Om The Big Five net zo geruisloos te besluipen als dat ze zelf kunnen: Een ouderwetse Land Rover Defender Safari met een pakket batterijen onder de motorkap.
Deze concept is gebouwd en ontwikkeld door de Zuid-Afrikaanse Land Rover specialist Barker Performance die daarbij ondersteuning van de fabrikant zelf kreeg. De EV heeft een 300 volts elektronische inductiemotor die er 80 pk en 330 Nm aan koppel uitperst. Topsnelheid: 60 km/h. Lijkt natuurlijk niet veel, maar dat is meer dan genoeg om geruisloos off-road te hobbelen. Het vermogen van een Range Rover heb je niet nodig in het terrein. Deze Defender is namelijk puur en alleen bedoeld om wild op te sporen.
De actieradius van de vierwielaangedreven concept bedraagt 80 kilometer en dat is natuurlijk wel waardeloos. Na die afstand is het accupakket namelijk uitgeput, maar heb je nog geen giraffe gespot of antilope geschoten. Als je heel snel bent kun je de auto bekijken op de Indaba 2011, een beurs gericht op de toeristische industrie in Zuid-Afrika die morgen eindigt. Ik ga in ieder geval niet, geef mij deze Rolls maar tijdens mijn volgende safari.
bassie zegt
Ja leuk dat electrische rijden, blijft er meer brandstof voor mij over:)
laulau zegt
leuk als je accu leeg is midden in de bushbush met al die wilde dieren. Vind maar eens een oplaadplaats.
Freewarefreak zegt
@laulau: “..in de bushbush met al die wilde dieren..”
En dan kijk ik naar die Laro en zie dat het ding geheel open is. Ik geef onmiddelijk toe dat ik er 0,0 verstand van heb, maarre.. een leeuw springt er zo in.. hoe zit dat? Is dat wel veilig? Of zien leeuwen zo slecht dat ze dat niet zien.. (denkend aan Clarence van Daktari van vroeger.. die was ook zo scheel als een marmot..) ? Anyways.. ik hoop dat de park ranger voor op het stoeltje boven de linkerkoplamp een gun meeneemt..
OT: wel mooi gedaan. Ik denk dat 80 km voor een safari rit niet zo heel weinig is.. je rijdt toch 40 km van de basis weg.. en weer terug natuurlijk. Bedoel maar.. 40 km is meer als Den Bosch -> Eindhoven en terug.
Ferdinand1 zegt
@Freewarefreak: ze hebben idd een gun bij zich. Maar er wordt natuurlijk altijd een veilige afstand gehouden. Neemt niet weg dat er onverwacht toch een beest de auto kan aanvallen..
super zegt
hmm, vraag me af hoe zinnig dit is, die beesten horen/ruiken je toch wel aankomen.
jasperd zegt
Ze moeten die dingen weer met V8 motoren gaan maken net als vroeger
super zegt
@jasperd:
heel weinig landrovers hadden een v8, de meesten hadden volgens mij een 2-2.5L 4 cylinder benzinemotor.
carbert zegt
@super: er zit normaliter een 4 cilinder diesel in, 2.4 volgens mij
super zegt
@carbert:
volgens mij had de 109 serie meestal een 4 cylinder benzine. Mijn vader heeft er een stuk of 3 (109s) gehad destijds, heel erg underpowerede rammelbakken waren het, de 110 was iets beter, maar al net zo underpowered, behalve het v8 model uiteraard.
AudiQuatro zegt
Als je nou de gewone een extra motor met 10pk geeft voor t laatste stukkie! een stuk goedkoper en je hebt er temiste wat aan!
anuspraeternaturalis zegt
Leuk voor safari’s waar men een vaste route rijdt. Maar dan heb je waarschijnlijk alsnog flink wat voertuigen nodig [= duur], want het lijkt mij niet dat-ie binnen enkele minuten is opgeladen.
Ferdinand1 zegt
Ik vraag me af of dat nou fijn rijden is in heel fijn zand.. Kun je met een elektro-motor net zo doseren als met een diesel-motor?? Dat is namelijk wel essentieel voor dit soort auto’s.
carbert zegt
@Ferdinand1: Ik denk het wel, een elektromotor levert zijn maximale koppel constant vanaf 0 toeren per minuut.
timberleek zegt
@carbert:
niet constant. het koppel neemt af bij hogere snelheid.
maar ferdinand1 bedoelt doseren van het gas. juist in dat losse zand wil je niet meteen maximaal koppel, dan graaf je jezelf alleen maar in. het gaat meer om rustig eruit rijden.
of dat goed kan hangt af van het motortypen en de aansturing
Ferdinand1 zegt
@timberleek: juist. Ook omdat elektrovoertuigen geen koppelingspedalen hebben… Valt er minder in te spelen op de auto.
widodh zegt
@Ferdinand1: Als we maar iets kunnen vinden om op elektrische auto’s te zeuren, nietwaar?
Je kan met een controller een elektromotor perfect regelen, ook zijn vermogensafgifte is perfect te regelen, veel beter dan een diesel/benzine motor.
Vind het gewoon een gaaf ding, nooit verwacht dat iemand in Afrika dit zou doen.
timberleek zegt
@widodh:
je kan elektromotoren perfect regelen -> met een goede controller
er zijn ook zal van die goedkope aanpassingen geweest die voor geen meter werken
Ferdinand1 zegt
@widodh: eerst zien dan geloven in dit geval..
laulau zegt
@ Freewarefreak
Ze hebben idd een gun bij zich. Ik ga vaak met mijn opa in Suriname de jungle in (hij woont daar) en wij hebben ook altijd een gun + machete bij.
vegazosten zegt
Iedereen doet alsof een elektromotor rommel is dit terwijl overal in de wereld bijna zga alles in de industrie elektrisch aangedreven wordt.
costyn zegt
Lijkt me wel handig. Die wagens staan toch vaak stil als ze wild aan het observeren zijn. Nog een paar vierkante meter zonnepanelen op het dak en hij wordt constant altijd een beetje bijgeladen. Ja, het zal nooit genoeg vermogen zijn om de batterijen geheel op te laden, maar alle beetjes helpen, en als je toch groen bezig bent… :)
alfamail zegt
Leuk, je kunt stiekum op die leeuwen afsneeken zonder dat ze je horen..
Maar wat als ze je toch ontdekken, en het niet zo leuk vinden dat je zo dichtbij bent gesneekt? Er ZSM vandoor? En dan is ineens je baterij leeg…