De stichting ‘Bij dat ik rij’ die we kennen van het APK-alert, heeft een Tata Nano naar Nederland gehaald. De Nano zal binnenkort in gebruik worden genomen als testauto. Maar voordat de ultra-small-budget-car de weg op kan, moet deze voor een keuring langs de Rijksdienst voor het wegverkeer (RDW).
Men wil in de praktijk ondervinden hoe het zit met de prijs-kwaliteitsverhouding van dergelijke auto’s. Heeft de Nano ondanks zijn lage prijs toch nog wat te bieden en weegt de lage prijs op tegen de eventuele ongemakken. Eén ding staat vast: je zit in ieder geval droog, tenminste, als hij niet al na een paar dagen begint te lekken.
Voor de Nano is 2.500 dollar betaald, omgerekend zo’n 1.800 euro. Of en hoeveel BPM en CO2 tax daar nog bijkomt hangt af van de RDW-keuring. Er is een afspraak ingepland voor 30 maart aanstaande. Ter vergelijking: prijzen van een nieuwe 45 km/u brommobiel variëren tussen 10.000 en 16.000 euro.
Een geslaagde Europese crashtest heeft de Nano al een poosje op zak. Het karretje wordt aangedreven door een 33 pk ‘sterk’ 623 cc motorblokje, goed voor een verbruik van bijna 1:22 in de stad en 1:25 op de snelweg.
dafmaf zegt
1:25 op de snelweg. Op de snelweg? Op de snelweg? Ik moet even zitten.
deedrieen zegt
@dafmaf: De max snelheid wordt nergens genoemd… Dus ergens tussen de 80 en 120km/h. Gezien het gigantisch blok moet 120 met gemak wel geloofwaardig kunnen zijn, toch?
fant zegt
@deedrieen: Het ding gaat, met genoeg geduld, 105 :)
Esprit_de_Flandre zegt
@dafmaf: Minimumsnelheid op de autostrade is nog steeds 70. Hij haalt dus minstens 70. Maar of je dat wil met dit ding…
AMGknul zegt
Dat ding heeft skelterwielen hoe mag dat ooit op de snelweg?
belg zegt
als een suzuki te groot is
typisch NL om zoiets te gaan testen
mout zegt
@belg: Typisch NL? Nou, voor NL begrippen is een Indiase auto toch heus exotischer dan een Lambo, hoor.
Esprit_de_Flandre zegt
@belg: Nee, typisch menselijk. Ik ben ook wel heel benieuwd hoe dat ding rijdt. Als ik kans had om een testrit te maken, ik doe het onmiddellijk. En trekt het op niets, dan weten we dat ook weer…
enveekaa zegt
Levensgevaarlijk! ;-)
bobb zegt
Echt iets voor NL misschien kan het toch nog wat goedkoper dan huidige A segment. Wel benieuwd wat de uitstoot van deze Nano dan is.
mout zegt
@bobb: De uitstoot zal hetzelfde zijn als bij andere auto’s die rond de 1:23 heten te halen. 100 g/km. En ja, dat is een groen A-label, ja. Heerlijk toch, zo’n limo zonder BPM!
dafmaf zegt
Ik vind 1:20 bij dit formaat nog behoorlijk dorstig. Hoe hard kan hij eigenlijk?
RickB zegt
@dafmaf: 230 in z’n 3!
RickB zegt
En dan het gore lef hebben om dit voor de showroom van Hessing te fotograferen! :D
spykerboy zegt
@RickB: dan ben j wel baas! nog beter als zij hem gaan verkopen :D
floryn zegt
Dit wordt een succes voor alle uitkeringstrekkers en jongeren die niet willen brommeren. Lagere instapkosten, maar hogere maandelijkse lasten. Op de snelweg is inderdaad wel gewaagd. Ik weet niet of het een windstoot zal overleven.
Esprit_de_Flandre zegt
@floryn: Hoezo, hogere maandelijkse lasten?
floryn zegt
@Esprit_de_Flandre: De wegenbelasting geldt in Nederland niet voor 45 km/h brommobielen.
Esprit_de_Flandre zegt
@floryn: Ach so. Tja, misschien kan je de motor begrenzen op 45km/h, en registreren als brommobieltje…
Johan-SV zegt
0-100 is in minuten?
RickB zegt
@Johan-SV: Heb je een kalender bij de hand?
Tonnie zegt
@RickB: Whahaaa geniaal :D Mocht ik daar serieus een kalender voor nodig hebben, dan zou ik ‘m toch verbieden op de snelweg ;) Sowieso verbieden, ding ziet er niet uit.
Esprit_de_Flandre zegt
@Thijsj: Als je alles wil verbieden dat ‘er niet uit ziet’ rijdt er straks niet veel meer rond…
VeniVidiVici zegt
Tja, hij past écht bij de Nederlandse overheidsgedachten: Weinig bijtelling en zuinig = Ieniemienie sloom K-walitatief U-itermate T-eleurstellend auto’tje :?
Hey, stichting ‘Bij dat ik rij’… rot ff gauw op met dit koekblik op wielen! Een bestuurder (die waarschijnlijk levensmoe is) van zo’n ding zal maar een vrachtwagen in gaan halen, eer dat dat ding ervoorbij is zijn we alweer 20 kilometer verder!
lapoelkan zegt
Wat een negativiteit!
Ik zou er ook niet graag in rijden, maar gezien het aankoopbedrag snap ik de actie wel.
Bovendien, als je dan toch voor l*l gaat rijden, dan liever hierin dan in een Aygo waar je veel meer voor betaald..
Sciurida zegt
Wacht even, snelweg? Dat ding heeft 33pk, hoe wil je daar OOIT 70 in kunnen rijden, ik zie het wel gebeuren met onze gierige landgenoten, elke dag een weggewaaide Nano op de a2…
bobb zegt
@Sciurida: 130 op de Afsluitdijk nog leuker.
aselu zegt
@Sciurida: De 2cv met 33pk (die van 1970) kon toch ook zeker wel de 120 km/h halen… Zou die Tata toch wel minstens de 100 moeten kunnen aantikken zou ik denken.
sjun zegt
@aselu:
De 2CV die ik ooit te leen heb gehad kwam toch echt niet (veel) verder dan 100km/h
En ik geloof ook niet dat de stroomlijn van dit (on)ding nou zo veel beter is dan die van de eend.
W115 zegt
Zie ik t goed of heeft dat ding geen spiegels?
mcdonald zegt
@W115:
De spiegel en stuur zit rechts, omdat men in India links rijd.
Loopt denk ik op bio-currie.
mco zegt
Met 65 pk kun je ook nog 150 rijden, dus in theorie zal ie best 120 halen. 65 pk is erg weinig maar werd wel jaren geleverd in polo’s (de 1.4tjes) en ook door diesels zoals in polo’s de 1.9 diesels. De ongeblazen variant natuurlijk he.. Dus zo’n klein bakkie met 33 pk zal vast wel 120 halen.. Lijkt me wel spannend om met zo’n bakkie zo snel te rijden. Als je een hert tegenkomt ben je de sjaak.. EN die wielen zijn wel handig. Als ze lek zijn haal je er gewoon 1 af bij een winkelwagentje.
dawwg zegt
@mco: Nop, 0-70 in 14s; top 105km/u. CVT en geen radio. Leuk ‘scooterwaggie’, maar niet op de snelweg a.u.b..
mortsel2640 zegt
Mijn eerste auto twingo haalde 155 km/u en had maar 55pk dus 120 moet kunnen. Maar je moet toch echt levensmoe zijn om 120 in een koekedoos te halen. 155 is ook niet alles. Al geluk was ik op tijd voor mijn afspraakje ;)
Jochempie zegt
Ik wil er nu één aftikken en voor m’n deur hebben. Het ding is zo duur als een goeie fiets!
fant zegt
0-70 km/h: 14 seconds
Maximum speed: 105 km/h
Zegt het internet mij. Was het 2008 model, weet niet hoe het met deze zit, zal geen enorme verschillen maken. Heeft ook achterwielaandrijving, dus je kunt er vast ook geweldig mee driften :’)
AlfaRomeo8c zegt
nou of je zo blij kan zijn om hierin te rijden…
desjonnies zegt
‘k wee niet,
Maar het lijkt wel een te heet gewassen eerste generatie Picasso…………
desjonnies zegt
Stichting blij dat ik rij
Bestaan die lui nog?
Hadden beter een rollator duurtest kunnen kiezen
Blij dat ik rij
Flink dat ik drink
Leuk dat ik neuk
Wie weet er nog een paar?
shicomm zegt
Beetje sneu dat menigeen zich hier zo vreselijk laat kennen… zeker allemaal in een M3 of iets dergelijks stoers begonnen ? …
An sich is dit natuurlijk heel erg weinig auto maar het kost dan ook werkelijk helemaal niks…
Wil je iets leuks en representatiefs rijden dan kost je dat meer poen en moet je ook bij andere merken zijn.
Genoeg mensen die goedkoop en eenvoudig van a naar b willen ( getuige de hoge verkoopcijfers van de kleine autootjes ) dus ik denk dat dit nog wel eens een verkoop topper kan gaan worden…
Northwestern zegt
Ik heb medelijden met de mensen die hem moeten testen…
vale46 zegt
Dik 10.000 euro voor een 45 km/h brommer?
Only in the nederlands?
In belgië ben je voor 2000 euro gesteld hoor.
4 takt skyteam bv.
Mijn auto koste (2dehans) amper de helft, en dat gaat veel harder en veel comfortabeler dan een 45 km/h brommer.
OT: ik hoop dat dat levensgevaarlijk ding (etje) nooit op de baan gaat komen hier in europa, veel te onveilig!
Esprit_de_Flandre zegt
@vale46: “Only in the nederlands?”
Nee, also in belgisch.
http://www.aixam-cgm.be/download/TARIEF_GAMMA_IMPULSION_OCTOBER_2010.pdf
Esprit_de_Flandre zegt
@vale46: Aja, nu snap ik het. Jij denkt aan brommers, hierboven hebben ze het echter over brommobielen, dus zo’n rijbewijsloze bakskes waar een brommermotortje in zit en je dus max. 45km/u mag.
Ik dacht al, Skyteam heeft toch geen brommobielen…
vale46 zegt
@Esprit_de_Flandre: Ik dacht dat “brommobiel” een proper woord was voor “brommer”.
Ik snap het.
Van die kleine autootjes die maar 45km/h mogen en die je van ver hoor afkomen :p
Die kosten hier zo ook wel iets.
Bedankt voor de duidelijkheid ;)
KaCh1ng zegt
1800 Euro , dat is iets minder dan een brommer :p (aerox, speedfight,..)
nielsvanderweiden zegt
Minimalisme heerscht. +veel voor de Tata Nano!
Esprit_de_Flandre zegt
Als dit bakske gekeurd raakt betekend dat het einde voor de brommobielen. En als je er een brommmotor inlegt, en de achterzetels eruit haalt, kan je hem misschien wel registreren als brommobiel met een zeer grote, handige koffer…
Fenrir zegt
Ben ik even blij dat mijn motor iig 1 pk meer heeft. Anders moet je straks gaan verkondigen dat dat ding meer pk heeft :s.
Citrofiel zegt
In gebouw ‘De Horst’ op de universiteit Twente staat er ook al een tijd één. Nu even geen tijd om meer te zeggen, maar ik moest het even melden. :P
Esprit_de_Flandre zegt
Deze mogen ze gerust ook naar hier halen…
Super geinig ding…
Jochempie zegt
@Esprit_de_Flandre: Mee eens! Echt een komisch apparaat :) Veel comfortabeler dan een tuktuk denk ik zo.
Ram-G-maN zegt
@Esprit_de_Flandre: Hahaha! Die is echt super komisch. Het is gewoon een karikatuur autootje. :D
Zal ongetwijfeld een doodskist op wielen zijn. :P
Jochempie zegt
@AutomotiveDesigner: Hij mag maar 45 :)
hjkort zegt
Nano met hayabusa turbo blokje, ik zeg kom maar maar op met dat ding.
rvssax zegt
@hjkort:
ongeblazen hayabusa trekt dat ding wsl ook al krom, waarom levensduur verkorten door een turrrbo?
mrdjm zegt
Ik zou wel wachten op de EU versie (en sowieso al nooit deze basic versie nemen), maar het concept van de Nano is helemaal goed!
mashell zegt
“Stichting ‘Blij dat ik rij’ gaat een Tata Nano duurtesten”
Voorspelling: ze worden er niet blij van.
tstile zegt
1800 euro was waarschijnlijk de kale affabriek prijs in india, dan komt er nog bpm, invoerbelasting en al die troep bij.
Ondanks het lage verbruik schijnt de co2 uitstoot nog best hoog te zijn, dus dat kan nog tegenvallen.
De topsnelheid is meer dan genoeg, scheelt volgens vele moraalridders maar paar minuten bij aankomsttijd.
Er zijn zat mensen die nooit op de snelweg komen dus voor hun is zo’n ding prima.
Voor de leek ziet zo’n ding er ook gewoon prima uit. Die zijn al blij dat ze het hun leesbril de sleutel kunnen vinden laat staan dat ze het verschil zien tussen een 12 of 15 inch wiel….
Cantago zegt
Maar even serieus, hier wil je toch niet dood in gevonden worden zo lelijk? En crashtest gehaald of niet, als je met 120km/u crasht ben je gewoon dood, dat kan absoluut niet anders!