De gemeente Utrecht heeft een primeurtje. Vanaf maandag zal zij de eerste gemeente zijn, die met een zogenoemde “milieuzone” stinkende vrachtwagens uit de stad wil houden. Voor de officiële opening van deze allereerste milieuzone voor vrachtauto’s is Minister Cramer van Milieu opgetrommeld.
De invoering van de milieuzone moet bijdragen aan de verbetering van de luchtkwaliteit en de bereikbaarheid van binnensteden. Vrachtwagens met een Euro 0 en 1-motor begeven zich vanaf dan in de gehele Utrechtse binnenstad, het Stationsgebied, de Jaarbeurs en enkele aangrenzende wegen, op verboden terrein. Vrachtauto’s die voldoen aan Euro 2 en 3 moeten een roetfilter hebben om de zone in te mogen rijden.
De uitspraak van het Europees hof, over de Nederlandse wetgeving, vormt geen belemmering. Utrecht gaat de zones met digitale camera’s bewaken om de pakkans en de effectiviteit van de maatregelen zo groot mogelijk te maken. Een uitstekende maatregel, moge het een verademing worden…
dekster zegt
Als die stinkende vrachtwagens een week van de baan afgaan ligt het hele land plat…
firefly zegt
Hoe zit een digitale camera nu wat voor motor er in zo’n vrachtwagen zit? Bij Nederlandse vrachtwagens zou je nog iets met het kenteken kunnen, maar bij buitenlandse vrachtwagens lijkt me dat erg lastig.
Je zou trouwens maar een winkel hebben in Utrecht dit je moet bevoorraden, maar niet over een geschikte vrachtwagen beschikken. Wordt een lege winkel of een flinke investering…
cl600 zegt
zonder transport staat alles stil…
en idd, wat dacht je van de grote supermarkten dan, die hebben een grote probleem nu lijkt mij.
666 zegt
slim, dan moeten deze vrachtwagens aan de rand van Utrecht wachten op een andere vrachtwagen, om de lading over te laden, lijkt mij op een dubbele vervuiling, niet? Als de vervuilende vrachtwagen dan nog stationair blijft draaien is het nog beter zelfs.
Joris zegt
@666
Idd :lol:
jochem zegt
een vuilniswagen stinkt toch ook ? :P
PatrickE zegt
Euro 0 en Euro 1???
Tegenwoordig rijden er al zo veel vrachtwagens met Euro 5 rond, dus de Euro 0&1 zal je niet zo vaak meer tegenkomen.
Beaten zegt
Euro 0 en 1 normen?
Ik vraag me af hoeveel [moderne] nederlandse transporteurs nog met zulke motoren rondrijden. De meeste wagens gaan er na 400.000km uit [dus maximaal 4 á 5 jaar oud] en toen reden ze ook al met Euro 3 rond.
Overigens zouden ze al die oude troep uit oost europa moeten verbannen [of ze zouden zich aan ONZE maatstaffen aan moeten passen, dus ook ONZE rijtijdenwet aanhouden etc.]
Markus zegt
En hoe zit het nou met roetfilters? Die mochten toch niet verplicht worden – hoezo mag dit dan wel?
Istweervandat zegt
@Beaten
Die oude troep uit oost-europa is dikwijls moderner dan ons eigen vervoer.
Niet de grote ketens zullen last krijgen, of de grote transporteurs, maar marktkramers en zelfstandigen die weinig kilometers afleggen met hun oudere vrachtwagen (niet verkocht wegens nog lang niet versleten).
DeAutogids.nl zegt
Euro 0? Ah, vrachtwagens van voor de invoering van de euronorm…
DeAutogids.nl zegt
Geen kermis dus in Utrecht!!
slk zegt
Heb ik dus geen last van met mijn mb axor 1824 bluetec 4.
ZOEF zegt
JA! Meer digitale camera’s! Een uitstekende maatregel! Meer van dat!
Hebben jullie 1984 van George Orwell dan niet gelezen?
Knorrit zegt
@ ZOEF:
Jaja, geweldig hè! En je pasfoto mag tegenwoordig ook nog alleen maar op het gemeentehuis worden gemaakt. De overheid regelt het wel voor ons a.k.a. Big Brother is watching you!
DeAutogids.nl zegt
@ZOEF: ben je onlangs nog in de VK (Verenigd Koninkrijk) geweest? geen stukje snelweg zonder camera. Gans London is becameraad. We gaan die richting toch op.
S line zegt
Strop voor de meeste winkeliers. En het was al een drama! Economisch een slechte maatregel
chris zegt
Ach ja waarom niet De kleine zelfstandigen hebben het al moeilijk genoeg om te concureren tegen de grote keten. Waarom zou de gemeente ze niet nog een handje helpen om over de kop te gaan. Als je dan nog exclusieve dingen wil zal je naar een andere stad moeten
Sorcerer zegt
Prima maatregel. Roetfilter inbouwen kost zo heel veel niet…
Ze zouden sowieso alle auto’s zonder filter moeten verbieden (m.a.w. voor paar 100 euro filter laten inbouwen!). Moet je es kijken hoe fris het straks ruikt als dat gebeurt!
Enige nadeel is dat diesels dan alsnog naar stikstof blijven stinken, maargoed, iig lang niet zo kankerverwekkend meer, en da’s fijn als je opgroeiende kinderen hebt en in de stad woont :)
3p0x zegt
Een roetfilter is niet het enigste wat er in een vrachtwagen moet, er moet ook constant van die dure ad-blue zooi in zodat het filter blijft werken…
Ik vind dit soort maatregelen een beetje onzin en de werking is maar zo beperkt. Als de overheid nou eens schonere brandstoffen zou subsidiëren of zuinige en schone diesels niet zo extra veel belasten qua bpm. Maar goed dat kost natuurlijk teveel geld…dat geld kun je natuurlijk veel beter overmaken naar Afrika ofzo
Mark zegt
Tsja, de overheid wilt en een schoon milieu, en geld innen. Dus ja wat doe je, diesels pesten en daar geld op innen, en met dat geld geen nuttige dingen doen voor het milieu. Met geld ben je er niet :s. Als iedereen van diesel afstapt pakken ze weer wat anders want ja dat geld hebben ze nodig…kortom, dubbele belangen.
Jos zegt
In landen om ons heen kun je al lang goedkoop bio-diesel tanken. Die overheid van ons loopt weer eens achter. En dan via dit soort kostprijsverhogende maatregelen de rekening weer bij de burgers neerleggen.
DeAutogids.nl zegt
bio-diesel heeft niks met euro-motoren te maken. Domme reactie.
daf freak zegt
mijn xf is al aangepast maar voor de mercedes SLAKTROSSEN hebben ze nog niks hahahahahahah betalen maar dafpower rules
daf freak zegt
en trouwends waar zijn we mee bezig hier in nederland het schijn dat het fijnstof wat ernu uit komt via het filter nog schadelijker te zijn voor de gezondheid (kanker verwekend) dus wat schiete we ermee op ??????