Rustaaagh, de stijging van de pechgevallen met elektrische auto’s is logisch te verklaren.
Elektrische auto’s zouden in principe superbetrouwbaar moeten zijn. Je hebt immers veel minder draaiende onderdelen. Een verbrandingsmotor bestaat uit enorm veel onderdelen die kapot kunnen gaan.
En in het geval van veel auto’s is dat ook zo: distributiekettingen, kettingspanners, zuigers, turbo’s, injectoren, oliepompen, thermostaten: het kan en gaat kapot bij veel auto’s. Bij een Mini Cooper S van de vorige generatie gaat het ook allemaal daadwerkelijk kapot (volgens de geruchten).
Stijging pechgevallen elektrische auto’s
Maar wat blijkt, volgens ADAC (de Duitse ANWB) gaan elektrische en geëlektrificeerde auto’s ook heel veel kapot. Dat meldt het Algemeen Dagblad. Er zou eigenlijk zo goed als geen verschil zijn tussen elektrische auto’s verbrandingsmotor of elektromotor.
Daarbij is er dus een enorme stijging qua pechgevallen met een elektrische auto (of PHEV). Twee jaar geleden bedroeg dat aantal 25.000 en vorig jaar was het al 52.000. Om dit allemaal in het juiste perspectief te zetten, de ADAC kwam op 3.400.000 pechgevallen af.
Er komen meer EV’s bij: DUH
De enorme stijging qua elektrische auto’s met pech is vooral inherent aan het feit dat er meer en meer EV’s bijkomen. Wat ook meespeelt is dat de elektrische auto’s die er al zijn wat ouder worden.
Net als bij auto’s met traditionele verbrandingsmotoren neemt de kans op panne toe met elektrische auto’s die op leeftijd raken. Sommige populaire EV’s – zoals de Nissan Leaf, Renault Zoe, BMW i3 en Tesla Model S – zijn er al wat langer. Logisch dus dat daar een keer wat mee aan de hand is.
Een ander dingetje dat meespeelt is dat veel elektrische auto’s nog te maken hebben met kinderziektes. Het is voor veel fabrikanten natuurlijk een compleet nieuwe discipline.
Fotocredits: een vroege Model S in Nederland door @thomcarspotter via Autoblog Spots.
Via: AD Auto.
Meer lezen? Dit zijn zeven elektrische occasions subsidieknallers!
Richmond zegt
Vergeet niet de hd brandstof pomp bij de THP/N14/N13/N18 motor.
banderas zegt
EV’s zijn veel storingsgevoeliger en al helemaal de 12V-batterij is een bottleneck.
kas_par zegt
Nee dus… De elektronica in een EV is zelfs eenvoudiger dan in een beetje moderne brandstof wagen (alle eventuele hulpsystemen en infotainment etc uiteraard niet meegerekend). En de 12v accu is exact dezelfde als in een brandstof wagen, dus ook niet ineens storingsgevoeliger.
Lekker anti EV dingen roepen zonder enig verstand ervan.
HelldogBE zegt
Is ook niet anti EV. De 12V batterij is veel kleiner en de achteruitgang ervan wordt veel beter gemaskeerd.
Bij een ICE kan je op een winterochtend al eens merken dat het starten moeizamer begint te gaan, waardoor je een signaal hebt om de batterij te vervangen.
Bij een EV wordt de duty cycle waarbij hij de 12V bijlaadt in standby veel korter (om de halve dag tot om het half uur) tot de spanningsdip op een dag zo groot wordt dat hij zelfs de DC-DC converter niet meer aankrijgt en je met een bricked car staat. Dat is althans hoe het bij de BMW I3 gaat, bij sommigen zo snel als na 3-4 jaar, terwijl dit bij mijn ICE’s altijd minstens 6 jaar goed gaat en ik nog nooit gestrand ben geraakt. Ook de prijs is zeker niet goedkoper (voor een 10Ah batterijtje tov een 105Ah kloefert in mijn dikke diesel).
Jan-Jaap zegt
Eigenlijk geen idee wat je zegt met je duty cycle van een half uur waardoor een dc-dc converter het niet meer aan kan en je daardoor met een bricked car staat.
Bij een ev gaat de 12 voor accu juist veel langer mee omdat die altijd optimaal wordt gehouden, zelfs als je langere tijd niet rijdt zal de auto met enige regelmaat online komen en de 12v accu bijladen.
Flutterbear zegt
Nieuwe techniek werkt niet goed samen met oude techniek, daarom vind je in Tesla’s geen loodaccu meer maar gewoon lithium voor 12v. Echter komen al die Tesla’s met 12v loodaccu natuurlijk nog aan de beurt voor vervanging.
mc96 zegt
Zou het wel interessant vinden om te lezen waar de meeste storingen bij EV’s uit bestaan.
Flutterbear zegt
Computer says no
ishiban zegt
Vooral lekke banden, 12v accu’s en laadstoringen (niet goed samenwerken tussen openbare laadpaal en auto).
lexis zegt
Tja in Duitsland rijden ze ook nog vaak met de Eerste pogingen van eigen makkelij, niet al te beste kwaliteit. Maar nu ook zie je al vaker de Tesla of Kia’s op het toneel verschijnen. Dat was toch mijn feeling na een trip naar Frankfurt vorige week. Zowiezo nog niet veel EV in Duitsland , de e-trons zie je het vaakst als ev.