transfernieuwtjes van de afgelopen paar dagen. En natuurlijk alle contracten die al bekend waren.
Voor wie het allemaal even te snel is gegaan, een kleine recapitulatie. Ten eerste nam Kimi Räikkönen de beslissing om na dit jaar met pensioen te gaan. Geweldige vent Valtteri Bottas neemt zijn plaats in bij Alfa Romeo. George Russell gaat naar Mercedes en laat een plekje vrij bij Williams. Alex Albon neemt dat zitje in bij Williams, waar ook Latifi is bevestigd. Bij AlphaTauri zijn de contracten ook verlengd. Dus dan blijven er nog een paar plaatsen over voor de stoelendans voor 2022.
Giovinazzi
Bij Haas loopt Mick Schumacher zijn contract af, maar gezien het talent, de exposure en het feit dat de sponsor een Duitser wil, lijkt het aannemelijk dat hij mag blijven. Zoals mijn oud-docent rechten altijd zei: met een aan zekerheid grenzende vorm van waarschijnlijkheid. Nikita Mazepin zal ook blijven, daar zijn vader de huissponsor is ongeveer.
Dan blijft voor de stoelendans voor 2022 alleen het zitje over van Antonio Giovinazzi. De Italiaan doet het dit seizoen helemaal niet verkeerd. Sterker nog, de momenten dat hij wat kan laten zien, laat hij het ook zien. Maar ja, een goede inhaalmanoeuvre van P14 naar P13 of een keer Q2 halen, blijft meestal redelijk ‘onder de radar’.
Stoelendans voor 2022
De laatste paar dagen circuleert er een bekende naam voor het zitje: die van Nyck de Vries. Vannacht werden we dan ook blij verrast met de ‘officiële’ bevestiging dat hij naar Alfa Romeo gaat! Helaas ging het bericht er heel snel vanaf en is het sindsdien radiostilte en dus geen einde aan de stoelendans voor 2022.
Wat is er aan de hand? Het kan natuurlijk zijn dat er nog wat onderdelen van het contract uitonderhandeld dienen te worden. Een ander dingetje is wellicht dat het te voorbarig is en men toch voor een ander kiest. Er zijn meerdere namen die circuleren, maar die van Guanyu Zhou wordt door kwaliteitspublicatie Marca genoemd. Nu geldt dat niet als een toptalent, maar hij brengt 30.000.000 redenen mee (euro’s dus). Daarbij kan een Chinese coureur zorgen voor enorme exposure voor sponsoren.
Back-up
Er valt ook nog wat te zeggen voor Nyck de Vries, uiteraard. Frederick Vasseur en Toto Wolff zijn goede vrienden van elkaar. Voor Toto zou het niet verkeerd uitkomen om De Vries F1-ervaring op te laten doen.
Niet alleen omdat Nyck al een Formule 2 en Formule E kampioenstitel op zak heeft. Ook omdat Wolff zo een extra coureur achter de hand heeft, mocht de 36-jarige Lewis Hamilton er de brui aan gaan geven. Het is dus nog even afwachten voordat de stoelendans voor 2022 is afgelopen.
Met dank aan Raymon voor de tip over de F1 social post.
SvenB zegt
@willeme: Zoals mijn oud-docent rechten altijd zei: met een aan zekerheid grenzende vorm van waarschijnlijkheid.
Heette die docent toevallig Linder?
willeme zegt
@SvenB:
Hahahaha! Ik zal het maar niet over mijn elektrodocent hebben ;-)
petroldrinker zegt
@willeme: succes, of veel geluk, hangt af van uw niveau….
rs001 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
damrakker zegt
@willeme: de Daihatsu man:)
sportstand zegt
@willeme: haha goeie herinneringen inderdaad!
Paul58 zegt
@willeme: blieb blieb
petroldrinker zegt
@svenb: hahahaha ik zat exact zelfde te denken toen ik die zin las 😅🤣
schreute01 zegt
Lachen… zodat Toto een extra coureur achter de hand heeft als Lewis er de brui aan geeft. Dan zijn er echt wel betere alternatieven als onze Hollandse vriend, hoewel het natuurlijk geweldig zou zijn. Twee Nederlanders in de F1.
willeme zegt
@schreute01: De situatie is dan anders. Binnen 1 of 2 jaar is Russell de leider van het team en zal alles om hem draaien. Met Nyck de Vries heb je waarschijnlijk een goede en degelijke tweede coureur. Dus ondanks dat hij Hamilton ZOU KUNNEN vervangen, is hij niet de vervanger an Hamilton om de titels binnen te slepen. Daar is Russel dan voor ;-)
schreute01 zegt
@willeme: ik hoop dat je gelijk hebt. Spreek je over 2 jaar.
gregorius zegt
als er een tweede plaatsje bij MB vrij komt (en MB is nog de snelste), dan zullen alle managers bellen. Kan me voorstellen dat je dan niet voor NdV kiest.
Kan me zomaar voorstellen dat Norris dan zn Amerikaanse baas opbelt: Hey Zack, zak er maar in, ik ben pleite want Toto heeft gebeld.
ghini zegt
F1 official zou dat hebben gepost maar er staat nergens iets van F1 official account bij? Er zijn de laatste tijd veel photoshops over rijders wissels.. Punt van onduidelijkheid blijft motoren.. Williams heeft in principe contract met Mercedes voor nog een aantal jaar, maar miss wordt dat ontbonden vanwege de andere wensen van beide kanten? Al is Williams natuurlijk al heel eind op weg met ontwikkeling van auto van volgend jaar, dan opeens van motor wisselen lijkt ook onwaarschijnlijk. Zelfde geldt natuurlijk voor Alfa.
willeme zegt
@ghini:
Er gaan heel veel geruchten. het idee zou zijn dat Alfa Romeo uiteindelijk gaat stoppen met de sponsoring. De Italianen hebben twee auto’s in hun gamma die toch niemand koopt.
Sauber zou dan net als in de jaren ’90 met Mercedes-motoren kunnen rijden. Gezien de linkjes tussen Capito en Helmut Marko/Red Bull zou een deal met Red Bull Powertrains niet ondenkbaar zijn.
Op die manier komt De Vries in een ‘Mercedes’-omgeving terecht en Albon weer in een ‘Red Bull-omgeving’. Maar dit is allemaal wel héél koffiedik kijken ;-).
ghini zegt
@willeme: ja precies maar dan blijft het onwaarschijnlijk dat dat volgend seizoen al is gezien de ontwikkeling van nieuwe wagens.. ik zou het te gek vinden maar technisch nogal uitdagend.
rollingstoned zegt
@willeme Albon is al confirmed bij Williams en ontdaan van zijn verplichtingen jegens Red Bull, dus dat speculaasje gaat niet op ;-)
Edit: hier een serieuze bron
https://nl.motorsport.com/f1/news/williams-legt-alex-albon-vast-f1-seizoen-2022/6662622/amp/
bernoulli zegt
Waarom zou de sponsor een Duitser willen? Alfa is Italiaans en Orlen is Pools.
Of doel je op de link Ferrarimotor > Schumacher?
quincy zegt
Hij doelt op Haas en hun hoofdsponsor. In ‘Drive to survive’ was te zien hoe deze deal tot stand kwam en dat zij een enorme voorkeur voor een Duitse coureur hebben (eigenlijk eisen, maar dat werd niet zo hard gezegd volgens mij).
bernoulli zegt
Ha, blunder. HAAS natuurlijk. Met UralKali en 1&1. Niet Alfa.
bernoulli zegt
Over Alfa gesproken, dit weekend op Monza rijden ze met een aangepaste livery met de Italiaanse kleuren:
https://www.sauber-group.com/wp-content/uploads/2021/09/COVER-e1631142383666.jpg
quincy zegt
Wauw!
berlinetta zegt
Dat ziet er serieus gaaf uit!
Mixpower zegt
Als je goed kijkt naar de nek zie je dat dit een hele slechte photoshop is,
Als F1 Official dit bekend zou maken dan trekken ze dat echt niet later terug.
potjak zegt
Gevalletje photoshop. Kijk naar zijn rechteroor waar een hap uit is. Aansluiting van de nek. Gewoon een bestaande afbeelding aangepast.