Het gaat niet zo goed met de supercarbouwer en het F1-team. Mogelijk staat McLaren zelfs een faillissement te wachten.
De laatste jaren heeft McLaren als autofabrikant gigantische sprongen gezet. Ze begonnen in 2011 met de MP4-12C, inmiddels maken ze een hele rits aan supercars. Of althans, maakten. Door het coronavirus is de productie namelijk flink omlaag geknald, waardoor het verkopen van auto’s een stuk lastiger is.
Hierdoor zijn ze in geldproblemen gekomen. Ruim een kwart van het personeel moet weg en Norris en Sainz krijgen minder op hun bankrekening gestort. De problemen zijn zelfs zo erg, dat ze hun historische auto’s, F1-auto’s en gebouwen als onderpand willen gebruiken om geld te kunnen lenen. Het probleem is alleen dat investeerders claimen dat ze dat allemaal al eerder als onderpand hebben gebruikt.
In dit scenario zou je als bedrijf wellicht overwegen om andere inkomstenbronnen te vinden. Maar kennelijk zijn die er niet. Want volgens uitgelekte juridische documenten die in het bezit zijn van Forbes, is McLaren naar de Britse rechter gestapt om de controle over de bezittingen weer terug te krijgen. In totaal hoopt McLaren zo’n 300 miljoen euro in te kunnen zamelen, maar daarvoor zijn die bezittingen nodig. Met die 300 miljoen euro zegt McLaren tot 2021 te kunnen overleven.
Wie een beetje ervaring heeft met rechtszaken, weet dat deze vaak lang kunnen duren. Vooral als het ingewikkelde materie betreft. Over zo’n zaak zou de Britse rechter normaal enkele maanden doen. McLaren heeft echter geen enkele maanden. Vóór 10 juli aanstaande moet McLaren weten of het de bezittingen kan verkopen/verpanden, wil het niet in geldnood raken.
De investeerders beamen dat er tijdnood is. Zij stellen zelfs volgens Forbes dat als een juridische zaak te lang duurt, McLaren geen opties meer heeft. ‘En dan is er geen realistisch perspectief meer op het ontwijken van een liquidatie’. Met andere woorden, dan zou McLaren af kunnen stevenen op een faillissement.
De Britse rechters is het met beide partijen eens, daarom gaat hij ook akkoord met het versnelde proces waar McLaren om vroeg. De rechtszaak moet nu starten op 2 juli, daarna moet het ‘binnen twee tot drie dagen’ klaar zijn, aldus McLaren en de investeerders. ‘Ambitieus’ en ‘de meest agressieve planning’ die de rechter ooit zou hebben gezien. Gaat McLaren de geschiedenisboeken in als een supercarbouwer die spectaculair groeide en spectaculair crashte? Of blijft de fabrikant nog wel even plakken? Binnen enkele weken moet het antwoord duidelijk zijn.
Foto: McLaren Senna van @GwnFinn, via Autojunk.nl.
royaledeluxe zegt
Oeps Ricciardo volgend jaar zonder F1 team?
mark997gt3 zegt
@royaledeluxe: neem aan dat het F1 team en de autobouwer afdeling wel in verschillende BVtjes zijn geduwd, of in Ltd beter gezegd. Denk dat de financiële toekomst er voor vele F1-teams een stuk rooskleuriger is geworden. Liberty ziet goed dat het alleen een feest is als iedereen er beter van wordt. Dus Liberty zelf maar ook de teams die onderaan finishen. Een F1 franchise gaat het worden, iedereen wordt rijk en zo blijft het een succes. Net zoals bij McDondalds.
shellplc zegt
Ingezakte verkopen plus een behoorlijk aantal concurrenten die onlangs ook allemaal vernieuwd zijn denk aan de F8 Tributo, de vernieuwde Huracan evo en de nieuwste van het stel de 911 turbo s.
En ook het ontbreken van een suv is ook niet best in deze tijd.
kimbo12 zegt
ik dacht even dat het over die ex-trainer van FC Twente ging.
escort77 zegt
McLaren is Brits. Dus gaat eerst 100x bijna failliet voor ze echt failliet gaan of in buitenlandse handen komen.
karaya zegt
Waarschijnlijk is er geen autofabriek in de wereldgeschiedenis die in zo korte tijd zoveel verschillende uitvoeringen (van wat eigenlijk in de basis dezelfde auto is) heeft uitgebracht.
En dan schijnt de bouwkwaliteit ook nog van het niveau British Leyland te zijn.
Laat maar klappen.
racerx zegt
@karaya: ik dacht juist dat McLaren’s wel goed in elkaar geschroefd waren… Ik heb er geen ervaring mee verder hoor, enkel met Ferrari en Porsche als het om de wat duurdere merken gaat.
mout zegt
Jawel. Maar er staan grote aantallen nieuwgebouwde exemplaren op voorraad buiten in de regen bij dealers in GB. Gevolg: er worden er veel afgeleverd met butsen en technische problemen. (welk yt kanaal kwam er ook alweer mee?)
gregorius zegt
Jayemm on cars.
superhans zegt
Mijn 3 jaar oude 570S met inmiddels 12k op de teller, heeft een defect gehad in de electronica in de deur, de thermostaat (tijdens een trackday, dus wellicht mijn eigen schuld) en de startmotor. Allemaal op kosten van McLaren vervangen, ook na garantie. Voor de rest geen problemen. Denk niet dat dit buitensporig is. Over de bouwkwaliteit heb ik geen klachten, maar wellicht is de techniek wat fragiel.
dakarbemo zegt
Prijs jezelf gelukkig! Ik zie online wel iets te veel echte verhalen van ex-mclaren eigenaren die na hun ervaring zeggen nooit en te nimmer meer ooit een McLaren te willen overwegen door hun ervaringen. Vrijwel standaard is het verhaal dat er toch best wat electronisch gebreken waren, gigantisch asociale dealers/reactie van McLaren corporate en enorme lange tijden dat die autos in de garage stonden. Het is denk ik die combinatie en de grote hoeveelheid van mensen die dit meemaken dat voor issues gaat zorgen. Dit zijn geen verhalen van 15 jarige kiddos met te veel fantasie maar eigenaren die vol frustratie die anderen de hoofdpijn en stress willen besparen en een finale oplossing eisen maar steeds met een middelvinger worden weg gestuurd.
superhans zegt
Ik denk dat je dit soort auto’s ook alleen moet kopen met extended warranty. Daarnaast moet je ook meerdere auto’s hebben, dan maakt het niet uit als er een keer een in de garage staat.
dakarbemo zegt
Het is vaak ook de combinatie van de elementen die van klanten, ex klanten maakt. Dat is natuurlijk buitengewoon abnormaal als je zon bedrag betaald. Volgens mij heeft de Nederlandse vertegenwoordiger in iedergeval klasse service maar dat geld dus helaas voor veel kleinere dealers wereldwijd niet. toch vrij pijnlijk.
ahaaa zegt
@dakarbemo: het zijn meestal ook juist de mensen die klagen die je hoort (geloof best dat ze een hoop problemen aangezien elke andere supercar fabrikant dit ook heeft gehad. Maar zou mezelf niet helemaal blind staren op alleen de negatieve ervaringen).
dakarbemo zegt
Nouja het kan geen toeval zijn dat ik wekelijks zon horror verhaal van een eigenaar voorbij zie komen met vrijwel altijd de zelfde ingredienten en vrijwel niets over andere exotische merken. Men heeft gewoon bij McLaren corporate een attitude en approach rond klanten inelkaar gesleuteld die dit veroorzaakt. Zal elke McLaren die fouten hebben/problemen krijgen, nee, zou elke dealer slecht/onproffesioneel reageren, nee. Maar het gebeurt net iets te vaak dat het toeval zou zijn, en de ambitievolle haat t.o.v. McLaren van ex-klanten is ook net iets te aanwezig om te doen alsof dr niet iets structureel mis is met de attitude binnen deze onderneming. Mocht ik zon wagen willen aanschaffen, nouja dan weet ik t wel zeker, ik ga dat risico op veel gezeik niet lopen.
tttijn zegt
@racerx: erg veel klachten over de aftermarket van McLaren te vinden.
escort77 zegt
@tttijn: ook over de aftersales ?
tttijn zegt
@escort77: haha idd bedoel ik
mark997gt3 zegt
@karaya:
Paar verschillende problemen.
1. teveel modellen en teveel volume.
2. veel technische problemen.
3. te lage lease tarieven obv gedwongen hoge restwaarde (door McLaren zelf).
4. slechte service
Dit zorgt allemaal voor hoge voorraad, lage prijzen en restwaarde. Dus wordt er niets verdiend.
Berend zegt
Toch maar een winkelcentrum van McLaren Technology Center maken.
rob5nismo zegt
Van mij mag dit merk blijven bestaan
stationcar zegt
Niet heel verbazingwekkend eigenlijk, eerlijk gezegd heb ik me altijd al afgevraagd hoe het kon dat ze er ineens waren. Natuurlijk ken ik het bedrijf van hun ingenieursdiensten voor andere partijen, maar een echte autofabrikant worden vraagt wel iets meer van een bedrijf. Kennelijk staat het kaartenhuis niet op al te stevige bodem.
Zou wel jammer zijn, het is één van die fabrikantjes die het wél leken te gaan maken, net als Koningsei bijvoorbeeld…
arias zegt
McLaren zie ik over het algemeen ook niet zoveel in Europa, op het VK na dan. In Canada, VS en Australië zie ik veel meer McLarens op de weg. McLaren zou zich in de toekomst echt moeten focussen om meer afzet in Europa te realiseren. En lukt dat niet? Verkoop het aan de VAG of zelfs PSA en binnen aantal jaar draaien ze op groene cijfers. Britten zelf kunnen geen bedrijf runnen, is ook maar weer gebleken met JLR, Mini, MG, Bentley en Rolls-Royce. En de vele tientallen Britse merken die het schip in zijn gegaan. Recent ook nog met Tata Steel, waar Ijmuiden veel beter af is zonder Britse inmenging.
racerx zegt
@arias: het grootste en meest recente Britse fiasco is toch wel Norton Motorcycles, dat bedrijf werd zo slecht gerund dat het haast op oplichterij leek betreffende de Norton SS V4.
Silverarrow zegt
Horen jullie het ook? Het getrappel van Chinese investeerders die niet kunnen wachten om de toko over te nemen? Failliet misschien, maar het merk McLaren is nog lang niet weg.
ericd zegt
Yup, koopjesavond voor investeerders met ruimte pockets, Chinezen voorop wellicht.
ahaaa zegt
@silverarrow: hoop eigenlijk meer dat de Duitsers deze toko overnemen.
VAG zal dit waarschijnlijk niet doen aangezien ze Audi, Lamborghini en Bugatti al in hun portfolio hebben en ze dan voornamelijk met zichzelf in concurrentie gaan (kan op zich ook juist goed zijn onder het mom van risico spreiden en dan kunnen Lamborghini atmosferisch houden en McLaren als geblazen supercar fabrikant).
Denk eigenlijk wel dat McLaren een goed merk is om bij Mercedes aan te sluiten. Die hebben nog geen supercar in hun assortiment en ze hebben ook nog eens een mooie geschiedenis met McLaren.
Maar uiteindelijk is alles beter dan die Chinezen.
Silverarrow zegt
@ahaaa: Zou kunnen, maar Mercedes zit ook met een vinger in de pap bij Aston Martin. Ik weet niet of twee noodlijdende, Britse supercar fabrikanten er niet één teveel is.
ecknine zegt
De Mercedes AMG GT-R (PRO) mag je toch gerust tot het lijstje van supercars rekenen naar mijn mening.
BMW lijkt mij ook een leuke kandidaat. Die hebben ook een geschiedenis met de McLaren F1 motor en hebben momenteel ook geen uitgesproken supercar in hun gamma (buiten de M8 Comp misschien…)
Alleen vrees ik dat BMW tegenwoordig teveel met hun CO² bezig is, dat de kans klein is dat ze deze stap durven zetten.
Kvgorp zegt
Eerlijk is eerlijk. Die McLaren’s klinken voor geen meter. Dat verkoopt niet. Alsof er geen ziel in zit.
elemento zegt
@kvgorp: rij er een.geloof me dan doet lambo of ferrari niets. Exclusiever vind ik
superhans zegt
Onzin. De mijne klinkt fantastisch. Heb weliswaar de optionele sportuitlaat, maar die was bij mijn 911 ook niet standaard.
racerx zegt
@superhans: toch een gave keuze hoor, respect.
lecomte zegt
Nou dan moet ik maar blij zijn met de 2 a 3 McLarens die ik elke dag tegen kom onderweg. We gaan het zien hoe het loopt.
tttijn zegt
@lecomte: woon je in t gooi? Ik zie er letterlijk nooit een met zo’n 45k per jaar op de weg.
lecomte zegt
@tttijn: Nee Zuid-Kennemerland
Dutchdriftking zegt
Het zou wel doodzonde zijn. Persoonlijk had ik eigenlijk het idee dat het best goed gaat. Het merk wordt steeds bekender, ook bij de niet autofielen onder ons, dus je zou denken dat er genoeg orders uit staan. En als je supercar twee maanden later komt door corona is dat toch prima uit te leggen? Volgensmij is de wachttijd sowieso behoorlijk dus dat kan er ook nog wel bij. En laten we eerlijk zijn, voor een enorm concern als Mclaren is 300 miljoen niet eens zoveel geld toch?
dakarbemo zegt
Punt is dat ze volgens mij nu op een punt zijn aangekomen dat ze al veel meer schulden hebben dan assets. Oftewel dr is niets meer te vergeven als onderpand of zekerheid. Iets wat nogal van invloed is op de aantrekkelijkheid van een lening zeker met als toch leidende visie dat de komende jaren de verkopen niet gaan stijgen laat staan de winsten. Er komen immers vrijwel zeker mindere tijden aan en combineer dat met dat het aanbod in de super/sport auto wereld gigantisch en enorm competitief is.
mwti zegt
@dutchdriftking: 300 miljoen is veel geld. Daar kun je ongeveer 1500 McLarens voor kopen.
ericc zegt
Hun collectie F 1 auto’s hebben ze in onderpand gegeven om Ron Dennis uit te kopen. En het verhaal van onverkochte wagens bij Britse dealers heb ik ook zien passeren op YouTube.
dakarbemo zegt
Dit soort berichten gaan het altijd heel goed doen voor de 2ehandsjes….. niet dat je een McLaren wil hebben als de toko failliet is…
woudloper zegt
Te veel modellen
Teveel exemplaren per model.
Ook van de standaard niet-LT versies. Dus teveel stock.
Teveel pannes
Ferrari is zuiniger met zijn 488 en F8 waardoor ook deze hun waarde beter behouden. Los van de speciale modellen.
menster zegt
Ik zou er niet van staan te kijken als McLaren toegevoegd wordt aan AMG/Mercedes. Zou een goede stap zijn voor beiden. De opvolger van de AMG GTR zou samen ontwikkeld kunnen worden met een keer een echt nieuw McLaren model. De Project One zou gebruik kunnen maken van de techniek van de Walhalla.
Wel eens (als Ferrari eigenaar) gereden met een 720S Novitec… ik miste de beleving… staat niet hoog op mijn lijstje.
menster zegt
Bovendien… er staan er wel heel veel te koop. In Dubai kom je ze niet tegen op straat naar alle premium garages als Al-Ain hebben er altijd meerdere staan, zelfs P1’s… restwaarde daardoor laag en ook al heb je het geld, je kijkt toch ook naar de restwaarde… al is het om je partner te overtuigen dat een McLaren een juiste keuze is.
Dutchcarwizard zegt
Beetje veel garantieclaims
terazino zegt
Hadden ze niet voor ong 300 miljoen Ron Dennis uitgekocht?