“De aasgier of witte krenggier (Neophron percnopterus) is een vogel uit de familie van havikachtigen (Accipitridae). Hij is de kleinste giersoort en leeft in Zuid-Europa, Afrika en Zuid-Azië. Aasgieren zijn alleseters. Ze hebben de gewoonte om eieren van bijvoorbeeld struisvogels, met steentjes open te breken. Omdat ze zo klein zijn, moeten ze steeds genoegen nemen met de restjes van een karkas.”
In anders nieuws. Jurist Pieter Lijesen heeft de Stichting VolkswagenAudiclaim in het leven geroepen. Met als doel de Nederlandse Volkswagen-importeur Pon aansprakelijk stellen voor de verwachte waardevermindering van auto’s die betrokken zijn bij dieselgate. Specifieker: Volkswagens, Audi’s, Seats en Skoda’s met een 1.6 of 2.0 TDI (EA 189).
Volkswagen heeft gisteren bekend gemaakt in Nederland 160.000 dieselgate-voertuigen aan te zullen passen. Waar die aanpassingen uit bestaan, behalve nieuwe software die de EPA-emissietest niet om de tuin leidt, is nog niet bekend gemaakt. Lijesen lijkt geen zin te hebben daarop te wachten, en meent dat de recall onherroepelijk voor minder vermogen, minder comfort en een hoger brandstofverbruik zorgt. Iets dat nog helemaal niet vaststaat, omdat de norm in Europa soepeler is dan in de VS.
Desondanks schat hij de schade per autobezitter tussen de 3.000 en 7.000 euro zal bedragen. Ofwel: ze gaan een claim van zo’n 800 miljoen euro bij Pon neerleggen. Bovendien wil de stichting een voorschot van 5 miljoen euro binnen vijf dagen. Waarom ze Pon aanklagen, en niet het frauderende Volkswagen, is omdat de zaak dan volgens het Nederlandse recht kan worden afgehandeld.
Inmiddels hebben zich al meer dan duizend TDI-rijders gemeld bij de stichting…
willempjuh zegt
Nou, veel succes! Het gaat jullie echt lukken! (not)
jaguarjunk zegt
Tuurlijk melden die mensen zich, gratis geld voor je Ibizaatje uit ’99 is nooit mis..
MrSkyline zegt
@jaguarjunk: Ik snap dit niet, op welke manier in vredesnaam heeft een autobezitter schade geleden aan het feit dat de auto iets meer uitstoot heeft dan in de catalogus staat? Rijd je auto ineens niet meer? Is je auto ineens minder waard? Ik zie geen daling in prijzen van 2e hands VW’s. Waarom zou de bezitter van de auto ineens recht hebben op een schadevergoeding? Het enige dat er moet worden gedaan is dat de overheid word gecompenseerd omdat de autos niet aan de gestelde voorwaarden hebben voldaan en dus wellicht in een hogere belastings trap hadden moeten zitten. Dom gehuil om niets, het lijken wel voetballers.
coenijn zegt
@MrSkyline: nee, de auto’s worden werkelijk minder waard. Het is een week of twee terug, de grote klap met verkoopswaarde gaat nog komen. Je kan er ook de donder op zeggen dat minder mensen staan te popellen om een tweedehands VW diesel te kopen, wat de prijs nog verder omlaag drukt. Iets met vraag en aanbod.
En het gaat niet alleen om de motoren en uitstoot. Als VW/VAG daar over liegt, waarover liegen ze dan nog meer? Wat is er werkelijk waar van wat de brochures mij hebben verteld?
Die werkelijke uitstoot zal veel meeste bestaande bezitters niet zo heel veel uitmaken, het wordt toch weer teruggedraaid door VW. Daardoor gaat je verbruik weer omhoog en uitstoot omlaagNadeel daarvan is dat je dus en geld verliest op meer diesel EN op de verkoopswaarde.
Kortom, VW naait je niet alleen in je aars maar doet het ook nog eens zonder glijmiddel.
Jipp zegt
@coenijn: je commentaar raakt kant nog wal. De uitstoot van c02 waar alle regels in Europa op gebaseerd zijn blijft gelijk. De hele dieselgate draait om nox.
Wat niet is toegestaan is dat de testcyclys werd herkent door de software in de VS. In Europa worden de problemen ver overdreven…!
coenijn zegt
@jipp: denk je dat het de gemiddelde consument iets uitmaakt welk gas het is? Het gaat erom dat ze hebben gelogen, niet in welke testcyclus ze dat hebben gedaan.
vroaaar zegt
@coenijn: elke verkoper stelt de zaken mooier voor dan ze zijn, dus zonder harde feiten is de claim onzin. Vermeend waardeverlies moet nog aangetoond worden en zo ook hoger verbruik en lager vermogen. Voor alle duidelijkheid: om tot een lagere NOx waarde te komen – om aan de Amerikaanse regelgeving te voldoen – stoot de auto in de beruchte testcyclus juist MEER CO2 uit. Aangezien NOx in NL geen rol speelt in de fiscale regelgeving, maakt het hier dus niks uit.
eklasse zegt
@coenijn: er zijn weinig auto’s die in de eerste 10 jaar meer waard worden..
coenijn zegt
@eklasse: dat weet ik, maar de betreffende diesels zullen hun waarde nog sneller kwijtraken dan ze al doen.
eklasse zegt
@coenijn: recall afwachten, daarna de situatie opnieuw bekijken en niet als hebzuchtige schapen in de val van een hebzuchtige advocaat trappen die leeft op het sentiment en de sensatie.
boltiev6 zegt
@coenijn: Jij lult echt een eind in de ruimte en uit je nek. Ik heb niet eens zin om je van repliek te dienen.
coenijn zegt
@boltiev6: no problemo, meer meningen/perspectieven meer beter. Je kan vinden dat het een hyperbool verhaal is, ik denk dat het wel eens dicht in de buurt van de werkelijkheid kan komen.
henkhekje zegt
@boltiev6: Nou ja, ik was al geen voorstander van VW, maar nu al helemaal niet meer. Ik heb vorig jaar nog even kort een Golf VII overwogen, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om ook nog maar 1 product te kopen waar die ongelukkige erfenis uit de 2e wereld oorlog aan heeft gezeten
azenomei zegt
@coenijn: Laten we het hopen. Ik wil nog wel een golf diesel kopen namelijk, hoe goedkoper ik straks uit ben, hoe beter.
ricksmits zegt
Wat ben je dan een goeiekope moraalridder… dergelijke auto kopen om vervolgens een claim in te dienen dat die wat schadelijker is. Mijn idee: topplan, uitkeren die hap. Vervolgens mag de fiscus een aanslag neerleggen vanwege de verhoogde nox uitstoot
vos115 zegt
@ricksmits: Uitstoot NoX heeft geen factor in welke tax dan ook.
De fiscus gaat hier niks maar dan ook niks van vinden.
De enige benadeelde zijn de milieu freaks en statistici die op dit onderdeel een oor zijn aangenaaid.
flos zegt
@vos115: De co2 en nox uitstoot in een dieselmotor is een nauw samenspel. Zeker in dit geval, gaat het verlagen van de nox ten kosten van het verbruik en dus de co2 uitstoot, tenzij ze bij vw wonderen kunnen verrichten met de diesel motor(maar dat schijnt van niet tegewoordig…).
Je kan je dus wel degelijk afvragen wat dit voor de bijtelling gaat betekenen.
Jipp zegt
@flos: daarvoor heb je AdBlue, wanneer je dat systeem harder laat werken neemt de nox uitstoot af. Een tank AdBlue gaat 200000 km mee en kost ongeveer 800 euro per tank.
flos zegt
@jipp: ja klopt, zat ik ook aan te denken, maar als je meer adblue gaat gebruiken is die tank leeg voor je volgende beurt. Dan krijg je pas de volle laag nox. Wat het ook wordt ik ben benieuwd
redbeams zegt
@jipp: 200.000km weet je dat wel zeker?
yupyup zegt
@jipp: waar haal jij die prijzen vandaan? Voor een afstand van 200.000km kom ik op een prijs van €100,- bij de dealer, dus dat kan vast goedkoper. http://www.hatfield.citroen.co.uk/about-us/dealer-news/adblue-top-ups-for-your-bluehdi-citroen/
postzegel zegt
@flos: NOx en CO2 zijn NIET aan elkaar gekoppeld in anyway
flos zegt
@postzegel: Niet gekkoppeld maar samenspel. Heel kort samengevat heeft het te maken met het feit dat nox vormt wanneer de temp. tijdens de verbranding zéér hoog is. De hoge temp. geeft een beter rendement, maar geeft ook veel nox. Wanneer met egr of extra diesel de temperatuur omlaag gebracht wordt, geeft dit minder nox maar natuurlijk meer verbuik en dus meer co2.
(Voor een betere uitleg recent artikel hierover op de autoweek app)
postzegel zegt
@flos: Ik ben thuis, heel erg thuis, in de materie. Waar ik zo van baal als ik hier de reaguursels lees, is dat men hier in Nederland zo graag denkt dat lage NOx uitstoot = lage CO2 emissie, en dus hoge NOx = hoge CO2, dus voldoen de VW motoren niet aan de CO2 tax,. etc etc.. een heel erg arm lopende benzine motor = super efficient, maar door de hoge temperatuur gaat de NOx uitstoot omhoog, terwijl CO2 omlaag gaat. Bij diesel werken we normaliter met een zuurstofoverschot (arm lopen), om roeten te vermijden en hoe meer overschot hoe hoger de efficientie en hoe lager de temperatuur, maar toch. NOx uitstoot heeft per definitie geen directe koppeling met de CO2 uitstoot, dus van een claim omdat de auto’s niet hun verbruikswaarden halen, is zonder bewijs gewoon onzin. Wel heeft de zuinigheid of beter: de afstelling van de motor, zeker invloed op de NOx en de CO2 uitstoot. In het ideale geval gaat de CO2 omlaag én de NOx omlaag.
Ik kan mij zo voorstellen dat VW met de sjoemel software de EGR klep minder laat open gaan, zodat de boel minder snel verkoolt ( EGR is meestal verhoogde deeltjes uitstoot ), en door de EGR minder vaak of minder ver te openen blijft de boel langer schoon en slippen roetfilters of oxi-kat’s niet tussen de beurten door dicht, en blijft motorolie langer fris. Daarmee kunnen ze de onderhoudsintervallen lekker lang houden zonder garantieclaims te krijgen wegens vast gelopen motorblokken doordat de olie te ver vervuild raakte, of verstopte uitlaten die de boel tot stilstand brengen. De sjoemelsoftware-aanpassing hoeft dus géén invloed te hebben op verbruik, vermogen of rijcomfort, maar mogelijk wel aan verhoogde onderhoudsintervallen, of duurdere olie of extra olie-filters; ’t zijn slechts hypothesen, maar toch: De huidige claims raken kant noch wal.
stephane8200 zegt
@postzegel: dankjewel voor de uitgebreide uitleg en daarmee expliciete bevestiging van wat ik al in diverse topics roep. Ik kan het zelf niet tot op dit detail beargumenteren en jij gelukkig wel :)
Onehp zegt
@postzegel: Eens ja. Meer EGR en later inspuiten van diesel zorgt voor minder NOx maar de eerste riskeert de inlaat vast te zetten met roet (en al helemaal in de US met diesel van slechtere kwaliteit al is dat al veel gebeterd) en de tweede geeft minder vermogen. Maar dit alles is zowiezo bij deellast, bij volgas heb je daar allemaal geen last van. De claim van deze “stichting” trekt dan ook op niks… Enneh, 3000-7000€?? Dat is quasi de helft van de waarde van de betrokken auto’s, no way hosay
kjeld zegt
@postzegel: “maar mogelijk wel aan verhoogde onderhoudsintervallen, of duurdere olie of extra olie-filters; ‘t zijn slechts hypothesen, maar toch: De huidige claims raken kant noch wal.” Daar geef je dus zelf al het antwoord waarom er wel degelijk een claim kan worden gemaakt.
Indien een auto vaker service nodig heeft, meer olie verbruikt etc, dan is het een reden voor een claim wegens ondeugdelijk product.
Zie http://kassa.vara.nl/zoeken/?q=volkswagen&id=153 het zuigerschandaal van VAG
koeberg zegt
@flos:
“Je kan je dus wel degelijk afvragen wat dit voor de bijtelling gaat betekenen.”
Helemaal niks. De bijtelling van een individuele auto wordt bepaald op het moment van op kenteken op basis van de dan bekende NEDC cijfers voor het model, en gelden voor de duur van het leasecontract. Het kan zijn dat deze wijziging er voor zorgt dat het model opnieuw getest moet worden. In dat geval gelden voor auto’s die vanaf dan op kenteken gezet worden de nieuwe cijfers.
Maar dan zitten we al in 2016 en gelden sowieso weer heel andere grenzen en categorien.
BJ zegt
@ricksmits: Ik heb het idee dat je iets te snel bent met je kritiek. De klacht komt niet wegens de uitstoot als je het artikel goed leest.
Ze gaan er denk ik vanuit de dat de aanpassingen van VW er op gericht zijn de uitstoot binnen de aangegeven waarden te krijgen. Het lijkt mij aannemelijk dat dit ten koste zal gaan van vermogen en comfort (brandstofverbruik snap ik niet direct). Vergelijk bv een 320d maar eens met een 320d Efficient Dynamics. Uit ervaring kan ik je zeggen dat die langzamer op temperatuur komt, veel meer lawaai maakt en minder vermogen heeft. Om maar iets minder uitstoot te hebben. ALS (dus ALS) dit het effect gaat zijn van de aanpassingen van VW, lijkt me dat niet gunstig voor je restwaarde en dus wel degelijk een vorm van schade.
Jipp zegt
@BJ: zie mijn reactie hierboven. Je aangegeven optie hoeft niet.
In de cyclus liet met het AdBlue systeem harder werken. Dit zorgt voor een enorme afname van de nox gassen doordat deze worden geneutraliseerd met deze stof. Alleen Adbleu is duur.
BJ zegt
@Jipp: Eens, dat zou ook een oplossing kunnen zijn. Ik lees alleen overal over een software update en dan ben ik bang dat wel e.a. veranderd. Kwestie van afwachten wat de def oplossing wordt en wat wel/niet potentiele schade zou zijn voor berijders..
brave zegt
@jipp: add blue is wellicht niet goedkoop, maar je kunt het toch voor vrachtwagens gewoon per liter tanken? En ik geloof nooit dat zij 800 euro voor adblue voor een hele vrachtwagen kwijt zijn, laat staan voor een fucking golf/polo/passat
lekbak zegt
@jipp: adbleu is spotgoedkoop. Kost slechts een paar dubbeltjes per liter. Wil je trouwens maximale nox reductie zal je verbruik van adbleu tot wel 10% van je brandstof verbruik zijn. Je reductie kan dan oplopen tot 98%.
Waardes die ik dagelijks zie bij het systeem wat bij ons in de binnenvaart wordt gebruikt.
Jipp zegt
@lekbak: je vergist je, AdBlue voor een personenauto kost 800 euro er tank. Het verbruik kost nog geen cent per liter diesel. Het is niet vergelijkbaar met de AdBlue diesel die je tankt bij de vrachtwagen stop.
lekbak zegt
@jipp: ik weet niet wat je met adbleu diesel bedoeld maar ik heb het over ureum. Kunstmest dus. Dat spul waar ik elke paar weken een aantal kuub van bunker. Komt gewoon in een tankwagen.
Dat de dealer mensen oplicht en er 800 voor vraagt maakt dat spul nog niet duur.
renezzzz zegt
@Jipp: Ter info aangezien veel mensen de klok hebben horen luiden en niet weten waar de klepel hangt. Heb hier een Sharan staan met een AdBlue systeem. Het is exact hetzelfde vloeistof AdBlue (wateroplossing van Ureum) dat bij vrachtwagens/schepen/etc gebruikt wordt. In de Sharan zit een tankje van 17liter die ongeveer 30.000km mee kan (afhankelijk van je rijstijl). Dat is ongeveer dus de service interval. Bij de dealer opvullen kost (afhankelijk van je dealer/land) 100-250Euro. Sommigen vragen 10 tot 15Euro per liter AdBlue plus arbeidskosten (zoals de mijne). Een beetje handig iemand die de auto privé bezit zal echter al snel naar een wat grotere tankstation gaan om het tankje zelf op te vullen, bij de vrachtwagen AdBlue pomp. Liter AdBlue kost dan ruim onder de Euro en ben je voor een tientje klaar. Genoeg info op de diverse forums). Bij de Sharan is het zo dat dit opvullen beroerd slecht is ontworpen (kofferbak en het tankje is niet ontlucht, dus krijg je het spul bijna niet getankt). Overigens is het zo dat als het tankje echt leeg is de auto niet meer start (natuurlijk wel met voorwaarschuwingen 2000km voordat ie leeg is). Je kunt dus in principe niet doorrijden met een lege tank.
postzegel zegt
@Jipp: Nee, de cyclus liet niet de AdBlue harder werken.. Want juist de betroffen Euro 5 motoren hadden (op een enkele Passat na) géén AdBlue systeem aan boord.
Alle geneuzel over de prijs van AdBlue doet er wederom helaas helemaal niet toe.
eklasse zegt
@ricksmits: inderdaad, hypocriete moraal ridders. Iedereen. Politici besodemieteren producten en consument. Fabrikanten besodemieteren overheden en consumenten. consumenten besodemieteren de overheid en dealers.
Je auto laten chippen, aftermarket velgen, idiote milieuregels die de markt verzieken en in feite niks verbeteren aan het milieu, de melkkoe in het algemeen. Fabrikanten die op 180 verschillende landen 180 verschillende eisen horen gaan creatief om met dat soort dingen. Deal with it en maak je druk om je airbag die niet open gaat. Dat is een probleem.
Ik krijg stellig de indruk dat een aantal lui op autoblog het gewoon niet meer begrijpen. Stelletje groen7 hypocrieten op de linkerbaan.
zweed zegt
Bulk 10-daagse?
gtwillem zegt
Waardevermindering staat helemaal niet vast. Daarbij heeft Pon de cijfers van de fabriek gecorrespondeerd. Pon heeft met het hele dieselgate eigenlijk niet zo veel te maken.
Dus als ze dit even laten rusten en gaan concentreren op de dingen die Pon door de anussen van hun klandizie jaagt komen ze nog ergens…
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: Precies! Iets met distibutie kettingen en zo…..
87sandyd zegt
@dutchdriftking: iets met egr-kleppen, gescheurde cilinderkoppen, kapotten krukassen en 2e massvliegwiel.
Die PON mag van mij echt kapotvallen, stuk verdriet. En daarom hoop ik dat dit plan gaat werken
dawwg zegt
@gtwillem: Jawel; volgens NL wet is namelijk de verkooporganisatie direct aansprakelijk, omdat daar het koopcontract mee aangegaan is, niet de fabriek in Duitsland. Nu weet ik niet hoe het VW dealer netwerk exact in elkaar steekt, maar als centrale moeder organisatie en vertegenwoordiger van de fabriek in NL, staan ze juridisch niet zo sterk … het was uiteindelijk ook PON die een deal met de overheid gesloten heeft over ‘geen naheffing bijtelling’.
Maar goed, deel je mening dat PON dit niet inhoudelijk te verwijten valt, itt andere zaken …
gtwillem zegt
@dawwg: verrek, dat kan goed kloppen. En dan zou Pon de schade weer eventueel kunnen verhalen bij de fabrikant. Op zich wel
logisch.
Maar als ik hier hoor hoe slecht Pon zijn after sales, garantie en coulance activiteiten onderhoudt, zou ik daar meer energie in steken. De mensen die daar de dupe van zijn, de particulieren, hebben daar meer aan dan de gemiddelde leaserijder of fleetowner.
blo3to3t zegt
@dawwg: he? Je koopt toch bij de dealer en toch niet bij PON? Dus die claim moet toch bij de dealer worden neergelegd ?
audirijder zegt
@blo3to3t: Klopt! Maar aangezien het een stichting is die voor veel cliënten een claim in dient, is het handig om dit bij een centraal punt te doen. Anders moeten ze alle dealers voor het gerecht gaan brengen. Dit betekent oneindig veel procedures technisch gezien kan je de zaken dan weer samenvoegen naar één of enkele zaken.. Maar dan heb je in feite hetzelfde effect wat je nu hebt bewerkstelligd door gelijk naar pon te gaan.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@gtwillem: Misschien gaan ze achter PON Retail aan… Hoeveel van van de dealers is inmiddels van PON zelf? 70, 80%??
jrsmoke zegt
@svenska_aeroplan_ab:
Pon was dit de laatste tijd juist in een hard tempo aan het afbouwen had ik begrepen.
kjeld zegt
@gtwillem: “Pon heeft met het hele dieselgate eigenlijk niet zo veel te maken.”
Dat is echt niet zo in NL. De eind-verkoper is aansprakelijk. Waar hij de schade verder verhaald is zijn probleem.
Ik snap zelfs niet dat je dat kan denken als je die wet niet kent.
viezefreddyw zegt
Wat een gigantische onzin is dit zeg. Net zo kansloos als de dochter van Paul Walker.
redbeams zegt
@viezefreddyw: Jouw reactie is pas…kansloos,zinloos of hopeloos…vul zelf maar in ;)
viezefreddyw zegt
@redbeams: Dat mag jij voor me doen.
vetnek zegt
@viezefreddyw: I’m 97% sure that I 100% don’t care..
knipperlichtje zegt
Het leeuwendeel van die 160.000 TDI’s wordt geleaset, dan lig je echt niet wakker van de restwaarde. Dus het bedrag is op z’n zachtst gezegd wat ambitieus.
dawwg zegt
@knipperlichtje: Inderdaad; daarnaast is het verschil in restwaarde na ~4 jaar echt geen 3000 tot 7000 euro; want voor de kopende partij heeft een verhoogde uitstoot toch geen bijtelling/BPM consequenties meer; alleen de boomknuffelaars zul je niet meer in een VW diesel zien rijden (win-win situatie) …
lavoro zegt
@knipperlichtje: De leasemaatschappij wel…
knipperlichtje zegt
@lavoro: zeker, maar die hebben zelf wel juridische strijdkrachten achter de hand
lavoro zegt
@knipperlichtje: Eens. En het zal wel meevallen met het restwaarde verhaal gok ik. De rechtzaken zijn kostbaarder denk ik
lamborgfan zegt
@lavoro: Bedoel je die leasemaatschappij die van PON was???
Wel nee.. Die dingen gaan allemaal naar het oostblok als ze hier niet meer verkocht worden. Drijft weer lekker de prijs op want mensen willen ze toch wel!
gerjan zegt
Over aasgieren praten maar foto van een vale gier plaatsen.
nasty zegt
@gerjan: het is hier geen gierforum inderdaad. Wat dat beest met die uitleg hier komt doen… Beetje overbodig
Dutchdriftking zegt
Goh wat een kansloos gebeuren…..
clarkson zegt
@dutchdriftking: vind ik ook. Eerst een gat in de lucht spingen om een lage bijtelling en nu je handje ophouden. Wat slecht zeg!
Edge zegt
Dit gaat van z’n langzalzeleven niet gebeuren. Op de eerste plaats heeft PON er vrij weinig mee te maken, want PON is feitelijk net zo goed misleid als dat de klanten dat zijn. Verder lijden de klanten er geen persoonlijke schade dus of ze überhaupt recht hebben op compensatie vraag ik me sowieso af.
schuimbekje3 zegt
Natuurlijk nederlands recht.
Allereerst zijn de autos in nederland verkocht door nederlandse dealers onder leiding en instructie van pon.
Klant komt bij audi of vw dealer en dealer belt direct met mamma pon ‘mag ik klant helpen”.
Steevast is het antwoord zoals we eerder gezien hebben bij distributie problemen, olieverbruik, luchtmassameter en de gebruikelijke achterlichtjes ‘fuck de klant. Voor hem 3 nieuwe sjonnies met leaseauto die met nepcijfers nu slechts 20% bijtelling heeft. Of minder.
moveyourmind zegt
Moet niet gekker worden…
Hoge afschrijving en lage kwaliteit horen nu eenmaal bij een B-merk…
duess zegt
Volledig terecht dat men probeert om schadeloos gesteld te worden. Dat Roy Kleywegt zeg dat de claim kansloos is wil nog niet zeggen dat het zo is. Die staat al jaren op de loonlijst van PON.
Dan heb ik meer vertrouwen in de advocatuur.
Jipp zegt
@duess: de heer leijsen probeert de Amerikaanse cultuur achterna te gaan. Hij krijgt 15% van de totale opbrengst, reken uit je winst. Het enige wat hij daarvoor hoeft te doen is de naam in een brief veranderen.
De kans van slagen is nihil, zoals eerder al is gezegd is de nox uitstoot alleen hoger. Dit kan worden verminderd door het gebruiken van extra AdBlue. Dit heeft totaal geen invloed op verbruik of wat dan ook.
Kort gezegd, meneer loopt op de zaken vooruit en probeert ieder bericht vanuit Volkswagen anders uit te leggen. Waardedalingen kun je pas echt bepalen over een lange periode, niet over een periode van een week. De mensen die zich hebben aangesloten zijn van het zelfde soort als bij woeker polissen, het ligt altijd aan een ander en men wil een onevenredig hoge compensatie.
duess zegt
@Jipp:
Probeer je werkgever lekker bij een ander schoon te praten.
Bij deze ouwe rot is dat een kansloze missie, ze hebben de boel opgelicht en daar hoort nu eenmaal een schadeloosstelling bij.
Hoeveel dat is laat ik graag over aan de rechter.
Oh, gelukkig ben ik bijtijds tot inkeer gekomen en ben ik nu geen slachtoffer van de VAG praktijken.
Jipp zegt
@duess: mijn werkgever heeft toevallig helemaal niets met autohandel of iets dergelijks te maken. Maar zo te lezen begrijp je niet veel van wat ee mis is. In Nederland lijden mensen hier niet/nauwelijks schade van en zeker niet op de manier zoals wordt gepresenteerd.
duess zegt
@Jipp:
Alle Nederlandse belastingbetalers leiden onder deze flagrante oplichtingspraktijk.
Ja het gaat over de NOX waarden maar ga er maar vanuit dat ze hetzelfde geintje hebben geflikt om die milieudelicten onterecht in een lagere bijtellingscategorie te krijgen.
Ergo, de maatschappelijke schade is veel groter dan jij als blinde fan wilt zien.
audirijder zegt
@jipp: Onzin!! In Nederland is het namelijk verboden om een percentage van de opbrengst te bedingen als advocaat. Op zich wel logisch want dan heeft de advocaat een financieel belang bij het winnen ( verleiding is in zo’n geval groot om regeltjes te overtreden).
Jipp zegt
@audirijder: Dat klopt, en toch zei hij gister op tv zelf dar hij 15% krijg op basis van no cure no pay…
eklasse zegt
@audirijder: daarom maakt hij er een stichting van.
Handige truc.
Hebzucht… Daar waar iedereen nu over valt bij VW.
Als uit camerabeelden blijkt dat die 14% ook maar 1 seconde op de linkerbaan hebben lopen drukken zou je ze hun rijbewijs moeten innemen. Hypocriet 2.0
basta zegt
Vieze aarsgier. Man man man. Bah!
flippiez06 zegt
Terecht
erwh zegt
Graaiers..
rufctr01 zegt
Waarom een aasgier? De grootste aasgieren komen uit Wolfsburg, die hebben willens en wetens de kluit belazerd! Dat doen ze sowieso al met een vraagprijzen en dit heeft 1 reden: wij willen kost wat het kost de grootste ter wereld worden!
En heel veel oliedomme pannenkoeken blijven de auto’s kopen want die denken dat ze iets goeds kopen!
desjonnies zegt
@rufctr01:
Auw spijker op zijn kop !
MARS zegt
Dus binnenkort een tdi walhalla bij Jetcars!
nord zegt
@MARS: Ik heb gehoord dat ze een moskee gaan bouwen naast jetcars, komt dat goed uit..
moveyourmind zegt
@MARS: Jetcars kijkt wel uit…
Als ze zulke rommel verkopen is het binnen de kortste keren gedaan met hun goede naam.
MARS zegt
Misschien dan nog even snel een setje velgen scoren @moveyourmind:
csx3000 zegt
Pon is de lul, eindelijk.
Tuurlijk gaat Ben zijn kop ook rollen.
Jipp zegt
@csx3000: uiteindelijk zal pon dit verhalen op vag en waarschijnlijk zijn ze zeer goed verzekerd, net als Volkswagen.
redbeams zegt
@jipp: En jij denkt dat een verzekering uitkeert als je dus in het openbaar toegeeft dat je fraudeert?
Vraag eens een echte advocaat om advies zou ik zeggen ;)
Jipp zegt
@redbeams: want jij weet hoe die verzekeringen in elkaar zitten? Sommige mensen zijn slimmer dan je denkt…
redbeams zegt
@jipp: Helaas…probeer het nog eens ;)
FieRo zegt
Ik ga nog ff snel een TDI kopen voor 7 mille en dan istie straks gratis !
boxergt zegt
Benieuwd hoe lang het gaat duren voordat andere merken VW aan gaat klagen ivm oneerlijke concurrentie en daardoor vermindering in de verkoop….
BJ zegt
Blijkbaar een topic waar veel mensen graag snel een reactie op willen geven zonder zelf echt even na te denken…
lekbak zegt
@BJ: dit is een onderwerp waar veel mensen het principieel mee eens of principieel mee oneens zijn. Daar heeft men vaak al over nagedacht.
BJ zegt
@lekbak: Dit is een wel erg ruim antwoord en nogal generaliserend. Welk onderwerp doel je precies op, want er komen nogal wat onderwerpen langs in alle reacties hier. Ik denk vooral gezien de reactie dat heel veel reageerders geen idee hebben waar het precies om gaat en vooral meteen iets roepen.
lekbak zegt
@BJ: je hebt gelijk. Ik bedoel het onderwerp waar dit topic eigenlijk om gaat: de claim. Vaak vinden mensen claimen een goed iets, of totaal fout. Mensen weten vaak al hoe ze daar over denken.
jeffreym3 zegt
Ik geef ze groot gelijk. Alleen al het feit dat men met je auto heeft gekloot, zonder dat ik daar enig nadeel aan ondervind, is voor mij al voldoende om proberen er een smak geld uit te halen. Principe kwestie..
Jipp zegt
@jeffreym3: als je geen nadeel er van ondervind krijg je dus ook geen geld, zo zit ons rechtssysteem in elkaar.
macchina zegt
Ik ben zelf bezitter van zo een bewuste 2.0 diesel in een Audi en ik hoop dat het advocatenkantoor in kwestie dit leest: ik walg van dit soort praktijken. In plaats van dat we onze energie richten op het komen tot een juiste oplossing (nox reductie) gaan jullie geld eisen ten behoeve van jullie eigen gewin over ruggen van gedupeerden. Is er werkelijk nog iets lagers waar je kunt raken?
griffendahl zegt
@macchina: hier ook iemand met de bewuste 2.0 TDI en roerend met je eens…
jrsmoke zegt
@macchina: Hier nog iemand met de bewuste 2.0 TDI en ik ben het ook met je eens.
Ik hoop alleen dat er geen vermogensvermindering zal zijn of iets anders dat het rijcomfort verminderd.
desjonnies zegt
@macchina:
Ik walg van een megalomane fabrikant die willens en wetens de boel heeft belazerd heeft ten koste van zijn klanten en die met 600000 loonzakjes speelt ter meerdere eer englorie van zichzelf om ‘ s werelds grootste te worden geheel in des oprichters stijl
lamborgfan zegt
@desjonnies: Lijken net zakenmensen.. & Politici.. Of Presidenten..
monsieurleloure zegt
Binnenkort op Radar, TDI-eigenaren met een Adblue-verbruik van 1 liter op 320 km.
lekbak zegt
@monsieurleloure: gossie gossie, wat een kosten weer. Dan ben je wel een hele euro kwijt per duizend km!
wheelerdealer zegt
de mond van deze advocaat om de uitlaat van een dergelijke “sjoemel” diesel. En dan gasgeven?
Zeer gevaarlijke lui!
eklasse zegt
@wheelerdealer: mag ik kijken?
Stefje zegt
Ik snap dat die advocaat wil cashen, maar als hij dit door zet draait hij eigenhandig Pon de nek om, waardoor tientallen duizenden banen verloren gaan. Wil je dat echt op je geweten hebben? Rechtvaardig of niet, uiteindelijk is het niet Pon’s schuld.
martinus zegt
@Stefje: Als PON stuk gaat,(wat ik dan niet verwacht) zou het een gezond stukje marktwerking zijn.
Als PON namelijk van de markt verdwijnt, zal er voor auotverkopers in Nederland ook weer een stukje markt vrijkomen, om verkopers werk te geven onder een andere importeur, die misschien wel betere service verleent dan PON nu.
eklasse zegt
@martinus: dit is niet het Libelle forum
vetnek zegt
Compleet ridicuul. PON treft geen blaam aangezien zij net zo min op de hoogte waren van deze praktijken. Daarnaast voegt PON niks toe aan de auto’s dus mijns inziens kunnen ze dan beter hun pijlen richting Duitsland richten inplaats van een nobele onderneming als PON ten gronde te willen helpen..
vetnek zegt
@vetnek: “nobele onderneming”..
rufctr01 zegt
@vetnek: werk jij bij Pon of ben je Ben Pon zelf. Nobele onderneming…laat me niet lachen!
vetnek zegt
@rufctr01: eerst lezen, dan reageren :)….
lamborgfan zegt
@rufctr01: En u ziet uzelf als slachtoffer, niet waar…??
Al geprobeerd je golf te bewerken met een bijl voor de deur bij importeur en een filmpie op youtube te dumpen.. Schijnt net zo goed te werken als eindeloze haat reacties te plaatsen op een blog wat over auto’s gaat.. echt waar..
w0o0dy zegt
Simpel gevalletje van productaansprakelijkheid.. Dus pak je de organisatie aan die je redelijkerwijs aansprakelijk kunt stellen en waar op zich genoeg geld zit voor een redelijke schikking.. Logisch dus.
Of het realistisch of eerlijk of moreel juist Is.. Ehm laten we het daar maar even Niet over hebben.
Mika_Hakkinen zegt
En ik wil een Fiat Grande Punto 1.4 Tjet met 120 pk, rood, weinig km-ers en schuifdak. Maar goed, je kunt niet alles hebben
lamborgfan zegt
@Mika_Hakkinen: Dit jaar nog met 14% te krijgen! Rijd je voor minder dan €100 in de maand een Auto! (Alleen de diesel dan geloof ik..) blijft een kek karretje opzich
Mika_Hakkinen zegt
@lamborgfan: 2dehandse haha.. als het goed is maandag de koop sluiten, maar wel een zwarte. Word genieten met genoeg pk
JaxDryke zegt
Een importeur/verkooppunt aansprakelijk stellen voor het leed dat een fabrikant veroorzaakt heeft. Alsof PON dit bewust heeft verzwegen (als in: –> ik weet vrijwel zeker dat PON dit niet wist).
Dat is net zo belachelijk als dat 60% van de Nederlanders Mark Rutte persoonlijk verantwoordelijk houden voor het feit dat Nederland de afgelopen 7 jaar naar de ‘klote’ is gegaan. Alsof Rutte schuldig is aan de schuldencrisis .. pff.
maxhunter zegt
@JaxDryke: en die nu juichen omdat Nederland bij de 5 meest welvarende landen ter wereld hoort…
pomoek zegt
Ach ja, lachen dit…
jpoers zegt
Waarom niet gewoon de software laten zoals die is. Maar gewoon niet verstoppen maar keurig een knopje op het dashboard met ECO en SPORT. bij ECO een lekker geknepen motor die keurig aan de norm voldoet, en een SPORT knop die lekkere blauwe walmen uit puft. Dan Zie je op de weg meteen hoe mensen over het milieu denken die het nu het hardst roepen/claimen.
eklasse zegt
Als VW ten onder gaat aan hebzucht zal de bevolking ook wel ten onder gaan aan hebzucht.
Kansloze missie inderdaad van een persoon die handig op het sentiment inspeelt en lucratieve stichting opzet. Uiteraard ook slechts voor eigen gewin want die milieu effecten zijn hem een broertje dood.
Ik ga een rechtszaak aanspannen tegen VW rijders omdat ze mij vergiftigd hebben en onterecht jarenlang goedkoper hebben kunnen rijden dan mij. Ik ga beleggers in het aandeel VW aanklagen omdat ze jarenlang teveel winstuitkering hebben gekregen omdat het daar onterecht te goed ging. Ik ga mezelf aanklagen omdat ik geen VW heb gekocht en daarom nu niet iedereen kan aanklagen en ik ga Mercedes aanklagen omdat ik in grote onzekerheid leef of mijn auto ook liegt.. Twee puntjes
desjonnies zegt
@eklasse:
Geloof het of niet maar Houston Texas is daar mee bezig, een claim wegens het vervuilen van de stad door 6000 geregistreerde VW Diesels
eklasse zegt
@desjonnies: dat heb ik gelezen en dat roept toch wel wat vragen op.
Hoe bereken je de geleden schade per auto (of per 6000) extra uitgestoten gassen. Krijgt een zwaardere auto van een ‘onschuldig merk’ ook die extra kosten in vorm van belasting?
Kan je luchtverontreiniging per district, stad, strAat, oprit berekenen?
Strafrecht: je kunt slechts een keer voor hetzelfde feit veroordeeld worden.
En tenslotte ik ken die hele regio niet maar als ik Google op Houston industries komen me er een partij smerige fabrieken voorbij. Daar kun je 1 miljoen stationair lopende jettas naast zetten en dan kom je nog niet aan die rookpluimen.
viggen93 zegt
Stelletje gieren. Nederland is nu het claim USA 2.0 geworden. Ik eis 600k van Pon want ik reed 40k in een smerige vw golf 7. Rot toch op. Wat een scherts vertoning. Straks claimt amsterdam een miljard van pon omdat hun stad meer bah is geworden. Maar vliegtuigen zijn veel vervuilender. Zijn zij de volgende sjask?
maniaxdream zegt
De binnen geharkte centjes door deze zaak worden (indien ze winnen) per direct opgezogen door de overheid in de vorm van correctie op emissie.
Het is tenslotte een volkswagen.
Ik verbaas mij erover dat er al 1000 mensen aan meedoen, schijnbaar zijn er droeftoeters genoeg die persoonlijk gewin boven collectief stellen. En again, ze rijden in een volkswagen…. Zeker aan het sparen voor een Merc of BMW?!
850t5r zegt
En daar gaan we weer… De een z’n dood is de ander z’n brood.
desjonnies zegt
Velen gaan voorbij aan het FEIT dat VW willens en wetens de kluit heeft belazerd
Niet zo zeer hier te lande, maar in Duitsland weegt de uitstoot zwaarder mee bij de consument en voelen velen zich belazerd
Ik heb het eerdet gezegd : Het spel is nog niet eens goed en wel begonnen en de situatie is ronduit zorgelijk te noemen
Zo zorgelijk dat Carlos Ghosn CEO van Renault-Nissan een open brief heeft gestuurd aan de EU waarin hij vooral pleit voor enige coulance en hij aanhaalt dat de Europese auto industrie goed is voor TWAALF MILJOEN arbeidsplaatsen en de hele indusrrie miljarden investeert voor schonere Diesel motoren
eklasse zegt
@desjonnies: omdat elke fabrikant in z’n broek poept omdat iedereen overal wel eens de boel heeft gemanipuleerd. Kan ook niet anders met zoveel falende overheden die overal eigen regeltjes maken en eisen stellen. VW gaat diep door het stof nu maar de volgende is een kwestie van tijd. Samsung zit nu met tv’s te kijken… Same story maar er is blijkbaar geen sensatie want iedereen snapt t gewoon.
vroaaar zegt
Advocatenkantoren spelen hier een vies spelletje dat “self-fulfilling-prophacy” heet. Door met claims te schermen met 8 of 9 nullen proberen ze de koers van de VAG aandelen negatief te beïnvloeden om vervolgens te kunnen zeggen dat de koersdaling een bewijs is dat de reputatie van VAG en dus van hun auto’s de prijs van tweedehandsjes doet dalen.
saabmax zegt
Sure. En dan alles in eigen zak stoppen? Wedden dat meneer de jurist een VW heeft?