Anders dan Vettel en Alonso, heeft Hamilton zich nog niet bewezen als racende legende, aldus de meest getalenteerde Formule 1-coureur die nooit wereldkampioen wist te worden.
Sir Stirling Moss (85) heeft juist een nieuw boek gelanceerd, ‘My Racing Life’, en deed tijdens de boekpresentatie een opvallende uitspraak. Tegenover Motorsport.com liet hij zich namelijk ontvallen dat hij tweevoudig wereldkampien Lewis Hamilton nog niet tot de groten schaart.
“We know Vettel is in there, and Alonso. And Lewis is slightly less valued than someone like Jim Clark but he’s certainly on the way.”
De goedlachse oude baas voegde er echter wel aan toe dat het aanzien van Lewis zal stijgen als hij dit jaar een derde titel achter zijn naam weet te schrijven. En dat gaat hij ook doen, zo vervolgt Moss, want:
“I don’t think Nico will ever beat him, actually.”
Zo, dit zit.
Opvallend dat juist Stirling Moss de heldenstatus van een Formule 1-coureur lijkt te bepalen aan de hand van het aantal behaalde wereldtitels. Hoewel, Fernando Alonso wist ook maar twee seizoenen te domineren, dus blijkbaar is Moss meer onder de indruk van de rijkwaliteiten die de Spanjaard tentoon spreidt. Moss zelf werd overigens nooit wereldkampioen in de Formule 1, dat hij enige tijd de teamgenoot van de legendarische Juan Manuel Fangio was, heeft hem zeker niet geholpen. Toch is Moss vooral groot geworden in de sportwagenracerij, zo won hij in 1955 onder andere de Mille Miglia in een recordtijd.
donvincenzo zegt
We moeten nog maar eens zien of Vettel zo’n grootheid is / blijft. Die heeft z’n titels behaald met een oppermachtige auto en een veel mindere teamgenoot. Als Vettel ook bij Ferrari mooie dingen doet kan ie zich als legende bewijzen.
Lewis heeft z’n titels behaald bij verschillende teams en tegen teamgenoten die wel een bedreiging waren. Dat sla ik toch hoger aan.
wybep zegt
@donvincenzo: helemaal mee eens
Turbo S zegt
@donvincenzo: wat een onzin. Die jongens die in de f1 zitten kunnen allemaal een geweldig potje sturen. Als het verschil met een teamgenoot dusdanig groot is getuigt dat van de klasse van Vettel en niet van de onkunde van zijn teamgenoot.
Dimglor zegt
@mercedesbenze350cdi: vorig jaar zat ie samen met Ricciardo.. En die heeft mij toen toch wel meer kunnen overtuigen qua rijkwaliteiten dan Vettel…
Had ook meer punten als ik mij niet vergis…
jrk68 zegt
@Dimglor:
Yep, maar wie werd er 4 keer op rij wereldkampioen, wie heeft Ferrari zijn eerste zege in jaren gegeven…?
Juist, i rest my case.
Het kan iedereen overkomen dat ze een keer een auto hebben die hen niet ligt, overkomt Alonso nu ook al jaren en toch vind niemand dat een prutser.
Ik hou het bij Vettel maar op een mix van jaloezie en onwetendheid.
Btw, Gerhard Berger heeft van het weekend tegen de Duitse pers gezegd dat Max wat hem betreft “the next big thing in F1) is.
Maar wat weet Gerhard nou van de F1, we zullen hier vast helden hebben die het beter weten….
str8six zegt
@jrk68: hèhè eindelijk iemand die het begrijpt. Dank u.
desjonnies zegt
@jrk68:
Gerhard Berger, fantastische gozer, droogkloot van de eerste orde !
En ja, je hebt weer eens gelijk !
Dimglor zegt
@jrk68:
Ik zeg niet dat Vettel een slechte chauffeur is…
Ben er gewoon geen fan van…
En die 4 overwinningen zijn ook wel deels te danken door het overwicht van het team…
Want waren vaak 1-2 plaatsen voor Red Bull…
Zie dan liever hoe piloten met een mindere wagen presteren..
jrk68 zegt
@Dimglor:
Voorlopig is Vettel.nog immer de enige die een Torro Rosso op pole wist te zetten en er een race mee gewonnen heeft.
Dat lukte zelfs Alonso niet toen dat team nog Minardi heette….
Gelukkig ben je wel zo eerlijk om het op je persoonlijke voorkeur te gooien.
Voor mij gaat dat dan in deze niet op, dan zou ik Nico Hulkenberg moeten ophemelen. Nico zie ik zijn carrière eerder bij Porsche voortzetten na dit seizoen.
mrs250 zegt
@jrk68: dat het een goede rijder is, eens. Maar de 4 titels zijn wat mij betreft wel geflatteerd. Als je daar kwaliteiten aan af zou meten zou hij veel beter zijn dan Alonso, of net zo goed als Prost.
Hij kan het record van Schumacher nog evenaren. Die heeft Ferrari destijds zelf zo naar zijn hand gezet dat ze eindelijk weer konden winnen, ook dat zie ik Vettel niet doen.
Of excelleren terwijl alles in je nadeel is, zoals Senna op Donington. Ook dat doet Vettel zelden. Sterker nog, hij kan zich blijkbaar niet aanpassen aan de auto, blijkens vorig jaar.
Dus een terechte wereldkampioen? Zeker, maar ten opzichte van de mannen hierboven zouden 2 WK’s meer op hun plek zijn geweest.
maarteno zegt
@mrs250: 2014 en Vettel was gewoon even een jaartje dat het op was. Daar kan je hem niet op afrekenen…er zijn er meer toppers ook wel eens een tijdje niet lekker rijden. Want je kan ook niet het gehele jaar op hem gooien want vanaf het moment dat de overstap bekend was heeft hij zeker niet meer de beste upgrades als 1e gekregen…
Het feit dat hij die Ferrari in Maleisië als 1e over streep heeft gekregen zegt volgens mij voldoende…sterker nog…Vettel is nog meer in achting gestegen en Alonso is bij mij verder afgezakt…ook hem zie ik niet een auto ontwikkelen, is hem namelijk in 5 seizoenen niet gelukt bij Ferrari…
Lewis is ook meer een coureur die briljant snel is in een snelle wagen, maar ook niet een topper in het ontwikkelen van een auto.
jrk68 zegt
@mrs250:
Ook een team wordt beter van een goede rijder, juist aan het bouwen aan een team herken je de grote coureurs.
Dus kennelijk doet hij iets beter dan Alonso, die kon het alleen met Renault. Prost, Senna en Schumacher waren van een buitencategorie, zoiets rijdt er naar mijn bescheiden mening op dit moment niet rond.
Senna heb ik ooit zien heersen in een Formule Fordje in de Zandvoortse duinen, die was al gedouched voor dat #2 over de streep kwam.
Maargoed, zoals ik al eerder memoreerde, ik heb geen voorkeur en kijk met mijn “beperkte” ervaring gewoon objectief naar de kwaliteiten van de individuele rijder. Altijd opzoek naar dat uitzonderlijke talentje.
gregorius zegt
@jrk68: Maar we hebben het hier over een legende.
Vettel is een goede en stabiele coureur. Eentje die harder kan dan anderen in een sommige auto’s die zijn rijstijl matchen. Maar dezelfde coureur kreeg t niet voor elkaar om zijn nieuwe teamgenoot te achterhalen voor een jaar; terwijl zijn teamgenoot er gewoon nog 3 binnenhaalt.
Vettel is een meervoudig wereld kampioen; eentje die dat elke keer in de snelste auto deed; maar nog geen legende. Overigens was dat weekeinde op Monza prachtig met die STR; al had ie wat hulp; t maakt t er niet minder mooi om.
Alonso is wereldkampioen geworden met zo’n Renault; een snel ding, maar volgens mij niet de snelste; zo’n wereldtitel is grootser; naar mijn mening. Als ie nou ook nog wat wereldtitels bij Ferrari had binnengesleept, dan had ie ook legende kunnen worden. Deed ie dus niet.
Hamilton is ook erg snel; misschien wel de snelste van het huidige soepie. Maar hij maakt ook nog wel eens foutjes. De eerste titel van hem was mooi, ook al won Massa 1 wedstrijd meer; haalde McLaren niet de constructeurstitel en het was het eerste jaar zonder de super-traction-control. Dat Hamilton vorig jaar heeft gewonnen was verdiend, maar hij had maar 1 concurrent. Ook geen legende naar mijn mening.
Dus, naar mijn mening. Schumacher is de laatste legende die in de F1 heeft gereden.
donvincenzo zegt
@mercedesbenze350cdi: Ja natuurlijk, al die mannen kunnen retegoed rijden. In ieder geval heel veel beter dan ikzelf. Dat is het punt niet.
De vraag is of Vettel het bij Red Bull zo goed deed vanwege z’n enorme talent, of dat Webber gewoon niet zo’n goede teamgenoot was. Als je kijkt hoe Vettel het deed t.o.v. Ricciardo zou je het laatste kunnen denken. Het wordt dus heel interessant om te zien hoe Vettel zich houdt tegenover Raikkonen.
toniominestrone zegt
@donvincenzo: Ja, de Mercedes kan maar moeilijk meekomen in het F1 veld en Mark Webber was een prutser, goeie onderbouwing gast!
john4545 zegt
@donvincenzo: De Red Bull was lang niet zo dominant als de auto waar Hamilton nu meer rijdt. Aan het einde van 2011 was de McLaren van Hamilton zelfs sneller, volgens McLaren zelf, en gaven ze toe dat “Vettel het verschil maakte”.
Verder had the Red Bull een Renaultmotor met 30pk minder dan de Mercedes in de McLaren van Hamilton, en toch wist Vettel zeer knappe overwinningen te boeken op powettracks als Spa en Monza.
Hij is nog niet eens 30 en heeft al 4 titels. Die jingen verdient alle lof, en het is inderdaad Hamilton die zich maar eens moet bewijzen in een mindere auto, zoals Vettel onlangs deed in Maleisie.
justins60 zegt
@donvincenzo: ja want zn 2e titel was zo een groote uitdaging ik vind persoonlijk dat vettel gewoon in het rijtje hoord en ja hamilton nog net niet maar dat komt denk ik omdat mensen felipe massa meer als 2008 wereldkampioen zien
ptothem zegt
@justins60: #leestekenszijnvoormietjes
alcantara zegt
Kende hem niet eens, dacht dat Mercedes die naam zelf bedacht had voor de SLR.
toniominestrone zegt
@alcantara: zegt waarschijnlijk meer over jou dan over Stirling Moss.
alcantara zegt
@toniominestrone: Klopt, ik heb helemaal niets met coureurs uit de jaren ’50.
SimonMc zegt
@alcantara: Echt?
gtwillem zegt
Alonso heeft jarenlang bij Ferrari meer uit de auto gehaald dan dat er eigenlijk in zit. Hamilton, Alonso, Vettel: alledrie van de buitencatogerie. Als ze een auto hebben waarmee ze races kunnen winnen, worden ze wereldkampioen (wat dus ook gebeurd is).
Daarnaast is er meer één uitdaging geweest waar F1 coureurs zich écht aan elkaar kunnen meten: “one lap around our track in the Suzuki Liana”. En daar was Hamilton veruit de snelste, alhoewel Alonso nog nooit op Dunfold gereden heeft.
Kortom, lood om oud ijzer, het zijn alledrie topcoureurs. Rosberg is ook erg goed, maar net iets minder getalenteerd dan Hamilton. Ach, waar praten we over. De komende jaren gaat ‘ons Max’ de boel domineren in de F1 ;-)
Dimglor zegt
@gtwillem:
Ben zelf geen Vettel fan, maar volgens mij was die nog sneller dan Hamilton op het Top Gear circuit…
gtwillem zegt
@dimglor: Vettel was iets sneller dan Hamilton. Alleen reed Vettel op een droge baan en was het rondje van Lewis zeldzaam nat. Hamilton heeft vervolgens een rondje neergezet terwijl het droog was en dat amis nog altijs de snelste ronde met een Liana.
donvincenzo zegt
@gtwillem: Jij denkt dat de tijden van die rondjes op het Top Gear circuit echt zijn? Waarschijnlijk is de snelste tijd part of the deal bij de F1-rijders, anders komen ze niet.
Als je de rondjes met ongunstig weer even buiten beschouwing laat, dan heeft elke F1-coureur die ze te gast hebben gehad de – op dat moment – snelste tijd gereden. Webber is de enige uitzondering.
Doordat elke F1-rijder sneller was dan de vorige, is die Liana – op een heel kort circuit – nu al meer dan 4 seconden sneller dan toen Damon Hill er in 2005 in reed. En een dikke twee seconden sneller dan Barrichello in 2010.
Hoe geloofwaardig vind je dat?
Edge zegt
@donvincenzo: Die Liana’s zijn net als een goede whisky, ze worden met de jaren beter. Dat weet toch iedereen!
gtwillem zegt
@donvincenzo: ja. Ik denk dat die rondetijden wel kloppen. Damon Hill was in 2005 niet de coureur die Hamilton in 2012 was. En waarschijnlijk is de auto ergens iets sneller geworden en zijn er diverse weersomstandigheden. 4 seconden is weliswaar erg veel, maar Damon Hill was in 2005 niet de coureur doe hij was in 1996. Sowieso was Damon Hill wereldkampioen omdat hij de beste auto had, net als Villeneuve was het niet de beste coureur. In beide gevallen waren Schumacher en Hakkinen beter.
clarkson zegt
@gtwillem: in de meeste gevallen is schumacher wel beter
bitethepillowimgoingindry zegt
Hamilton geen grootheid. Klopt. Moet je nagaan wat Jos is… Misschien wel de grootste mislukkeling in de geschiedenis van de F1?
jrk68 zegt
@bitethepillowimgoingindry:
Daar gaan we weer, telkens die blinde haat.
AB, kunnen jullie deze droeftoeter niet achter de edit knop plempen?
Edge zegt
@jrk68: Iets met ene oor in, ander oor uit. De droeftoeter in kwestie heeft zelf waarschijnlijk nog nooit een auto met meer dan 150pk gereden, dus wat weet hij er nou van. Jos heeft meer gepresteerd dan wie dan ook hier op autoblog en daar zou wel eens wat meer respect voor getoond mogen worden.
5cilinder zegt
@Edge: Zijn beloning en respect is het geld dat hij ermee verdiende. Het nadeel van op die manier je geld verdienen is alleen dat iedereen overal een mening over je heeft. Dat moet je dan maar negeren of als jaloezie opvatten denk ik.
bitethepillowimgoingindry zegt
@Edge: Ik heb alleen een fiets. Geen 150 pk maar dat is nergens voor nodig.
bitethepillowimgoingindry zegt
@jrk68: Waarom zou ik niet mogen posten? Ik geef gewoon mijn mening. Jos was vast een goede coureur in alle andere race-klasses maar voor de F1 kwam hij net wat te kort. Dat is toch helemaal niet erg?
gtwillem zegt
@bitethepillowimgoingindry: ik weet niet of je je Jos daadwerkelijk hebt gevolgd in de F1, maar hij kwam zeker niet te kort. In mindere auto’s heeft hij mooie dingen laten zien. Daarnaast speelden er wat andere factoren mee:
1. Hij bleef zijn manager altijd trouw. Huub Rothengatter was een aparte. Regelde mooie deals voor Jos maar was zeker bij de topteams geen gewilde manager. Te koppig en te eigenwijs.
2. Punten werden pas gegeven vanaf plaats 6. En er waren meer teams. Het was toen bijzonder lastig om je in de punten te rijden.
3. Het Honda project ging niet door. In ’99 was Honda zich aan het klaar stomen voor de F1 en Verstappen was hun nummer 1 coureur. De auto scheen bijzonder veel potentieel te hebben. Na het overlijden van Harvey Postlewhaithe (teamleider) waa het project stopgezet. Honda ging uiteindelijk motoren leveren aan Jordan en BAR.
4. En het allerbelangrijkste: Geluk. Jos had nog wel eens pech. Hoort ook bij de F1.
Ik zou de F1 carriere van Jos alleen mislukt kunnen noemen omdat er gewoon veel meer in had gezeten.
pomoek zegt
Vettel geen goed coureur? Ben geen fan van coureurs en zeker niet van Vettel, maar hij doet het toch aardig in de rode brigade? Volgens mij beter dan die Fin die iedereen zo geweldig vindt.
desjonnies zegt
Stirling Moss
– winnaar van en de Mille Miglia en de Targe Florio
– Verliezer van het WK Formule 1 omdat hij rivaal Mike Hawthorn verdedigde, die met 1 punt verschil wereld kampioen werd
– Heeft op de zoutvlakte van Bonneville gereden met de MG EX 181 recordwagen
– Werd vroeg kaal
– Heeft samen met navigator Dennis Jenkins pace-notes voor de rally sport uitgevonden
– Heeft met de groten der aarde gestreden zoals Phil Hill, Mike Hawthorn, Fangio, Jack Brabham en Alberto Ascari
– Heeft de London Sydney marathon in 74 gereden
– Vind de Renault 16 de meest intelligente auto aller tijden
– Is bijzonder sympathiek
– Is ooit in de liftschacht van zijn eigen huis gevallen
– Heeft met Vanwall, Mercedes, Jaguars, Ferrari, Cunningham, Cooper, Maserati, Porscha gereden, noem maar op
– ‘Deed ook nog Indianapolis
Toen coureurs nog mannen waren en alles reden.
En de dood op schoot zat…..
jrk68 zegt
@desjonnies:
Over de dood op schoot gesproken.
Laatst nog een docu gezien waarin het wrak zat dat zijn F1 carrière beëindigde. Dat daar iemand levend uitgekomen is….
Ik heb hem eens mogen spreken, een zeer open en vriendelijke man, een echte heer.
Dutchdriftking zegt
Pffft tuurlijk!
VeniVidiVici zegt
Och… commentaren van gefrustreerde F1 legendes die weer even ten tonele willen komen met hun visie doe ik altijd af met een lachertje hahaha. Maar in elk geval mooi om te constateren dat die oude Moss zijn humor nog niet verloren is!
Houd Max maar in de gaten Mossie ;-)
lamborgfan zegt
Maar mijn piemel is het grootst!
mrrallycross zegt
Dat is een mooie opsteker voor rosberg haha!
philipf zegt
Terecht. Is ie ook (nog) niet.