Een stijlvolle Lamborghini, dat klinkt als een bescheiden Ivo Niehe. Maar het kan dus echt (die Lambo’s dan).
Nog niet zo lang geleden trok Lamborghini het doek van hun nieuwe vlaggenschip, de Lamborghini Revuelto. Een enorm oranje monster met meer dan 1.000 pk dankzij een V12 én elektroaandrijving.
Naast de bijzondere techniek viel nog het wat op: de styling. Nu is een Lamborghini sowieso geen auto voor verlegen mensen. Maar de Revuelto is wel heel erg extrovert. Nog niet zo erg als wat speciale limited editions als … en de …, maar incognito door het leven gaan, kun je echt wel vergeten.
In de commentsectie bleef dat niet onopgemerkt. Daar werd met weemoed teruggedacht aan de stijlvolle Lamborghini. Dat deed een hevige discussie oplaaien. Bestaat er immers wel zoiets als en stijlvolle Lamborghini? Er is immers ook geen gezond Patatje Oorlog of een genuanceerd Johan Derksen. Maar we gingen eventjes diep graven naar de keren dat een stier uit Sant Agatha wel degelijk gedistingeerd is. Dit is onze top 10:
Lamborghini 350 GTV
1963
Ja, kom op jongens. De eerste auto uit Sant Agatha was dus een stijlvolle Lamborghini! Ze maken langer legante Gran Tourers dan bizarre supercars. De 350 GTV is het prototype van de 350 GT, die daadwerkelijk in productie ging.
Het ontwerp is van Franco Scaglione in dienst van Carrozzeria Sargiotto. De motor, een ontwerp van Bizzarini, bleek een blijvertje. De basis hiervan bleef in productie tot 2010, toen de Murciélago uit productie ging.
Lamborghini Flying Star Touring
1965
Touring kennen we als een van de meest gave carrosseriehuizen. Ze doen simpelweg niet aan lelijke auto’s. Voordat ze voor de eerste keer failliet gingen, bouwden ze nog de Flying Star. Deze is ontworpen door Carlo Anderloni is een bijzonder geval. De basis was de 400GT (een doorontwikkeling van de de 350GT).
De Flying Star is echter wel een stukje korter. Niet alleen de overhang, maar ook de wielbasis. Vervolgens is de body een soort shooting brake achtig geval. De zilveren lakkleur maakt de auto anoniemer dan dat deze eigenlijk mag zijn. Er is er slechts eentje van gebouwd en je raadt nooit waar die staat te schitteren: bij een VW-dealer in Polen!
Lamborghini Miura P400
1966 – 1968
De eerste Lamborghini was dus stijlvol. Maar eigenlijk was de eerste Lamborghini supercar óók stijlvol. De Miura is nog altijd een van de fraaiste auto’s ooit ontworpen.
Aerodynamisch schijnt het een drama te zijn, zeker op hoge snelheid. Maar met zulke looks maakt dat bijna niet uit, toch? De Miura is overduidelijk een kind van zijn tijd: in de jaren ’60 konden ontwerpers nog vrijuit werken, zonder restricties.
Lamborghini Islero
1968 – 1969
De Islero is de opvolger van de 350GT en de 400GT. De carrosserie kwam van Carrozzeria Marazzi. Touring (die voorheen Lamborghini-koetswerken fabriceerde) was failliet gegaan en Carlo Marazzi was een oud-werknemer van Touring.
In principe hadden ze een nieuw koetswerk op het 400GT-chassis geplaatst en de interieurruimte iets vergroot. Maar ja, tegenwoordig vinden we dat ook een ‘nieuw model’. In het geval van deze stijlvolle Lamborghini maakt het niet uit: want kijk eens hoe mooi die is!
Lamborghini Espada 400GT
1968 -1969
Marcello Gandini op zijn best. De Espada is een eigenwijze doch stijlvolle Lamborghini. Kijk er alleen al naar! De Espada en Islero waren allebei de opvolger van de 400GT. De Islero was ingetogen, de Espada iets meer uitgesproken.
Maar dan niet op een schreeuwerige manier. Er zijn drie series van de Espada. Het model ging uiteindelijk van 1968 tot 1978 mee. Een automaat was in 1974 mogelijk bij de Series III. Het bewijs dat een mooie elgante auto zeker niet saai of anoniem hoeft te zijn.
Lamborghi Jarama 400GT S
1972 – 1976
Een Lamborghini met een automaat, het bestaat echt. En dan bedoelen we niet een Urus, maar deze Jarama S. De Jarama kwam in 1970 op de markt, met name voor de Amerikaanse markt. Daar kunnen ze een grotere, luxe en complete auto wel waarderen.
Optioneel kun je de Jarama S voorzien van een TorqueFlite-automaat van Chrysler. Geen idee wat dat betekent, maar TorqueFlite is de beste naam voor een automaat ooit. De Jarama S was een doorontwikkeling van de gewone Jarama. Het vermogen van deze stijlvolle Lamborghini bedraagt 365 pk. Nog steeds een hele hoop power.
Lamborghini Faena Concept Frua
1978
Ah, de Faena! Kunnen jullie ‘m nog? We hebben er ooit op Autoblog op oudejaarsdag over geschreven. Altijd handig als je constipatie hebt van de oliebollen en wat tijd moet doden. De Faena was gebaseerd op de Espada van de tweede serie. Het koetswerk is afkomstig van Frua.
Ten opzichte van de Espada is de wielbasis bijna 18 centimeter langer. Zo was er meer ruimte voor de achterpassagiers en een grotere bagageruimte. Mocht je de achterlichten ietwat bekend voorkomen: ze komen van een Citroën SM. Er is slechts één exemplaar van deze stijlvolle Lamborghini gebouwd.
Lamborghini Diablo VT 6.0
2000 – 2001
Ja, ja, we moeten ook een supercar in dit lijstje opnemen. Dat komt door niemand minder dan Audi (en Nissan). De Diablo VT (en in mindere mate ook de eerste serie Murciélago) toont aan wat er mis is met de Revuelto. Het basisdesign van de Diablo kwam er aan het einde heel erg goed uit.
In typische Audi-stijl geen lijntje te veel op een sterk basis-ontwerp na. De koplampen drogen goed op, met dank aan Nissan (ze komen van een 300ZX). Natuurlijk zijn er de meest wilde Diablo’s later gebouwd, maar de basis, zeker in de juiste kleurstelling maakt het toch een stijlvolle Lamborghini.
Lamborghini Estoque
2008
Het idee van een Lamborghini naast de twee supercars is al wat ouder. In 2008 leken de Italianen heel erg serieus te zijn betreft de Estoque. Dit was een tijd dat de supersedan populair was.
De Estoque moest de dikste, snelste en gaafst worden. Achteraf gezien was het ook een behoorlijk stijlvolle Lamborghini. Helaas is er maar één grijs concept, maar dit in het donkerblauw met vanille leder: Njam!
Lamborghini Asterion
2014
Ongelooflijk, maar deze auto is al weer 9 jaar oud. De Lamborghini Asterion LPI 910-4 is niet alleen een stijlvolle Lamborghini, maar ook een schone. De ‘I’ in LPI staat voor Ibrido, hybride. De verbrandingsmotor is een 5.2 liter V10, bekend uit de Huracán. Die is goed voor 610 pk, de rest komt door en 300 pk sterke elektromotor.
Maar die specificaties zijn niet belangrijk, want het gaat om de styling. Die is bijna tegen het anonieme aan, met net voldoende Lamborghini-kenmerken. Het geeft in elk geval aan dat ze zelf ook wel doorhebben dat er ook een iets minder extravert model bij kan.
Meer lezen? Dit zijn 12 glorieuze Gran Turismo’s!
Gele koplamp zegt
Het sterke basis-ontwerp van de Diablo stamt alleen nog uit de tijd Audi niet in the picture was. Met de stijlvolle koplampen ipv de ZX-units.
rollingstoned zegt
Inderdaad, de Diablo is ontworpen door Gandini, net als het P132 prototype en de Cizeta-Moroder V16T, en toen was Lamborghini nog in het bezit van Chrysler…
janmetdelangeachternaam zegt
Na de tijd van de Asterion en estoque is het ontwerp toch wel naar beneden gegaan van lambo
yellowcab zegt
Drie concepts in het rijtje… Met andere woorden: Lamborghini denkt na over het bouwen van stijlvolle auto’s en besluit dan het niet te doen.
rollingstoned zegt
Ik mis trouwens de originele Countach LP500/400 in dit lijstjje, dat is ook een zeer strak, clean en iconisch ontwerp.
Del Toro zegt
En of. Als de Diablo er mag staan dan moet de LP500 erbij, en de Murcielago mag er voor mij ook gerust naast.
rollingstoned zegt
Eens, de originele Murcielago en Gallardo zijn wat mij betreft de laatste twee mooie Lambo’s.
MaartenD zegt
De Miura wint met vlag en wimpel
gforce zegt
Blijft zo zonde dat ze die Estoque nooit gemaakt hebben.. vind dat echt zo’n geweldig mooie auto nog steeds. Ze hebben achteraf gezien wel wat inspiratie opgedaan tijdens het maken van de Huracán maar is toch anders.
Niet dat ik het ooit zou kunnen betalen maar een Estoque ziet er toch zoveel sjieker, sneller en mooier uit dan zo’n Urus gedrocht??!
ArnoldH zegt
Precies mijn gedachte. Zelfs vandaag de dag zou de estoque niet misstaan in het gamma
Gulli zegt
Ik zal mijn mond wel moeten gaan spoelen maar ik vind die rijdende verlengde dakkapellen uit de 60’s en 70’s dus helemaal niet zo mooi. Doe mij dan maar een 350GT of een Islero!
seanxtype zegt
Gelukkig verschillen smaken. Juist de 60 en 70’er jaren Lambo’s vind ik erg gaaf. Als we allemaal hetzelfde mooi zouden vinden us de wereld ook zo saai
geelbarrel zegt
Jarama, Islero, Espada, en een bruine Miura… oh wat stonden ze er mooi bij op TechnoClassica! Super stijlvol spul ja
fransananas zegt
Wat een design! Jammer dat ze niet twee lijnen hebben zoals Ferrari.
Robert zegt
@willeme: heb je de Lamborghini Urraco nog in overweging genomen? Deze zou m.i. niet in dit lijstje mogen ontbreken.