Heb je ook een Tesla die niet functioneert en wil de dealer niet helpen? Met Stichting Tesla Claim kun je eindelijk je gram halen.
De belangrijkste nieuwkomer op de automarkt in de afgelopen 10 jaar is natuurlijk Tesla. Sterker nog, het is misschien wel het meest significante merkintroducties ooit in de geschiedenis van de automobielindustrie. In korte tijd heeft de Amerikaanse EV-bouwer zich ontpopt tot serieuze speler op de markt. Het feit dat er dit jaar waarschijnlijk 500.000 auto’s gebouwd gaan worden betekent dat het merk groter is dan het door ons zo geliefde Alfa Romeo, om maar een zijstraat te noemen.
Stichting Tesla Claim
Tesla groeit enorm hard en ontwikkeld zich ook erg snel. Dat gaat enorm ten koste van de ‘kwaliteit’ van de auto’s. Dat meldt Stichting Tesla Claim. Ondanks de beloften van Tesla dat de auto zo goed als onderhoudsvrij zou zijn en dat service in een hoog vaandel zou staan, komt dat er niet helemaal uit.
Structurele problemen
Volgens Stichting Tesla Claim zijn er enorm veel structurele problemen met Tesla’s. Denk aan een slecht functionerende AutoPilot, niet functionerende ruitenwissers, deuren die niet meer opengaan (of juist opengaan wanneer je het niet wil), een hard klapperend geluid bij het optrekken, schermen met gele randen, een computer die kapot is, niet werkende carkit en ramen die goed afsluiten. Maar er zijn ook serieuze problemen. Denk aan problemen met het laden, een duidelijke afname in vermogen en een accupakket waarvan het bereik aanzienlijk lager is dan dat Tesla heeft beloofd.
‘Klantenservice’
Dat is dan één zijde van de medaille, de klantenservice maakt het zo mogelijk nog erger. Want tijdens de ‘serviceafspraken’ schijnen de klachten bij lange na niet te worden opgelost. Je schijnt ook nooit terug gebeld te worden als er issues zijn. En om het nog leuker te maken: als je wilt bellen met Tesla schijn je erg lang te moeten wachten voordat je wordt geholpen.
Stichting Tesla Claim in de bres voor eigenaren
Nu is het in je eentje vrij lastig om een zaak aan te spannen. Het kost veel moeite, tijd en geld. Dan nog is de uitkomst van zo’n rechtszaak erg onzeker. Stichting Tesla Claim verzamelt dan alle gedupeerden en gaat voor hen tegelijkertijd aan de slag.
Helemaal nieuw is het initiatief van Stichting Tesla Claim niet. Rond 2010 waren er ook dergelijke initiatieven voor consumenten met TFSI-problemen met hun Volkswagen-producten. Een paar later konden deze aan de slag met de DSG-perikelen. Rond 2016 konden er gezamenlijke aanklachten ingediend worden inzake dieselgate, toevalligerwijs ook een dingetje bij Volkswagen. Maar op dit moment schijnt Tesla by far de slechtste fabrikant te zijn als het aankomt om bouwkwaliteit.
Nieuwe wetgeving
Wat misschien interessanter is, is de vernieuwde wetgeving, namelijk de WAMCA. Nee, dat is niet dat liedje van de Village People, maar staat voor Wet Afwikkeling Massaschade in Collectieve Actie. Het principe is vrij simpel, met één uitspraak moet de verantwoordelijke (Tesla in dit geval) schade bij de gedupeerde vergoeden (iedereen die met Stichting Tesla Claim meedoet). Voorheen werd de uitspraak gedaan en moest elke gedupeerde individueel zijn vergoeding gaan eisen.
Wordt de soep ook zo heet gegeten als deze wordt opgediend? Dat is misschien wel de meest relevante vraag. Tesla is een merk dat in korte tijd in zeer korte tijd extreem hard groeit. Dat gaat bijna altijd gepaard met de nodige groeipijn. De kans dat Tesla alsnog over de brug komt of toenadering is niet ondenkbaar.
Fotocredit: Tesla met range-extender, van @cheff6 via Autojunk.
Pascal zegt
Goed initiatief. De service is vaak best ok, maar je hoort nog veel teveel verhalen van mensen waarbij het zwaar onder de maat is. Het kan geen kwaad dat Tesla even een stevig signaal krijgt dat dit onacceptabel is.
grasvreter zegt
Prima toch dat dit initiatief er is. Dat er bovengemiddeld veel problemen zijn met Tesla’s verbaasd mij niets. Van niks in een dikke 10 jaar tijd uitgroeien naar zo’n mega groot bedrijf / merk, leunend op techniek die nog vol in ontwikkeling is, daar komen gewoon kinderziektes bij kijken. Dat het slecht opgelost wordt is natuurlijk wel erg kwalijk.
Ik snap de voor en tegenstanders van Tesla nooit echt. De realiteit is ontzettend simpel: qua techniek, productieaantallen van EV’s, en qua charging netwerk lopen ze voor, qua kwaliteit lopen ze achter.
Pascal zegt
De realiteit is inderdaad gewoon zoals je beschrijft en iedereen weet dat stiekem heus wel. Volgens mij gaat ’t gesprek hier vaak de verkeerde kant op wanneer de nuance uit dat verhaal verdwijnt. Er zitten hier “petrolheads” die onder elk Tesla-topic altijd even “Tesla is gewoon stom/lelijk/panelgaps!” moeten roepen. Ook zitten er juist fanboys die net doen alsof Tesla nooit iets fout doet. In beide gevallen gaat het daarna lekker los in de comments.
lekkerlinksrijden zegt
“Heb je ook een Tesla die niet functioneert en wil de dealer niet helpen” ??? Tesla heeft toch geen dealer netwerk, een aantal verkooppunten cq afhaallocaties?
willeme zegt
garage, servicepunt, mediator, EV-fluisteraar, autodokter, vertegenwoordiger: je mag er elke naam aan geven die je wil ;-)
Pascal zegt
De “EV-fluisteraar” is in elk geval de naam die ik er vanaf nu aan geef :)
lekkerlinksrijden zegt
@willeme: weer eens wat anders dan boomknuffelaar
spacemoon24 zegt
Ramen die goed afsluiten is voor mij ook een groot structureel probleem. Hoe krijg ik anders mijn rijwind te horen?
redbeams zegt
Bij “structurele problemen” scrolde ik toch even nog een keer naar boven want ik dacht dat het om vag ging.
sonnybonds zegt
Ja en toch blijven mensen Tesla kopen
flutterby zegt
@sonnybonds: inderdaad, concurrentie kan geen betere service bij Tesla afdwingen en hopelijk lukt dat via de wetgeving wel. Het is te bizar voor woorden dat ze hier al zo lang mee wegkomen.
Volgens mij zijn de klachten met de Model 3 wel minder (procentueel) omdat die beter in elkaar gezet is dan de S en X van voor 2018.
nautique206 zegt
@sonnybonds: je bedoelt leasen..
hiostu zegt
Goed dat ze hier Tesla op scherp zetten. Gelukkig nog geen issues met mijn Tesla, maar ik wil wel goed geholpen worden mocht er ooit eens wat zijn. Tesla moet dus niet alleen investeren in nieuwe modellen, productielijnen, maar ook in het service apparaat.
arta zegt
Is te hopen dat het niet zo gaat al met Loterij verlies en VW claims;
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/227388/oprichter-van-loterijverlies-gearresteerd-vanwege-fraude
Advocaten en stichting verdienen geld, fabrikant, importeur en garages zijn geld en tijd kwijt met rechtzaten in plaats van service verbeteren en gedupeerde blijven jaren lang zonder echte oplossing….
superfred zegt
Volgens mij valt het allemaal wel mee. Tesla heeft al best wat rechtszaken aan de broek gehad in Nederland (ontevreden taxi chauffeurs onder andere) maar won die vaak.
Vaak is de nuance in de berichtgeving ver te zoeken, op willekeurig welk medium. Lijkt wel of iedereen probeert te scoren met Tesla, positief of negatief. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen. Andere merken vergoeden ook niet alles, zeker als ze gerede grond hebben om dat niet te doen. Maar daar hoor je niet zoveel over (over PON is, toegegeven, wel een hoop gedoe geweest, maar das de importeur en niet het merk).
Mocht het inderdaad tot een zaak tegen Tesla komen dan ga ik die iig met belangstelling volgen…
mc96 zegt
Hoe sympathiek destijds de mogelijkheid tot het indienen van een massaclaim ook bedoeld is. In de praktijk leidt het tot veel uitwassen. Dit soort claim clubs zijn er vooral om de oprichters rijk te maken.
mcshine zegt
Sorry, wel een Tesla, maar geen problemen.
wildbeest zegt
Typische tesla hoofden op de site
wildbeest zegt
Van die believers, had gewoon een 530d gekocht
borrelnoot zegt
Inferieure, slecht gebouwde en afgewerkte troep is het. Heb er nu meerdere van binnen gezien en ken heel wat eigenaren, het is echt triest.
Dutchdriftking zegt
Ik neem aan dat de claimcultuur in Amerika ook wel voor een massaclaim gaat zorgen?
911targa zegt
Beste mensen: ik heb niets met Tesla. Sterker: ik sta er neutraal tegenover. Rij erin als je ook tandenpoetsen leuk vindt. Maar doe dit serieus niet. Sorry, dit kan gezeik opleveren, maar dat neem ik voor lief.