Het is nog niet dé rechtszaak, maar slechts een ‘proefproces’ die Stichting Tesla Claim heeft verloren.
Slecht functionerende AutoPilot, ruitenwissers die het al helemaal niet doen, deuren die zelf wel bepalen wanneer ze wel of niet open willen gaan… Volgens de mannen en vrouwen achter Stichting Tesla Claim is er van alles mis met de elektrische Amerikaanse auto’s. Daarom dat ze vorig jaar dan ook begonnen met de stichting. Het idee is om zoveel mogelijk gedupeerde klanten te verzamelen en met z’n allen naar de rechter te stappen.
Onlangs spanden twee bestuursleden van de stichting een eerste rechtszaak aan tegen Tesla, legt voorzitter Sieger Suurbier uit aan de BNR Nationale Autoshow. In ieder geval een van deze bestuursleden had een dikke Model S P100D en wilde hier graag soms sportief mee rijden. Daar had de Tesla echter minder zin in, want hij ging kennelijk stuk. De aandrijfassen gingen kapot. Deze werden vervangen, maar twee weken later gingen ze weer stuk. Op hun site plaatsen ze een hele brief met alle problemen, waaronder een brakke Ludicrous-functie en krassen en deuken bij aflevering.
Het bestuurslid wilde daarom de koop ontbinden, iets waar Tesla minder zin in had. Daarom stapten de twee bestuursleden naar de rechter. Het mooie voor de stichting was weer dat ze dit konden gebruiken als proefproces. Hoe zou de rechter reageren? Welke argumenten werken wel, welke niet? Hoe ver kunnen we gaan? Deze vragen hoopte de stichting met het proefproces, zoals ze het zelf noemen, te beantwoorden.
Wat was het oordeel van de rechter? Dat Tesla de auto niet hoeft terug te kopen. Suurbier denkt dat de stichting in het pleidooi te veel ging over het rijgedrag van de dikke Tesla, in plaats van de veiligheid van de auto. Daarbij keek de rechter naar twaalf willekeurige Tesla-rijders, die geen last hadden van de genoemde kwaaltjes. Dit waren overigens geen P100D’s en het waren bestuurders die ‘voorzichtiger rijden’, schetst Suurbier. Deze vergelijking vond de stichting dan ook niet helemaal eerlijk.
Betekent dit dat de hele massaclaim van de stichting van de baan is? Nee, dat sowieso niet. De bestuursleden willen eerst in deze specifieke zaak hoger beroep aantekenen. Maar als ook de hogere rechter besluit dat Tesla de auto niet hoeft terug te kopen, dan wil Stichting Tesla Claim alsnog doorgaan met de rechtszaak namens alle ‘gedupeerden’. “Ik denk dat we aan de leden verschuldigd zijn om de rechter de uitspraak te laten doen dat alle auto’s goed zijn”, zegt Suurbier. Nu vertegenwoordigt de stichting iets meer dan driehonderd auto’s. Ter info: afgelopen oktober ging het nog om zo’n 120 auto’s. Wanneer die massaclaim naar de rechter gaat, is nog niet duidelijk.
Verder in deze aflevering van de BNR Nationale Autoshow: Wouter en Meindert praten met Bovag-voorzitter Han ten Broeke en LeasePlan-directeur Sander Pleij praten na over het BNR Autodebat. En verzekeraar Aon introduceert Care to Drive.
Foto: Tesla Model X 90D van @Emping, via Autojunk.nl.
MarcoM zegt
Het mag toch onderhand bekend zijn dat het een merk is waarbij Deutsche Grundlichkeit niet is opgenomen in het handboek, je kiest bewust voor een Tesla vanwege, ehh ja, daarom. Er zijn inmiddels meer merken die EV’s in de markt zetten, dus ga dan over naar Ford, Audi, Mercedes of anders Kona/Niro of zelfs N’Opel.
Pascal zegt
Klopt, een Tesla kies je omdat je het nieuwste van het nieuwste wil in combinatie met de beste EV-aandrijflijn, software en range ter wereld en de zorgeloosheid van het altijd kunnen terugvallen op het supercharger netwerk. Een Ford, Audi of Mercedes kies je omdat ehh…..je graag wil dat je nieuwe EV zoveel mogelijk op je oude ICE lijkt ofzo. Ik ken trouwens opvallend veel mensen die in de lach zouden schieten bij de term ‘Deutsche grundlichkeit’ in relatie tot wat zij met hun Duitse auto’s hebben meegemaakt, inclusief ondergetekende.
MarcoM zegt
@Pascal: helemaal correct.
dwfc zegt
Er is geen enkel merk zonder problemen …
Zelfs Ferrari vraagt eigenaars van recente wagens even terug binnen te komen voor een controle.
Maar die maken er geen persbericht van ….
Pascal zegt
Zolang Tesla een auto nog (desnoods bij herhaling) binnen alle redelijkheid repareert zijn ze niet zo snel verplicht om de koop te ontbinden nee. Verder wel goed dat deze stichting er is, mits Tesla op andere punten daadwerkelijk structureel verzaakt. Dan is het in ieders belang dat ze daar even goed op worden aangesproken.
Charles Taycan 4S zegt
Amerikaanse Tesla Kwaliteit….😉
Pascal zegt
Gaap… https://www.yicaiglobal.com/news/porsche-bmw-to-recall-726-vehicles-imported-into-china-last-year, https://flatsixes.com/porsche-news/porsche-issues-recall-and-stop-sale-on-718-cayman-and-boxster-models/ , https://economictimes.indiatimes.com/news/international/business/porsche-china-to-recall-14571-vehicles-due-to-faulty-camshaft/articleshow/46163933.cms?from=mdr
Charles Taycan 4S zegt
Pascal: ‘een Tesla kies je omdat je het nieuwste van het nieuwste wil in combinatie met de beste EV-aandrijflijn, software en range ter wereld en de zorgeloosheid van het altijd kunnen terugvallen op het supercharger netwerk. ‘ Hahaha! Ik lig dubbel hier! Grapjas! Vandaar die rechtzaak met dik 300 auto’s… omdat ze zo goed zijn… haha hou toch op man! Halffabrikaat!😉
Pascal zegt
Als je wilt lachen om feiten is dat natuurlijk aan jou. Je zult mij nooit de (vele) tekortkomingen van Tesla zien ontkennen, maar het is de selectieve verontwaardiging van bepaalde VAG aanhangers die mij verbaast. Wél altijd helemaal los gaan tegen nieuwkomer Tesla, maar ondertussen zelf nóóit ook maar 1x ingaan op de vele tekortkomingen, sjoemel- en terugroepacties waar de fabrikant van hun eigen favoriete merkje zelf mee kampt ondanks dat zij wél al 100 jaar in de business zitten. Dan zijn ze ineens niet thuis die fans… Ik weet niet wat dat is, er mist dan een stukje zelfreflectie misschien. Ik vind Porsche ook gewoon mooi en leuk, maar ga hier niet net zitten doen alsof zij geen problemen kennen of fouten maken. Dat gebrek aan nuance maakt een goed of leuk gesprek in elk geval onmogelijk, toch jammer.
dijan zegt
Charles:wel de snelste met 8 aandrijfassen per jaar .
Charles Taycan 4S zegt
@dijan, haha! Kan die snel naar de rechtbank rijden!😜
dwfc zegt
Het proces moet ook niet te lang aanslepen, misschien is er binnen 5 jaar niets meer te halen als ik de verkoopcijfers van TSLA dit jaar bekijk in DU…. aai aai aai.
En ik heb een sterk vermoeden dat dit in de rest van de EU een copy past is …
De bron is een gerenommeerd Amerikaans financieel magazine !
https://www.forbes.com/sites/michaeltaylor/2021/02/09/tesla-shoved-out-of-january-german-ev-sales-boom-by-volkswagen-smart/?sh=2d7394ad1c0c
https://www.forbes.com/sites/jimcollins/2020/12/01/tesla-sales-have-fallen-off-a-cliff-in-europes-greenest-car-markets-in-2020/?sh=5e6625c28724
flutterby zegt
@dwfc: Tesla verkoopt elke auto die ze produceren. Waarom moet dat speciaal in Duitsland in januari? Wereldwijd lopen alle andere fabrikanten terug en dat is veel zorgelijker. Over 2020 laat praktisch alleen Tesla (en wat Chinezen) groei zien in verkopen aan berijders.
dwfc zegt
Beste Flutter … je moet eerst even de teksten van Forbes begrijpend lezen.
Ik spreek in bovenstaande over de EU !
Net net, though, the destruction of demand for Tesla in the “greener” markets implies that Tesla’s sales will fall with +/- 30 % in Europe in 2020, a much larger decline than the European car market as a whole will suffer.
Nonetheless, it was a tough 2020 in Europe for Tesla, which saw its EV market share fall by 10 percent despite the EV market rising 123 percent overall.
Duidelijker kan het niet, toch.
Mvg
Dirk
b00st zegt
Ik haal het volgende uit je tekst : market +123%, market share Tesla -10%. Doen ze nog altijd gouden zaken lijkt me, met een markt die meer dan verdubbeld is.
dwfc zegt
Beste Boost … voor een beursgenoteerd bedrijf is dit nefast op termijn !!
Lees even aandachtig onderstaande.
Het marktaandeel wordt doorgaans berekend aan de hand van de verkoopcijfers in een bepaalde periode. Het marktaandeel is onder meer interessant omdat het iets zegt over de positie van een product of merk ten opzichte van de concurrentie, zowel in absolute omvang als de ontwikkeling van de grip op de markt.
frank2b zegt
Toyota verkoopt ook elke auto die ze produceren …..
flutterby zegt
@frank2b: en ook in 2020 meer dan 2019? Hoeft geen 50% te zijn, alles beter dan krimpen.
frank2b zegt
Wie had dát nou gedacht ….
jorden zegt
Je kocht ook ooit een Alfa om z’n schoonheid. Technische mankementen bedekte je met de mantel der liefde.
Nu koop je iets en verwacht je perfectie. Is het geen perfectie, dan begin je rechtszaken tegen de fabrikant. We leven in een vreemd wereldje.
Normaal mens zou denken; zo’n Tesla komt er bij mij nooit meer in, ik ga voor wat anders.