Voor een connaisseur gaan we zoeken naar een stijlvolle toplimo om een Volvo S80 V8 te vervangen.
In Nederland word de automobilist aan alle kanten gepest door de overheid: motorrijtuigenbelasting, BPM en accijnzen. Dan zijn er ook nog de extreem hoge boetes in combinatie met de bizar lage maximumsnelheden. Wat dat betreft is het logisch dat iedereen in een relatief modale auto op leeftijd rijdt, met een eenvoudige motor. Je hebt immers geen zin extreem veel kosten. Gelukkig is daar – als een soort doekje voor het bloeden – de Youngtimerregeling nog.
Stijlvolle toplimo
Nu is het zeker niet zo dat deze heilig (of gratis) is, maar je kan het meer zien als een beperkte graaisessie van de roverheid (het is hip om dat zo te noemen). Alles over de Youngtimer-regeling kun je hier lezen. Oscar maakt er al lange tijd gebruik van. Eerst in een oude BMW 535i en nu in een Volvo S80, de versie mét V8! Die auto heeft namelijk inmiddels 370.000 km op de klok en begint wel wat kuren te vertonen. De automaat is bijvoorbeeld niet denderend meer en er zijn nog wat dingen ‘die eraan komen’. Op zich prima, maar het is nu wel tijd om over te stappen naar een volgende auto.
Dat moet een stijlvolle toplimo zijn met een hele dikke motor en dus geen amechtige vier-, vijf of cilinder. Nee, gewoon een hele dikke V8 (of dikker). In principe mag alles, zolang het maar geen BMW of Mercedes is. Oscar ontkent de kwaliteiten niet van die auto’s, maar zoals hij zelf zegt: hij zet geen dames af op adresjes en heeft ook geen zin om blauwe platen te monteren.
De wensen en eisen voor een stijlvolle toplimo met hele dikke motor kun je hieronder bekijken
Huidige auto’s | Volvo S80 V8 (hiervoor: Honda Legend, Cadillac CTS 3.2, ) |
Koop / Lease | Koop |
Budget | € 20.000 |
Jaarkilometrage | 20.000 km per jaar |
Brandstofvoorkeur | Benzine (heel misschien LPG, in elk geval GEEN diesel) |
Reden aanschaf andere auto | Volvo heeft nu 370.000 km op de klok staan |
Gezinssamenstelling | 2 kinderen (6 en 10) |
Voorkeursmodellen | Stijlvolle limo, ingetogen luxe. |
No-Go | Mercedes, BMW, matte lak, bicolor velgen, geblindeerde ramen. |
Hoe komen wij aan de cijfers?
- Verbruik: Spritmonitor
- Brandstofprijs: United Consumers, € 2,389 per liter Super
- Verzekering: gemiddelde van meerdere aanbieders (inwoner Utrecht, 40 jaar, 0 schadevrije jaren)
- Motorrijtuigenbelasting: Belastingdienst
Daimler Super Eight (X350)
€ 21.445
2006
180.000 km
Wat is het?
Een extra lange, extra luxe en extra ingetogen Jaguar XJ. De Daimler Super Eight heeft een Jaguar XJ als basis, maar dan met een grotere wielbasis. Het leder is van een (nog) mooiere kwaliteit en het hout is nog Britser. Kortom, als een Jaguar XJ net eventjes te gewoontjes en een Bentley zwaar over de top. Het is tevens de laatste Daimler die gemaakt werd. Daardoor moet het toch iets van een collector’s item zijn.
Hoe rijdt het?
Verrassend! Het is namelijk een zeer snelle auto die een bocht om kan. De Daimler is namelijk heel erg licht. Daardoor is die V8 met 400 pk voldoende sterk voor aanprekende prestaties. Het is typisch Brits: dus met een zeer verfijnde demping en ietwat geïsoleerde ervaring, maar als je ervoor gaat zitten wil ‘ie best een robbertje vechten. Natuurlijk is het best een groete luxe sloep, maar in dit overzicht is ‘ie verrassend lichtvoetig.
Kosten Daimler Super Eight
- Verbruik: 1 op 8,51
- Brandstofkosten: € 468
- Gewicht: 1.689 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 100
- Verzekering: € 175
- Totale kosten per maand: € 743
Onderhoudsprognose
Een oude luxe Jaguar met veel vermogen. Dat is een garantie voor hoge rekeningen. Newsflash: alle auto’s in dit overzicht gaan je 2-3 mille per jaar kosten aan onderhoud en dan heb je geluk. Dat gezegd hebbende, het is echt een XJ-S uit de jaren ’70. Deze auto’s werden onder Ford-regie gebouwd en dat ging behoorlijk goed. Natuurlijk zijn er de nodige aandachtspunten.
Afschrijvingsprognose
Zoals gezegd, dat zal reuze meevallen. Een goed onderhouden XJR of Daimler Super V8 doet altijd wel 15 tot 20 mille. Dat is precies de vraagprijs van dit exemplaar. Het enige is dat het wat langer duurt voordat een liefhebber voorbij komt zetten. Een foute S-Klasse verkoopt wat dat betreft makkelijker (zij het aan totaal ander publiek).
Lexus LS460 President (UZF40)
€ 19.950
2007
65.000 km
Wat is het?
Het beste dat Lexus kon maken in die periode. De Lexus LS460 is een van de eerste Lexussen waar geen Toyota-versie van is (hiervoor was de LS een Toyota Celsior). Het is een enorme lap auto. Serieus, je moet de auto in het echt zien om te ervaren hoe groot deze is. Vanwege de ingetogen lijnvoering lijkt de auto (veel) compacter dan dat deze is. Het interieur detoneert daarentegen een beetje. Dat maakt de auto meer een super-Avensis dan een Japanse S-Klasse. Zo erg als de oudere LS’en is het niet, maar ook in 2007 kon het wel iets strakker en hoogwaardiger. Sorry.
Hoe rijdt het?
Zoals @bart1976 zegt: in een BMW rijdt, in een Lexus word je gereden. De LS is bijna komisch afstandelijk, want het sturen gaat kunstmatig en bijzonder licht. Geluiden dringen nauwelijks door. Die V8 is namelijk écht heel erg stil. Wellicht dat ‘ie ietsje te deinerig is, maar dat past wel bij het karakter. Het is bijna Amerikaans. Die combinatie van comfort en controle die de Daimler heeft, moet de LS ontberen. Maar als je naar Zuid-Frankrijk zoeft is het de ideale compagnon. Het is typisch zo’n ‘160 km/u op de cruise control-auto’. Boven de 200 rijden kan prima, maar vindt ‘ie beduidend minder prettig.
Kosten Lexus LS
- Verbruik: 1 op 8,19
- Brandstofkosten: € 487
- Gewicht: 1.945 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 117
- Verzekering: € 175
- Totale kosten per maand: € 779
Onderhoudsprognose
Het is een Lexus! Dus je hebt geen onderhoud, toch? Ah, die oude misvatting. We hebben het hier over een grote limousine die nieuw meer dan een ton kostte. Onderhoud daarvoor is altijd zeer prijzig. Sowieso, Lexus heeft soms wonderlijke prijzen voor onderdelen (zoals wel vaker bij Japanse merken). Dan kan iets triviaals ineens heel erg kostbaar zijn. Nog altijd is het verreweg de betrouwbaarste auto in dit overzicht, maar je zal er wel degelijk veel aan kwijt zijn om het te onderhouden.
Afschrijvingsprognose
Net als bij de Daimler valt het heel erg mee. Lexussen schrijven in het begin relatief veel af, maar dat wordt minder naarmate de auto’s ouder worden. Goede Lexussen brengen altijd veel geld op. Goedkope LS-en zijn dan ook bijna niet te vinden. Dus over een paar jaar vang je er altijd nog wel 10-15 voor. Voor het type auto niet verkeerd.
Audi S8 (D3)
€ 19.950
2006
140.000 km
Wat is het?
Een bijzondere formule die ergens gewoon werkt. Deze generatie van de S8 ziet er namelijk geweldig uit. Strak, eenvoudig en tijdloos. Natuurlijk, sommigen vinden het lijken op een A6 en een A4, maar een Audi S8 is niet voor de poseurs. Een ander hoogtepunt is het interieur van deze generatie S8, dat was namelijk fenomenaal voor zijn tijd en anno 2024 is het nog altijd niet verkeerd. Het voordeel is dat het (verouderde) scherm weg klapt. Veel auto’s hebben zo veel techniek aan boord, dat ze er 10 jaar later bejaard uitzien. Zo niet bij de Audi S8.
Hoe rijdt het?
Oh ja, wacht: we vergeten helemaal te verklappen dat er een Lamborghini V10 in zit!!! Dat is kolder, heel strikt genomen is het een Audi 4.2 met twee cilinders eraan. Maakt verder niet uit, de motor klinkt namelijk fabeltastich. Het is geen ’zingende’ V10, maar eentje die mechanisch en complex klinkt (wat de motor ook is natuurlijk). De prestaties zijn goed, maar de transmissie is al wat ouder. Ook is het gewicht vrij hoog en het koppel vrij laag. Verder is het een sportief afgestelde Audi A8, geen raszuivere sportsedan.
Kosten Audi S8
- Verbruik: 1 op 6,31
- Brandstofkosten: € 632
- Gewicht: 1.940 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 117
- Verzekering: € 195
- Totale kosten per maand: € 944
Onderhoudsprognose
Nou, open maar een aparte bankrekening. Alles bji de Audi S8 is namelijk duur, heel erg duur. Dat is de reden waarom ze zo goedkoop in aanschaf zijn, natuurlijk, want de rest is heel erg duur. Onderdelen: duur. Onderhoud: duur. Dat gezegd hebbende, die V10-motoren zijn eigenlijk niet heel erg slecht. Natuurlijk, met 10 bougies loopt een beurtje in de papieren, maar het is een veel betere motor dan BMW in de M5 gebruikte. Er zit heel erg veel op dat allemaal wel een keer kapot gaat.
Afschrijvingsprognose
Goed nieuws: de meeste afschrijving is al (lang) achter de rug. Maar in tegenstelling tot de andere auto’s in dit overzicht, kennen grote Audi S-modellen veel diepere dalen soortgelijke BMW’s en Mercedesen. Dus dat gaat nog wel zakken in waarde tot 10 mille als je er mee gaat rijden.
Yolo: Maserati Quattroporte DuoSelect (M139)
€ 19.950
2007
125.000 km
Wat is het?
Een raszuivere YOLO! Het gaat om de vijfde generatie Quattroporte van Maserati. Zonder het direct door te hebben, is het een meesterwerkje geweest. Zelfs Maserati wist niet hoe ze de magie nog een keer tot leven konden brengen. Het is een vijf meter lange limousine met een Ferrari-achtcilinder.
Hoe rijdt het?
Het is heel erg afhankelijk van wat je wenst van een grote limo. De motor heeft niet enorm veel koppel en moet toeren maken voor voldoende power. De grootste dissident is de transmissie: die is traag, schokkerig en in automatische modus best hopeloos. Het is op zich wel een geinige ervaring, want de klappen die de bak uitdeelt, ervaar je niet in een nieuwe auto.
Je ‘leert’ met de bak te leven. Maar met deze auto draait het niet om maximale prestaties, maar om het stuurgedrag. De balans is fabeltastisch. Met een leeggewicht van 1900 kg kun je de QP onmogelijk lichtvoetig noemen, maar dankzij de gewichtsverdeling valt het veel minder op. Oh, de 4.2 motor klinkt werkelijk geweldig.
Kosten Maserati Quattroporte
- Verbruik: 1 op 5,78
- Brandstofkosten: € 689
- Gewicht: 1.880 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 117
- Verzekering: € 215
- Totale kosten per maand: € 1.021
Onderhoudsprognose
Nou, berg je maar! Het valt op zich wel mee. De Quattroporte is niet eens zo’n heel onbetrouwbare auto. Het is echt niet zo dramatisch als met de jaren ’80 Biturbo’s. Het grote probleem is de transmissie. Deze is zo betrouwbaar als de klimaatdocumentaires waar wappies naar kijken.
Er kan op zich best wat kapot aan een Maserati Quattroporte en er gaat veel kapot aan een Maserati Quattroporte. Het is duur om te fixen, uiteraard. Zorg dus dat je een exemplaar hebt waar aantoonbaar voor gezorgd is. Dat hoeft echt niet de Maserati-dealer te zijn (mag wel natuurlijk), een goede specialist kan net zo goed zijn.
Afschrijvingsprognose
Dan komen we toch even terug op de transmissie. De DuoSelect is zeer kostbaar om te vervangen. 5-10 mille be je zo kwijt. En je komt altijd wel een keertje aan de beurt. De Automatica’s beginnen bij 25-30 mille en kosten dus ‘1 reparatie’ meer. Quattroportes met wat gebrekkig onderoud en hoge kilometerstanden doen op dit moment in de handel minder dan 10 mille. Dus ondanks de lage spotprijzen zijn kan het nog wel eventjes verder dalen.
Conclusie
Het zijn allemaal winnaars, natuurlijk! Met geen van bovenstaande auto’s zul je ooit het gevoel hebben de verkeerde auto te hebben gekocht. Het meest verstandig lijkt ons de Lexus. Een onverwoestbare v8, deugdelijke electronica en dit geval een zeer fris exemplaar. Het is alleen saai tot en met. De Daimler is de grote verrassing: ware luxe, klassieke uitstraling en een flinke verrassing onder de motorkap. Als je niets met gadgets hebt: kies de Daimler. Over 20 jaar is dat nog steeds een stijlvolle toplimo. Ga niet in de Maserati rijden zonder oordopjes. We herhalen: ga niet in de Maserati rijden zonder oordopjes.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droomauto!
Robert zegt
Het hart zegt: Audi S8
Het verstand zegt: Lexus LS600h
Maar als je de maandkosten van om het even bij welke auto nuchter aanschouwt, dan is de conclusie gerechtvaardigd dat je dit soort auto’s alleen zakelijk kunt rijden of als een heel prijzige hobby moet beschouwen.
Richmond zegt
het hart zegt Maserati of Daimler. Verstand zegt Daimler of Lexus
sabrerator zegt
Dus de Daimler is de juiste keuze. Verstand én hart. En uiteraard mijn keuze.
Had ik het geld, dan was die nu niet meer beschikbaar geweest voor de aanvrager, want onderweg naar mijn oprit.
milanomt zegt
Met een beetje zoeken kan je de Quattroporte ook met ZF vak vinden in deze prijsklasse. Dan rijdt ze wat meer als een limousine. Zijn in Nederland behoorlijk wat specialisten, ken er zelfs eentje die er voor €55,- per uur aan werkt en er veel ervaring mee heeft. Qua betrouwbaarheid wel gelijk met die Daimler eigenlijk hoor! Misschien dat onderdelen OEM iets makkelijker is alleen. Met deze wagens in dit lijstje (behalve de Lexus )verwacht ik eigenlijk niet dat je minder dingetjes aan de auto gaat krijgen, dus of een minutieus onderhouden exemplaar zoeken of die Volvo grondig aanpakken.
BMWinhetkwadraat zegt
Van dit lijstje zou ik voor de Daimler of Audi gaan, Lexus toch wat te saai en Maserati lijkt mij wat te spannend.
Als het iets minder stijlvol mag staan er ook nog een paar knalgele Chargers met V8 op marktplaats, ook altijd leuk zo’n amerikaanse V8.
Richmond zegt
alleen zijn dat geen limousines
kadett83 zegt
Een Jaguar XJ?
kniesoor zegt
Stuk voor stuk aantrekkelijke oto’s, elk op hun eigen manier, voel bij de aanblik van allemaal wel iets van hebberigheid opkomen. Zal erg van de persoonlijke smaak van aanvrager afhangen welke het uiteindelijk zal moeten worden.
larsieboy zegt
370k, die Volvo is net ingereden
Maar ik zou voor de Daimler gaan ik heb hem als “normale” jaguar versie gehad en veel comfort rijdt goed voor en achterin veel ruimte
Defender zegt
Achterin veel ruimte?? 😂 In een Jag of Daimler, zelfs in de lwb-versies heb je minder ruimte achterin als in een Golf!
William zegt
“Geblindeerde ramen”. Dus hij wil geen grijs kenteken versie? ,-)
Rob zegt
Zo’n Audi S8 is mooi oud geworden. In theorie ook het enige juiste antwoord op deze adviesvraag. Maar wil je dit ook echt? Nu zou de aanvrager best wat gewend zijn met de Volvo S80, maar je moet zo’n Audi S8 wel echt als hobby zien, anders is de lol er gauw af denk ik.
Misschien is een maatje kleiner, een klasse lager, geen slecht idee. Ik noem een Jaguar XF, Opel Insignia OPC en hoewel het op het no-go lijstje staat, Mercedes E-klasse (W212, van voor de facelift). Het zwarte exemplaar wat autoblog ooit getest heeft is me altijd bij gebleven. Lekker bonkig, beetje rauw, maar ook wel een statige auto. Doet een beetje denken aan de Jaguar XJ generatie X300, het valt allemaal precies op de juiste plek.
https://www.autoblog.nl/nieuws/rijtest-video-mercedes-e500-avantgarde-26280
sabrerator zegt
Even op Marktplaats gekeken. Die gegevens die bij de Daimler staan, met name de prijs, wijst naar een Jaguar Super V8. Zelfde uitrusting als een Daimler, maar geen Daimler.
De foto’s bij het artikel is de Daimler zoals je hem wilt. Met tafeltjes achterin en de console met gescheiden klimaatregeling en houtafwerking. Liefst nog met twee achterstoelen in plaats van een bank. Maar die zijn uiterst zeldzaam en als je er een vindt, vaak boven de €30.000,-.
Rob zegt
@sabrerator;
Hoewel de X350 generatie XJ absoluut een mooie wagen is, mist het in mijn ogen de charme van de generatie ervoor. De proporties van de X300 en X308 zijn wat mij betreft ook veel mooier.
Er staat van die generatie een heuse Daimler Double Six te koop. Waanzinnig gewoon (al vind ik stiekem een XJR zonder chroom nóg fraaier):
https://www.autowereld.nl/daimler/double-six/6-0-v12-century-lwb-origineel-nl-munsterhuis-geleverd-39391408/details.html
sabrerator zegt
Een andere overweging is de opvolger, de X351. De laatste XJ.
De “Callum” versie. Die zijn er ook in LWB in die prijsrange. Privacyglas is daar niet standaard op aanwezig, ik zie regelmatig LWB’s met normaal glas achterin.
Zoek een lekkere 5.0 V8 in Portfolio versie en je hebt weinig meer te wensen.
Jagris zegt
Maar natuurlijk de Jag. De enige limo die tijdloos is in dit lijstje en als bonus een fantastische motor.
iphonistvongates zegt
Er is er maar 1 die met het Ferrari Dark Red Carpet Treatment komt en door zeer kundige mensen (Takumi) in elkaar is gezet. Ze dragen sneeuwwitte handschoenen en bewegen perfect synchroon en als hun taak er op zit doen ze een diepe buiging richting de Lexus. Tevens kunnen je binnen- en buitenoren kennis maken met ene Mark Levinson…. the sound of silence is immersive!
Benny_Weisz zegt
Op de Lexus na, allemaal money-pits……
En als je toch een hekel hebt aan geld, kijk eens naar een VW Phaeton W12…..
tenaci zegt
De man heeft al een CT-SCAN gehad. Voor het budget kan je een kneuter nette STS-V vinden. V8 met supercharger en 475 pk….
Just sayin’
racerx zegt
Denk dat ik dan eens naar een Phaeton V8 ging kijken, liefst een wat latere. Zal ook wel wat aan kapot gaan zo nu en dan, maarja. That’s life. Rijdt wel subliem.
205GTI16 zegt
Lol zou mijn zoektocht kunnen zijn.
Gereden uit deze lijst:
-Niet de SuperV8, maar een XJR, mooie stijlvolle wagen, maar de technische zaken zoals navigatie waren al oud bij aanschaf…
-LS460, zoals jullie al typen een zeer grote sloep, ik ruilde mijn E39 M5 erop in, en dat leek ernaast een VW Golf. Hij paste krap aan in de garage van 6×3 meter.
Voordelen:
Geluidssysteem van Mark Levinson, niet normaal zo goed, is later ik meen vanaf 2008-2009 gedowgrade dus ga voor de 2007 variant.
Verbruik interesseerde mij nooit wat maar tijdens 1 zuinigheidsritje 1:14 gehaald wat bizar is met een V8.
Techniek komt ouderwets over, maar hallo 2007 en indien alle systemen aanstaan kun je met de handen van het stuur debocht door, ik meende na 1 minuut moet je wel even je stuur aanraken anders mindert hij vaart..
Nadelen:
Motor kapot doordat de nokkenas brak, Lexus nam de klacht niet serieus (eerste reactie vast niet dealeronderhouden, terwijl alle rekeningen van alle Lexusdealers erbij zaten). Als je een Lexus rijd ga aub naar Zwolle, Louwman staat op hetzelfde level als PON bij Volkswagen.
-Draagarmen zijn een gevoelig punt en daar zijn er veel van
Nu aan het sparen voor de Quattroporte, wel met de ZF bak!!!! Mijn aanrader voor de opdrachtgever
driver79 zegt
Zonder twijfel Lexus. Wil mij niet elke keer zorgen maken of iets heel blijft. Ik neem het plastic interieur voor lief. Zuid Frankrijk here we come!
Andreivierfunf zegt
Jammer dat de Benz en BMW geen opties zijn. Een donkerblauwe W221 S600 met die “heel veel spaken” velgen is gewoon fraai chique. Hetzelfde geldt voor een donkergroene 760Li.
Oopelkadet zegt
Die Audi D3 is mooi maar DE defnitie van VAG: alles maar dan ook echt alles gaat stuk en alles maar dan ook echt alles kost 3 of 4x wat een normaal iemand zou moeten vragen. Zelfs Ferrari maakt het niet zo bont als VAG met Audi’s en dan met name de D3. Van luchtveerpoten van 2k per stuk tot onrepareerbare automatische kofferdeksels, die gewoon steeds op de gekste momenten open springen tot hengsels tot deurgrepen, schermen, distributie echt de Audi D3 is het school voorbeeld van VAG hoe er geld gemaakt wordt op autos. Nooit, nooit meer.
ouwedibbes83 zegt
Hoe lang heb je m gehad?
camber24 zegt
Doe jezelf en iedereen die je tegenkomt een plezier en kies de Maser. Totaal idiote keuze. Je loopt er compleet op leeg, maar dat geluid… Die schoonheid. Iedereen die je tegenkomt zal direct van je houden. Kleine jochies steken duimpies omhoog. Mooie vrouwen vallen direct in katzwijm. Man, je leven wordt zoveel beter.
JelmerS zegt
Je krijgt zeker een innige relatie met de lokale pomphouder!
mc96 zegt
Al deze auto’s zijn dure auto’s. Aanschafprijs is misschien laag. Om het rijdend te houden zoals het bedoeld is moet je er serieus geld in stoppen. Ik zou gewoon kiezen voor een wat modalere auto als je toch niet echt veel geld kunt uitgeven aan een auto. Youngtimer of niet.
DeWitteCondor zegt
Het budget is wederom erg krap. Ik ben altijd benieuwd hoeveel er al opzij is gezet voor onderhoud. Bij een auto als deze: zet nog maar een keer het aankoopbedrag opzij voor de komende 5 jaar en dan heb je nog mazzel. Er kan veel stuk en dat gaat het ook.
Koop je met je verstand: neem er geen een, maar als je toch per se wil dan de Lexus. Koop je met je hart: doe de QP met een reservepot van 25k en alleen als alles klopt aan die auto bij aankoop.
petroldrinker zegt
Beetje overdreven wel, in mijn ervaring zijn het juist de gebruikte trutteschuddebakjes zoals de swiftjes, cliotjes, golfjes etc die veeeeeel meer kosten hebben door alles dat kapot gaat dan de normale autos
Variomatic zegt
Alleen de S8 of de Quattroporte. De rest is slaapverwekkend saai. Het leven mag wel wat meer kleur hebben!!
petroldrinker zegt
Je wilt een luxe sedan, maar geen geblindeerde ramen? WTF? wil je graaag in een vissekom rijden ofzo? zal dat nooit snappen dat mensen geen geblindeerde ramen willen. Ik baal juist dat de voorruit en voor zijruiten niet geblindeerd mogen worden maar dat terzijde:
De Maserati dacht ik ook direct aan zonder de lijst te lezen, maar de Audi zou een 2e keuze zijn van dit lijstje. Bentley Continental Flying Spur met heel goed zoeken wellicht?
shicomm zegt
De daimler is op zich wel gaaf maar misschien net iets té niche ?
Een gewone jag is dan misschien een iets veiligere keuze..
De lexus is wel iets wat je ding moet zijn , qua looks zal ie het iig niet gaan winnen.
Toch is de luxe en vooral de rust wel iets wat het tot een zeer fijne reisauto maakt.
Ook de LS is niet goedkoop qua onderhoud maar in vergelijk met sommige anderen valt het nog een soort van mee , helemaal als de de geweldige red carpet service meeteld.
Waar ik normaal gesproken niet zoveel met audi heb is deze S8 er toch wel eentje om in de smiezen te houden.
Misschien valt ie snel af omdat ie teveel duitse trekjes heeft maar een V10 is écht een feestje.
Gezien het budget is het niet echt een verstandige aankoop denk ik..
De maserati is het helemaal als het om stijl gaat.
Als je zo’n “oude” quatroporte hoort dan vraag je je toch af waarom dat heerlijke geluid er tegenwoordig niet meer is..
Zo’n ding netjes houden kost je alleen wel goud geld..
Lastig !!!