Een stijlvolle supercar voor 125 mille. Wat moet je dan eigenlijk kiezen?
Dat we oud worden, realiseerden wij ons met het de komende aanvraag van Carl. Hij is namelijk al 15 jaar fervent volger van Autoblog. En ja, Autoblog bestaat alweer bijna 20 jaar. Ja, 20. Het gaat hard! Waar wij artikelen schrijven over auto’s, heeft Carl wat harder en slimmer gewerkt.
Na 15 jaar werken heeft hij het namelijk voor elkaar dat hij eindelijk een bijzonder leuke auto kan kopen. Gefeliciteerd! Natuurlijk is het voorwerk, het internet afstruinen en auto’s kijken bijna net zo leuk als het kopen en rijden zelf. Hij zoekt een stijlvolle supercar. Dus iets met een beetje beleving en emotie, maar geen heftig bespoilerde tuning-special of trackdayspeeltje.
Stijlvolle supercar
Op dit moment heeft Carl al een flinke garage met vervoersmiddelen:
- BMW iX ’22
- BMW iX1 ’23
- Mercedes-Benz Vito Lang Dubbelcabine ’22
- VW Kever Ragtop ’74
- VW T1 “Samba” ’72
- Chamonix 356 Speedster ’22
- BMW GS1250 Adventure ’22
- Aprilia RSV 1000R Factory Bol d’Or ’07
- Dacuati 749 Xerox ’96
Allereerst: dat is een toffe verzameling! Daar mist er eentje bij en dat is dus een stijlvolle supercar. Carl heeft zo’n 125 mille te spenderen aan een nieuwe gebruikte auto. Ja, sowieso gebruikt, dus we kunnen op Marktplaats gaan zoeken! Ten eerste omdat je voor 125 mille nieuw tegenwoordig niet zoveel meer hebt. Dat niet alleen, hij zoekt iets dat ook een verstandige investering is.
De wensen en eisen voor een stijlvolle supercar kun je hier lezen:
Huidige / vorige auto’s: | BMW iX (zie tekst) |
Koop / lease: | Koop |
Budget: | € 125.000 |
Jaarkilometrage: | 10.000 |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Investering / Jongensdroom |
Gezinssamenstelling: | Getrouwd – 2 kinderen (9-7) |
Voorkeursmerken / modellen: | Ferrari F430 |
No-go merken / modellen: | Auto’s zonder ziel |
Disclaimer: kies vooral wat je leuk vindt. Een goede investering doen is mooi meegenomen, maar veel lol met je aanschaf misschien nog wel veel meer. En onthoud: zolang je ‘m niet verkoopt is er ook geen afschrijving!
Mercedes-AMG GT S (C190)
€ 108.500
2017
100.000 km
Oef, dit is een lastige. De Mercedes-AMG GT is namelijk een auto die op de scheidslijn zit van stijlvol en fout. In vergelijking met een 911 is het wel een meer bijzondere auto, ondanks het gebrek aan een Porsche-badge. De lange neus, die fraaie achterzijde: dit is een bijzonder gave auto. Voor het stijlvolle effect: probeer geel, rood en andere felle tinten te vermijden. Echter, zoek wel iets met een aparte exterieur- en/of interieurkleur.
De AMG GT zonder S is al snel zat, maar de meeste exemplaren zijn een ’S’. Dan heb je 510 pk en 700 Nm. Qua rijden zit het tussen en GT en een 911 in. In alle opzichten is het meer een sensatie c.q. beleving om in de AMG GT te rijden in plaats van een 911. Qua restwaarde denken we dat deze nog een beetje zal afschrijven. Een speciale GT R of GT C is aanzienlijk duurder en niet meer stijlvol.
Porsche 911 Carrera GTS (991)
€ 119.500
2015
50.000 km
Je kan ook een Porsche 911 kopen. Het is een nogal saaie keuze. Want tussen al deze mooie auto’s heb je een redelijke middle of the range pre-facelift 991 GTS. Het is de laatste 911 met atmosferische motor. Maar om eerlijk te zijn: niet doen. Ondanks dat het een heel erg goede auto is, is ‘ie enorm saai en krijg je niet echt veel waar voor je geld.
Een nieuwe 718 GTS (ook met een atmosferische zescilinder) is een klein beetje duurder. De GTS is nog wel een beetje een stijlvolle 911, voor zover dat mogelijk is. Als je de tofst rijdende 911 wil en looks je niet uitmaken, ga op zoek naar het mooiste exemplaar qua 911 GT3 van de 997-generatie, dat is peak-911. En ook geen slechte investering. Alleen in de verste verte niet stijlvol te noemen.
Maserati GranTurismo Sport (M145)
€ 105.000
2018
30.000 km
Als het om stijl gaat, scoort een Maserati een stuk hoger dan een Mercedes-AMG. De GranTurismo is een bijzonder fraaie coupé, wellicht dat Maserati niet al te veel afwijkt van de auto. Normaliter zijn Maserati’s niet echt waardevast, kijkt maar naar de prijzen van 3200GT’s, Ghibli’s, Gransports en vroege Quattroportes. Echter, voor de latere Quatroportes en de Gran Turismo’s schijnt er een grotere markt te zijn.
Zorg er in elk geval dat je een bijzonder uitvoering hebt in een aparte kleurstelling of met afwijkende hardware, dat levert namelijk altijd extra geld op. Het hoogtepunt van de GranTurismo is de motor, want die atmosferische V8 geeft de auto een extra dimensie. De latere modellen zijn erg zeldzaam, dus uiteindelijk zal het met de restwaarde wel goed zitten. Alleen is ie nu nog te jong om volgend jaar met winst te kunnen verkopen.
Aston Martin V12 Vantage
€ 122.000 (Duitsland, handelaar)
2013
20.000 km
In principe is een Aston Martin niet een goede belegging, want de meeste exemplaren willen flink afschrijven. Het zijn ook vaak min of meer dezelfde auto’s met een iets andere badge (DB9, DBS, Virage, Vanquish). Daarom adviseren wij vandaag de Aston Martin V12 Vantage. Nee, dat is niet de meest stijlvolle Aston Martin (dat is de Virage).
Maar waarschijnlijk wel de versie die het meest gaat toenemen in waarde. Of in elk geval minder hard afschrijven. In dit geval heb je de dikke V12-motor in het chassis van de kleine Vantage. Ga niet voor de S, maar het gewone type. Die heeft namelijk de handbak. En met 510 pk heb je voldoende vermogen om jezelf te vermaken. Ook is de versie met handbak beduidend waardevaster.
Ferrari 612 Scaglietti HGTS (F-137)
€ 119.000 (Duitsland)
2008
25.000 km
Zelf noemde je de Ferrari F430. Ondanks dat dat misschien de meest perfecte instap-Ferrari is, is het niet de meest stijlvolle Ferrari. Die eer gaat, wat ondergetekende betreft, namelijk naar de Ferrari 612 Scaglietti. Het is een auto die even moet groeien voordat je ‘m kan waarderen. Wat heel erg helpt is een fraaie kleur (geen felle tinten) en een setje goede 20 inch wielen. Het HGTS-pakket maakt de auto een stuk sportiever dan standaard.
Nu is de Scaglietti standaard zeker niet week te nemen, maar de HGTS biedt een hoop scherpte extra zonder dat het teveel ten koste gaat van het comfort. Het hoogtepunt is die V12. Het is een van de laatste Ferrari’s met de klassieke Colombo V12. Met 540 pk is het geen racemonster, maar vergeet niet dat deze auto alsnog met gemak 320 km/u haalt. Je zult het wel moeten doen met de F1-bak, de handbak is zeldzaam en extreem kostbaar. Zó slecht is de F1 in de 612 Scaglietti namelijk niet. Qua restwaarde lijken ze een klein beetje in de lift te zitten. Zeker nette exemplaren met weinig kilometers en het HGTS-pakket.
YOLO: Bentley Continental R Mulliner
€ 124.500
2000
130.000 km
Als je iets zoekt dat stijlvol is, kijk dan niet verder. We zaten even te kijken naar een Bentley Continental GT. Daar zijn ook bijzondere uitvoeringen van. Het probleem is dat ze zakken in prijs en best wel hard ook. De Continental R Mulliner is echter nog een echt handgebouwde Bentley met ouderwets hopeloos vakwerk. Je hebt namelijk overal leer, aluminium, chroom, hout, nog meer hout en ontiegelijk veel klokken. Wat ook leuk is, voor een luxe auto is het echt een beleving om er in te rijden.
Er zijn maar een paar versnellingen, maar deze benzinemotor levert meer dan 800 Nm aan koppel! Zonder dat je meteen als een idioot deelneemt aan het verkeer, ben je toch heerlijk aan het autorijden. De kosten om het allemaal rijdend te houden zijn uiteraard niet mals. Maar zelfs in een gezelschap waar auto’s veel verbruiken, is dit een uitzondering.
Extra YOLO: McLaren MP4-12C
€ 104.500
2012
60.000 km
En nog maar een laatste Yolo. Ja, we weten het. Dit is geen Ferrari. En het is geen stijlvolle auto. Maar zover mogelijk met supercars, is de McLaren MP4-12C bijzonder stijlvol. We gaan niet zeggen dat je incognito door het leven kan in een MP4, maar in vergelijking met een Lamborghini of zo blijf je redelijk onder de radar. Het mooie is dat je voor relatief weinig geld namelijk een volbloed supercar hebt.
Eentje met 600 pk, vleugeldeuren, een middenmotor en koolstofvezel chassis. McLarens zijn duidelijk minder geliefd dat Ferrari’s, maar als occasion-koper kun je daar voordeel mee doen. Qua restwaarde, zoek een bijzondere uitvoering met zoveel mogelijk MSO-goodies. Daarbij kunnen we ons ook niet veel voorstellen dat ‘ie nog verder gaat zakken. Toch?
Conclusie:
Het is nog een hele zoektocht! De combinatie ‘stijlvol’ en ‘waardestijging’ is een lastige. In de meeste gevallen zijn juist niet de stijlvolle auto een slimme investering. De lichtgewicht bespoilerde modellen moet je dan hebben. Dat gezegd hebbende, de Ferrari 612 Scaglietti sluit goed aan op de wensen en eisen voor een stijlvolle supercar. Zelf zouden we gaan kijken naar die Aston Martin. Dat is Rico Verhoeven in het pak van James Bond.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
Alfarobert zegt
Ik zou zelf als ik het geld ervoor had altijd gaan voor de Maserati Gran Tourismo of de Aston Martin
SpiderIV zegt
Met wens 1 “Stijlvol” kan je je zoektocht beperken tot Italiaans of Engels.
b088y zegt
Jaguar f-type 5.0 V8.
Of een SVR van de 1e generatie, maar Mischien te veel spoiler.
Of gewoon de normale V8 coupe van de eerste generatie, heb je nog 50k over, Mischien nog wel mooier (cleaner), machtig geluid, mooie klassieke lijnen.
Richmond zegt
Ik vind de 456GT stijlvoller dan de scaglietti, en liever een continental T of arnage.
gforce zegt
Ik vind de AMG GT erg mooi blijven, maar dan wel die eerste lichting, zonder alle opsmuk. Juist die simpele vorm maakt m dan echt een mooie auto, mooier dan de SLS destijds. En de scaglietti blijft de mooiste. Wat een design is dat.
mrcabdrivert zegt
Voor dat geld koop je dus een ‘huidige’ generatie Audi R8 V10 Plus – mijn keuze zou heel snel gemaakt zijn. Gelukkig valt er over smaak niet te twisten :)
rollingstoned zegt
Over smaak valt wel degelijk te twisten. In smaak zit namelijk wel degelijk een ontwikkeling. Zoals kleine kinderen voornamelijk van zoet houden, eenvoudige kinderliedjes het mooiste vinden wat er is, een slagroomtaart in je gezicht het toppunt van humor en een een felgekleurde tekening aan de muur het toppunt van kunst vinden, maar in hun latere leven andere smaken, muzieksoorten, humor en kunst gaan waarderen.
En dat komt niet helemaal vanzelf ; dat moet je echt bewust ontwikkelen. En dat gaat bij de een verder dan bij de ander. Zo blijven sommige mensen hun hele leven culinair bij de hamburgers en de patat hangen, en krijgt een ander een voorkeur voor meer exotische, ingewikkelde smaken. Blijft bij de een een huilend zigeunermeisje aan de muur hangen, en komt er bij de ander abstracte kunst in huis. Blijft de een zijn hele leven ontroerd worden door de Zangeres zonder Naam, en krijgt de ander meer behoefte aan diepgaandere en ingewikkeldere muziek. Gaat de een literatuur lezen, en blijft de ander in de Donald Duck-fase hangen.
Nu leven wij al sinds de jaren 60 in een cultuur die doorwrocht is van het waardenrelativisme, waardoor je ab-so-luut niet mag zeggen dat de ene smaak / voorkeur / liefhebberij beschaafder, ontwikkelder of verfijnder is dan die van een ander, dat ‘lage’ cultuur van hetzelfde niveau is als hogere cultuur, maar intussen weten we natuurlijk allemaal wel dat dat absoluut niet zo is. Dat is overigens niet hetzelfde als minderwaardig. Om Shakespeare of Goethe te kunnen lezen, is nu eenmaal het een en ander aan scholing en ontwikkeling nodig (en dat niveau zal ik ook never nooit niet halen), en dat is niet iedereen gegeven. Alle idealen ten spijt, zijn mensen nu eenmaal in de aard allemaal ongelijk, en dat moeten ze vooral ook blijven.
Maar in de praktijk merk je dus dat over smaak wel degelijk valt te twisten ; mensen die een bepaald niveau voorbij zijn, of een bepaald niveau nog niet bereikt hebben, zullen elkaars smaak onmogelijk kunnen waarderen, maar je kunt wel proberen iemand een stapje ‘hoger’ te leren waarderen. Het is namelijk niet 100 % gebonden aan intelligentie, maar voor een heel groot deel ook aan blootstelling, aan gewenning, aan leren proeven/kijken/luisteren/begrijpen. ;-)
pignon zegt
Goede uitleg. Maar wat zou jouw keuze of suggestie zijn?
rollingstoned zegt
Iets Italiaans of Brits uiteraard, én analoog ;-)
autogeak zegt
Jij bent vast leuk op feesten en partijen.
Onehp zegt
Liever hem dan jij
roverbmwdriver zegt
Een interessante analyse hoe smaken verschillen, die ik zeker onderschrijf. Nochtans ontkent dit niet de stelling, dat over smaak niet valt te twisten, maar mijns inziens bevestigt dit eerder de stelling dat smaken verschillen. Met mijn zoon, een begin twintiger van veertig jaar jonger dan ik, twisten wij regelmatig over de ideale auto(‘s) en de conclusie is steeds dat we elkaar in waarde houden, maar dat onze smaken duidelijk verschillen.
In de bovenstaande voorbeelden zou ik kiezen voor de 612 en net zolang zoeken tot er een handgeschakelde vrijkomt, waarmee ik me realiseer dat dit een bijna onmogelijke opgave zal zijn. Zelf heb ik gekozen voor wat meer diversificatie in mijn wagenpark in plaats van één of twee echte supercars. Maar mijn wagenpark laat zich inmiddels niet meer samenstellen binnen het bovengenoemde budget.
mp014 zegt
Dat zou ik ook doen, of een oldtimer e-type
Elucky zegt
Ferrari FF? Smaakgevoelig wel.
jibbe zegt
Keuze is beperkt maar Ferrari FF, dan kunnen de kids ook mee.
Wel zo gezellig, of als dat juist niet is wat je wilt:
Honda nsx
pignon zegt
Prachtige uitdaging om 125k stuk te slaan voor extra garagevulling. Die 612 is supermooi. Zeker als je de one to one uitvoering hebt zoals op de foto’s getoond. Ervan uitgaande dat er nog wel een extra plekje in de garage is zou ik een Maserati Gran Turismo of Gran Cabrio nemen van ongeveer 60k en dan nog een nieuwe Alpine A110 erbij. Heerlijk!
bakkerst zegt
Als het geld niet perse op hoeft, kun je ook eens kijken naar een Alfa Romeo 4C, ze kosten ongeveer de helft van het budget, maar zakken doen ze waarschijnlijk niet echt meer gok ik, en het rijd waarschijnlijk ook best aardig.
Persoonlijk zou ik waarschijnlijk iets in de richting van een GT zoeken, dus inderdaad de Ferrari de Maserati of de Aston Martin..
Svenska II zegt
Ik zou, zeker als investeren een rol speelt, met zo’n budget meer naar een klassieker kijken…Een E-Type springt te binnen bijvoorbeeld
Svenska II zegt
Ik zou, zeker als investeren een rol speelt, met zo’n budget meer naar een klassieker kijken…Een E-Type springt te binnen bijvoorbeeld
cossiekiller zegt
De V12 Vantage gewoon doen!
Modern, snel zat en zelfs in een kleurtje nog stijlvol
keecee zegt
Lexus LC500 zonder de h. 🤫 stijlvol en een v8, met een interieur om je vingers bij af te likken.
Johanneke zegt
Wel even een werkend scherm in laten bouwen. Maar voor de rest topwagen ja.
Hubert zegt
Een mooie Lancia Aurelia. Die worden alleen nog maar meer waard en je kunt er met 4 man in.
petroldrinker zegt
Ferrari FF, Ferrari 599 past ook net aan met heel goed zoeken wellicht, of een F430…
petroldrinker zegt
612 is trouwens de auto waarbij ferrari is over gegaan op nieuwe electronica systeem, veel kinderziektes nog dus, goed om in het achterhoofd te houden bij de 612, bij een 599 is dat al beter weer
reactief zegt
Stijlvol, voorkeur voor Ferrari, niet teveel afschrijving…
Dat moet een Ferrari 599 worden! Pak hem in het zwart en stijlvoller Ferrari wordt het niet.
Rudy zegt
Ik dacht ook direct aan een 599GTB!
mark997gt3 zegt
Helemaal mee eens!! De meest chique Ferrari van de afgelopen 40 jaar!!!!
Turbo S zegt
Ferrari FF. Een F430 is ook gaaf maar een FF is toch een generatie jonger. Vooral in het interieur voelt een FF een stuk moderner aan. Bovendien die heerlijke 12 cilinder! Met een Novitec uitlaat heb je een van de best klinkende auto’s ter wereld. Wat een goddelijke klank komt daar uit.
bmw1cabrio zegt
Ik dacht gelijk aan een 8C, maar die zit nog steeds op het dubbele budget 🤔
shicomm zegt
Alhoewel het bijna een inkoppertje is om voor de maserati te kiezen gaat het erg pijn doen als ie de deur uit gaat ; afschrijven kunnen ze namelijk als de beste ( de mc12 even niet meegeteld.. )
De vantage is geen gekke keuze maar of ie nu echt stijlvol is ?
Ik zou dan eerder voor een db9 gaan ( een beetje fatsoenlijke dbs is helaas buiten budget ) ; die vind je makkelijk binnen budget en vaak met niet teveel km’s.
Als je alles bij elkaar haalt ; jongensdroom , investering , stijlvol ; dan is de 612 waarschijnlijk toch de beste keuze.
Laat je nog even weten wat het geworden is ? ;)
CYBRTRK zegt
Die Bentley Continental R Mulliner lijkt mij nou niet echt een stijlvolle SUPERCAR. Maar ik snap de vraag naar een stijlvolle auto wel als je die twee BMW’s in de garage hebt staan ;)
Dutchdriftking zegt
Als een handgeschakelde V12 Vantage in je budget past hoef je niet verder te zoeken toch? Ook wel grappig om zo’n bloedmooie wagen in de garage naast een iX te zetten.
mark997gt3 zegt
599 gtb vind ik de meest chique Ferrari van de afgelopen 40 jaar.
Mooier dan de 612 ook.
sabrerator zegt
Die Bentley zou veuls te stijlvol zijn in die verzameling.
En te klassiek. De aanvrager is denk ik niet zo into the klassiekers.
Denk dat de AMG er het beste bij past.
rollingstoned zegt
AMG en stijlvol is als een paus die protestants is.
singer zegt
Mooie aston’s DBS (met handbak) zitten al in de lift en beginnen schaars te worden. Dat zou voor mij ook de keus zijn! En anders een vanquish. Dat is de definitie van een stijlvolle auto
Donstil zegt
Met 125.000 zou ik persoonlijk nog lekker even doorsparen tot je 175/200 hebt.
Voor 125 een 612 kopen voelt als een hele slechte investering, dingen zijn slecht en je gaat er niet met plezier 10.000 per jaar mee rijden schat ik zo in.
zondacinque zegt
Ik zou voor de v12 vantage gaan, al is het om de top gear finale van seizoen 13. Prachtige auto!
Link: https://youtu.be/siZQHDY1-48
tenaci zegt
Van die Bentley is ook een soort targa verkocht. De Sedanca Coupe, afgekort SC. Die afkorting stond vanwege dat fijne ambachtelijke handwerk al snel voor ‘Soaked Carpets’…..
Who_carez zegt
Wel een leuke opdracht :)
Misschien een Ferrari 550 maranello?
Of een Lamborgini Gallardo ookal is dat iets minder stijlvol…
Wat kost een 993 turbo tegenwoordig?
PunicaOase zegt
De V12 Vantage of AMG..
bischero zegt
Hands-down de Maserati, in mijn ogen: onweerstaanbaar mooi en tijdloos, 4 zits dus korte stukjes nog met 4 te doen, beste soundtrack.
Anders de Aston, ook een puike kar.
Stefje zegt
Pak dan de Ferrari 599GTB. Mooier, beter, waardevaster.
martq zegt
Klein beetje doorsparen of de verkoper heel lief aankijken: https://hollandcarcompany.nl/occasions-kopen/317355831-aston-martin-vanquish-6-0-v12-touchtronic-2-2-skyfall-silver-keramisch
Graag gedaan, de ultieme vorm van stijlvol wat mij betreft
henk123456 zegt
Bijzonder vreemd advies op de Porsche. Waanzinnig goede auto met een top soundtrack. In de juiste kleuren een stijlvolle verschijning. Exclusief, nee, maar dat was geen vereiste. Denk ik de eerste keer dat ik ‘doe het niet’ bij een Porsche zie staan, en ik vind het een misplaatst advies.
Paul58 zegt
Ik zou kijken naar een iets minder dure exclusieve sportauto (rond de 80k) bijvoorbeeld een R8 V8 of een 360 modena en daarbij nog een hele dikke klassieker. Bijvoorbeeld een alfa GT uit de jaren 60/70.
Kever en Samba is echt supergaaf alleen niet heel spannend om te rijden als oldtimer. Meer heerlijke cruisers. Denk dat een wat snellere/sportievere oldtimer mooi bij de collectie past;) en een goede investering!
s54s62 zegt
Je bent er al uit: een F430! Ik heb er een paar jaar terug een gekocht en werkelijk fantastisch. Ik twijfelde tussen handbak en F1 maar heb F1 gekozen. Vorig jaar rit door de passen in Zwitserland en Italië gemaakt en dat is een waaaanzinnige beleving met de F1 bak. Bucket list materiaal. Krijg je geen spijt van. Het blijft natuurlijk wel een Ferrari dus bij elke piep of kraak schrik je je dood en bereid je je mentaal voor op een hoge rekening. Volgende rit in de lente staat al gepland.