Wie o wie is er schuldig?
Op een gegeven moment raak je er gewoon aan gewend dat Max Verstappen de race in de paddock kan afkijken. Vandaag ging het echter wel heel erg snel. Dat is vooral jammer omdat alle ingrediënten aanwezig waren voor een toprace: een uitstekende startpositie, regen en een stratencircuit waar de Red Bull in zijn element is.
Bij de start ging het meteen mis. We hebben de beelden 300 keer opnieuw bekeken en het is lastig een schuldige aan te zijzen. Kimi had een topstart, Max een redelijke start en Vettel een matige start. Vettel wilde de deur dicht doen bij Verstappen, maar hij had waarschijnlijk niet door dat Kimi er aan de linkerkant al naast zat. Enfin, kijk de beelden nogmaals op autojunk.nl.
De stewards hebben nu ook de start meerdere malen bekeken en zijn tot eenzelfde conclusie gekomen, deze is als volgt:
The Stewards consider that no driver was found to have been wholly or predominantly to blame for the incident and will therefore take no further action,
Kortom, een race-incident dat er gewoon bijhoort. Zeker op een circuit als Singapore in de regen is de kans groot dat er wat gaat gebeuren. De stewards hebben de drie coureurs gesproken en ook daarbij kwam er geen nieuwe informatie naar boven.
Ferrari liet op Twitter weten dat ze Verstappen zien als de schuldige en Olav Mol was overtuigd dat Kimi Raikkonen de fout inging. Zelf een andere mening? Laat het weten, in de comments.
UPDATE: dit zeggen de internationale media over de Ferrari Sandwich.
Boomer zegt
Ik zeg niet dat Max fout zit, ik merk slechts op dat zijn teamgenoot, en bijvoorbeeld Hamilton altijd uit dit soort shit blijven. Vettel en Verstappen zijn goede coureurs, maar als je altijd alles met do-or-die mentaliteit aanvliegt wordt je nooit een groot coureur. Een echte kampioen bezit ook beheersing.
stradale888 zegt
@airc: Prachtige theorie. Je weet dat Vettel vier wereldtitels op zak heeft?
roppp zegt
@stradale888: lees nou ff wat ie zegt. Die vier titels staan niet garant voor enig talent ????
razer zegt
@stradale888: Volgens mij hebben alle grote coureurs een “do or die” mentaliteit. Dat is de reden van Vettels succes en op een dag ook die van Max.
gjvp zegt
@airc: klopt maar verstappen was hierin geen partij. Dus je commentaar slaat nergens op. Als je gesquized wordt wat moet je dan?? Nou?? hamilton rost zichzelf incl zijn teamgenoot van de baan. Dus blijft hij altijd uit dit soort situaties?? Je moet niet zo dom in de ruimte lullen AIRC
mashell zegt
@gjvp: nou nou, airc valt het alleen maar op Max teamgenoot heel knap de puinhoop wist te ontwijken. Maar ja iets goeds zeggen over de teamgenoot van Max staat blijkbaar gelijk aan Max aanvallen… Max had domme pech maar wist met een spectaculair ongeluk toch nog zijn doel van “mooie dingen laten zien” te bereiken.
jprc zegt
@airc: Vettel strijdt voor het kampioenschap en max heeft niks te verliezen.. Daarbij weet Vettel dat max zijn kans grijpt als het ook maar enigszins kan. Hij zoekt zelf het gevaar op door zo fel naar links te sturen en max de pas af te snijden. Max kon geen kant meer op en valt daarom ook niets te verwijten
easygoingmartin zegt
@airc: max heeft die beheersing. Alleen wanneer je toch niks (op sponsors/ een goede naam na) te verliezen hebt ga je automatisch met een do or die mentaliteit de race in. Ik geef hem groot gelijk. Max is slim genoeg om te weten wanneer het wél handig is een tikkie terug te doen.
Daarnaast deed max nieteens een do or die actie, dat deden Raikonen en Vettel. Vettel was bang zijn plek te verliezen en Raikonen was overmoedig met zijn start. Hij had beter moeten weten dat dit niks werd, hij was zeer waarchijnlijk tóch wel doorgeschoven als ze met z’n 3en die bocht in zouden gaan. Vettel had voor safe moeten gaan en de daadwerkelijke lijn rijden. Dan had hij hem wellicht zelfs nog achterlangs kunnen scharen naast Raikonen, waren ze er misschien na de knik nog naast gezeten en ingehaald.
cloverleaf zegt
@airc: max heeft dit jaar gewoon heel veel pech. Hier kon hij niks aan doen. Hij is 1x goed de fout ingegaan in Hongarije…
JanJansen zegt
@airc: precies! Ricciardo zorgt meestal wel dat hij de finishlijn haalt en sprokkelt daarbij netjes punten bijeen.
You first have to finish to finish first.
In dat opzicht is Verstappen niet zo verstandig bezig.
roppp zegt
@janjansen: In dit geval heb ik niet het idee dat hij er wat aan kon doen. De optie om vol op de rem te gaan, lijkt mij geen optie.
Dat Ricciardo wel races uitrijdt, komt puur doordat hij slechter qualificeert en daardoor uit het rumoer blijft.
viertakt zegt
@roppp: Je komt juist meer in het ‘rumoer’ als je achteraan start… Maar ja, (max)liefde maakt blind)
roppp zegt
@viertakt: ik mij vergissen maar gisteren viel de hele eerste startrij in de eerste bocht uit…… Daarachter werd redelijk normaal doorgereden op Killie en Alonso na
bassx zegt
@airc: klopt wat je zegt alleen Hamilton heeft het ook op de harde manier geleerd. Na 2 succesvolle eerste jaren in F1 sloeg het do-or-die hard terug in zijn gezicht. Punten systeem op super licentie bestond toen nog niet maar denk dat hij zeker in aanmerking kwam voor een raceban als het toen al bestond.
boksbeugel zegt
@airc: leuk verhaal maar max kon geen kant op. Hij zat in de sandwich
bartsmit zegt
@airc: Hamilton staat 9 van de tien keer op rij 1 en rijdt dan “only-the-lonely” naar de finish omdat hij de beste auto heeft. Logisch dat je dan nooit geraakt wordt.
Rick-dos zegt
Terechte beslissing. We hadden liever gezien dat het niet gebeurd was maar uiteindelijk is het een situatie dat gewoon domme pech is. Zelfde als vorig jaar in Spa met die drie.
bmwfreak038 zegt
@Rick-dos: het eerste incident bij de start vond ik twijfelachtig. Er zou een schuldige aangewezen mogen en kunnen worden, echter bij het uitvallen was het zeer zeker domme pech
w0o0dy zegt
@rick-dos: en ook toen was het Vettel die drie man (inclusief zichzelf) een oor aan naaide door de lijn die hij koos. 100% Vettel die de oorzaak is. Je kunt gewoonweg niet naar de ander sturen als die ernaast zit. Causing a collision heet dat. Waar het “mis gaat” is dat Max probeert het ongeval met Vettel af te wenden. Daardoor is zijn lijn er eentje die Raikkonen weinig/geen ruimte laat. Maar die had op zijn beurt ook verder links kunnen blijven zitten.. ja je verliest dan bij de bocht waarschijnlijk veel maar nu verlies je méér.
De enige zonder schuld is Max. Want zijn enige optie was hard remmen en dan was er iemand achterop gereden want “Max remde veel te vroeg”.
bartteeuwen zegt
Juiste beslissing, ze zijn immers alle drie al gestraft door hun uitvallen. Toch mag Vettel de beelden nog een keer met een kritisch ook bekijken. Tuurlijk wist hij niet dat Raikonen op die plek reed. Maar hij kon het ook niet uitsluiten. Zover voor de bocht al zover naar binnen insturen is risico lopen. Met vandaag 3 slachtoffers tot gevolg. Ondanks dat vind ik het dus wel goed dat er geen consequenties volgen voor alle drie de heren.
basvspr zegt
@bartteeuwen: ik dit geval 4 slachtoffers, want laten we niet vergeten dat Alonso voor de eerste keer in ruim 3 jaar weer eens in de top 4 bij bocht 1 aankwam.
bartteeuwen zegt
@basvspr: klopt! Je hebt gelijk.
roppp zegt
@bartteeuwen: slachtoffers??? (Domme) pechvogels vind ik een betere term. Slachtoffers zijn mensen die gedupeerd raken door iets waar ze niet voor gekozen hebben. Dit is part of the job.
LaLancia zegt
Waar een Verstappen is, komen brokken.
HZW zegt
@lalancia: Het begint wel te vaak voor te komen dat Max bij Crashes betrokken is.
Hij mag dan een groot talent zijn, het is ook een talent om uit deze situaties weg te blijven.
Als hij vaker in deze situaties verzeild raakt maakt het op een gegeven moment niet meer uit hoe getalenteerd je bent.
Verder zal je dan ook geen wereld kampioen worden, je dient gewoon elke race te finishen.
harrie zegt
@hzw: Vettel wordt ook geen wereldkampioen zo
stfu zegt
@hzw: Ja, Verstappen had inderdaad moeten remmen toen de andere Ferrari plots naast ‘m stond? Kom op zeg. Hij had een prima start en was aan het dueleren voor de 1e positie. Dat de Fin er ineens bij zat en Vettel vol naar links stuurde kan hij weinig aan doen.
dracae zegt
@hzw: Na de crash met zijn teamgenoot las ik een Engelstalig artikel waarin de schrijver alle incidenten waar Verstappen uitviel of iemand anders uitviel en Verstappen erbij betrokken was op een rij gezet.
De goed onderbouwde conclusie was dat hij alleen in de laatste DE schuldige was. Dat is een nogal laag gemiddelde, als je zijn leeftijd en ervaring meerekent zelfs verbazingwekkend weinig.
Ik heb even gezocht, maar kon het artikel jammer genoeg niet meer vinden.
Rice09 zegt
@dracae: dan ben ik benieuwd naar de lijst want er zijn zo al twee crashes te noemen waar Verstappen de schuld had volgens de kenners en de stewards: crash met Grosjean in Monaco 2015 en die met Ricciardo in Hongarije 2017
koeckenbacker zegt
@Rice09: vergeet niet dat max Erg vaak in leven gelaten is door collega…
dracae zegt
@rice09: Tja.. het ligt er natuurlijk maar aan welke kenners en ‘kenners’ je vraagt. De stewards kan ik jammer genoeg niet meer heel serieus nemen, die nemen veel te vaak zeer dubieuze beslissingen in plaats van de regels voor iedereen exact gelijk toe te passen. En nee, dat is niet alleen of perse altijd ten nadele van Verstappen.
De beoordeling blijft een stukje subjectief en het kan best dat een serieus te nemen commentator hem twee keer de schuld geeft.
Dat maakt Verstappen nog steeds geen ‘brokkenpiloot’ en hij is dan nog steeds veel vaker het slachtoffer dan de dader en daarnaast absoluut niet gevaarlijker dan ervaren kampioenen als Vettel en Hamilton.
Wel vraag ik me af of Verstappen niet naast meer geluk, gebaat zou kunnen zijn bij een goede analyse van het hoe en waarom van zijn teamgenoot ‘geluk’.
Misschien is er wel iets dat Ricciardo doet dat hem uit de problemen houd dat ook MAx kan helpen.
neleev zegt
Op zich, achteraf gezien, na de eerste emotie, zonder oranje bril, toch wel de beste beslissing.
Lachende derde in dit verhaal is LH44 die vervolgens vlekkeloos de race uitrijdt. Tevens RIC die terecht een podiumplek heeft veroverd.
toyotavenray zegt
Kimi en Vettel allebei schuldig. Max kon niet meer aan de kant.
Als max een botsing veroorzaakt krijgt hij meteen een grote straf, lijkt mij niet logisch.?
ferrarist59 zegt
Ik vind dat Vettel te veel naar links kwam hij had dan wel Raikkonen niet verwacht maar toch.
Zoals Verstappen zelf al zei als je voor kampioenschap gaat zou ik wat voorzichter de eerste bocht in gaan. Vettel gaf zelf toe dat Verstappen beter weg kwam bij de start. Als hij hem laat gaan rijdt iedereen de wedstrijd uit van de betreffende drie auto’s. Ik ben Ferrarist maar is hier Verstappen eens niet fout. Nu is kampioenschap bijna beslist door zo’n domme actie.
toniominestrone zegt
Wanneer je de beelden goed bestudeert zie je dat alle 3 de rijders van hun lijn afwijken, lijkt mij daarom een juiste beslissing.
Overigens moet Max wel oppassen niet het imago van brokkenpiloot opgespeld te krijgen.
stfu zegt
@toniominestrone: Die heeft ie inmiddels al helaas.
dracae zegt
@toniominestrone: Welke beelden heb jij gezien? Verstappen kon letterlijk nergens naartoe, Kimi week nauwelijks af, terwijl Vettel wel bewust de deur dichtgooide.
Los van dat was een straf niet nodig, ze zijn allemaal al gestraft.
Overigens is ook de neutrale liefhebber hier de bok, want de spanning is behoorlijk van de wedstrijd en het hele seizoen af op deze manier.
toniominestrone zegt
@dracae: Oranjebrilletje even afzetten!
bohica zegt
@dracae: als je goed kijkt zie je dat verstappen de eerste beweging naar links maakt . Daarna wordt hij klem gereden . Die zie je alleen goed op de beeldenvan voren
dracae zegt
@bohica: het is toch opvallend hoe, zelfs met overal camera’s mensen toch zien wat ze willen zien..
Ik heb, als 30+ jaar F1 liefhebber en Ferrari fan de alle beelden gekeken die ik kon vinden, van voren, van boven, vanuit de cockpit en ben het absoluut niet met je eens.
Er is wel een vertraagd filmpje, op Ferrari’s twitter, dat lijkt te laten zien dat Verstappen iets uitwijkt, naar links, maar dat is gezichtsbedrog vanwege het snelle naar links gaan van Vettel. Je kunt dit zien aan de schaduw van Kimi, waardoor je ziet dat die iets naar rechts komt.
Dit is allemaal minimaal en in fracties van seconden en als zodanig nauwelijks een beslissing te noemen, van alle 3, ze reageren vooral.
Je moet ook de stuurbeweging als reactie op geraakt worden niet verkeerd interpreteren.
Dit heeft niks met oranje brilletjes te maken, ik gun Vettel alle goeds en wil(de) zeer graag dat hij dit jaar kampioen wordt.. en dat dit nu een stuk verder weg is komt niet door Verstappen, maar uiteindelijk vooral door pech gecombineerd met zijn eigen agressie. Als Vettel tijd had gehad om te denken dan had ook hij waarschijnlijk wel geconcludeerd dat het belangrijker was om zijn voordeel tov Hamilton te houden dan om de deur dicht te gooien voor Verstappen.
bohica zegt
@dracae: niks oranje brilletje hoor . Kwestie van je hoofd in zijn reet klem zitten .
Jongen heeft talent maar bij niemand kan hij iets kwaad doen .
Elk programma op tv waar iets gezegd wordt over verstappen krijg je een soort verering .
Mensen doe normaal iedereen zat fout in deze situatie.
driver38 zegt
@dracae: https://youtu.be/Pi-qitmfvlI
Kijk nog maar eens goed dan. Als je nu nog niet ziet dat Max zwaar naar rechts stuurt direct vanaf de start, dan weet ik het ook niet meer.
VeniVidiVici zegt
Vettel zit gewoon fout met zijn domme imbeciele deur dicht gooi actie op Max! Heb de beelden diverse keren herhaald en stel dat Max nou had geremd om de sandwich te voorkomen dan was Vettel 100% zeker bij Kimi de flank in geklapt! Hoop dat dit de strop is voor Vettels WK-schap. Karma! (zeker nu mafFIA het laat gaan)
Joost zegt
@venividivici: idd!!
Heb het ook bekeken. Vettel kwam veel te veel naar links (wat deed hij daar!?!) en Kimi vliegt met zijn achterwiel over het voorwiel van verstappen.
Om daarmee de zijkant van Vettel te raken
Tenminste, dat haal ik uit de onboards van max
VeniVidiVici zegt
@ijoost: Nou ja, ik denk meer dat Max schrikt van de stevig naar links duwende actie van Vettel en daardoor onbedoeld tussen de wielen van Raikkonen komt (al gaat Raikkonen ook een heel klein beetje naar rechts).
Voor mij is het duidelijk… Vettel heeft totaal zijn ego emoties niet onder controle (al diverse keren gezien de afgelopen seizoenen) en heeft zich na de kwalificatie door Verstappen en Ricciardo met hun prik opmerkingen compleet gek laten maken haha. En Vettel dacht als haantje maar 1 ding, ‘Ik MOET voor Verstappen die eerste bocht in en hij remt maar gewoon voor god Vettel’. Uhm, NOT Vethol… alleen met je verjaardag krijg je misschien cadeautjes van Max! ?
Joost zegt
@venividivici: denk idd dat dat de acties het beste verwoord.
ger_dekker zegt
Het uitvallen van d,n Max, ach ja dat kan gebeuren. Max had een klote start, dat was wel een fout en zijn fout. Wanneer hij ook een superstart had gehad, dan was het niet gebeurd…FF oefenen nog Max!~!!!.
neleev zegt
@ger_dekker: max had een normale start. Kimi een superstart en Vettel een slechte start.
560pk zegt
@neleev: ik zat er toevallig bij op de tribune in Singapore: Max kwam slecht weg, Kimi normaal. Het was daarom niet zo vreemd dat Kimi aan Max voorbij ging. Vettel gooide de deur veel te hard dicht, kwam van zijn startpositie op rechts vol naar de linkerzijde van de baan, waardoor alle ellende begon. Stiekem een gevoel van rechtvaardigheid dat hij er zelf ook afging. Eeuwig zonde dat ook Alonzo slachtoffer was.
560pk zegt
@560pk: -edit- AlonSo
Dutchdriftking zegt
Tja, kimi wou gewoon té graag. Max kon gewoon geen kant op. Als hij eerder had geremd had Alonso in zijn versnellingsbak gezeten….
w0o0dy zegt
@dutchdriftking: exact
awesome zegt
Iedereen die ‘ons Max’ dwars zit moet voor eeuwig van de circuits worden verbannen.
-Max fans op Facebook-
kraai zegt
@awesome: Facebook is voor paupers,net als Max zijn pet.
awesome zegt
@kraai: en zijn logo.
neleev zegt
@awesome: wat is facebook?
harrie zegt
Oorzaak lag duidelijk bij Vettel zijn lompe verdedigingsmove. Max beweegt als gevolg wat naar links om te ontwijken, maar Kimi stuurt juist lichtjes naar rechts ipv ook te anticiperen. Vreemd want hij had itt Vettel wel goed overzicht.
Still net voor het moment van impact zie je duidelijk de hoek van beide Ferrari’s. Zou me niks verbazen als die elkaar er afgereden hadden als Max zich daar op een of andere wonderlijke manier uit de sandwich had kunnen remmen.
Na Monza alweer een dikke afgang voor Ferrari. En Vettel, altijd vol kritiek op Max om vervolgens zelf juist die fouten te maken.
dirkv zegt
Jammer dat Max er tussen zat. Hij is een goede F1 coureur maar zal nog wel beter moeten worden. Waar het vorig jaar vaak (net) goed ging gaat het dit jaar vaak (net) mis.
Max is nu nog een te veel een stier die een rode lap ziet.
w0o0dy zegt
Voorwaardelijke straf voor Vettel zou terecht zijn. Het is immers de tweede keer dat hij op deze manier dezelfde twee coureurs benadeeld. Spa 2016 was eigenlijk dezelfde actie met vrijwel hetzelfde resultaat en dezelfde aanstichter. Vettel moet kappen met dit soort debiele acties.
bietje zegt
Karma voor Vettel, ik snap dat hij wil verdedigen, maar hij heeft dit echt veel te ongenuanceerd gedaan, het resultaat laat dit ondubbelzinnig zien. Hij heeft een flinke uitdaging voor zich als hij nog kampioen wil gaan worden. Ik ben het er wel meen eens dat dit als een race-incident wordt aangemerkt, anders kun je nooit meer iets proberen. Vanaf het moment dat VES (toen nog) ging meerijden in de F1, zag je dat het hele veld al een paar jaar was ingedut mbt aantrekkelijk tot spectaculair rijden. Hij heeft het spul sindsdien lekker opgeschud en aan het werk getrapt : ))
De reacties op de tweet doen mij overigens bijzonder veel goed haha… +1
Edge zegt
Olav Mol’s eerste reactie was dat Kimi de schuldige is, later stelde hij dat bij en vond hij Vettel de hoofdschuldige. Daar sluit ik mij wel bij aan. Vettel nam onnodig veel risico door de deur te hard dicht te gooien bij Verstappen. Vettel rijdt tien jaar Formule 1 en is viervoudig wereldkampioen. Met die ervaring op zak mag je toch wel verwachten dat hij weet dat er na een slechte start andere coureurs naast je zitten? Als je dan toch de deur hard dichtgooit, vraag je om problemen.
Dat hij 25 punten verliest is zuur, maar is wat mij betreft niet genoeg straf. Die 25 verliespunten had hij namelijk ook kunnen oplopen als hij als een drol had gereden of de auto ergens in de muur had geparkeerd zonder dat dat het einde van Max, Kimi en Fernando betekende. Ik had een gridstraf met een aantal penalty points op zijn superlicentie dan ook niet meer dan normaal gevonden. Maar goed, we zijn inmiddels wel gewend van de FIA dat je in bocht 1 zowat alles mag flikken zonder dat men daarvoor straffen uitdeelt.
Rice09 zegt
@edge: Olav Mol is nog steeds van mening dat beide Ferrari coureurs fout waren. Zie zijn reactie op zn Facebook waarin die het totale nonsens noem dat beide niet gestraft zijn. Maar dat kan je verwachten van iemand die vorige race Massa de schuldige noemde bij de crash met Verstappen…
Robert zegt
Nou, Vettel wordt hier mijns inziens ENORM de hand boven het hoofd gehouden. Die gozer schuift zó ver naar links op, dat hij feitelijk de enige is die dit had voorkomen. Zelfs de chauvinistische Duitse commentatoren bij RTL concludeerden dit, toen ze de beelden, gemaakt vanuit de bocht 1, nog een keer bekeken.
Die mannen wisten trouwens nog een nieuwtje te vertellen: Nico Hülkenberg pakte een record af van Adrian Sutil: het grootste aantal ronden achtereen gereden in de Formule 1 race, zónder te eindigen op een podiumplek. Je moet het maar net weten.
knetje zegt
Forza Fiarrari! Als 2 Red Bulls dit bij een Ferrari hadden gedaan was de uitspraak van de FIA heel anders geweest
Orichy zegt
Aan de bovenstaande foto kun je al duidelijk zien wie er fout is en dat is op bewegend beeld van het voorval nog duidelijker te zien. Het is namelijk Vettel’s fout, door de te ver naar links te gaan. Daar lag niet de ruimte en gelukkig kan hij daarom nu zijn wereldtitel aan de wilgen hangen.
Mooi ben wel klaar met die klungel en als ik Max was, zou ik in 2019 echt niet naar Ferrari gaan, als die klootviool mijn teamgenoot zou worden. Het team is veelste arrogant geworden.
Met de dood van Enzo Ferrari in 1988, is Ferrari ook overleden. Eerst leek het nog goed te gaan, maar sinds Marchionne de septer zwaait, is men totaal de beheersing kwijt.
Voor hen die denken, dat het misschien toch aan Max ligt en lag, ieder ander had hier niet ongeschonden uitgekomen, als men tussen deze twee Ferrari’s had gereden. Het leek voor mij, op de clinch van Hamilton en Rosberg in Barcelona 2016, helaas zat Max er nu tussenin en was dus slachtoffer. Het leek bijna een doelbewuste actie en uiteindelijk heeft het 4 coureurs de wedstrijd gekost. Want ook Alonso werd slachtoffer van het rode duo.
Ik begin juist steeds meer te geloven in een Maffioso-achtige anti-Max-win verhaal, waarbij ook een enkele oud monteur van Vette,l bij Red Bull Racing betrokken is. Bewijzen kan ik het niet, maar als het waar is, zou het mij niet verbazen.
Als je ziet hoe aggressief het duo en het team vanmiddag was en hoe Vettel gisteren de kwalificatie reed. Het zijn een soort van over mijn “death body” actie’s.
Max is er zelf ook niet vies van, maar dat is gevoed door jeugdig enthousiasme en bij het rode duo lijkt het gestoeld op eigen onmacht en gevoed door angst. Bang dat zij zelf niet goed genoeg meer zijn, wat zij ook niet meer zijn. De bewijsdrang neemt de overhand bij hen, maar door de hulp van een goede auto en die van buitenstaanders, lukt nog net wel en zijn zij in staat om prestaties neer te zetten, waar altijd een zweem van vraagtekens aan kleeft.
Ik kan het Ferrari-team in zijn geheel steeds minder waarderen.
Capibaro zegt
Als je zo hard rijd tov concurrentie, zou je in deze situatie ook gas kunnen terugnemen ipv meerijden in de fuik. Niemand is de schuld en tegelijkertijd iedereen. Er zijn meer opties dan opzij
dracae zegt
@capibaro: Met de snelheden in de F1 en de hoeveelheid auto’s samen na de start is (af)remmen meestal vragen om een andere auto in je versnellingsbak.
Daarnaast heeft Verstappen weinig te verliezen, in een seizoen vol pech en alles te winnen… terwijl Vettel hier potentieel een wereldtitel verliest.
Als Ferrari fan vind ik het meer dan jammer dat juist Vettel niet iets slimmer was. Daarnaast is het ook zuur dat juist de wereldstart van teamgenoot Raikkonen de ruimte dichtgooit waar Vettel Verstappen in had willen dwingen. Zo wordt de deur wel heel makkelijk opengegooid voor Mercedes.
pomoek zegt
Misschien was het niet zo handig van Verstappen om te roepen dat hij Vettel in de 1e ronde perse wilde passeren. Vettel wilde er zeker van zijn dat Verstappen niet voor hem de bocht zou ingaan. De uiteindelijke winnaar is uiteraard Hamilton maar ook Ricciardo. Wederom het verhaal van de 2 vechtende honden. Hij is een hele stabiele racer maar behoort, net, niet tot de toppers. En die onderschatten hem dus. Er wordt gewoon minder op hem gelet. De actie van Vettel onderstreept dit eigenlijk.
FieRo zegt
@pomoek: precies jouw eerste zin.. Ik dacht gisteren al waarom moet Max dat roepen, houd je bek en maak dan de move. Nu zat Ferrari al bij voorbaat klaar om de deur dicht te gooien. Met deze keer meer rotzooi als gevolg.
mashell zegt
@fiero: maar als je een grote fanclub hebt je wilt daaraan petten en oranje brillen verkopen dan moet je af en toe wat stoers zeggen. En tja, een sporter kan niet “keihard aanpakken” roepen.
aapuitdemouw zegt
@pomoek: iedereen die zegt dat Ricciardo het beter doet omdat hij uit dit soort situaties blijft begrijpt niet wat er al het hele jaar aan de hand is. Ricciardo heeft zich erbij neergelegd dat hij op P5 of P6 eindigt en gaat niet voor een podium of volle winst tenzij de race zich goed voor hem ontvouwt. Max daarentegen kent maar een plek die telt een dat is P1. Die zal dus altijd elk gat in duiken, elke optie nemen om maar naar voren te schuiven. Vraag is niet wat verstandiger is maar wat racen is. Max is een racer. Ricciardo een denker. Zolang ze geen kampioenschaps kansen hebben laat Max dan lekker de ultieme racer zijn. Alles overdenken kan later wel als hij in de strijd is om het kampioenschaps. En laten we eerlijk zijn. Max kon hier gisteren echt niets aan doen. Actie Vettel was onbesuisd, maar Kimi stuurt weldegelijk richting Max op het laatst wat de echte klap veroorzaakt.
ericd zegt
Ik vind het onderhand geen zak aan meer om maar in de piepzak te moeten zitten of Max er heelhuids doorheen gaat komen. Da’s geen racen meer. Als ze één ding zouden moeten veranderen in de F1, dan is het om de auto’s zo te configureren dat ze niet bij een minimale botsing al er uit liggen. Carbon dat banden doorsnijdt, dat soort dingen.
dheijne zegt
Hoewel het duidelijk een race-incident is, vind ik toch dat Vettel wéér erg agressief in de verdediging gegaan is. Dit is niet de eerste keer dat hij zijn positie wheelbangend verdedigt. Zie Spanje waar hij Hamilton in de eerste bocht eraf duwt en Engeland waar hij het weer doet met Verstappen. Als dit een correcte manier van verdedigen is, dan zullen we nog veel crashes gaan zien de komende tijd…
pomoek zegt
@dheijne: mee eens. Een race incident waar Vettel de meeste blaam treft.
viertakt zegt
Moeilijk om schuldige aan te wijzen. Heb ook wel de neiging om te zeggen dat Vettel wat te enthousiast naar links stuurt maar dat is op zich perfect normaal.
De reacties van de hollandse fanboys die het aggresief rijgedrag vinden van Vettel moeten dringend eens beseffen dat hun wonderkind een van de meest aggresieve rijders is. Zowel aanvallend als verdedigend.